Titulaires de la bourse en mise en scène
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Vancouver, C-B Arthi Chandra
Arthi Chandra is a Vancouver based director, writer, and theatre maker. She is the Artistic Director of The Library Performance Collective. Her practice is rooted in devising text-based new works, and adaptations of contemporary and classical plays. Her work focuses on queerness, joy, and parties.
Recent works include Antigonick (Shaw Festival; Neil Munro Apprentice), Done/Undone (Bard on the Beach), and HOT DYKE PARTY (Library Performance). Arthi also teaches devising and directing (Studio 58, Toronto Metropolitan University, VanArts). She is the artist in residence at the Arts Club, and is an associate artist with Theatre Replacement. She is a graduate of Simon Fraser University’s School for the Contemporary Arts.
Arthi Chandra est une metteuse en scène, écrivaine et artiste de théâtre de Vancouver. Elle est directrice artistique du Library Performance Collective. Sa pratique est enracinée dans la conception de nouvelles œuvres textuelles et d’adaptations de pièces contemporaines et classiques. Son travail se concentre sur l’identité queer, la joie et les fêtes.
Parmi ses œuvres récentes, citons Antigonick (Festival Shaw; stagiaire Neil Munro), Done/Undone (Bard on the Beach) et HOT DYKE PARTY (Library Performance). Arthi Chandra enseigne également la conception et la mise en scène (Studio 58, Université métropolitaine de Toronto, VanArts). Elle est artiste résidente au Arts Club et artiste associée au Theatre Replacement. Elle est diplômée de l’École des arts contemporains de l’Université Simon Fraser.
Médias du CNA avec Arthi Chandra
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Tkaronto / Toronto, ON Lisa Karen CoxToronto Ontario Tkaronto / Toronto, ON Lisa Karen Cox
A graduate of Concordia University's Interdisciplinary Studies program, Lisa Karen Cox relishes work that combines music, movement and heightened language. Often playing men and other mythical creatures, theatre credits include: Flo in Now You See Her (Quote/Unquote Collective/WhyNotTheatre/Nightwood); The Penelopiad (Royal Shakespeare Co/NAC); Friar Laurence in Romeo & (her) Juliet (Headstrong Collective); Horatio in Hamlet (Beyond the Cubical Productions); Brutus in Julius Caesar (Spur-of-the-Moment Shakespeare), Katherine in Das Ding (CanadianStage/Theatre SMASH), and 2 seasons at the Stratford Festival of Canada.
As a Director, Lisa has worked on Doubt (upcoming) and Intimate Apparel (Thousand Island Playhouse), 1851: Spirit and Voice (Soulpepper/Myseum), Beyere (CBC Gem/Obsidian Theatre), Anna Karenina (UTM/Sheridan), and Untamed (TMU).
A deep believer in the power of the future, Lisa works extensively with emerging performers and playwrights. Lisa has also worked in Dramaturgy, Intimacy Direction and Movement Direction.
Diplômée du programme d’études interdisciplinaires de l’Université Concordia, Lisa Karen Cox aime allier musique, mouvement et langage travaillé. Interprétant souvent des hommes et d’autres créatures mythiques, elle a joué de nombreux rôles au théâtre : Flo dans Now You See Her (Quote/Unquote Collective/Why Not Theatre/Nightwood); The Penelopiad (Royal Shakespeare Company/CNA); Friar Laurence dans Romeo & (her) Juliet (Headstrong Collective); Horatio dans Hamlet (Beyond the Cubical Productions); Brutus dans Julius Caesar (Spur-of-the-Moment Shakespeare), Katherine dans Das Ding (Canadian Stage/Theatre SMASH), et deux saisons au Festival de Stratford.
En tant que metteuse en scène, elle a travaillé sur Doubt (à venir) et Intimate Apparel (Thousand Island Playhouse), 1851 : Spirit and Voice (Soulpepper/Myseum), Beyere (CBC Gem/Obsidian Theatre), Anna Karenina (Université de Toronto à Mississauga/Sheridan), et Untamed (Université métropolitaine de Toronto).
Croyant fermement au pouvoir de l’avenir, Lisa Karen Cox collabore beaucoup avec des artistes et des dramaturges de la relève. Elle a également travaillé en dramaturgie, en coordination d’intimité et en direction du mouvement.
Médias du CNA avec Lisa Karen Cox
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Tkaronto / Toronto, ON Roshanak Jaberi
Roshanak is a choreographer, director, performer, producer, and the founding artistic director of Jaberi Dance Theatre–with a career spanning over 25 years. Working at the interface of performance and politics, she has an interdisciplinary artistic practice and has presented her work internationally. Guided by the values of research, collaboration, and intersectionality, her curated projects convene artists with activists, scholars, and community leaders around contemporary global issues. Roshanak has received several awards and nominations for her stage work and films which have been described as “bold,” “evocative,” and “incredibly poignant” (Samer Muscati, Human Rights Watch).
A recipient of the ISPA Performing Arts Global Fellowship (2020, 2021) and the Chalmers Arts Fellowship (2019), she holds a Bachelor of Fine Arts with Honours from York University.
Roshanak has been a guest lecturer and speaker and her work has been referenced in adult education courses and in critical pedagogy at the University of Toronto.
Forte de plus de 25 ans de carrière, Roshanak Jaberi est chorégraphe, metteuse en scène, interprète, productrice et directrice artistique fondatrice du Jaberi Dance Theatre. Travaillant à l’intersection du spectacle et de la politique, elle a une pratique artistique interdisciplinaire et a présenté son travail à l’international. Guidée par des valeurs de recherche, de collaboration et d’intersectionnalité, elle choisit des projets où artistes, activistes, universitaires et leaders communautaires se réunissent autour de problèmes mondiaux contemporains. Roshanak Jaberi a reçu plusieurs prix et nominations pour ses œuvres sur les planches et ses films qui ont été décrits comme « audacieux », « évocateurs » et « incroyablement poignants » (Samer Muscati, Human Rights Watch).
Lauréate de la bourse ISPA Performing Arts Global Fellowship (2020, 2021) et de la Bourse Chalmers de recherche artistique (2019), Roshanak Jaberi est titulaire d’un baccalauréat en beaux-arts avec distinction de l’Université York. Elle a été conférencière invitée et son travail a été cité dans des cours d’éducation des adultes et de pédagogie critique à l’Université de Toronto.
Médias du CNA avec Roshanak Jaberi
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Tkaronto / Toronto, ON desirée leverenzToronto Ontario Tkaronto / Toronto, ON desirée leverenz
desirée is an artist: she is a thinker and a doer. her brain dreams of ways to create art that shows how we can live together in a way that is filled with more depth, more fullness, and more spirit. her hands facilitate, teach, learn, and lead others to be dreamers too: whatever their dreams may be. desirée studies theatre institutionally and spirit personally. theatre can be so many things. desirée’s particularly absorbed with theatre that is decolonized, theatre that is embodied, and theatre that is epic.
désirée leverenz est une artiste : c’est une penseuse et une faiseuse. Son cerveau imagine des manières de créer de l’art montrant comment vivre ensemble avec plus de profondeur, de plénitude et d’esprit. Grâce à ses dix doigts, elle fait de la promotion, de l’enseignement, de l’apprentissage et du leadership pour que les autres puissent aussi rêver, quels que soient leurs rêves. désirée leverenz étudie le théâtre (officiellement) et l’esprit (personnellement). Comme le théâtre peut revêtir bien des formes, elle s’intéresse particulièrement au théâtre décolonisé, au théâtre incarné et au théâtre épique.
