Musique de chambre au Centre Carleton Dominion-Chalmers
https://nac-cna.ca/fr/event/33740
Joignez-vous à nous pour un après-midi intime de musique de chambre au Centre Carleton Dominion-Chalmers avec des invités spéciaux et de fantastiques musiciens de l’OCNA. Une façon parfaite de passer votre dimanche après-midi! - Programmation complète à venir -
Centre Carleton Dominion-Chalmers ,355 rue Cooper,OttawaCanada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the UK and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in the United States. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026-2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025. Principal Guest Conductor John Storgårds and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser complement Shelley’s leadership. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the United Kingdom, Europe, and Asia.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples aux États-Unis. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
Joignez-vous à nous pour un après-midi intime de musique de chambre au Centre Carleton Dominion-Chalmers avec des invités spéciaux et de fantastiques musiciens de l’OCNA. Une façon parfaite de passer votre dimanche après-midi! - Programmation complète à venir -
Canada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the UK and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in the United States. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026-2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025. Principal Guest Conductor John Storgårds and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser complement Shelley’s leadership. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the United Kingdom, Europe, and Asia.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples aux États-Unis. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
Wisconsin États-Unis
Anna Petersen joined the NAC Orchestra as Second Oboe and English Horn in 2013. She has performed orchestral and chamber concerts throughout Canada and the United States and internationally in China, Hong Kong, New Zealand, and Europe.
Before joining the NAC Orchestra, she held positions as Principal Oboe of the Syracuse Symphony Orchestra and as a member of the Rochester Philharmonic Orchestra. She has enjoyed guest appearances as Principal Oboe with the Pittsburgh, Detroit, Vancouver, and Wichita symphony orchestras, The Florida Orchestra, the Lake Placid Sinfonietta, and the Buffalo Philharmonic Orchestra, with whom she made her Carnegie Hall debut in 2013. She has also recently performed with the Auckland Philharmonia Orchestra in Auckland, New Zealand.
In addition to her orchestral career, Anna is an active soloist and chamber musician. She has been a soloist with the Syracuse Symphony Orchestra, Symphoria, the Milwaukee Symphony Orchestra, Thirteen Strings Chamber Orchestra, the Lake Placid Sinfonietta, and the Milwaukee Youth Symphony Orchestra, and has performed as a finalist in the Coleman Chamber Music Competition in Pasadena, California. Anna has been a featured performer at Ottawa Chamberfest, a fellow at the Norfolk Chamber Music Festival, a participant in the Masterclass Program at the Banff Centre for the Arts, and a performer at the Skaneateles and Bravo! Vail Valley Music festivals.
Also an experienced teacher, Anna is on faculty at the University of Ottawa and previously was the Adjunct Professor of Oboe at Syracuse University’s Setnor School of Music and SUNY Geneseo. In 2018, she was a guest member of the Prairie Winds at Madeline Island Chamber Music, and during the summers of 2012 and 2015, she was a coach at the Bennington Chamber Music Conference in Bennington, Vermont.
Anna earned her Bachelor of Music and Performer’s Certificate from the Eastman School of Music. Her primary teachers include Richard Killmer and Suzanne Geoffrey.
In addition to her musical life, Anna is an internationally certified yoga teacher with Yoga Alliance, having completed 300 hours of training in Bali, Indonesia.
Anna Petersen s’est jointe à l’Orchestre du Centre national des Arts comme deuxième hautbois et cor anglais en 2013. Elle s’est produite dans des concerts symphoniques et de musique de chambre partout au Canada et aux États-Unis ainsi qu’en Chine, à Hong Kong, en Nouvelle-Zélande et aux quatre coins de l’Europe.
Anna a précédemment été hautbois solo de l’Orchestre symphonique de Syracuse et membre de l’Orchestre philharmonique de Rochester. Elle s’est aussi produite à titre de hautbois solo invitée avec les orchestres symphoniques de Pittsburgh, Detroit, Vancouver et Wichita, l’Orchestre de la Floride, le Lake Placid Sinfonietta et l’Orchestre philharmonique de Buffalo, avec lequel elle a fait ses débuts au Carnegie Hall en 2013. Elle s’est récemment produite en Nouvelle-Zélande avec l’Orchestre philharmonique d’Auckland.
En plus de sa carrière de musicienne d’orchestre, Anna est une soliste et chambriste très active. Elle s’est produite comme soliste avec les orchestres symphoniques de Syracuse et Milwaukee, l’ensemble Symphoria, l’orchestre de chambre Thirteen Strings, le Lake Placid Sinfonietta et l’Orchestre symphonique des jeunes de Milwaukee. On a pu la voir sur la scène du Concours de musique de chambre Coleman (Pasadena, Californie) à titre de finaliste. Elle a également a été artiste invitée avec le Ottawa Chamberfest et artiste affiliée au festival de musique de chambre de Norfolk. Elle a participé au programme de classes de maître du Centre des arts de Banff, et s’est produite au festival de musique de Skaneateles ainsi qu’au festival Bravo! Vail Valley.
