28 sep 2021 - 20 h 90 minutes sans entracte.
La série L’OCNA à la Quatrième se poursuit pour la saison 2021-2022 avec de captivants et intimes concerts de musique de chambre à la Quatrième Salle mettant en vedette les instrumentistes de l’Orchestre du CNA.
Notre concert inaugural vous propose un réconfortant programme de quatuors à cordes aux sublimes mélodies. Vous y entendrez peut-être pour la première fois des œuvres de Dvořák et Florence Price qui qui rendent hommage à la musique de style américain.
Yosuke Kawasaki currently serves as Concertmaster of the NAC Orchestra and Guest Concertmaster of the NHK Symphony Orchestra in Tokyo. His versatile musicianship allows him to pursue a career in orchestra, solo, and chamber music. His orchestral career began with the Montgomery Symphony Orchestra and soon led to the Mito Chamber Orchestra, the Saito Kinen Orchestra, and the Japan Century Orchestra, all of which he led as concertmaster. His solo and chamber music career spans five continents, collaborating with artists such as Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman, and Yo-Yo Ma and appearing in the world’s most prestigious halls such as Carnegie Hall, Suntory Hall, and the Royal Concertgebouw.
Yosuke’s current regular ensembles are Trio Ink and the Mito String Quartet. His passion for chamber music led to his appointment as Music Director of the Affinis Music Festival in Japan. He is also an artistic advisor to the chamber music festival Off the Beaten Path in Bulgaria.
As an educator, Yosuke has given masterclasses and performed alongside students in schools across Canada. Well-versed in the string quartet literature, he was entrusted by Seiji Ozawa as the youngest faculty member of the Ozawa International Chamber Music Academy at age 26. He was also an adjunct professor of violin at the University of Ottawa School of Music from 2013 to 2022 alongside the beloved pedagogue Yehonatan Berick.
Yosuke began his violin studies at age six with his father, Masao Kawasaki, and Setsu Goto. He was subsequently accepted into The Juilliard School Pre-College Division, where he furthered his education. He graduated from The Juilliard School in 1998 under the tutorship of Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir, and Joel Smirnoff.
Yosuke Kawasaki est violon solo de l’Orchestre du CNA et premier violon invité de l'orchestre symphonique NHK à Tokyo. Sa polyvalence artistique lui a permis de faire carrière en musique symphonique, en musique de chambre et comme soliste. Comme musicien d’orchestre, il a fait ses débuts à l’Orchestre symphonique de Montgomery. Il a ensuite été violon solo à l’Orchestre de chambre Mito, à l’Orchestre Saito Kinen et au Japan Century Orchestra. Comme artiste solo et chambriste, il a fait carrière sur cinq continents. Il a collaboré avec des musiciens comme Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman et Yo-Yo Ma, et s’est produit dans les plus prestigieuses salles du monde, dont le Carnegie Hall, le Suntory Hall et le Royal Concertgebouw.
Yosuke est actuellement membre de deux ensembles, Trio Ink et Mito String Quartet. Passionné de musique de chambre, il est directeur musical du Festival de musique Affinis au Japon. Il est aussi conseiller artistique d’un festival de musique de chambre bulgare appelé Off the Beaten Path.
En tant qu’enseignant, Yosuke a œuvré partout au Canada, offrant des classes de maître et jouant avec des élèves dans leurs écoles. Spécialiste du répertoire pour quatuor à cordes, il est devenu à 26 ans le plus jeune enseignant de l’académie internationale de musique de chambre Ozawa, un poste qu’il s’est vu confier par Seiji Ozawa. Il a aussi été professeur adjoint de violon à l’Université d’Ottawa de 2013 à 2022, aux côtés du très aimé pédagogue Yehonatan Berick.
Yosuke a commencé le violon à l’âge de six ans, d’abord sous la tutelle de son père Masao Kawasaki, puis sous celle de Setsu Goto. Il a par la suite été accepté dans la section précollégiale de l’école Juilliard, et a été diplômé de cette institution en 1998. Il y a étudié auprès de Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir et Joel Smirnoff.
Mintje van Lier (1982) is Principal Second violin with Canada’s National Arts Centre Orchestra.
At the age of five, Mintje started studying the violin under Anneke Schilt-Plate and continued with Hans Scheepers, Joyce Tan, Mimi Zweig, Chris Duindam and Lex Korff de Gidts. In 2006 she received her Bachelor of Music at the Amsterdam Conservatory. She continued her studies in the class of Ilan Gronich at the Universität der Künste, Berlin, receiving the Diplom in 2009.