Médias du CNA avec desirée leverenz
Titulaires de la bourse en scénographie
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Territoire du Traité No 1 / Winnipeg, MB Ashley Au
Ashley Au is a Winnipeg-based bassist, composer, sound artist, arranger, and queer creative. A multifaceted musician, Ashley specializes in the upright and electric basses — performing, touring and recording internationally for the better part of the last decade. As a composer and sound artist, Ashley’s work can be found behind various theatre works, installation works, opera and dance productions nationally and internationally.
As an administrator, Ashley has worked in literary publishing, visual arts, dance, and of course, music. Ashley is the current artistic director of Cluster New Music + Integrated Arts Festival and the stage producer for the Pride Winnipeg Festival Current and past projects include work with Weakerthans frontman, John K. Samson; Christine Fellows; Carly Dow; internationally acclaimed Americana tastemaker, Scott Nolan; composer/jazz trumpeter Chuck Copanace; the Royal Manitoba Theatre Centre; Prairie Theatre Exchange; Weather Parade Dance Theatre; Citadel Theatre; Winnipeg’s Contemporary Dancers; and Polaris Prize-nominated live hip-hop outfit, Super Duty Tough Work among others.
Ashley Au est une bassiste, compositrice, artiste du son, arrangeuse et créatrice queer de Winnipeg. Musicienne aux multiples facettes, elle se spécialise dans la contrebasse acoustique et électrique. Pendant la majeure partie de la dernière décennie, elle a joué, tourné et enregistré un peu partout sur la planète. En tant que compositrice et artiste du son, elle a vu ses œuvres figurer dans diverses créations théâtrales, des installations, des opéras et des spectacles de danse autant à l’échelle nationale qu’internationale.
En tant qu’administratrice, Ashley Au a travaillé dans l’édition littéraire, les arts visuels, la danse et, bien sûr, la musique. Elle est actuellement directrice artistique du Festival Cluster New Music + Integrated Arts et productrice de théâtre pour le Festival Pride Winnipeg. Ses projets actuels et passés comprennent, entre autres, des collaborations avec le chanteur principal de The Weakerthans John K. Samson; Christine Fellows; Carly Dow; le créateur de tendances americana de renommée internationale Scott Nolan; le compositeur et trompettiste de jazz Chuck Copanace; le Royal Manitoba Theatre Centre; le Prairie Theatre Exchange; le Weather Parade Dance Theatre; le Citadel Theatre; Winnipeg’s Contemporary Dancers; et le groupe de hip-hop Super Duty Tough Work, finaliste au Prix Polaris.
Médias du CNA avec Ashley Au
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Tkaronto / Toronto, ON Samay Arcentales Cajas
Samay Arcentales Cajas is a Toronto-based queer Kichwa digital media artist and video designer exploring human-land relations, the new media dimensions of indigenous cosmology, and immersive art as a site of liberation. Her works have been shown across “Canada” and internationally at ImagineNATIVE, Xpace Cultural Centre, Tarragon Theatre, TQFF, Prague Quadrennial 2023, Performance Space New York, among others. Samay has won awards in two consecutive landJAM+ (Eastside Games Choice Award in 2022 and Best Execution of interactive project in 2021). Samay also wears many tech hats working on projects across the country and supporting her family business, Pacha Indigenous Art Collection.
Samay Arcentales Cajas est une artiste de médias numériques et une créatrice vidéo queer kichwa de Toronto. Elle explore les relations entre les humains et le territoire, les nouvelles dimensions médiatiques de la cosmologie autochtone et l’art immersif comme espace d’émancipation. Ses œuvres ont été présentées partout au « Canada » et à l’étranger, notamment à ImagineNATIVE, au centre culturel Xpace, au Tarragon Theatre, au Toronto Queer Film Festival, à la Quadriennale de Prague 2023 et au Performance Space New York. L’artiste a remporté deux prix consécutifs landJAM+ (le Eastside Games Choice Award en 2022 et le prix de la meilleure exécution de projet interactif en 2021). Elle cumule également différentes casquettes côté technologie et travaille sur des projets dans tout le pays en plus de soutenir son entreprise familiale, Pacha Indigenous Art Collection.
Médias du CNA avec Samay Arcentales Cajas
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Tkaronto / Toronto, ON Meghan Cheng
Meghan Cheng is a new media artist and violinist based in Toronto, Ontario. She received her MFA from York University and her BMUS from Berklee College of Music.
She creates audio visual installations for live performances, galleries and public spaces. Cheng explores how technology can be used to bring attention to the human experience and the natural world around us. Cheng has created installations for InterAccess, ArtworxTO, Gallery 345, VectorFest and more. She has collaborated with artists such as Thin Edge New Music Collective, Barbra Lica and Abigail Richardson-Schulte.
Cheng has been an artist in residence at the Banff Centre for the Arts (2017), ONCulture (2022) and STEPS Create Space (2022). She was honoured with an OAC New Media grant in 2023, and an OAC Chalmer’s Professional Development Grant in 2018.
Meghan Cheng est une artiste en nouveaux médias et une violoniste de Toronto. Elle détient une maîtrise en beaux-arts de l’Université York et un baccalauréat en musique de l’École de musique Berklee.
Concevant des installations audiovisuelles pour des spectacles, des galeries et des espaces publics, Meghan Cheng explore comment la technologie peut être utilisée pour mettre en relief l’expérience humaine et la nature qui nous entoure. Elle a créé des installations pour InterAccess, ArtworxTO, Gallery 345 et le Festival Vector, pour ne citer que ceux-là. Elle a collaboré avec des artistes comme Thin Edge New Music Collective, Barbra Lica et Abigail Richardson-Schulte.
Meghan Cheng a été artiste en résidence au Centre des arts de Banff (2017), à ONCulture (2022) et au CreateSpace de STEPS (2022). Elle a reçu une subvention du Conseil des arts de l’Ontario pour les nouveaux médias en 2023 et une subvention de perfectionnement professionnel Chalmers du Conseil des arts de l’Ontario en 2018.
Médias du CNA avec Meghan Cheng
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Mokhínstsis / Calgary, AB Sarah Uwadiae
Sarah is a Nigerian multidisciplinary artist based in Calgary. She is a set and costume designer in theatre and a filmmaker – director, writer, and producer. Her short films have won several awards and have been screened in various festivals around the world. She has also designed sets and costumes for theatre productions all over Canada. Select design credits are Death and the King’s Horseman, Wedding Band (Stratford Festival); Trouble in Mind (MTC & Citadel Theatre); The Mountaintop, The Fiancée (Persephone Theatre); Steel Magnolia (Theatre Calgary). As an immigrant, she is inspired by the experiences of African and Black communities and desires to amplify under-told and untold stories that inspire communal unity. Select film directing credits are Catharsis, To Belong, and Home. Sarah is interested in directing for theatre and enjoys creative collaborations and storytelling. Sarah is also the creator and host of the Afros in the Diaspora Podcast.
