Eric Jean is without a shadow of a doubt one of the most esteemed and outstanding stage directors of his generation. His appointment in 2004 as general and artistic director of Théâtre de Quat’Sous, and his ensuing success are a reflection of the trust and confidence he has established in the theatre milieu, which quickly saw him as a bold, unique artist who has made a significant artistic contribution to Quebec theatre.
A prolific and inventive director and an occasional actor, he is greatly appreciated for his commitment to up and coming artists, both as a teacher and at the professional level.
Where Jean has truly made his mark and reputation, however, is in his creative approach. Using structured improvisations as his point of departure, he also works in conjunction with playwright and set design, gradually piecing together his stage plays. Striking examples of this, which he calls “writing as action”, are of course his renowned Hippocampe, written in collaboration with Pascal Brullemans, and his 2009 staging of Chambre(s), co-written with Pascal Chevarie. Not only was Hippocampe the recipient of the 2003 Prix de la critique, but the director was also nominated for the prestigious Siminovitch Prize in 2004, one of five finalists.
Other notable productions were Corps étrangers/Cuerpos extranos (2005), a piece co-written with Pascal Brullemans and first created in Mexico before being presented in Quebec. Opium_37 (2009-2011) was written in collaboration with Catherine Léger, after which he staged Luc Tartar’s play for adolescents, S’embrasent (2009-2017). This was followed by Le ventriloque (2012) by Larry Tremblay, Survivre (2013) by Olivier Kemeid, Testament by Vickie Gendreau (2014), Variations sur un temps by David Ives (2015) and Le Joker (2016) by Larry Tremblay.
Fall 2016 marked the beginning of a new adventure for Eric Jean as he left the direction of Théâtre de Quat'Sous to focus more on directing, writing for the stage and directing for film.
For his very first foray into the world of dance, Eric Jean joined the artistic team of Les Ballets Jazz de Montréal in 2017 as dramaturge and director of the large-scale production Dance Me, with music by Leonard Cohen.
Eric Jean is also associate director of the theatre company Les 2 Mondes.
In 2020, Eric Jean joined the BJM as creative director for a new production based on the music of an internationally renowned artist.
Eric Jean est sans l’ombre d’un doute l’un des metteurs en scène les plus estimés et les plus singuliers de sa génération. Sa nomination en 2004 au poste de directeur artistique et général du Théâtre de Quat’Sous, et le succès qui s’ensuit, sont d’ailleurs le reflet de la confiance que lui accorde un milieu qui le reconnaît rapidement comme un créateur audacieux et unique, dont l’apport artistique au théâtre québécois est considérable.
Metteur en scène prolifique et inventif, occasionnellement comédien, il est connu et apprécié pour sa grande implication auprès de la relève, tant dans l’enseignement qu’au niveau professionnel. Mais c’est surtout avec sa méthode de création axée sur les improvisations dirigées, le travail en parallèle avec l’auteur et l’environnement scénique comme point de départ à la construction de ses spectacles qu’Eric Jean a fait sa marque et sa réputation. Les exemples les plus probants de cette technique, que le metteur en scène nomme « écriture vivante », sont certainement les fameux Hippocampe, écrit en collaboration avec Pascal Brullemans, et couronné du Prix de la critique en 2003 et Chambre(s) écrit cette fois-ci avec Pascal Chevarie en 2009. Suite au succès du premier, le metteur en scène est mis en nomination pour le prestigieux prix Siminovitch 2004 en figurant au nombre des cinq finalistes.
Parmi les autres mises en scène les plus marquantes de sa carrière, nommons Corps étrangers/Cuerpos extranos (2005), spectacle d’abord créé au Mexique et ensuite présenté au Québec, écrite en collaboration avec Pascal Brullemans, Opium_37 (2009-2011), écrite en collaboration avec Catherine Léger, S’embrasent, (2009-2017) pièce pour public adolescent de Luc Tartar, Le ventriloque (2012), de Larry Tremblay, Survivre (2013) d’Olivier Kemeid, Testament de Vickie Gendreau (2014), Variations sur un temps de David Ives (2015) et Le Joker (2016), de Larry Tremblay.
L’automne 2016 a marqué le début d’une nouvelle aventure pour Eric Jean puisqu’il a quitté la direction du Théâtre de Quat’Sous pour se consacrer davantage à la mise en scène, à l’écriture scénique et à la réalisation cinématographique.
Pour sa toute première incursion dans le monde de la danse, Eric Jean se joint en 2017 à l’équipe artistique des Ballets Jazz de Montréal en tant que dramaturge et metteur en scène de la production de grande envergure Dance Me, sur la musique de Leonard Cohen.
Eric Jean est également metteur en scène associé à la direction artistique de la compagnie de théâtre Les 2 Mondes.
En 2020, c’est cette fois-ci à titre de directeur de création qu’Eric Jean rejoint les BJM pour la nouvelle production basée de nouveau sur la musique d’une artiste de renommée internationale.