From 2004-2006, Mintje performed as a member of the European Union Youth Orchestra under the direction of Bernard Haitink, Sir Colin Davis, Vladimir Ashkenazy, Paavo Järvi and Sir John Eliot Gardiner.
In 2007, Mintje studied in the Academy of the Royal Concertgebouw Orchestra, after which, she was awarded a scholarship from the Bernard Haitink Fund for Young Talent. In 2008, Mintje won the position as assistent principal 2nd Violin with the Netherlands Radio Chamber Filharmonic. In the five years leading up to the closing of this orchestra, Mintje enjoyed playing under the frequent guest conductor’s Philippe Herreweghe and Frans Brüggen. Mintje freelances with the Royal Concertgebouw Orchestra and the Mahler Chamber Orchestra. From 2014—2021 Mintje was the assistant principal 2nd violin of the Netherlands Philharmonic Orchestra, as well as a member of the Jenufa String Quartet.
She has taken part in the Zermatt Festival with the Scharoun Ensemble of the Berliner Philharmoniker. In Berlin, Mintje played with Solistenensemble Kaleidoskop.
Mintje plays a Theo Marks violin (2018).
Mintje van Lier (1982) est second violon solo de l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada.
À l’âge de cinq ans, Mintje a commencé à étudier le violon avec Anneke Schilt-Plate et a continué avec Hans Scheepers, Joyce Tan, Mimi Zweig, Chris Duindam et Lex Korff de Gidts. En 2006, elle a obtenu son baccalauréat en musique au Conservatoire d’Amsterdam. Elle a poursuivi ses études dans la classe d’Ilan Gronich à l’Universität der Künste de Berlin, obtenant le Diplom en 2009.
De 2004 à 2006, Mintje a été membre de l’Orchestre des jeunes de l’Union européenne sous la direction de Bernard Haitink, Sir Colin Davis, Vladimir Ashkenazy, Paavo Järvi et Sir John Eliot Gardiner.
En 2007, Mintje a étudié à l’Académie du Royal Concertgebouw Orchestra, après laquelle elle a reçu une bourse du Fonds Bernard Haitink pour les jeunes talents. En 2008, Mintje a obtenu le poste de second violon solo assistant au sein du Netherlands Radio Chamber Filharmonic. Pendant les cinq années qui ont précédé la fermeture de cet orchestre, Mintje a eu le plaisir de jouer sous la direction des chefs d’orchestre Philippe Herreweghe et Frans Brüggen, souvent invités. Mintje travaille en free-lance avec le Royal Concertgebouw Orchestra et le Mahler Chamber Orchestra. De 2014 à 2021, Mintje a été assistante du 2e violon principal de l’Orchestre philharmonique des Pays-Bas, ainsi que membre du Quatuor à cordes Jenufa.
Elle a participé au festival de Zermatt avec l’ensemble Scharoun du Berliner Philharmoniker. A Berlin, Mintje a joué avec le Solistenensemble Kaleidoskop.
Mintje joue un violon de Theo Marks (2018).
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In 2014, after 12 years of living abroad, violist David Marks returned to Canada to accept the position of Associate Principal Viola with the NAC Orchestra. Born in Vancouver, David grew up in Virginia in the heart of a musical family. He experimented with composing, writing, drawing, and painting from an early age. These passions have resulted in dozens of original songs, paintings, and murals. His viola studies took him across the U.S. and Europe for lessons with Roberto Diaz, Atar Arad, Karen Tuttle, Gerard Caussé, Thomas Riebl, and Nobuko Imai; to the Banff Centre; L’Académie de Musique Tibor Varga; and Prussia Cove.
In Europe, David performed as Principal Viola with L’Orchestre de Montpellier and L’Opera de Bordeaux, La Orquesta de la Ciudad de Granada, Holland Symfonia, and Amsterdam Sinfonietta. He was Principal Viola of the London Philharmonic Orchestra under the batons of Vladimir Jurowski, Christoph Eschenbach, Yannick Nézet-Séguin, and Marin Alsop. As a fixture on the contemporary music scene, he performed across Europe with the Asko/Schonberg Ensemble, Ensemble Modern, the Mondriaan Quartet, Fabrica Musica, and Nieuw Amsterdamse Peil. He was a member of the avant-garde Dutch contemporary music group Nieuw Ensemble, with whom he toured China and recorded over 40 works.
