Born in Montreal, Fernand Nault first studied dance with Maurice Morenoff and then in New York, London and Paris with renowned masters. From 1944 to 1965, he was a dancer, then ballet master at The American Ballet Theatre. From 1960 to 1964, he was also director of the company’s school in New York.
In 1965, he joined Les Grands Ballets Canadiens as co‑artistic director and resident choreographer. He helped the company take flight by creating astonishingly diverse works, ranging from classical to neo‑classical, by way of contemporary and theatrical dance. Thus he added to the repertoire works such as La Fille mal gardée, Danses concertantes, Symphony of Psalms, Liberté tempérée, La Scouine and The Seven Deadly Sins not to mention his famous The Nutcracker presented each year since 1964 and two works of resounding success and international renown: Carmina Burana and Tommy.
Fernand Nault remained resident choreographer of Les Grands Ballets Canadiens while serving as choreographer and ballet master at l’École supérieure de danse du Québec. Between 1985 and 1988, at the request of Ludmilla Chiriaeff, he organized several series of performances intended to foster a taste for dance among elementary, secondary schools and cegeps students in the Montreal region.
Fernand Nault has conceived choreographies for The American Ballet Theatre, The Joffrey Ballet, The Atlanta Ballet, The Ballet Federation of the Philippines, The Delta Festival Ballet and The Washington Ballet. From 1978 to 1981 he was guest choreographer and, from 1981 to 1982, artistic director of The Colorado Ballet. Among other collaborations, Fernand Nault choreographed the dance sequences of Aïda and La Veuve joyeuse presented by L’Opéra de Montréal in 1986 and 1991.
Fernand Nault has received three awards from the Canadian government, the Centennial Medal, in 1967, the Order of Canada, in 1977 and the Governor General’s awards for the performing arts, in 2000. He has been awarded the prize for choreography, in 1976, for his ballet Incohérence at the 7th International Ballet Competition in Varna, Bulgaria. In 1984, he was honoured by the Government of Quebec with the prix Denise‑Pelletier, a lifetime achievement award. In 1990, he was accepted as a Chevalier de l’Ordre national du Québec and was named Choreographer Emeritus of Les Grands Ballets Canadiens.
In 2003, Fernand Nault founded the Fonds chorégraphique Ferrnand Nault, a trust with mission to insure the continuity of his choreographic heritage and to make accessible is repertoire to professional dance companies and schools.
Fernand Nault passed away on December 26th 2006 at the dawn of his 86th anniversary.
Né à Montréal en 1920, Fernand Nault a étudié la danse auprès de Maurice Morenoff et auprès de grands maîtres, à New York, à Londres et à Paris. De 1944 à 1965, il est danseur puis maître de ballet à l’American Ballet Theatre. De 1960 à 1964, il est également directeur pédagogique de l’école de cette compagnie new-yorkaise.
En 1965, il se joint aux Grands Ballets à titre de codirecteur artistique et de chorégraphe attitré. Il permet à la jeune compagnie de prendre son envol en réalisant des pièces d’une diversité étonnante; classiques, néoclassiques ou modernes. Il ajoute à son répertoire des oeuvres telles que La Fille mal gardée, Danses concertantes, Symphonie de psaumes, Liberté tempérée, La Scouine et Les Sept Péchés capitaux, sans oublier Casse-Noisette, et deux oeuvres au succès retentissant, reconnues mondialement, Carmina Burana et Tommy.
Tout en demeurant chorégraphe attitré des Grands Ballets, Fernand Nault cumule les fonctions de chorégraphe et de maître de ballet à l’École supérieure de danse du Québec. De 1985 à 1988, il monte, à l’instigation de madame Chiriaeff, plusieurs séries de spectacles destinées à éveiller le goût de la danse chez les élèves des écoles primaires et secondaires ainsi que chez les étudiants des cégeps de la région de Montréal.
Fernand Nault a signé de nombreuses chorégraphies pour l’Alberta Ballet, l’American Ballet Theatre, le Ballet national de Corée, le Joffrey Ballet, l’Atlanta Ballet, le Ballet Federation of the Philippines, le Delta Festival Ballet et le Washington Ballet. Il est également, de 1978 à 1981, chorégraphe invité du Colorado Ballet, dont il assumera la direction artistique de 1981 à 1982. Parmi ses autres collaborations, on compte les chorégraphies des opéras Aïda et La Veuve joyeuse, présentées par l’Opéra de Montréal en 1986 et en 1991.
Le gouvernement du Canada a honoré Fernand Nault à trois reprises, en lui accordant la Médaille du centenaire en 1967, l’Ordre du Canada en 1977, et le Prix du gouverneur général pour les arts de la scène en 2000. En 1976, on lui décernait le Prix de la chorégraphie du VIIe Concours international de ballet de Varna, en Bulgarie, pour son ballet Incohérence. En 1984, il recevait le prix Denise-Pelletier pour les arts d’interprétation du gouvernement du Québec. En 1990, il était reçu chevalier de l’Ordre national du Québec et, la même année, Les Grands Ballets lui décernaient le titre de chorégraphe émérite.
En 2003, il créait le Fonds chorégraphique Fernand Nault, une fiducie dont la mission est d’assurer la continuité de son patrimoine chorégraphique et la diffusion de ses oeuvres auprès des compagnies et des écoles de danse professionnelles.
Fernand Nault est décédé le 26 décembre 2006 à l’aube de son 86e anniversaire.