Le Magicien d’Oz
https://nac-cna.ca/fr/event/21616
Avec l’Orchestre du Centre national des Arts Le conte bien-aimé de L. Frank Baum revit dans ce nouveau ballet narratif du chorégraphe Septime Webre. Les auditoires retrouveront avec joie l’intrigue qu’ils connaissent bien, depuis la tornade au Kansas reproduite sur scène jusqu’à l’explosion de couleurs et de costumes extravagants du pays d’Oz. Dorothée, l'Épouvantail, le Bûcheron-en-fer-blanc et le Lion...
Salle Southam ,1 rue Elgin,Ottawa,Canada« La pièce de Webre se révèle un ajout bienvenu à la longue saga du pays d’Oz et de ses personnages. L. Frank Baum en serait fier. » Brandon Tietz, IN Kansas City, octobre 2018
Le conte bien-aimé de L. Frank Baum revit dans ce nouveau ballet narratif du chorégraphe Septime Webre. Les auditoires retrouveront avec joie l’intrigue qu’ils connaissent bien, depuis la tornade au Kansas reproduite sur scène jusqu’à l’explosion de couleurs et de costumes extravagants du pays d’Oz. Dorothée, l'Épouvantail, le Bûcheron-en-fer-blanc et le Lion suivent le chemin de briques jaunes menant à la cité d'Émeraude sur les notes d'une toute nouvelle trame sonore composée par Matthew Pierce. Prestations éblouissantes et singes volants se profilent ici sur le fond cinématographique d’une rencontre marquante entre le ballet et la splendeur de Broadway. Le Royal Winnipeg Ballet du Canada brille de tous ses feux dans cette commande conjointe du Kansas City Ballet et du Colorado Ballet qui plaira tant aux aficionados du ballet qu’aux néophytes.
Les éléments narratifs et visuels tirés du film classique sont fournis par Warner Bros. Theatre Ventures.
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Septime Webre is the Artistic Director of Hong Kong Ballet and the Washington, D.C.-based S&R Foundation which launched Halcyon Stage in 2017, a new interdisciplinary performance and dialogue series. From 1999 until 2016, Webre served as the Artistic Director of the Washington Ballet and from 1993 to 1999 was the Artistic Director of the American Repertory Ballet based in Princeton, New Jersey.
During his tenure at The Washington Ballet, the institution enjoyed unprecedented growth in the scope and quality of its work on stage, its school grew from 325 students to 1,500 students, and the organization developed impactful community engagement initiatives including the award-winning Dance DC and TWB@THE ARC, both of which he founded. Webre launched an array of artistic initiatives for the Ballet including The American Experience, which developed great works of literature into full-length ballets, including The Great Gatsby and Hemingway’s The Sun Also Rises, among others. He also developed partnerships with many colleague arts institutions in the Washington, D.C. area, including collaborating with Imagination Stage on The Lion, the Witch and the Wardrobe in 2012 and The Little Mermaid in 2016.
As a choreographer, Webre’s works appear in the repertoires of ballet companies throughout North America, including Pacific Northwest Ballet, Les Grands Ballets Canadiens, Colorado Ballet, Ballet West, Atlanta Ballet, Cincinnati Ballet, Ballet Austin, Ballet Memphis, Milwaukee Ballet, Kansas City Ballet, Ballet Concierto de Puerto Rico, and many others. He has served on the boards of Dance/USA and Dance Metro DC and his work has received numerous honors, grants and awards. He holds a degree in History/Pre-Law from the University of Texas at Austin, and is the seventh son of a large, boisterous Cuban-American family.
Septime Webre est le directeur artistique du Hong Kong Ballet et de la Fondation S&R de Washington (D.C.), qui a lancé la série interdisciplinaire de spectacles et de dialogues Halcyon Stage en 2017. De 1999 à 2016, il a assuré la direction artistique du Washington Ballet, et auparavant, celle de l’American Repertory Ballet, basé à Princeton (N.J.), de 1993 à 1999.