Pédagogue d’expérience, Anna est actuellement professeure à l’Université d’Ottawa. Auparavant, elle a enseigné le hautbois à l’École de musique Setnor de l’Université de Syracuse et au SUNY Geneseo. Elle a été l’invitée de Prairie Winds au Madeline Island Chamber Music en 2018, et a offert de l’encadrement aux personnes participantes au Chamber Music Conference de Bennington, au Vermont, de 2012 à 2015.
Elle a obtenu un baccalauréat en musique et un certificat en interprétation de l’École de musique Eastman. Elle a principalement étudié auprès de Richard Killmer et de Suzanne Geoffrey.
Musicienne accomplie, Anna est aussi instructrice de yoga : elle a obtenu une formation de 300 heures à Bali (Indonésie) menant à une certification internationale de la Yoga Alliance.
Vancouver Colombie-Britannique Canada
Kimball Sykes joined the National Arts Centre Orchestra as Principal Clarinet in 1985.
Born in Vancouver, he received a Bachelor of Music from the University of British Columbia, where he studied with Ronald deKant. In 1982, Kimball was a member of the National Youth Orchestra and was awarded the first of two Canada Council grants to study with Robert Marcellus in Chicago. He has participated in the Banff School of Fine Arts Festival, the Scotia Festival, the Orford Festival, and Ottawa Chamberfest.
He has performed and toured with the Vancouver Symphony Orchestra and was a member of the Vancouver Opera Orchestra. While in Vancouver, he was a founding member of the Vancouver Wind Trio. From 1983 to 1985, he was the principal clarinet of the Honolulu Symphony Orchestra.
Kimball has performed as a soloist with the NAC Orchestra numerous times. In May 2000, he gave the premiere performance of Vagues immobiles, a clarinet concerto by Alain Perron commissioned for him by the NAC, and in November 2002, he performed the Coplandʼs Clarinet Concerto, both conducted by Pinchas Zukerman. Other groups he has appeared with as a soloist include Thirteen Strings, the Honolulu Symphony Orchestra, and the Auckland Philharmonia.
Kimball has performed numerous solo and chamber music programs for the Canadian Broadcasting Corporation. He can be heard on the recent Chamber Players of Canada recording of Schubert’s Octet. He has also recorded the Mozart Clarinet Quintet with Pinchas Zukerman and former NAC Orchestra principal musicians Donnie Deacon, Jane Logan, and Amanda Forsyth, included in the NAC Orchestra’s double Mozart CD for CBC Records and nominated for a Juno Award in 2004.
Kimball is currently on faculty at the University of Ottawa.
Kimball Sykes est clarinette solo de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis 1985.
Originaire de Vancouver, il obtient un baccalauréat en musique de l’Université de la Colombie-Britannique, où il a étudié avec Ronald de Kant. En 1982, alors membre de lʼOrchestre national des jeunes du Canada, il reçoit la première des deux bourses du Conseil des Arts du Canada qui lui seront décernées afin de lui permettre dʼétudier avec Robert Marcellus à Chicago. Au fil des ans, il participe au festival de la School of Fine Arts de Banff, au Festival de musique de chambre d’Ottawa, de même quʼau Festival Scotia et au Festival d’Orford.
Il s’est produit sur place et en tournée avec l’Orchestre symphonique de Vancouver, a été membre de l'orchestre de l’Opéra de Vancouver et l’un des membres fondateurs du Vancouver Wind Trio. Il a aussi été clarinette solo de l'Orchestre symphonique d’Honolulu de 1983 à 1985.
Kimball s’est produit comme soliste avec l’Orchestre du CNA à de nombreuses reprises. En mai 2000, il a créé Vagues immobiles, un concerto pour clarinette que le CNA avait commandé à son intention au compositeur Alain Perron, sous la direction de Pinchas Zukerman, qui l’a également dirigé en novembre 2002 dans le Concerto pour clarinette de Copland. Il a aussi joué en soliste pour Thirteen Strings, l’Orchestre symphonique d’Honolulu et l’Orchestre philharmonique d’Auckland, entre autres.
Kimball a joué en soliste ou dans des ensembles de musique de chambre dans le cadre de diverses émissions de la chaîne anglaise de la Société Radio-Canada. Il a participé à l’enregistrement de l’Octuor de Schubert avec les Chambristes du Canada pour les Disques SRC. Il a gravé aussi le Quintette avec clarinette de Mozart avec Pinchas Zukerman et les anciens chefs de pupitre de l’Orchestre du CNA Donnie Deacon, Jane Logan et Amanda Forsyth, pour le CD double consacré à Mozart et publié par les Disques SRC, mis en nomination pour un prix Juno en 2004.
Kimball Sykes enseigne présentement à l’Université dʼOttawa.