As a folk musician, David has toured Latvia, Lithuania, and Estonia, singing his songs with The History of Dynamite. His folk opera The Odyssey was performed at the Banff Centre and subsequently at Theater de Cameleon in Amsterdam. He plays fiddle and guitar and has performed with Van Dyke Parks, Bill Frisell, and Patrick Watson.
He lives with his wife and four children in Wakefield, Quebec.
En 2014, après 12 ans à l’étranger, l’altiste David Marks est revenu au Canada pour accepter le poste d’alto solo associé au sein de l’Orchestre du CNA. Né à Vancouver, David a grandi en Virginie dans une famille musicale. Dès un jeune âge, il s’adonne à la composition, à l’écriture, au dessin et à la peinture; ces passions ont donné lieu à des dizaines de chansons originales, de toiles et de murales. Ses études d’alto l’ont mené à travers les États-Unis et l’Europe pour apprendre auprès de Roberto Diaz, Atar Arad, Karen Tuttle, Gerard Caussé, Thomas Riebl et Nobuko Imai, ainsi qu’au Banff Centre, à l’Académie de Musique Tibor Varga et à Prussia Cove.
En Europe, David a été alto solo pour l’Orchestre de Montpellier et l’Opéra de Bordeaux, La Orquesta de la Ciudad de Granada, Holland Symfonia et Amsterdam Sinfonietta. Il a été alto solo de l’Orchestre philharmonique de Londres sous les baguettes de Vladimir Jurowski, Christoph Eschenbach, Yannick Nézet-Séguin, et Marin Alsop. Un incontournable de la scène musicale contemporaine, il s’est produit à travers l’Europe avec l’Ensemble Asko/Schonberg, l’Ensemble Moderne, le Mondriaan Quartet, Fabrica Musica et Nieuw Amsterdamse Peil. Il a été membre du groupe de musique contemporaine d’avant-garde danois Nieuw Ensemble, avec qui il a tourné en Chine et enregistré plus de 40 œuvres.
En tant que musicien folk, David a tourné en Lettonie, en Lithuanie et en Estonie avec ses chansons de The History of Dynamite. Son opéra folk The Odyssey a été interprété au Banff Centre et subséquemment au Theater de Cameleon à Amsterdam. Il joue du violon et de la guitare, et a déjà accompagné Van Dyke Parks, Bill Frisell et Patrick Watson.
Il habite à Wakefield, au Québec, avec sa conjointe et leurs quatre enfants.
Assistant Principal Cello of the National Arts Centre Orchestra since 2014, Julia MacLaine performs worldwide as a soloist, chamber, and orchestral musician in music ranging from classical to contemporary and from “world” to her own arrangements and compositions.
Most recently, she has performed with her string quartet Ironwood in Mahone Bay (NS), at the Indian River Festival (PEI), and their own Classical Unbound Festival in Prince Edward County. The quartet has appeared at the WolfGANG Sessions and the Music for a Sunday Afternoon series in Ottawa, at Ritornello Festival (SK), and in Paris. Their programs combine classical warhorses (Beethoven, Ravel, Debussy) with very new music (works by Ana Sokolovic, Nicole Lizée, Bryce Dessner, Philip Glass, Esa‐Pekka Salonen) and occasionally veer off into their own arrangements of original songs and folk music.
During the ten years she spent living in New York City, Julia collaborated frequently with composers, giving voice to new works for solo cello. Most notably, she has been a champion of Pedro Malpica’s Pachamama’s Catharsis. Julia could often be heard on all three stages at Carnegie Hall. As a member of Ensemble Connect (previously ACJW), she performed numerous chamber music concerts at Weill and Zankel Halls, notably as the soloist in Tan Dun’s concerto Elegy: Snow in June. She also played frequently in Stern Auditorium as a member of the Orchestra of St. Luke’s and as principal cellist for Osvaldo Golijov’s Pasion selun San Marcos. From 2005 to 2014, she was a member of the Brooklyn‐based chamber orchestra The Knights, with whom she performed the Schumann Cello Concerto in 2012 in Central Park and for live broadcast by WQXR. The Grammy‐nominated ensemble collaborates regularly with artists such as Gil Shaham, Renée Fleming, and Yo‐Yo Ma and has recorded several albums for, among others, Sony Classical.
An entrepreneurial musician, Julia co-founded the New York group the Ikarus Chamber Players, an ensemble that married classical chamber music with other art forms in their own concert series in auction houses, art galleries, and other unique venues. With her colleagues in the Academy (Carnegie and Juilliard‐led fellowship connected to Ensemble ACJW/Connect), she formed the chamber music collective Decoda to develop community chamber music residencies around the world. With Decoda, Julia has performed at the Mecklenberg‐Vorpommern Festival in Germany, Abu Dhabi, Suntory Hall in Tokyo, and across the United States. She has also appeared at the Lanaudière, Bic, Mostly Mozart, Tanglewood, and Ravinia festivals.