Sous sa conduite, le Washington Ballet a connu un essor sans précédent, tant pour ce qui est de son rayonnement que de la qualité de ses productions; l’effectif de son école est passé de 350 à 1 500 élèves, et l’organisation a mis sur pied des initiatives de mobilisation communautaire, comme les programmes primés Dance DC et TWB@THE ARC, qu’il a fondés. Il a lancé un éventail d’initiatives artistiques pour la compagnie, dont The American Experience, une série de ballets intégraux tirés de chefs-d’œuvre littéraires comme Gatsby le Magnifique de Fitzgerald et Le soleil se lève aussi d’Hemingway. Il a également noué des partenariats avec de nombreuses organisations artistiques de la région, collaborant notamment avec Imagination Stage aux productions The Lion, the Witch and the Wardrobe en 2012 et The Little Mermaid en 2016.
Ses chorégraphies originales figurent au répertoire de nombreuses compagnies de ballet nord-américaines, dont le Pacific Northwest Ballet, Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, le Colorado Ballet, Ballet West, l’Atlanta Ballet, le Cincinnati Ballet, Ballet Austin, Ballet Memphis, le Milwaukee Ballet, le Kansas City Ballet, le Ballet Concierto de Puerto Rico et bien d’autres. Il a été membre des conseils d’administration de Dance/USA et de Dance Metro DC, et ses créations ont été couronnées de nombreux prix et récompenses. Septime Webre est diplômé de l’Université du Texas à Austin (histoire et études préjuridiques), et est le septième fils d’une grande famille cubano-américaine débordante de vie.
Composer-violinist Matthew Pierce is celebrated for his new classical scores commissioned by major American ballet companies. He has written ballet scores for Joffrey Ballet, American Ballet Theater, Atlanta Ballet, Ohio Ballet, Ballet Met, Cincinnati Ballet, Miami Ballet, Ballet Memphis, Ballet Hawaii, Post Ballet, Ballet Coeur d’Alene, Colorado Ballet, Kansas City Ballet, New York City Ballet, Houston Ballet, Ballet Austin and the San Francisco Ballet. Night, a full orchestra score set to a Chagall-inspired dreamscape ballet has been seen at the Opera Garnier in Paris, Covent Garden in London and City Center in New York. Sarah Kaufman of the Washington Post called his 2012 score for Washington Ballet’s Alice (in wonderland), “The cherry on top: Pierce’s visionary result, a shimmering landscape that weaves together bits of our own world — Asian, Middle Eastern, pop riffs, jazz — with a contemporary edge and a spirit of discovery. And, yes, wonder.”
Compositeur et violoniste, Matthew Pierce est renommé pour ses partitions de ballet, commandes de compagnies américaines de premier plan comme le Joffrey Ballet, l’American Ballet Theater, l’Atlanta Ballet, l’Ohio Ballet, BalletMet, le Cincinnati Ballet, le Miami Ballet, Ballet Memphis, Ballet Hawaii, le Post Ballet, Ballet Cœur d’Alene, le Colorado Ballet, le Kansas City Ballet, le New York City Ballet, le Houston Ballet, Ballet Austin et le San Francisco Ballet. Night, une partition pour orchestre sur un ballet onirique inspiré de Chagall, a été présentée à l’Opéra Garnier à Paris, à Covent Garden à Londres et au City Center à New York. Sarah Kaufman du Washington Post saluait en ces termes sa partition pour ALICE (in wonderland) du Washington Ballet en 2012 : « C’est la cerise sur le gâteau : la visionnaire création de Pierce, un paysage sonore chatoyant qui tisse en une même trame des bribes de notre monde – musiques d’Asie et du Moyen-Orient, riffs pop, jazz – avec une sensibilité contemporaine et l’esprit de la découverte. Une merveille. »
Michael B. Raiford is a scenic and costume designer based in Austin, Texas. In Austin, his work has appeared at Ballet Austin including world premieres of Exit Wounds (costume and set), Belle Redux (costume set and video direction), Mozart Project (scenic design), Magic Flute (scenic and puppet design). Also in Austin: Austin Lyric Opera, ZACH Theatre and the Rude Mechanicals. Raiford’s work has also been seen at Opera Boston, Central City Opera (Colorado), The Alliance Theatre in Atlanta, South Coast Repertory, Cleveland Playhouse, Geva Theatre Center, Playmakers Repertory Theatre, Kansas City Repertory Theatre, Maltz Jupiter Theatre, Ford’s Theatre (Washington, D.C.), New Victory Theatre (New York), Merrimack Repertory Theatre, The Lyric Theatre (Oklahoma City), and Actors Theatre of Louisville where he designed 20 productions including 12 world premieres for Humana Festival of New American Plays.