Middleton Nouvelle-Écosse Canada
Darren Hicks joined the National Arts Centre Orchestra as Principal Bassoon in September 2022 after four seasons with the Toronto Symphony Orchestra as Associate Principal Bassoon. Hailing from Middleton, Nova Scotia, Darren pursued undergraduate studies at the University of Ottawa, studying under former NACO Principal Bassoon Christopher Millard. He then went on to study at the graduate level with Frank Morelli at the Yale School of Music in New Haven, Connecticut.
After graduation, Darren was chosen as a fellow for the Rebanks Family Fellowship at the Glenn Gould School of Music. After this, he moved to Miami Beach, Florida, to become a Bassoon Fellow at the New World Symphony. Darren is an alumnus of numerous summer festivals, including Domaine Forget, the Orchestre de la Francophonie, the National Youth Orchestra of Canada, the Banff Festival, the Verbier Festival, and the Aspen Music Festival and School.
Formative influences in Darren’s musicianship include Joan Panetti (Yale), David Shifrin (Yale), Whitney Crockett, Daniel Matsukawa, Judith Leclair, and Nancy Goeres.
Darren feels very fortunate to have received several honours and awards, including winning the Aspen Music Festival and School’s Concerto Competition for bassoon (2019), the New World Symphony Concerto Competition (March 2018), the Dean’s Prize at the Yale School of Music (2014), and the National Arts Centre Orchestra Bursary (2012).
Darren plays on a bassoon made outside Peterborough by Bell Bassoons Ltd. When not hunched over his reed desk, he enjoys building his record collection, meandering walks in nature, numerous podcasts, and feeding his insatiable sweet tooth.
Darren Hicks s’est joint à l’Orchestre du Centre national des Arts à titre de basson solo en septembre 2022, après avoir passé quatre saisons avec l’Orchestre symphonique de Toronto comme basson solo associé. Originaire de Middleton, en Nouvelle-Écosse, il a accompli ses études de premier cycle à l’Université d’Ottawa sous la houlette de Christopher Millard, ancien basson solo de l’OCNA. Il a ensuite poursuivi ses études supérieures auprès de Frank Morelli à la Yale School of Music de New Haven, dans le Connecticut. Après avoir obtenu son diplôme, il a été choisi comme récipiendaire de la Bourse de la famille Rebanks à la Glenn Gould School of Music. Par la suite, il a déménagé à Miami Beach, en Floride, pour devenir bassoniste au sein du l’Orchestre symphonique New World. Darren Hicks a participé à de nombreux festivals d’été dont ceux du Domaine Forget, de l’Orchestre de la Francophonie, de l’Orchestre national des jeunes du Canada, ainsi que le Festival de Banff, le Festival de Verbie et le Festival de musique d’Aspen.
Parmi ses influences formatrices, il cite Joan Panetti (Yale), David Shifrin (Yale), Whitney Crockett, Daniel Matsukawa, Judith Leclair et Nancy Goeres.
Lauréat de plusieurs prix et récompenses, il a notamment remporté le concours de concerto pour basson du Festival de musique d’Aspen (2019), le concours de concerto de l’Orchestre symphonique New World (mars 2018), le prix du doyen de la Yale School of Music (2014) et la Bourse de l’Orchestre du Centre national des Arts (2012).
Il joue sur un basson fabriqué en banlieue de Peterborough par Bell Bassoons Ltd. Lorsqu’il n’est pas penché sur son pupitre, il se plaît à enrichir sa collection de disques, à se perdre dans la nature, à écouter de nombreux balados et à satisfaire son insatiable « dent sucrée ».
Regina Saskatchewan Canada
Karen Donnelly was unanimously appointed Principal Trumpet of Canada’s National Arts Centre Orchestra in October 1999, following three successful seasons (1996-1999) as acting principal trumpet and continues to enjoy each year with this wonderful ensemble.
Before joining the NAC Orchestra, Karen was a freelancer in Montreal, where she performed with most ensembles in the area, including the Orchestre symphonique de Montréal. Karen was the principal trumpet with Orchestra London (Canada) from 1994 to 1996. She has been guest principal trumpet with the Toronto Symphony Orchestra, the St. Louis Symphony Orchestra, Les Violons du Roy, the Calgary Philharmonic Orchestra, and the Vancouver Symphony Orchestra, and currently enjoys playing Associate Principal Trumpet with the Sun Valley Music Festival Orchestra.
Karen has been a featured soloist with many professional and community-based groups. These include the NAC Orchestra, Thirteen Strings, the Kingston Symphony, the Saskatoon Symphony Orchestra, Orchestra London, the McGill Symphony Orchestra, the Hannaford Silver Street Band, the National Honour Band of Canada, the Parkdale Orchestra, the University of Regina Wind Ensemble, and many high school bands in the region.
In 2019, Karen spearheaded a new initiative, the Canadian Women’s Brass Collective, to shine a light on female brass players and provide visibility and mentoring for all students.