Sarah Uwadiae est une artiste multidisciplinaire nigériane vivant à Calgary. Elle est scénographe, costumière de théâtre et cinéaste (réalisatrice, scénariste et productrice). Ses courts métrages lui ont valu plusieurs prix et ont été projetés dans des festivals aux quatre coins du monde. Elle a également conçu des décors et des costumes pour des productions théâtrales partout au Canada. Elle a contribué aux œuvres suivantes : Death and the King’s Horseman, Wedding Band (Festival de Stratford); Trouble in Mind (Royal Manitoba Theatre Centre et Citadel Theatre); The Mountaintop, The Fiancée (Persephone Theatre); Steel Magnolia (Calgary Theatre). Étant immigrante, elle est inspirée par les expériences des communautés africaines et noires et souhaite faire rayonner ces histoires méconnues qu’on entend moins et qui poussent à la solidarité. Côté réalisation, on lui doit Catharsis, To Belong et Home. Sarah Uwadiae s’intéresse à la mise en scène au théâtre et aime les récits et les collaborations créatives. Elle est également la créatrice et l’animatrice du balado Afros in the Diaspora.
Médias du CNA avec Sarah Uwadiae
Corps professoral – volet mise en scène
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Royaume-Uni Omar Elerian
Omar Elerian is a freelance director, dramaturg and theatre-maker. Italian of Palestinian descent, Omar trained in Italy and then graduated from Lecoq International Theatre School in Paris in 2005. He was the resident Associate Director at the Bush Theatre from 2012 to 2019, where he commissioned and directed some of the theatre’s most successful shows.
As sole director for the Bush, his credits include smash-hit Misty by Arinzé Kene (Bush, West End and Off Broadway), NASSIM by Nassim Soleimanpour (Bush, Traverse Theatre and world tour), Going Through by Estelle Savasta and Islands by Caroline Horton. As Associate Director working alongside Madani Younis, his credits include The Royale by Marco Ramirez, Leave Taking by Winsome Pinnock and Perseverance Drive by Robin Soans. Outside the Bush, he directed Olivier nominated show You’re Not Like The Other Girls Chrissy by Caroline Horton and co-created acclaimed site-specific show The Mill: City of Dreams with Madani Younis for Freedom Studios. His most recent directing credits include The Return of Danton by Syrian playwright Mudar Alhaggi which premiered at the Munchner Kammerspiele, The Chairs by Eugene Ionesco at the Almeida Theatre, the Olivier nominated Two Palestinians Go Dogging by Sami Ibrahim at the Royal Court and As You Like It for the Royal Shakespeare Company in Stratford-upon-Avon.
Omar Elerian est un metteur en scène, un conseiller dramaturgique et un artiste de théâtre indépendant d’origine italienne et palestinienne. Il s’est formé en Italie avant de décrocher un diplôme de l’École internationale de théâtre Jacques Lecoq de Paris en 2005. De 2012 à 2019, il a été metteur en scène résident associé au Bush Theatre, où il a commandé et mis en scène quelques-uns des plus grands succès du théâtre.
En tant que metteur en scène pour le Bush Theatre, il a contribué à l’énorme succès qu’a été Misty d’Arinzé Kene (Bush Theatre, West End et off-Broadway), ainsi qu’à NASSIM de Nassim Soleimanpour (Bush Theatre, Traverse Theatre et off-Broadway), Going Through d’Estelle Savasta et Islands de Caroline Horton. En tant que metteur en scène associé, il a travaillé aux côtés de Madani Younis sur The Royale de Marco Ramirez, Leave Taking de Winsome Pinnock et Perseverance Drive de Robin Soans. En dehors de ses œuvres pour le Bush Theatre, il a aussi mis en scène le spectacle finaliste aux Olivier Awards You’re Not Like The Other Girls Chrissy de Caroline Horton et co-créé le spectacle in situ de Freedom Studios The Mill: City of Dreams avec Madani Younis. Plus récemment, il a travaillé à la mise en scène de The Return of Danton du dramaturge syrien Mudar Alhaggi, dont la première s’est tenue au Kammerspiele de Munich; sur The Chairs d’Eugène Ionesco au Almeida Theatre; sur le spectacle finaliste aux Olivier Awards Two Palestinians go dogging de Sami Ibrahim au Royal Court et sur As You Like It pour la Royal Shakespeare Company à Stratford-upon-Avon.
Médias du CNA avec Omar Elerian
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Royaume-Uni Katie Mitchell
Katie Mitchell has directed over 100 productions in a career spanning 30 years. She directs text-based theatre, opera, and live cinema productions (a unique combination of video and theatre techniques). She has also pioneered work at the intersection between theatre and ecology since 2012. In the UK she has directed at all the leading theatres including the Royal Shakespeare Company, the National Theatre and The Royal Court.
Since 2008 she has split her time between working in the UK and on mainland Europe in countries including Germany, France, Holland, and Scandinavia. She is currently a resident director at the Schaubuhne (Berlin) and the Deutsches Schauspielhaus (Hamburg). She was presented with the Order of the British Empire (OBE) in 2009, the British Academy’s President’s Medal for her services to theatre in 2017 and the Tonic Award in 2018 for her representations of woman and the nurture of female talent.
She is currently a Professor in Theatre Directing at Royal Holloway University, where she teaches an MA directing course, and is a Visiting Professor at Columbia University.
Katie Mitchell a dirigé plus de 100 productions en 30 ans de carrière. Elle orchestre des productions théâtrales, des opéras et des spectacles cinématographiques en direct (une combinaison unique de techniques vidéo et théâtrales). Depuis 2012, elle présente des œuvres pionnières à l’intersection du théâtre et de l’écologie. Au Royaume-Uni, elle a mis en scène des spectacles dans tous les grands théâtres, notamment la Royal Shakespeare Company, le National Theatre et le Royal Court.
Depuis 2008, elle partage son temps entre le Royaume-Uni et le continent européen, dans des pays comme l’Allemagne, la France, les Pays-Bas et les pays scandinaves. Elle est actuellement metteuse en scène résidente à la Schaubuhne (Berlin) et au Deutsches Schauspielhaus (Hambourg). Elle a reçu l’Ordre de l’Empire britannique (OBE) en 2009, la President’s Medal de la British Academy en 2017 pour ses contributions au monde du théâtre et un Tonic Award en 2018 pour ses représentations de la femme et la manière dont elle encourage les talents féminins.
Elle est actuellement professeure de mise en scène théâtrale à l’Université Royal Holloway, où elle donne un cours de maîtrise, et professeure invitée à l’Université Columbia.
Médias du CNA avec Katie Mitchell
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Vancouver, C-B Maiko Yamamoto
Maiko Yamamoto is a Vancouver-based artist who creates new, experimental and intercultural works of performance. Many of these works are built through a career-long practice of collaboration and include theatre projects, public art works, and performance installations.
In 2003, Maiko co-founded the Vancouver-based performance company, Theatre Replacement. For TR she has created over 20 new works, many of which have toured to festivals and venues around the world. These include: BIOBOXES: Artifiacting Human Experience, Yu-Fo, Train, Sexual Practices of the Japanese, Dress me up in your love, Town Choir, MINE and Best Life. She also curates and produces the PushOFF platform, and in 2018 began a new project-based artist residency program for experimental makers, COLLIDER.