Raiford’s most recent adventure: Director of Blast: The Music of Disney, Tokyo and National Tour of Japan. He is a creative consultant/director in: architecture, advertising, and, yes, marching band/DCI and WGI. Education: M.F.A. from the University of Texas at Austin, where he taught for 10 years. Other: Member of United Scenic Artists.
Michael B. Raiford est un concepteur de décors et de costumes établi à Austin (Tex). Il a collaboré avec le Ballet Austin à la création mondiale des productions Exit Wounds (costumes et décor), Belle Redux (costumes, décor et réalisation vidéo), Mozart Project (scénographie) et Magic Flute (scénographie et conception des marionnettes). Il a aussi œuvré pour l’Austin Lyric Opera, le ZACH Theatre et la compagnie Rude Mechanicals à Austin. Ailleurs, on a pu voir son travail au Citizens Bank Opera House de Boston, au Central City Opera (Colorado), à l’Alliance Theatre d’Atlanta, au South Coast Repertory, à la Cleveland Playhouse, au Geva Theatre Center, au Playmakers Repertory Theatre, au Kansas City Repertory Theatre, au Maltz Jupiter Theatre, au Ford’s Theatre (Washington), au New Victory Theatre (New York), au Merrimack Repertory Theatre, au Lyric Theatre (Oklahoma City), et à l’Actors Theatre de Louisville, où il a signé la scénographie de 20 productions, dont 12 créations mondiales pour l’Humana Festival of New American Plays.
Il a récemment dirigé la tournée de la comédie musicale à succès Blast: The Music of Disney au Japon. Il agit également à titre de consultant ou directeur à la création en architecture, publicité et fanfare (DCI et WGI). Membre de l’association United Scenic Artists, Raiford est titulaire d’une maîtrise en beaux-arts de l’Université du Texas à Austin, où il a enseigné pendant 10 ans.
“Architect of the body in extreme movement”, Liz Vandal’s costumes reach the ultimate goal: “Equilibrium between esthetics and technique”, aesthetics as beautiful as it is functional. Vandal started her career as a fashion designer. Self-taught, she entered the universe of clothing more than 25 years ago. From dazzling beginnings she brought her originality to the rigorous domains of dance, circus, cinema and special projects, building a company of excellency. Great partnerships link her with numerous choreographers and dance companies around the world: Edouard Lock; Compagnie Marie Chouinard; Margie Gillis; José Navas; Les Grands Ballets Canadiens de Montréal; Le Ballet National du Canada; The Washington Ballet; Mannheim Theater; Stuttgart Ballet (Germany), l’Opéra de Paris; Göteborg Theater (Sweden), Hong Kong Ballet.
She explores all domains of show business, from creating costumes for The Backstreet Boys’ Black ‘n Blue Tour, to films including The Lathe of Heaven directed by Philip Haas and La Turbulence des fluides by Quebec director Manon Briand. In the circus world, Vandal designed flamboyant insect costumes for OVO, the 25th Cirque du Soleil show, CIRKOPOLIS, a Cirque Éloize creation and the opening duo for Les 7 doigts de la main’s new creation, Tryptique. Collaborating with multi-national IGT (International Gaming Technology) in Las Vegas, Vandal created AVATAR costumes approved by Jon Landau and 20th Century Fox.
As a consultant, Vandal offers her services to Sportswear multinational Oxylane to develop avant-garde products. As the company continued to expand, an incomparable opportunity led Vandal’s creativity to Azerbaijan for the first European games in 2015, where she designed an incredible 3,000 costumes for the closing ceremony. Since 2017, Cirque du Soleil has floated onto the sea on cruise ship Meraviglia with Vandal’s costumes dressing up two shows: Viaggio and Sonor. Vandal’s creativity has no boundaries!