Music education has always been very close to Karen’s heart. Her work with the True North Brass Quintet creates opportunities for educational concerts and workshops in schools. Through the NAC’s learning and engagement programs, Karen has given masterclasses in Switzerland, Mexico, China, the United States, the United Kingdom, Sweden, and Canada.
Karen joined the teaching staff at the University of Ottawa in 2002, and she is an honorary teaching artist and mentor for the OrKidstra program, providing music to kids in equity-deserving communities in Ottawa.
Karen studied at the University of Regina and McGill University, where she completed a Master of Music. She wouldn’t be a musician, however, without her school band program in her hometown of Regina, Saskatchewan.
Après trois saisons couronnées de succès à titre de trompette solo par intérim de l’Orchestre du Centre national des Arts, Karen Donnelly a fait l’unanimité lors du choix du titulaire permanent du poste en octobre 1999. Elle se dit toujours ravie d’évoluer au sein de ce merveilleux ensemble.
Avant de se joindre à l’Orchestre du CNA, elle était musicienne pigiste à Montréal, où elle s’est produite avec la plupart des ensembles de la région, dont l’Orchestre symphonique de Montréal, et elle a occupé le poste de trompette solo d’Orchestra London (Canada) de 1994 à 1996. Elle a par ailleurs été trompette solo invitée dans plusieurs ensembles : les orchestres symphoniques de Toronto, de Saint-Louis et de Vancouver, Les Violons du Roy et l’Orchestre philharmonique de Calgary. Elle est actuellement trompette solo associée de l’Orchestre du festival de musique de Sun Valley.
On a également pu l’entendre comme soliste avec un grand nombre d’ensembles professionnels et communautaires tels que l’Orchestre du CNA, l’Orchestre de chambre Thirteen Strings, les orchestres symphoniques de Kingston, de Saskatoon et de McGill, l’Orchestra London, le Hannaford Silver Street Band, le National Honour Band of Canada, le Parkdale Orchestra, l’ensemble à vents de l’Université de Regina et de nombreux ensembles d’écoles secondaires de la région.
En 2019, la trompettiste a lancé l’initiative Canadian Women’s Brass Collective pour mettre à l’honneur les joueuses de cuivres et offrir une visibilité et du mentorat aux jeunes générations.
L’éducation musicale a toujours occupé une place importante dans sa carrière. Sa collaboration avec le quintette de cuivres True North donne lieu à des concerts éducatifs et des ateliers dans les écoles. Dans le cadre des programmes d’apprentissage et de médiation du CNA, elle a donné des classes de maître en Suisse, au Mexique, en Chine, aux États-Unis, au Royaume-Uni, en Suède et au Canada.
Karen s'est joint au personnel enseignant de l'Université d'Ottawa en 2002. Elle est également une artiste enseignante honoraire et mentor dans le programme OrKidstra, offrant de la musique aux enfants des communautés d'Ottawa méritant l'équité.
Karen Donnelly a étudié à l’Université de Regina et à l’Université McGill, où elle a obtenu une maîtrise en musique. Mais elle ne serait pas musicienne sans le programme d’harmonie de son école dans sa ville natale de Regina, en Saskatchewan.
Steven Dyer is Principal Trombone of the Winnipeg Symphony Orchestra and a sessional instructor at the University of Manitoba. He is delighted to be residing in Ottawa for the 2023–2024 season as Guest Principal Trombone with the National Arts Centre Orchestra.
Prior to joining the WSO in 2001, Steven was Principal Trombone with the Thunder Bay Symphony Orchestra and a member of the Civic Orchestra of Chicago; he holds degrees from McGill and DePaul Universities.
Steven has presented recitals and masterclasses in both Canada and the United States, and has appeared as soloist with the orchestras of Thunder Bay and Winnipeg.
Fun fact: He spent two summers with the Band of the Ceremonial Guard during his student years, and can’t escape the nostalgia as his daily walks to the NAC fall along the familiar parade route!
Steven Dyer est le trombone solo de l’Orchestre symphonique de Winnipeg et chargé de cours à l’Université du Manitoba. Il est ravi d’être le trombone solo invité en résidence à Ottawa pour la saison 2023-2024 de l’Orchestre du Centre national des Arts.
Avant d’intégrer l’Orchestre symphonique de Winnipeg en 2001, il a été trombone solo au sein de l’Orchestre symphonique de Thunder Bay et a fait partie du Civic Orchestra of Chicago. Il détient également un diplôme des universités McGill et DePaul.
Steven Dyer a présenté des récitals et des classes de maître au Canada et aux États-Unis. Il a aussi été soliste pour les orchestres de Thunder Bay et Winnipeg.
Pour la petite histoire, il a passé deux étés dans la Musique de la Garde de cérémonie quand il était étudiant. C’est donc plein de nostalgie qu’il se dirige chaque jour vers le CNA, car le chemin est celui qu’empruntait habituellement la parade!
Ottawa Ontario Canada
A native of Ottawa, Jonathan Wade received a Bachelor of Music degree in percussion from the University of Ottawa, studying with Ian Bernard and Pierre Béluse. He went on to obtain a D.E.S.S in timpani repertoire from the University of Montreal with Louis Charbonneau.