In addition, Maiko teaches performance and mentors artists for a range of different companies and organizations, both in Canada and abroad. She has helped artists to develop new work through programs like MAKE, a residency initiative spearheaded by four arts organizations in Ireland, the National Theatre School of Canada’s Acting Program, Action Hero’s You Can Be My Wingman residency, and Why Not Theatre’s ThisGen Fellowship. She also occasionally works as a curator and writes about performance for a variety of publications.
Maiko holds a BFA in Theatre from Simon Fraser University’s School for the Contemporary Arts, and a Masters of Applied Arts in Visual Art from Emily Carr University of Art + Design. She’s currently working on a new work of performance with longtime collaborator and friend, Veda Hille.
Maiko Yamamoto est une créatrice d’œuvres expérimentales, interculturelles et avant-gardistes de Vancouver. Nombre de ses œuvres sont le fruit de collaborations et comprennent des projets de théâtre, d’art public et d’installations-performances.
Elle a cofondé en 2003 la compagnie vancouvéroise Theatre Replacement et a créé pour cette dernière plus de 20 œuvres qui ont été présentées dans des festivals et des salles de spectacle partout dans le monde, notamment BIOBOXES: Artifacting Human Experience, Yu-Fo, Train, Sexual Practices of the Japanese, Dress me up in your love, Town Choir, MINE et Best Life. Elle assure également la programmation et la production de la plateforme PushOFF, et a lancé en 2018 COLLIDER, un programme de résidences artistiques axé sur les projets expérimentaux.
Maiko Yamamoto enseigne l’interprétation et mentore des artistes de différentes compagnies et organisations, au Canada et ailleurs. Elle a accompagné des artistes dans leurs créations par le biais d’initiatives comme MAKE, un programme de résidences mené par quatre organisations artistiques irlandaises; le programme d’interprétation de l’École nationale de théâtre du Canada; le programme de résidence You Can Be My Wingman d’Action Hero; et la bourse ThisGen du Why Not Theatre. Elle lui arrive aussi de travailler comme programmatrice et d’écrire sur le théâtre pour diverses publications.
Maiko détient un baccalauréat en beaux-arts, concentration théâtre, de l’École des arts contemporains de l’Université Simon Fraser, et une maîtrise en arts visuels de l’Université Emily Carr. Elle prépare actuellement une nouvelle création avec sa collaboratrice et amie de longue date Veda Hille.
Médias du CNA avec Maiko Yamamoto
Corps professoral – volet scénographie
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Royaume-Uni Gareth Fry
Gareth Fry is a sound designer, best known for his cutting-edge work in theatre. Work heard in Canada includes Harry Potter and the Cursed Child (Mirvish), Draw Me Close (Soulpepper/NFB); Barbershop Chronicles (Fuel/National Theatre); Black Watch (National Theatre of Scotland); The Oresteia (National Theatre). He has also designed numerous exhibitions, such as the V&A’s David Bowie Is, Alice: Curiouser and Curiouser and Diva exhibitions, and events such as the Opening Ceremony of the 2012 Olympic Games.
He is a specialist in the use of spatial and binaural sound, used in Complicité’s The Encounter, numerous VR experiences, podcasts and advertising campaigns, including for Bose, Volvo and Land Rover. His work in VR has been featured at the Tribeca, Vienna and Sundance festivals. He is a founder of, and spent six years as the chair of the Association of Sound Designers, a charity that works to support people working in, and entering the UK theatre sound industry. He is the author of Sound Design for the Stage, published in 2019 by Crowood Press. Awards include two Tony Awards, two Drama Desk Awards, two Helpmann Awards, three Olivier Awards and an Evening Standard award.
Gareth Fry est un concepteur sonore, surtout connu pour son travail d’avant-garde dans le monde du théâtre. Au Canada, on a pu entendre ses œuvres dans Harry Potter and the Cursed Child (Mirvish), Draw Me Close (Soulpepper/ONF); Barbershop Chronicles (Fuel/National Theatre); Black Watch (National Theatre of Scotland); et The Oresteia (National Theatre). Il a également réalisé des conceptions sonores pour de nombreuses expositions, notamment David Bowie Is, Alice: Curiouser and Curiouser et Diva au V&A, et pour des événements comme la cérémonie d’ouverture des Jeux olympiques de 2012.
Il est un spécialiste du son spatial et binaural, qu’il a utilisé dans The Encounter de Complicité, de nombreuses expériences de réalité virtuelle, des balados et des campagnes publicitaires, notamment pour Bose, Volvo et Land Rover. Son travail en réalité virtuelle a été présenté aux festivals de Tribeca, Vienne et Sundance. Gareth Fry a cofondé l’Association of Sound Designers, dont il a été président pendant 6 ans et qui œuvre au soutien des gens travaillant dans la conception sonore pour le théâtre ou désirant entrer dans le milieu. Il est l’auteur du livre Sound Design for the Stage, publié en 2019 par Crowood Press. Il a reçu les récompenses suivantes : deux prix Tony, deux prix Drama Desk, deux prix Helpmann, trois Olivier Awards et un Evening Standard Award.
Médias du CNA avec Gareth Fry
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Canada Andy Moro
Andy Moro is the artistic co-director of ARTICLE11 with Tara Beagan, upholding the 11th Article of the UN’s Declaration on the Rights of Indigenous Peoples.
Current and recent work includes: The Unnatural & Accidental Women (NAC); Rise Red River (ARTICLE 11/Theatre Cercle Moliere/Prairie Theatre Exchange); PISUWIN (Atlantic Ballet); Sleuth, Extractionist, Gaslight (Vertigo Theatre); NOMADA (Diana Lopez Soto); F WORD (Downstage/Alberta Theatre Projects); Ministry of Grace, Reckoning, ROOM, Declaration, Deer Woman (ARTICLE11); Little Women, Honour Beat; (Theatre Calgary); Hookman (University of Calgar/Chromatic); The Last Epistle of Tightrope Time (NAC/Neptune Theatre); Post Mistress, Rez Sisters (Royal Manitoba Theatre Centre); Blackhorse (Caravan Theatre); The Herd (Citadel Theatre/Tarragon Theatre); Frozen River (Manitoba Theatre for Young People); Third Colour, Spacegirl, War Being Waged (Prairie Theatre Exchange); Ministry of Grace, Time Stands Still, O’Kosi (MT7); Sky Dancers (A'nó:wara Dance Theatre); Minowin and Raven Mother (Dancers of Damelahamid); Finding Wolastoq Voice (Theatre New Brunswick); Blood Water Earth, Blood Tides, The Mush Hole (Kaha:wi Dance Theatre).
Film & Video: RECKONING (ARTICLE 11); Road to Hasalala Danxalax (Chan Ctr/Marion Newman). Upcoming: The Ring Cycle: Das Rheingold for Edmonton Opera. Andy is of mixed Euro/Omushkegowuk descent, and is currently based in Calgary.
Andy Moro est le codirecteur artistique, avec Tara Beagan, de la troupe ARTICLE 11, qui doit son nom à l’article de la Déclaration des Nations Unies sur les droits des peuples autochtones.