« Architecte du corps en mouvement intense », Liz Vandal cherche, dans la création de costumes, à atteindre l’équilibre entre l’esthétique et la technique, où le beau ne cède en rien à l’utile. Après avoir amorcé sa carrière comme dessinatrice de mode, elle a fait des débuts éclatants dans l’univers de la confection, comme autodidacte, il y a plus de 25 ans. Elle a alors mis son originalité au service de la danse, des arts du cirque, du cinéma et de projets spéciaux, visant toujours l’excellence. Elle collabore étroitement avec de nombreux chorégraphes et compagnies de danse de partout : Édouard Lock, la Compagnie Marie Chouinard. Margie Gillis, José Navas, Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, le Ballet national du Canada, le Washington Ballet, le Mannheim Theater et le Stuttgart Ballet (Allemagne), l’Opéra de Paris, le Göteborg Theater (Suède) et le Hong Kong Ballet.
Elle s’intéresse à tous les domaines du spectacle, créant des costumes aussi bien pour la tournée Black ‘n Blue des Backstreet Boys que pour des films comme L’Autre côté du rêve de Philip Haas et La Turbulence des fluides de la réalisatrice québécoise Manon Briand. Dans le monde du cirque, elle a conçu les flamboyants costumes des insectes d’OVO, 25e production du Cirque du Soleil, de même que ceux de CIRKOPOLIS, une création du Cirque Éloize, et du duo d’ouverture de Triptyque, la plus récente création des 7 doigts de la main. En collaboration avec la multinationale IGT (International Gaming Technology) de Las Vegas, elle a créé les costumes d’AVATAR approuvés par Jon Landau et la 20th Century Fox. À titre de consultante, elle offre ses services à la multinationale Oxylane pour développer des vêtements de sport avant-gardistes. La société en pleine expansion l’a envoyée en Azerbaïdjan pour les premiers Jeux européens, en 2015, où elle a conçu pas moins de 3 000 costumes pour la cérémonie de clôture. Depuis 2017, le Cirque du Soleil sillonne les mers à bord du paquebot de croisière Meraviglia avec deux spectacles habillés par Liz Vandal : Viaggio et Sonor. La créativité de cette conceptrice ne connaît pas de limites!
Trad Burns has been designing scenery and lighting professionally since 1989 for theatre, dance, and amusement parks. Recent designs include the world premiere of Romeo + Juliet choreographed by Adam Hougland for Louisville Ballet, Peter and the Wolf, choreographed by Ma Cong for Tulsa Ballet, and world premiere works for Stephanie Martinez, Robert Colby Damon, Jennifer Archibald and Matthew Neenan. Burns has had the privilege of designing world premiere ballets for such notable choreographers as Trey McIntyre, Val Caniparoli, James Kudelka, Edwaard Liang, Adam Hougland, Garrett Smith, Jessica Lang, Alejandro Cerrudo, Donald Byrd, Jodie Gates, Gina Patterson, Amy Seiwert, Ma Cong, Andrea Schermoly, Jennifer Archibald, Penny Saunders, Septime Webre, Devon Carney, Victoria Morgan, Darrell Grand Moultrie, Robert Curran, Serkan Usta, and Sarah Slipper.
Over the years, his dance lighting has been seen at American Ballet Theatre, the National Ballet of Canada, Atlanta Ballet, The Joffrey Ballet, BalletMet, Louisville Ballet, Tulsa Ballet, Pittsburg Ballet Theatre, Hubbard Street, and 18 seasons with Cincinnati Ballet. This is Burn’s fourth season with Kansas City Ballet. His work has also been seen at New York Theatre Workshop (NYC), The Public Theatre (NYC), La Mama ETC (NYC), HERE (NYC), Classic Stage Company (NYC), North Shore Music Theatre, Cleveland Play House, Cleveland Public Theatre, Indiana Repertory Theatre, Cedar Point, Valleyfair, Knott’s Berry Farm, Kings Island, Walt Disney World, Disneyland, Disneyland Japan, Disney Sea, Disney Cruise Lines, Carnival Cruise Lines, Universal Studios Florida and Japan, Woodstock Ice Productions and The Family of Charles M. Schulz.