Julia has performed with the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen and Les Violons du Roy, and her chamber music collaborators include Itzhak Perlman, Jackie Parker, Pinchas Zukerman, members of the Orion String Quartet, Ani and Ida Kavafian, Inon Barnatan, and Cynthia Phelps.
Originally from Prince Edward Island, Julia studied with Antonio Lysy at McGill University (BMus), Timothy Eddy at the Mannes College of Music (Artist Diploma), and The Juilliard School (MMus).
Assistante violoncelle solo au sein de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis 2014, Julia MacLaine se produit mondialement comme soliste, musicienne d’orchestre et de chambre pour des œuvres passant du classique au contemporain, et de la musique du monde à ses propres arrangements et compositions.
Elle s’est récemment produite avec son quatuor à cordes Ironwood à Mahone Bay (N.-É.), au Indian River Festival (Î-P-É), et à leur propre festival Classical Unbound dans le comté de Prince Edward. Le quatuor a participé aux Sessions WolfGANG et à la série Musique pour un dimanche après-midi à Ottawa, au festival Ritornello (SK), et à divers événements à Paris. Leurs programmes combinent chevaux de bataille classiques (Beethoven, Ravel, Debussy) et musique contemporaine (œuvres d’Ana Sokolovic, Nicole Lizée, Bryce Dessner, Philip Glass, Esa‐Pekka Salonen), tout en se permettant des détours du côté de leurs propres arrangements de compositions originales et de musique folk.
Pendant ses dix années passées à New York, Julia a régulièrement collaboré avec des compositeurs, ce qui a donné lieu à de nouvelles œuvres pour violoncelle solo. Elle s’est entre autres faite championne de Pachamama’s Catharsis de Pedro Malpica. Julia s’est souvent produite sur les trois scènes de Carnegie Hall. Comme membre d’Ensemble Connect (autrefois ACJW), elle a présenté de nombreux concerts de musique de chambre aux salles Weill et Zankel, notamment comme soliste dans le concerto Elegy: Snow In June de Tan Dun. Elle a aussi joué fréquemment à l’auditorium Stern comme membre de l’Orchestra of St. Luke’s, et comme violoncelle solo pour Pasion selun San Marcos d’Osvaldo Golijov. De 2005 à 2014, elle a été membre de l’orchestre de chambre The Knights de Brooklyn, avec qui elle a interprété le Concerto pour violoncelle de Schumann dans Central Park en 2012, diffusé en direct sur WQXR. L’ensemble finaliste aux Grammys collabore régulièrement avec des artistes comme Gil Shaham, Renée Fleming et Yo‐Yo Ma, et a enregistré plusieurs albums sur des étiquettes comme Sony Classical.
À la fois musicienne et entrepreneure, Julia a cofondé le groupe new-yorkais The Ikarus Chamber Players, un ensemble qui marie la musique de chambre classique à d’autres formes d’art au sein de leur propre série de concerts dans des maisons de vente aux enchères, des galeries d’art et d’autres lieux inusités. Avec ses collègues de l’Académie (un programme de stages offert par Carnegie et Juilliard et rattaché à Ensemble ACJW/Connect), elle a formé le collectif de musique de chambre Decoda pour développer des résidences communautaires de musique de chambre partout au monde. Avec Decoda, Julia a joué au festival Mecklenberg‐Vorpommern en Allemagne, à Abu Dhabi, au Suntory Hall à Tokyo, et partout aux États-Unis. Elle a également participé aux festivals Lanaudière, Bic, Mostly Mozart, Tanglewood et Ravinia.
Julia a accompagné le Deutsche Kammerphilharmonie Bremen et Les Violons du Roy, et elle compte parmi ses collaborateurs de musique de chambre Itzhak Perlman, Jackie Parker, Pinchas Zukerman, des membres de l’Orion String Quartet, Ani et Ida Kavafian, Inon Barnatan et Cynthia Phelps.
Originaire de l’Île-du-Prince-Édouard, Julia a étudié auprès d’Antonio Lysy à l’Université McGill (baccalauréat en musique), et auprès de Timothy Eddy au Collège de musique Mannes (diplôme d’artiste) et à l’école Juilliard (maîtrise en musique).