Jonathan has been a percussionist with the National Arts Centre Orchestra since 1982. He also performs with many fine ensembles, including the Canadian National Brass Project, Capital Brassworks and the Thirteen Strings Chamber Orchestra.
He has performed at major festivals, including the Festival de Lanaudière, Festival of the Sound, the Toronto Summer Music Festival, Music and Beyond, and Ottawa Chamberfest.
Jonathan also enjoys teaching. From 2002 to 2023, he was an adjunct professor of timpani and percussion at the University of Ottawa. In addition to his private studio, he was the percussion instructor at the Ottawa Youth Orchestra Academy from 1986 to 2009.
Jonathan is very active with the NAC Orchestra’s learning and community engagement initiatives, having presented hundreds of concerts in schools with the percussion duo Bangers and Smash and as a drummer with Ragtime Brass.
Originaire d’Ottawa, Jonathan Wade a obtenu un baccalauréat en musique, option percussions, à l’Université d’Ottawa, où il a été l’élève d’Ian Bernard et de Pierre Béluse. Il a ensuite obtenu un diplôme d’études supérieures spécialisées en timbales de l’Université de Montréal auprès de Louis Charbonneau.
Percussionniste au sein de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis 1982, il s’est produit avec d’autres grands ensembles, dont le Projet national des cuivres du Canada, l’ensemble Capital BrassWorks et l’Orchestre de chambre Thirteen Strings.
Il a participé à des événements d’envergure, dont le Festival de Lanaudière, le Festival of the Sound, le Festival de musique d’été de Toronto, Musique et Autres mondes ou encore le Chamberfest Ottawa.
Également enseignant passionné, Jonathan a été professeur associé de timbales et percussions à l’Université d’Ottawa de 2002 à 2023. En dehors de son studio privé, il a enseigné les percussions à l’Académie des Orchestres des jeunes d’Ottawa de 1986 à 2009.
Il est aussi très impliqué dans le programme d’éducation et de médiation culturelle du CNA, dans le cadre duquel il a donné des centaines de concerts dans les écoles avec le duo de percussions Bangers and Smash et en tant que batteur au sein de la formation de cuivres Ragtime Brass.
Edmonton Alberta Canada
Canadian violinist of German and Lebanese ancestry, Jessica Linnebach, has established herself as an accomplished artist with a thriving multi-faceted career encompassing solo, chamber, and orchestral performances.
Known for her “burnt caramel sound, utterly fearless virtuosity . . . and romantic lyricism” (ARTSFILE), Jessica has performed as a soloist with orchestras around the world. A passionate chamber musician, Jessica is a member of the Ironwood String Quartet along with her NAC Orchestra colleagues Emily Kruspe, Carissa Klopoushak, and Rachel Mercer. They are frequent performers at chamber music series and festivals, including the NAC’s WolfGANG and Music for a Sunday Afternoon series and Ottawa Chamberfest, Pontiac Enchanté, Ritornello, and Classical Unbound festivals. As part of a commitment to reaching broader audiences, Jessica is one of the artistic directors of the Classical Unbound Festival, a chamber music festival in Prince Edward County, Ontario.
Accepted to the world-renowned Curtis Institute of Music in Philadelphia at age ten, Jessica remains one of the youngest-ever Bachelor of Music graduates in the school’s history. While there, Jessica’s primary teachers were Aaron Rosand, Jaime Laredo, and Ida Kavafian. At age 18, she received her Master of Music from the Manhattan School of Music in New York City, where she studied with Pinchas Zukerman and Patinka Kopec.
Jessica resides in Ottawa, where she has been Associate Concertmaster with the NAC Orchestra since 2010. A natural leader, Jessica has performed numerous times as guest concertmaster with the Pittsburgh Symphony Orchestra, the Indianapolis Symphony Orchestra, and the Buffalo Philharmonic Orchestra.
Jessica plays a circa 1840 Jean-Baptiste Vuillaume (Guarnerius del Gésu 1737) violin. Her bows are crafted by Ron Forrester and Michael Vann.
Violoniste canadienne d’ascendance allemande et libanaise, Jessica Linnebach est une artiste accomplie menant une carrière riche et diversifiée de soliste, de chambriste et de musicienne d’orchestre.
Reconnue pour sa « sonorité évoquant le caramel brûlé, sa virtuosité téméraire […] et son lyrisme romantique » (ARTSFILE), Jessica s’est produite comme soliste avec des orchestres du monde entier. Chambriste passionnée, elle fait partie du quatuor à cordes Ironwood avec ses collègues de l’Orchestre du CNA Emily Kruspe, Carissa Klopoushak et Rachel Mercer. L’ensemble participe à de nombreuses séries de concerts, telles les Sessions WolfGANG et Musique pour un dimanche après-midi au CNA, et à des festivals de musique de chambre, comme le Chamberfest d’Ottawa, Pontiac Enchanté, Ritornello et Classical Unbound. S’employant à atteindre un vaste public, Jessica est membre de la direction artistique de Classical Unbound, le festival de musique de chambre du comté de Prince Edward.