Trad A. Burns est scénographe et concepteur d’éclairages professionnel pour le théâtre, la danse et les parcs d’attractions depuis 1989. Il a récemment collaboré à Peter and the Wolf, chorégraphie de Ma Cong, pour le Tulsa Ballet, à la création mondiale de Romeo + Juliet, chorégraphie d’Adam Hougland, pour le Louisville Ballet, et à celle d’œuvres de Stephanie Martinez, Robert Colby Damon, Jennifer Archibald et Matthew Neenan. Il a signé les décors de la création mondiale de ballets de chorégraphes aussi renommés que Trey McIntyre, Val Caniparoli, James Kudelka, Edwaard Liang, Adam Hougland, Garrett Smith, Jessica Lang, Alejandro Cerrudo, Donald Byrd, Jodie Gates, Gina Patterson, Amy Seiwert, Ma Cong, Andrea Schermoly, Jennifer Archibald, Penny Saunders, Septime Webre, Devon Carney, Victoria Morgan, Darrell Grand Moultrie, Robert Curran, Serkan Usta et Sarah Slipper.
Au fil des ans, ses conceptions d’éclairages ont été vues à l’American Ballet Theatre, au Ballet national du Canada, à l’Atlanta Ballet, au Joffrey Ballet, au BalletMet, au Louisville Ballet, au Tulsa Ballet, au Pittsburg Ballet Theatre, à la compagnie Hubbard Street et au Cincinnati Ballet, auquel il a été associé pendant 18 saisons. Il en est à sa quatrième saison avec le Kansas City Ballet. On a aussi pu voir son travail à New York (New York Theatre Workshop, Public Theatre, La Mama ETC, HERE Arts Centre et Classic Stage Company) de même qu’ailleurs (North Shore Music Theatre, Cleveland Play House, Cleveland Public Theatre, Indiana Repertory Theatre), aux parcs Cedar Point, Valleyfair, Knott’s Berry Farm, Kings Island, Walt Disney World, Disneyland, Disneyland Japon et Disney Sea, sur les paquebots de croisière de Disney et Carnival, aux studios Universal de Floride et du Japon, ainsi que dans des spectacles de The Family of Charles M. Schulz et de Woodstock Ice Productions.
Aaron Rhyne’s designs include, on Broadway: Anastasia (Outer Critics Circle Award, Drama Desk Award), A Gentleman’s Guide to Love and Murder (Drama Desk Award), Bonnie and Clyde. In ballet: The Sun Also Rises (Washington Ballet). In opera: The Ghosts of Versailles (LA Opera), La Traviata (Wolftrap), Florencia en el Amazonas (Florida Grand, Opera Colorado, Utah Opera). Off Broadway: This Ain’t No Disco (Atlantic), Absolute Brightness of Leonard Pelkey (Westside), Bootycandy (Playwrights Horizons), Appropriate (Signature), Water By the Spoonful, Lonely, I’m Not, The Blue Flower, All New People (Second Stage), Wild With Happy (The Public, Drama Desk Nomination), Graceland (Lincoln Center). Regional venues include: Arena Stage, Asolo Rep, Berkley Rep, Ford’s Theatre, Geffen Playhouse, Hartford Stage, Huntington Theatre Company, La Jolla Playhouse, The Old Globe, Washington Ballet, Williamstown, Shakespeare Theatre.
Aaron Rhyne a collaboré aux productions Anastasia (prix Outer Critics Circle et Drama Desk), A Gentleman’s Guide to Love and Murder (prix Drama Desk) et Bonnie and Clyde à Broadway; au ballet The Sun Also Rises (Washington Ballet); aux opéras The Ghosts of Versailles (Opéra de Los Angeles), La Traviata (Wolftrap), Florencia en el Amazonas (Florida Grand, opéras du Colorado et de l’Utah); et aux productions Off-Broadway This Ain’t No Disco (Atlantic), Absolute Brightness of Leonard Pelkey (Westside), Bootycandy (Playwrights Horizons), Appropriate (Signature), Water By the Spoonful, Lonely, I’m Not, The Blue Flower, All New People (Second Stage), Wild With Happy (The Public, finaliste aux prix Drama Desk) et Graceland (Lincoln Center). Il a aussi œuvré à l’Arena Stage, à l’Asolo Rep, au Berkley Rep, au Ford’s Theatre, à la Geffen Playhouse, à l’Hartford Stage, à l’Huntington Theatre Company, à La Jolla Playhouse, à The Old Globe, au Washington Ballet, à Williamstown et au Shakespeare Theatre.