Au théâtre : The Unnatural and Accidental Women (CNA); The Herd (Tarragon Theatre); Rise Red River (ARTICLE 11 Theatre Cercle Moliere, Prairie Theatre Exchange); PISUWIN (Atlantic Ballet) Sleuth, Extractionist, Gaslight (Vertigo Theatre), NOMADA (Diana Lopez Soto), F WORD (Downstage, Alberta Theatre Projects), Ministry of Grace, Reckoning, ROOM, Declaration, Deer Woman (ARTICLE 11); Little Women, Honour Beat (Theatre Calgary); Hookman (Université de Calgary et Chromatic); Post Mistress, Rez Sisters (Royal Manitoba Theatre Centre); Blackhorse (Caravan); The Herd (Citadel et Tarragon); Frozen River (Manitoba Theatre for Young People); Third Colour, Spacegirl, War Being Waged (Prairie Theatre Exchange); Ministry of Grace, Time Stands Still, O’Kosi (MT7); Sky Dancers (A'nó:wara Dance Theatre); Raven Mother (Dancers of Damelahamid); Finding Wolastoq Voice (Theatre New Brunswick); Blood Water Earth, Blood Tides, The Mush Hole (Kaha:wi Dance Theatre).
Film et vidéo : RECKONING (ARTICLE 11); Road to Hasalala Danxalax (Chan Ctr/Marion Newman). À venir : The Ring Cycle: Das Rheingold pour l'Edmonton Opera. Andy est d'origine mixte Euro/Omushkegowuk et vit actuellement à Calgary.
Médias du CNA avec Andy Moro
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Royaume-Uni Rajha Shakiry
Rajha was born in Iraq and educated in England. After an honours degree in Mathematics, she re-trained in Theatre Design, graduating from Wimbledon School of Art in 2003. She has since worked as a freelance theatre designer and maker and has obtained a distinction in MA Scenography from Royal Central School of Speech and Drama.
Rajha has exhibited her work at the V&A Museum, part of the Society of British Theatre Designers Make:Believe Exhibition (2015). She was selected as a finalist alongside 100 international designers to exhibit her work at the World Stage Design (2013). Rajha has also exhibited her work at Transformation & Revelation (2011), the Society of British Theatre Designers’ professional UK National Exhibition of Design for Performance in 2019 at the Prague Quadrennial and V&A’s Staging Places exhibition.
Rajha Shakiry est née en Irak et a fait ses études en Angleterre. Après un baccalauréat spécialisé en mathématiques, elle est retournée aux études en scénographie et a obtenu un diplôme de l’École d’art de Wimbledon en 2003. Depuis, elle a travaillé comme scénographe et artiste de théâtre indépendante et a obtenu une distinction à la maîtrise en scénographie de la Royal Central School of Speech and Drama.
Le travail de Rajha Shakiry a été présenté au Musée V&A en 2015, dans le cadre de l’exposition Make:Believe de la Society of British Theatre Designers . L’artiste a été sélectionnée comme finaliste aux côtés de 100 autres scénographes pour exposer son travail au World Stage Design en 2013. En 2011, Rajha Shakiry a également présenté son travail à Transformation & Revelation, l’exposition professionnelle nationale de la Society of British Theatre Designers of Design for Performance, et, en 2019, à la Quadriennale de Prague et à l’exposition Staging Places au V&A.
Médias du CNA avec Rajha Shakiry
Corps professoral – classe de maître
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États-Unis Madeline Sayet
Madeline Sayet is a Mohegan theater maker who believes the stories we pass down inform our collective possible futures. For her work as a writer, director, and performer she has been named a Forbes 30 Under 30 in Hollywood & Entertainment, TED Fellow, Native American 40 Under 40, and recipient of The White House Champion of Change Award from President Obama. She is an Assistant Professor at Arizona State University, and the Executive Director of the Yale Indigenous Performing Arts Program.
Her plays include: Where We Belong, The Neverland, Antigone or And Still She Must Rise Up, Daughters of Leda, Up and Down the River, and The Fish. Where We Belong is currently on a national tour produced by Woolly Mammoth Theatre Company in association with the Folger Shakespeare Library. It has been performed at The Public Theater, Shakespeare's Globe, The Goodman Theater (Jeff Award Nomination for Best Solo Performance), Seattle Rep (Heilman & Haver Award for Best Play of the 2022-2023 Seattle Theater Season), The Oregon Shakespeare Festival, Baltimore Center Stage, Portland Center Stage, Hudson Valley Shakespeare, and Philadelphia Theatre Company.
Recent directing work includes: Joy Harjo's Wings of a Night Sky (Bard at the Gate), Tlingit Christmas Carol (Perseverance Theatre), Midsummer Night's Dream (South Dakota Shakespeare), Henry IV (Connecticut Repertory Theatre), Whale Song (Perseverance Theatre), As You Like It (Delaware Shakespeare), The Winter’s Tale (HERE Arts), Poppea (Krannert Center, Illinois), The Magic Flute (Glimmerglass). Where We Belong is published by Methuen Drama/Bloomsbury.
Madeline Sayet est une créatrice de théâtre de la Nation mohegan qui croit que les histoires que nous transmettons orientent, collectivement, nos possibilités d’avenir. Distinguée par le magazine Forbes comme étant l’une des 30 personnes de moins de 30 ans à surveiller à Hollywood et dans le monde du divertissement pour son travail en tant qu’autrice, metteuse en scène et interprète, elle est aussi membre de TED et National Directing Fellow, en plus de figurer sur la liste des 40 Autochtones de moins de 40 ans à surveiller et d’avoir reçu le White House Champion of Change Award des mains du président Obama. Elle œuvre comme professeure adjointe à l’Université d’État de l’Arizona et comme directrice générale du programme des arts de la scène autochtones à Yale.
En tant que dramaturge, on lui doit les pièces Where We Belong, The Neverland, Antigone or And Still She Must Rise Up, Daughters of Leda, Up and Down the River et The Fish. Sa pièce Where We Belong est actuellement en tournée nationale, dans une production de la Woolly Mammoth Theatre Company en association avec la Folger Shakespeare Library : elle a été jouée au Public Theater, au Shakespeare’s Globe, au Goodman Theater (finaliste aux prix Jeff pour la meilleure interprétation solo), au Seattle Rep (prix Heilman & Haver pour la meilleure pièce de la saison de théâtre 2022–2023 à Seattle), au Oregon Shakespeare Festival, au Baltimore Center Stage, au Portland Center Stage, au Hudson Valley Shakespeare Festival et à la Philadelphia Theatre Company.
Récemment, elle a signé les mises en scène de Wings of a Night Sky de Joy Harjo (Bard at the Gate), Tlingit Christmas Carol (Perseverance Theatre), Midsummer Night’s Dream (South Dakota Shakespeare), Henry IV (Connecticut Repertory Theatre), Whale Song (Perseverance Theatre), As You Like It (Delaware Shakespeare), The Winter’s Tale (HERE Arts), Poppea (Krannert Center, Illinois) et The Magic Flute (Glimmerglass). Where We Belong a été publiée par Methuen Drama/Bloomsbury.