Acceptée au prestigieux Institut de musique Curtis de Philadelphie à l’âge de dix ans, Jessica demeure l’une des plus jeunes élèves à avoir obtenu un baccalauréat en musique de cet établissement. Elle y eut pour maîtres Aaron Rosand, Jaime Laredo et Ida Kavafian. Elle a ensuite étudié auprès de Pinchas Zuckerman et Patinka Kopec à la Manhattan School of Music de New York, qui lui a décerné une maîtrise alors qu’elle n’avait que 18 ans.
Jessica vit à Ottawa et occupe le poste de violon solo associée à l’Orchestre du CNA depuis 2010. Leader née, elle a été à plusieurs reprises violon solo invitée pour l’Orchestre symphonique de Pittsburgh, l’Orchestre symphonique d’Indianapolis et l’Orchestre philharmonique de Buffalo.
Jessica joue sur un violon datant d’environ 1840, créé par le luthier Jean-Baptiste Vuillaume (modèle de 1737 Guarnerius del Gésu). Ses archets ont été confectionnés par Ron Forrester et Michael Vann.
Toronto Ontario Canada
Toronto-born violinist Emily Kruspe has a great love for musical collaborations, chamber music, harmony, and rhythmic groove. She has performed extensively throughout North America and Europe, most notably with the Rolston String Quartet from 2018 to 2020. Emily regularly performs with the Toronto-based ARC Ensemble and is featured on its newest CD, Chamber Works by Alberto Hemsi. Her love of chamber music stems from festivals she attended in her youth: Yellow Barn, the Kneisel Hall Chamber Music Festival, the Banff International String Quartet Festival, and the Domaine Forget Chamber Music Festival. As an orchestral musician, Emily has performed with the Toronto Symphony Orchestra, the National Ballet Orchestra of Canada, and the Canadian Opera Company Orchestra. She was a winner of the Glenn Gould School’s Concerto Competition and the University of Toronto Concerto Competition, a recipient of the Orford String Quartet Award, and was previously a CBC Young Artist. In 2018, she was named one of CBC Music’s 30 hot Canadian classical musicians under 30.
Emily completed her undergraduate studies at the University of Toronto under Erika Raum, received an Artist Diploma from the Glenn Gould School under Paul Kantor and Barry Shiffman, and studied at the Colburn School with Martin Beaver. She was a 2017–2018 fellow of the Rebanks Family Fellowship and International Performance Residency Program at the Royal Conservatory in Toronto and was subsequently awarded a violin from the Canada Council for the Arts Musical Instrument Bank. Emily has been a proud member of the National Arts Centre Orchestra since October 2022 and regularly plays with the Ironwood Quartet, composed of NACO colleagues Jessica Linnebach, Carissa Klopoushak, and Rachel Mercer. When she isn’t playing music, she can be found cycling, teaching, and walking her cats, Figaro and Rosie, around the perimeter of her house repeatedly.
Originaire de Toronto, la violoniste Emily Kruspe nourrit une passion pour les collaborations musicales, la musique de chambre, l’harmonie et le sens du rythme. Elle s’est produite à maintes reprises en Amérique du Nord et en Europe, notamment avec le Quatuor Rolston de 2018 à 2020. Elle se produit régulièrement avec l’ARC Ensemble de Toronto et a participé au dernier album de la formation, Chamber Works by Alberto Hemsi. Son amour de la musique de chambre lui vient des festivals auxquels elle a pris part dans sa jeunesse : Yellow Barn, le Festival de musique de chambre de Kneisel Hall, le festival du Centre des arts de Banff et le Festival de musique de chambre du Domaine Forget. Comme musicienne d’orchestre, Emily a joué avec l’Orchestre symphonique de Toronto, l’Orchestre du Ballet national du Canada et l’Orchestre de la Compagnie d’opéra canadienne. Elle a été lauréate du concours de concertos de l’École Glenn Gould et de celui de l’Université de Toronto, titulaire de la bourse du Quatuor à cordes Orford et a été nommée Jeune artiste de la CBC. Elle a également été nommée l’une des musiciennes classiques canadiennes de moins de 30 ans les plus en vue par CBC Music en 2018.
Emily a fait ses études de premier cycle à l’Université de Toronto sous la direction d’Erika Raum, a obtenu un diplôme d’artiste à l’École Glenn Gould sous la direction de Paul Kantor et de Barry Shiffman, et a étudié à Colburn avec Martin Beaver. Elle a également été titulaire en 2017-2018 de la Bourse de la famille Rebanks et a obtenu une résidence en interprétation internationale au Conservatoire royal de Toronto, puis un violon de la Banque d’instruments de musique du Conseil des arts du Canada. Elle est membre de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis octobre 2022 et se produit régulièrement avec le quatuor Ironwood, composé de ses collègues de l’OCNA Jessica Linnebach, Carissa Klopoushak et Rachel Mercer. Dans ses temps libres, elle aime faire du vélo, enseigner, et promener à répétition ses chats Figaro et Rosie autour de sa demeure.