Nicholas Mahon is an Emmy-nominated puppet and theatrical designer based in New York City specializing in performer interactive pieces and character creation. Since 2004, he has worked on projects for Michael Curry Design, Walt Disney Entertainment, Universal Studios, The Jim Henson Company, Blue Man Group and many more. Most recent projects include Sesame Street Television (2013–present), Mother Of The Nation (Abu Dhabi 2016), Islamic Solidarity Games Opening Ceremony (Baku 2017) and 2018 Winter Olympics Opening Ceremony (Pyeonchang). His work on the Baku 2015 European Games Opening Ceremony as Scenic Designer was nominated for a Daytime Emmy.
Nicholas Mahon est un scénographe et concepteur de marionnettes établi à New York, finaliste aux prix Emmy, qui se spécialise dans l’art performatif interactif et la création de personnages. Depuis 2004, il a collaboré à différents projets pour Michael Curry Design, Walt Disney Entertainment, Universal Studios, The Jim Henson Company, le Blue Man Group et bien d’autres. Plus récemment, il a œuvré pour Sesame Street Television (depuis 2013), Mother Of The Nation (Abu Dhabi, 2016), les Jeux de la solidarité islamique (Bakou, 2017, cérémonie d’ouverture), les Jeux olympiques d’hiver 2018 (PyeonChang, cérémonie d’ouverture) et les Jeux européens (Bakou, 2015, cérémonie d’ouverture, travail cité pour un Daytime Emmy).
Philippe Larouche is a Winnipeg-based dancer, choreographer and international stager from Laval, Québec. An emerging choreographer, Larouche has been commissioned to create two new works for Canada’s Royal Winnipeg Ballet (RWB). His neo-classical work For Bye and About premiered last May, and brand-new contemporary work Next of Kin premiered in March to the music of The Bros. Landreth, who joined the dancers on stage. His duet Better Together was also performed by RWB dancers at the Canada Games in July 2017.
A versatile dancer, Larouche performed with Red Sky Performance in Backbone at Canadian Stage in Toronto, as well as in Adizokan with the Toronto Symphony Orchestra in Fall 2017. He took the stage with them again this winter for the European tour of Backbone. He also performed Freya Olafson’s CPA [Consistent Partial Attention] as part of Les Jeux de la Francophonie in Abidjan, Ivory Coast, in July 2017.
Larouche is a stager for Val Caniparoli’s A Cinderella Story, which he staged on Orlando Ballet, and for The Wizard of Oz, which has been performed by Colorado Ballet, Kansas City Ballet, and its Canadian premiere with the Royal Winnipeg Ballet.
Philippe Larouche est un danseur, chorégraphe et metteur en scène originaire de Laval et domicilié à Winnipeg, qui œuvre sur la scène internationale. Chorégraphe émergent, il a reçu commande de deux nouvelles pièces pour le Royal Winnipeg Ballet du Canada (RWB) : son œuvre néoclassique For Bye and About a été créée en mai dernier, et la première de sa toute nouvelle pièce contemporaine, Next of Kin, sur une musique de The Bros. Landreth jouée en direct sur scène, a eu lieu en mars. Son duo Better Together a aussi été interprété par des danseurs du RWB aux Jeux du Canada en juillet 2017.
Danseur polyvalent, il s’est produit dans Adizokan avec l’Orchestre symphonique de Toronto à l’automne 2017, de même qu’avec Red Sky Performance dans Backbone à la Canadian Stage à Toronto, et en tournée européenne cet hiver. On a aussi pu le voir dans CPA [Consistent Partial Attention] de Freya Olafson aux Jeux de la francophonie à Abidjan, en Côte d’Ivoire, en juillet 2017. Larouche a mis en scène A Cinderella Story de Val Caniparoli pour l’Orlando Ballet et Le Magicien d’Oz pour le Colorado Ballet, le Kansas City Ballet et le Royal Winnipeg Ballet.