Médias du CNA avec Madeline Sayet
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États-Unis Asa Benally
The Rez Sisters, 1939 (Stratford Festival); T’əl - The Wild Man of the Woods (The Royal Winnipeg Ballet); The Clearing (The Shaw Festival); Whale Song, Devilfish (Perseverance Theater); The Winter's Tale (HERE Arts Center); Seven Minutes (Waterwell); Where We Belong (Woolly Mammoth Theater, Baltimore Center Stage, The Goodman Theater, The Public); Mrs. Warren’s Profession (The Gingold Group); Blues for an Alabama Sky (Keen Company, Drama Desk Nomination); Somewhere Over the Border (Syracuse Stage); Too Heavy For Your Pocket (George Street Playhouse); Skeleton Crew (Westport Country Playhouse); Father Comes Home… (Juilliard); Measure for Measure (The Public Theater Mobile Unit); Cymbeline (Yale Repertory Theater); The Taming of the Shrew, Measure for Measure (Frog and Peach Theater Co.); The Brobot Johnson Experience (The Bushwick Starr); Tricks the Devil Taught Me (Minetta Lane Theater); Coriolanus, The Seagull (Yale School of Drama); Roberto Zucco (Yale Cabaret). Training: M.F.A Yale School of Drama. B.F.A. Parsons School of Design.
Rez Sisters, 1939 (Festival de Stratford); T’əl - The Wild Man of the Woods (Royal Winnipeg Ballet); The Clearing (Festival Shaw); Whale Song, Devilfish (Perseverance Theater); The Winter’s Tale (HERE Arts Center); Seven Minutes (Waterwell); Where We Belong (Woolly Mammoth Theater, Baltimore Center Stage, Goodman Theater, The Public); Mrs. Warren’s Profession (The Gingold Group); Blues for an Alabama Sky (Keen Company, finaliste aux Drama Desk); Somewhere Over the Border (Syracuse Stage); Too Heavy For Your Pocket (George Street Playhouse); Skeleton Crew (Westport Country Playhouse); Father Comes Home… (Juilliard); Measure for Measure (Mobile Unit du Public Theater); Cymbeline (Yale Repertory Theater); The Taming of the Shrew, Measure for Measure (Frog and Peach Theater Co.); The Brobot Johnson Experience (The Bushwick Starr); Tricks the Devil Taught Me (Minetta Lane Theater); Coriolanus, The Seagull (École de théâtre de Yale); Roberto Zucco (Yale Cabaret).
Formation : maîtrise en beaux-arts de l’École de théâtre de Yale, baccalauréat en beaux-arts de la Parsons School of Design.
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Royaume-Uni Dawn Walton, OBERoyaume-Uni Dawn Walton, OBE
Dawn was Founder, and former Artistic Director and Chief Executive, of Eclipse Theatre, the UK’s principal Black-led national production company. In 2020 she was awarded the OBE for services to theatre.
Theatre includes: The Death of a Black Man (Hampstead Theatre); Antigone (Mercury Theatre); The Gift (Eclipse Theatre / Belgrade Theatre / Theatre Royal Stratford East); salt (Schaubühne / Public Theater / Royal Court / Summerhall / Theatre Bristol / Yorkshire Festival); Red Dust Road (National Theatre of Scotland / EIF / HOME); Black Men Walking (Eclipse Theatre / Royal Court / Royal Exchange / UK Tour).
Nominated for UK Theatre Award for Best New Play and Writer’s Guild Award for Best Play); The Princess and the Hustler (Eclipse Theatre / Bristol Old Vic / UK Tour); A Raisin in the Sun (Eclipse Theatre / Crucible Theatre / UK Tour, nominated for UK Theatre Award for Best Touring Production); One Monkey Don’t Stop No Show (Eclipse Theatre / Tricycle Theatre / UK Tour); Jonzi D - Lyrikal Feata: The Letter (Sadler’s Wells); The Hounding of David Oluwale (Eclipse Theatre / West Yorkshire Playhouse, nominated for TMA Award for Best Director); Oxford Street (nominated for Olivier Award for Outstanding Achievement in an Affiliate Theatre).
Television: salt (Performance Director for BBC 4).
Film: Samuels Trousers; 10by10 – series of 10 original short film dramas.
Radio/Podcasts: The Last Flag – BBC Radio 4 Afternoon Drama; White Open Spaces – six original short audio dramas.
Fondatrice, et ancienne directrice générale et artistique, de l’Eclipse Theatre, la plus importante compagnie de production théâtrale dirigée par des Noir·e·s au Royaume-Uni, Dawn Walton a reçu l’Ordre de l’Empire britannique (OBE), en 2020, pour services rendus au théâtre.
Sur la scène théâtrale, elle a pris part aux productions The Death of a Black Man (Hampstead Theatre); Antigone (Mercury Theatre); The Gift (Eclipse Theatre/Belgrade Theatre/Theatre Royal Stratford East); salt (Schaubühne/Public Theater/Royal Court/Summerhall/Theatre Bristol/Yorkshire Festival); Red Dust Road (National Theatre of Scotland/EIF/HOME); Black Men Walking (Eclipse Theatre/Royal Court/Royal Exchange/UK Tour – finaliste au UK Theatre Award pour la meilleure nouvelle pièce et au Writer’s Guild Award pour la meilleure pièce); The Princess and the Hustler (Eclipse Theatre/Bristol Old Vic/UK Tour); A Raisin in the Sun (Eclipse Theatre/Crucible Theatre/UK Tour – finaliste au UK Theatre Award pour la meilleure production en tournée); One Monkey Don’t Stop No Show (Eclipse Theatre/Tricycle Theatre/UK Tour); Jonzi D - Lyrikal Feata: The Letter (Sadler’s Wells) The Hounding of David Oluwale (Eclipse Theatre/West Yorkshire Playhouse – finaliste au TMA Award pour la meilleure mise en scène); Oxford Street (finaliste au prix Olivier de l’accomplissement le plus remarquable dans un théâtre affilié).
Télévision : salt (directrice de plateau pour BBC 4).
Cinéma : Samuels Trousers; 10by10 – série de dix courts-métrages dramatiques originaux.
Radio/balados : The Last Flag – théâtre radiophonique sur BBC Radio 4; White Open Spaces – six courtes pièces radiophoniques originales.
Médias du CNA avec Dawn Walton, OBE
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Royaume-Uni Simon Kenny
Simon is a UK-based set and costume designer working in theatre, opera and live performance. His work on the acclaimed off-Broadway ‘Pie Shop’ production of Sweeney Todd was nominated for the Drama Desk Award for Outstanding Set Design of a Musical. His designs for Black Men Walking were selected to represent the UK at the Prague Quadrennial of Performance Design and at the V&A Museum, and his designs for The Wiz are now part of the V&A’s permanent Theatre and Performance collection.
Theatre includes: The Real and Imagined History of the Elephant Man (Nottingham Playhouse); Family Tree (Actors Touring Company, UK tour); The Death of A Black Man (Hampstead Theatre); Noughts & Crosses (Pilot Theatre, UK touring); Nothello (Coventry City of Culture); Footfalls & Rockaby with Siân Phillips (Jermyn Street); Blue/Orange, In The Next Room or the vibrator play, 4000 Miles, Red Light Winter (Theatre Royal Bath); Antigone (Mercury, Colchester); Giraffes Can’t Dance (Curve); several UK tours with Eclipse including Black Men Walking (Royal Exchange) and The Gift (Stratford East); Red Dust Road (National Theatre of Scotland); Broken Glass (Watford Palace); Holes (Nottingham Playhouse, UK tour); Babette’s Feast (Print Room); Rose with Janet Suzman (HOME); Twelfth Night, The Merchant Of Venice (Shakespeare’s Globe); The Children (English Theatre Frankfurt); Ghosts (Theatr Clwyd); Island (National Theatre & tour); and Border Force, an installation/performance/club event for Duckie.