Ottawa Ontario Canada
Paul Casey was born and raised in Ottawa and is an avid orchestral, chamber, and solo musician and pedagogue.
Paul is one of the newest additions to the National Arts Centre Orchestra viola section as a soloist. Paul has performed with NACO as part of FanFair, the Ottawa Symphony Orchestra, and has given recitals in Canada and the United States. He was the 2011 recipient of the NACO Bursary Competition’s Crabtree Foundation Award.
Paul obtained a Master of Music and a Bachelor of Music from Indiana University and the University of Ottawa, respectively, and most recently studied at McGill University.
Paul is on faculty at the Leading Note Foundation’s OrKidstra program and was the string coach for the Ottawa Junior Youth Orchestra. He is also a member of the Silflay String Quartet with his wife, cellist Karen Kang, and violinists Leah Roseman and Mark Friedman.
Paul Casey, qui est né et a grandi à Ottawa, est un musicien d’orchestre, chambriste, soliste et pédagogue très actif.
Il compte parmi les plus récentes recrues de la section des altos de l’Orchestre du Centre national des Arts. Il s’est produit comme soliste à la Fanfoire de l’Orchestre du CNA et avec l’Orchestre symphonique d’Ottawa; il a aussi donné des récitals au Canada et aux États-Unis. Il a remporté en 2011 le prix de la Fondation Crabtree attribué dans le cadre du Concours de la Bourse de l’Orchestre du CNA.
Paul a un baccalauréat en Musique de l’Université d’Ottawa et une maîtrise en Musique de l’Université de l’Indiana. Il a suivi des cours récemment à l’Université McGill.
Il enseigne au programme OrKidstra de la Leading Note Foundation et a été répétiteur pour la section des cordes de l’Ottawa Junior Youth Orchestra. Avec sa conjointe, la violoncelliste Karen Kang, et les violonistes Leah Roseman et Mark Friedman, il forme le Quatuor à cordes Silflay.
Joliette Québec Canada
Although Marc-André Riberdy’s musical education began with the violin, he later changed his allegiance to the cello. He first studied with Father Rolland Brunelle and Sophie Coderre at the École de musique de Lanaudière and then with Elizabeth Dolin at the Conservatoire de musique de Montréal. He did further studies in Jean-Guihen Queyras’s class at the Hochschule für Musik in Freiburg, Germany.
Marc-André made a name for himself in numerous music competitions, including the Lanaudière classical music festival and competition, the Canadian Music Competition, and the Hélène-Roberge Music Competition. He was also awarded a special prize at the 2016 Domnick cello competition in Stuttgart, Germany.
During his studies, Marc-André performed as a soloist with various orchestras, including the Conservatoire de musique de Montréal’s string orchestra, its symphony orchestra, and the Joliette Youth Orchestra. He became the Orchestre Métropolitain’s associate solo cello in 2016 before joining the NAC Orchestra’s cello section in 2018. He plays a Giovanni Gagliano 1790–1800 cello with a Karl Hans Schmidt bow, both generously made available to him by Canimex.
Ayant débuté son apprentissage musical avec le violon, Marc-André Riberdy porte finalement son choix sur le violoncelle. Ses études ont débuté avec le Père Rolland Brunelle et madame Sophie Coderre à l’École de musique de Lanaudière et se sont poursuivies avec madame Elizabeth Dolin au Conservatoire de musique de Montréal. Il s’est par la suite perfectionné auprès de monsieur Jean-Guihen Queyras à la Hochschule für Musik de Freiburg, en Allemagne.
Marc-André s’est distingué lors de plusieurs concours, dont le Festival et Concours de musique classique de Lanaudière, le Concours de musique du Canada et le Concours de musique Hélène-Roberge. Il a été récipiendaire du prix spécial lors de l’édition 2016 du Concours pour violoncelle Domnick à Stuttgart, en Allemagne.
Marc-André a eu l’occasion de se produire comme soliste avec divers orchestres au cours de ses études, tels que l’Orchestre à cordes du Conservatoire de musique de Montréal, l’Orchestre symphonique des jeunes de Joliette et l’Orchestre symphonique du Conservatoire de musique de Montréal. Il s’est joint en 2016 à l’Orchestre Métropolitain en tant que violoncelle solo associé, avant d’intégrer la section de violoncelle de l’Orchestre du CNA en 2018. Marc-André joue sur un violoncelle Giovanni Gagliano 1790-1800 et un archet Karl Hans Schmidt généreusement mis à sa disposition par Canimex.