Musical theatre includes The Lord of the Rings: A Musical Tale, Whistle Down the Wind (Watermill); The Light In the Piazza (Royal Academy of Music); Benjamin Scheuer’s The Lion (Southwark Playhouse, Arizona Theatre Company); The Wiz (Hope Mill); Dave Malloy’s Ghost Quartet (Boulevard); Assassins (Watermill/Nottingham Playhouse); Cabaret (English Theatre Frankfurt/Deutsches Theater Munich); the multi award-winning Sweeney Todd in a purpose-built pie shop (West End & off-Broadway, Tooting Arts Club); Guy Chambers’ folk opera adaptation of Oscar Wilde’s The Selfish Giant (Vaudeville); The World Goes Round (Stephen Joseph); Billy The Kid (NYMT/Curve); Saturday Night Fever (Theatre Royal Bath, UK tour).
Opera includes: A Midsummer Night’s Dream and Le Nozze di Figaro (Nevill Holt Opera); The Cunning Little Vixen, Háry János (Ryedale Festival); and Vivienne (Royal Opera House: Linbury).
Simon Kenny est un scénographe et costumier britannique qui travaille dans les domaines du théâtre, de l’opéra et du spectacle. Son décor immersif pour la production off-broadway acclamée de Sweeney Todd a été sélectionné pour le prix Drama Desk de la meilleure scénographie pour une comédie musicale. Ses créations pour Black Men Walking ont été choisies pour représenter le Royaume-Uni à la Quadriennale de Prague de la scénographie et au Musée V&A, et ses créations pour The Wiz font maintenant partie de la collection permanente des arts du théâtre et du spectacle du Musée V&A.
Ses créations pour le théâtre ont figuré dans : The Real and Imagined History of the Elephant Man (Nottingham Playhouse); Family Tree (Actors Touring Company, tournée britannique); The Death of A Black Man (Hampstead Theatre); Noughts & Crosses (Pilot Theatre, tournée britannique); Nothello (Coventry City of Culture); Footfalls & Rockaby avec Siân Phillips (Jermyn Street); Blue/Orange, In The Next Room or the vibrator play, 4000 Miles, Red Light Winter (Theatre Royal Bath); Antigone (Mercury, Colchester); Giraffes Can’t Dance (Curve); plusieurs tournées au Royaume-Uni avec Eclipse, dont Black Men Walking (Royal Exchange) et The Gift (Stratford East); Red Dust Road (National Theatre of Scotland); Broken Glass (Watford Palace); Holes (Nottingham Playhouse, tournée britannique); Babette’s Feast (Print Room); Rose avec Janet Suzman (HOME); Twelfth Night, The Merchant of Venice (Shakespeare’s Globe); The Children (English Theatre Frankfurt); Ghosts (Theatr Clwyd); Island (National Theatre et tournée); et Border Force, un événement de Duckie qui était à la fois une installation, un spectacle et une soirée.
Ses créations pour comédie musicale ont figuré dans : The Lord of the Rings: A Musical Tale, Whistle Down the Wind (Watermill); The Light In the Piazza (Royal Academy of Music); The Lion de Benjamin Scheuer (Southwark Playhouse, Arizona Theatre Company); The Wiz (Hope Mill); Ghost Quartet de Dave Malloy (Boulevard); Assassins (Watermill/Nottingham Playhouse); Cabaret (English Theatre Frankfurt/Deutsches Theater Munich); Sweeney Todd, lauréat de nombreux prix et présenté dans un décor immersif bâti pour l’occasion (West End et off-Broadway, Tooting Arts Club); l’adaptation en folk opéra de The Selfish Giant d’Oscar Wilde par Guy Chambers (Vaudeville); The World Goes Round (Stephen Joseph); Billy The Kid (National Youth Music Theatre/Curve); Saturday Night Fever (Theatre Royal Bath, tournée britannique).
Ses créations pour l’opéra ont figuré dans : A Midsummer Night’s Dream et Le Nozze di Figaro (Nevill Holt Opera); The Cunning Little Vixen de Háry János (Festival Ryedale); et Vivienne (Royal Opera House : Linbury).
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Royaume-Uni Alex EalesRoyaume-Uni Alex Eales
Alex trained at Wimbledon School of Art and is based in London, working at the multi-disciplinary 401½ Studios in Stockwell. He designs for theatre, dance and opera with a focus on new writing and live video work.
Designs for theatre include: Portia Coughlan (Almeida); Anatomy of a Suicide (Royal Court Deutsches Schauspielhaus, Hamburg); Limehouse (Donmar Warehouse); Cleansed (National Theatre); Norma Jeane Baker of Troy (The Shed, New York); Fraulein Julie, Orlando and Schatten - Eurydike sagt (Schaubühne, Berlin); Der Kirschgarten, Bluets, Schlafende Männer, 4.48 Psychose, Reisende auf einem Bein and Alles weitere kennen Sie aus dem Kino (Deutsches Schauspielhaus, Hamburg); Maladie de la Mort (Theatre des Bouffes du Nord, Paris and European tour); Regeneration (Royal Derngate, Northampton); Into the Woods (Théâtre du Châtelet, Paris); Not I/Footfalls/Rockaby (Royal Court & West End); Reise durch die Nacht (Schauspielhaus, Cologne, Berlin and Avignon festival); Brimstone and Treacle and Ghosts (Arcola Theatre); Design For Living (Salisbury Playhouse); Say It With Flowers and small hours (Hampstead Theatre); The Breath Of Life (Lyceum Theatre, Sheffield); Wunschkonzert (Schauspielhaus, Cologne and Berlin); Jungfruleken (Kungsliga Dramatiska Teatern, Stockholm).
Designs for Opera include: Un ballo in Maschera (Royal Danish Opera and Norwegian National Opera); Il Trovatore (Hamburg Staatsoper); Judith - Concerto For Orchestra / Bluebeard’s Castle (Bayerisches Staatsoper, Munich); Rigoletto and Macbeth (Opera Theatre of St Louis); Falstaff (Shanghai Opera House); Le Nozze di Figaro (Salzburg Festival 2015); The House Taken Over (Festival d’Aix-en-Provence); Cosi fan Tutte (Opera Holland Park); Clemency (ROH2 Linbury Studio and Scottish Opera); Idomeneo (English National Opera); Tarantula in Petrol Blue (Aldeburgh Music).
Designs for Dance include: Cri de Coeur (Paris Opera Ballet, Opéra Palais Garnier); Bon Voyage, Bob (Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, Germany).
Formé à l’École d’art de Wimbledon, Alex Eales réside à Londres et travaille aux studios multidisciplinaires 401½ dans le quartier de Stockwell. Il conçoit des décors pour le théâtre, la danse et l’opéra, se consacrant principalement aux nouvelles pièces et à la vidéographie en direct.
Au théâtre, on a entre autres pu voir ses créations dans Portia Coughlan (Almeida); Anatomy of a Suicide (Royal Court/Deutsches Schauspielhaus, Hambourg); Limehouse (Donmar Warehouse); Cleansed (National Theatre); Norma Jeane Baker of Troy (The Shed, New York); Fraulein Julie, Orlando et Schatten - Eurydike sagt (Schaubühne, Berlin); Der Kirschgarten, Bluets, Schlafende Männer, 4.48 Psychose, Reisende auf einem Bein et Alles weitere kennen Sie aus dem Kino (Deutsches Schauspielhaus, Hambourg); La Maladie de la mort (Théâtre des Bouffes du Nord, Paris et tournée européenne); Regeneration (Royal & Derngate, Northampton); Into the Woods (Théâtre du Châtelet, Paris); Not I/Footfalls/Rockaby (Royal Court, West End); Reise durch die Nacht (Schauspielhaus, Cologne, Berlin et Festival d’Avignon); Brimstone and Treacle et Ghosts (Arcola Theatre); Design For Living (Salisbury Playhouse); Say It With Flowers et small hours (Hampstead Theatre); The Breath Of Life (Lyceum Theatre, Sheffield); Wunschkonzert (Schauspielhaus, Cologne et Berlin); Jungfruleken (Théâtre dramatique Royal, Stockholm).
À l’opéra, il a notamment contribué aux productions suivantes : Un ballo in Maschera (Opéra royal du Danemark et Opéra national de Norvège); Il Trovatore (Hamburg Staatsoper); Judith - Concerto For Orchestra / Bluebeard’s Castle (Bayerisches Staatsoper, Munich); Rigoletto et Macbeth (Opera Theatre de Saint-Louis); Falstaff (Opéra de Shanghaï); Le Nozze di Figaro (Festival de Salzbourg 2015); The House Taken Over (Festival d’Aix-en-Provence); Cosi fan Tutte (Opera Holland Park); Clemency (ROH2 Linbury Studio et Scottish Opera); Idomeneo (English National Opera); Tarantula in Petrol Blue (Aldeburgh Music).
En danse, il a notamment travaillé sur Cri de coeur (Ballet de l’Opéra national de Paris, Opéra Garnier) et Bon Voyage, Bob (Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, Allemagne).
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États-Unis Hana S. Kim
Hana S. Kim (she/her) is a Projection Designer.
Broadway: The Outsiders, The Old Man And The Pool, Summer,1976 (Off-Broadway/New York): The Harder They Come (The Public Theater), The Visitor (The Public Theater, Lucile Lortel Nom), Eve's Song (The Public Theater), Everything Rises (BAM), Magdalene (Prototype Festival)
International: Mahabharata (Shaw Festival, Barbican)
Opera: L’Orfeo (Santa Fe Opera), Sweet Land (The Industry), The Anonymous Lover (LA Opera)
Regional: Geffen Playhouse, OSF, South Coast Rep, Magic Theatre, A.C.T, among others.
Awards: Princess Grace Award, Sherwood Award from CTG, Helen Hayes Award, LA Drama Critics Circle Distinguished Achievement Award among others
Hana S. Kim (elle) est une conceptrice de projections.
Sur Broadway : The Outsiders, The Old Man And The Pool, Summer, 1976
Off-Broadway/New York : The Harder They Come (The Public Theater), The Visitor (The Public Theater, finaliste aux prix Lucille Lortel), Eve's Song (The Public Theater), Everything Rises (BAM), Magdalene (Festival Prototype)
À l’international : Mahabharata (Festival Shaw, Barbican)
Opéras : L’Orfeo (Opéra de Santa Fe), Sweet Land (The Industry), The Anonymous Lover (Opéra de Los Angeles)
Productions régionales : Geffen Playhouse, Festival Shakespeare de l’Oregon, South Coast Repertory, Magic Theatre, A.C.T, etc.
Prix : Prix Princess Grace, Prix Sherwood du Center Theatre Group, Prix Helen-Hayes, Distinguished Achievement Award du LA Drama Critics Circle, etc.
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Canada Christian LapointeCanada Christian Lapointe
Christian Lapointe is the artistic director of Carte Blanche in Québec City. At the Festival TransAmériques 2015, he presented and performed a performance lasting almost three days and two nights, based on the work of Antonin Artaud. Over the years, he directed more than thirty plays and performances and has established himself as an atypical figure on the theatrical scene. Heir to the symbolist movement, the writing of his shows borrows from performance art, is conceived from and around scenic devices and flirts with video installation.
His work has been presented in numerous Quebec institutions, as well as at In Avignon, the Royal Court Theatre in London, the Schaubühne's Festival International New Drama in Berlin, and on several occasions at the National Arts Centre of Canada, the Carrefour international de théâtre in Québec City and the Festival TransAmériques in Montreal.
In June 2022, he directed Not One Of These People, starring British playwright Martin Crimp, going on stage for the first time in his career. For this performance, Lapointe imagined and designed a live deepfake device that used facial recognition to animate avatars generated by GAN - Generative adversarial network. He is also the composer of the epistolary music group LiY with playwright Simon Stephens (lyrics) and designer Laurence Dauphinais (vocals and lyric melody).
Festival TransAmériques une performance de près de trois jours et deux nuits autour de l’œuvre d’Antonin Artaud. Au fil des ans, il a mis en scène plus de 30 pièces et performances, s’imposant comme une figure atypique sur la scène théâtrale. Digne héritier du mouvement symboliste, il puise dans l’art performance, articulant son écriture autour des dispositifs scéniques et flirtant avec les installations vidéo.
Ses créations ont été présentées dans maintes institutions québécoises, ainsi qu’à Avignon, au Royal Court Theatre de Londres, au Festival International New Drama du Schaubühne de Berlin et à plusieurs reprises au Centre national des Arts du Canada, au Carrefour international de théâtre de Québec et au Festival TransAmériques de Montréal.
En juin 2022, il a mis en scène Not One Of These People, mettant en scène le dramaturge britannique Martin Crimp, qui montait sur les planches pour la première fois de sa carrière. Pour cette œuvre, Christian Lapointe a imaginé et conçu un appareil produisant des hypertrucages en direct en faisant appel à la reconnaissance faciale pour animer des avatars produits par un réseau antagoniste génératif, ou RAG. Christian Lapointe compose également pour le groupe de musique épistolaire LiY qu’il forme avec le dramaturge Simon Stephens (paroles) et la scénariste Laurence Dauphinais (chant et mélodie).
Miriam Fernandes, Why Not Theatre
« C’est avec grand plaisir que je dévoile la liste des incroyables artistes du Canada et de l’étranger qui participeront à l’édition 2024 du programme de bourse ThisGen. Le programme ThisGen est unique dans le paysage de la formation canadien, car il donne la possibilité aux personnes qui y participent d’apprendre aux côtés de chefs de file du milieu artistique international. Cette année, nous avons formé une cohorte de spécialistes de la scénographie et de la mise en scène pour nourrir cette puissante relation de collaboration et pour encourager une meilleure compréhension à l’intersection des pratiques. »
Miriam Fernandes
Codirectrice artistique, Why Not Theatre
ThisGen 2022
Titulaires de la bourse
Mise en scène : Caleigh Crow; Katie German; Tsholo Khalema; Natércia Napoleão; Vanessa Sears
Production : Carmelle Cachero; Najla Nubyanluv; Monica Ogden; Tyler J. Sloane; Kris Vanessa Teo Xin-En (张欣恩)
Membres du corps professoral
Volet mise en scène : Josette Bushell-Mingo; Madeline Sayet; Dawn Walton, OBE; Maiko Yamamoto
Volet production : Denise Bolduc; Tobi Kyeremateng; Stephanie Rolland; Alyssa Simmons
Interdisciplinaire : Simeilia Hodge-Dallaway; Kate McGrath; Ronee Penoi