Montréal Québec Canada
Max Cardilli joined the National Arts Centre Orchestra as Assistant Principal Bass in 2022. Formerly a member of the Edmonton Symphony Orchestra (ESO) from 2017-2022, he has performed and recorded with numerous orchestral ensembles and chamber groups and even as a soloist with the ESO in 2020. In 2017, he participated in the NAC Orchestra’s Institute for Orchestral Studies program, where he played with the orchestra and studied under Joel Quarrington. In 2015, he earned his bachelor’s in double bass performance from McGill University, having studied with the former associate principal double bass for the Montreal Symphony Orchestra, Brian Robinson. Originally from Montreal’s West Island, Max was introduced to the double bass at Lindsay Place High School and went on to participate in local youth orchestras, eventually spending summers training with the National Youth Orchestra of Canada and the National Academy Orchestra. When not in rehearsal or concert with the NAC Orchestra, you might find Max outside skiing or cycling in beautiful Gatineau Park.
Max Cardilli est assistant contrebasse solo de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis 2022. Ancien membre de l’Orchestre symphonique d’Edmonton (2017-2022), il s’est produit avec de nombreuses formations orchestrales et de chambre, notamment comme soliste avec l’Orchestre en 2020. En 2017, il intègre l’Institut de musique orchestrale de l’OCNA, un programme de formation qui lui permet de jouer avec l’Orchestre et d’étudier auprès de Joel Quarrington. En 2015, il obtient un baccalauréat en interprétation (contrebasse) de l’Université McGill, où il a été l’élève de Brian Robinson, ancien assistant contrebasse solo de l’Orchestre symphonique de Montréal. Originaire de l’ouest de l’île de Montréal, Max commence à jouer de la contrebasse à l’école secondaire Lindsay Place et à se produire avec des orchestres locaux de jeunes. L’été, il suit des formations avec l’Orchestre national des jeunes du Canada et l’Orchestre de l’Académie nationale du Canada. Quand il n’est pas en répétition ou sur scène, Max profite de son temps libre pour skier ou faire du vélo dans le magnifique parc de la Gatineau.
Vadim Serebryany has been acclaimed by audiences and critics on five continents for his sensitive and intelligent music making.
Serebryany has been highly sought after as a recitalist, concerto soloist, and chamber musician. He has performed in Europe, South America, Australia, and throughout North America, and in 2008 completed his eighth consecutive recital tour of Japan. In recent seasons he has been a guest soloist with the NAC Orchestra, the Kingston Symphony, the Osaka Century Orchestra, and Montgomery Symphony Orchestra.
In 2005, Vadim founded Trio Ink, with violinist Yosuke Kawasaki and cellist Wolfram Koessel. The ensemble is known for its creative programs that explore a large portion of the chamber repertoire, including duos, trios, and larger ensembles in which they frequently collaborate with guest artists. The trio has performed to critical acclaim throughout North America and Japan.
An Honours graduate with Distinction from the Royal Conservatory of Music in Toronto, where he was a student of Marina Geringas, Vadim went on to complete his bachelor’s and master’s degrees at The Juilliard School in New York City, under the tutelages of the legendary Russian pianist Oxana Yablonskaya and the esteemed American pianist Jacob Lateiner. The final leg of Serebryany’s formal education took him to Yale University, where he completed his studies in the prestigious Doctor of Musical Arts program under the brilliant Russian pianist and teacher Boris Berman.
Vadim Serebryany joined the piano faculty at the renowned School of Music at Ithaca College in 2016.
Vadim Serebryany est acclamé sur cinq continents, tant par la critique que les auditoires, pour son jeu sensible et intelligent.
Très recherché comme récitaliste, soliste et chambriste en Europe, en Amérique du Sud, en Australie et partout en Amérique du Nord, il a aussi effectué huit tournées consécutives de récitals au Japon, la plus récente en 2008. Au cours des dernières années, il a été soliste invité de l’Orchestre du CNA, l’Orchestre Osaka Century et des orchestres symphoniques de Kingston et de Montgomery.
Vadim a fondé l’ensemble Trio Ink avec le violoniste Yosuke Kawasaki et le violoncelliste Wolfram Koessel en 2005. L’ensemble est reconnu pour ses programmes inventifs, qui font la part belle aux œuvres de musique de chambre pour duos, trios ou grands ensembles, auxquels s’ajoutent des artistes invités. Le trio s’est produit en spectacle partout en Amérique du Nord et au Japon, où il a été salué par la critique.
Diplômé avec distinction du Conservatoire de musique de Toronto, où il a étudié auprès de Geringas, Vadim a obtenu un baccalauréat et une maîtrise de l’École Juilliard de New York, sous la supervision de la célèbre pianiste russe Oxana Yablonskaya et du respecté pianiste américain Jacob Lateiner. M. Serebryany a poursuivi sa formation au prestigieux programme de doctorat en arts musicaux de l’Université Yale, où il a eu pour maître le brillant pianiste russe Boris Berman.
Vadim Serebryany est membre du corps professoral de la prestigieuse École de musique du Collège Ithaca depuis 2016.