Ana Sokoloviċ
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Ana Sokoloviċ
Born in Belgrade, Yugoslavia (now Serbia), September 7, 1968
Now living in Montreal
An important figure in contemporary music, Ana Sokolović has distinguished herself both in Canada and internationally.
A native of Serbia, the composer has been immersed in the arts all her life. Before taking up theatre and music, she studied classical ballet. She began her university composition studies in Serbia, finishing with her master’s degree at the Université de Montréal.
Her works, infused with Balkan rhythms, are influenced by different artistic disciplines and seduce an ever-growing audience, drawing them into a vividly imagined world. Her success is revealed through prestigious collaborations with Canadian orchestras, leading artists on the musical scene, as well as many Quebecois chamber music ensembles. In 2009, she received the National Arts Centre Award for Canadian Composers, which included three commissions for orchestra. Golden slumbers kiss your eyes… is her second Award commission, and is dedicated to founding NAC Orchestra Music Director Mario Bernardi. In March 2019, Golden slumbers kiss your eyes… won the JUNO Award for “Classical Composition of the Year”.
Her varied repertoire, which has received numerous awards and prizes, includes her opera Svadba, which “seems to invent a phonetic universe of the human heart” (Le Monde) and has been performed over 50 times across the world.
To date, a dozen recordings of her works have been produced. In addition to her activities as a composer, Ana Sokolović is also a professor of composition at the Université de Montréal.
Née à Belgrade, Yougoslavie (auj. Serbie), le 7 septembre 1968
Vit maintenant à Montréal
Figure importante de la musique contemporaine, la compositrice Ana Sokolović se distingue tant au Canada qu’à l’international.
Originaire de Serbie, la compositrice baigne dans l’art dès son plus jeune âge. Elle étudie le ballet classique avant de faire ses premières armes en théâtre et en musique. Elle entreprend des études universitaires en composition à Belgrade, puis effectue une maîtrise à l’Université de Montréal.
Sa musique aux rythmes balkaniques s’inspire de différentes disciplines artistiques et séduit un auditoire de plus en plus vaste, qu’elle plonge dans un univers très imagé. Ana Sokolović fait sa marque grâce à de prestigieuses collaborations avec des orchestres canadiens, des ensembles de musique de chambre québécois et de grands artistes de la scène musicale. En 2009, elle reçoit le prix de composition du Centre national des Arts, auquel une résidence et la commande de trois œuvres pour orchestre sont attachées. Golden Slumber Kiss Your Eyes… est la deuxième de ces œuvres; dédiée au directeur musical fondateur de l’Orchestre du CNA, Mario Bernardi, elle est couronnée du prix JUNO de la composition classique de l’année en mars 2019.
Les compositions de Mme Sokolović, fort variées, ont récolté de nombreux prix et récompenses. Son opéra Svadba, qui « semble inventer une phonétique universelle du cœur humain » (Le Monde) a été joué partout dans le monde plus d’une cinquantaine de fois. En outre, une douzaine d’enregistrements de ses œuvres ont été effectués jusqu’à maintenant.
En plus de son activité de compositrice, Ana Sokolović enseigne la composition à l’Université de Montréal.
La compositrice Ana Sokoloviċ a créé une symphonie de 30 minutes qui conduit les auditoires dans un voyage allégorique dédramatisant la pandémie de la COVID-19 et la resituant dans le contexte de l’histoire de l’humanité. La soprano canadienne Ema Nikolovska, qui figure parmi les « Trente artistes classiques de moins de 30 ans » les plus en vue, selon la CBC, y tient la vedette.
Born in Belgrade, Yugoslavia (now Serbia), September 7, 1968
Now living in Montreal
An important figure in contemporary music, Ana Sokolović has distinguished herself both in Canada and internationally.
A native of Serbia, the composer has been immersed in the arts all her life. Before taking up theatre and music, she studied classical ballet. She began her university composition studies in Serbia, finishing with her master’s degree at the Université de Montréal.
Her works, infused with Balkan rhythms, are influenced by different artistic disciplines and seduce an ever-growing audience, drawing them into a vividly imagined world. Her success is revealed through prestigious collaborations with Canadian orchestras, leading artists on the musical scene, as well as many Quebecois chamber music ensembles. In 2009, she received the National Arts Centre Award for Canadian Composers, which included three commissions for orchestra. Golden slumbers kiss your eyes… is her second Award commission, and is dedicated to founding NAC Orchestra Music Director Mario Bernardi. In March 2019, Golden slumbers kiss your eyes… won the JUNO Award for “Classical Composition of the Year”.
Her varied repertoire, which has received numerous awards and prizes, includes her opera Svadba, which “seems to invent a phonetic universe of the human heart” (Le Monde) and has been performed over 50 times across the world.
To date, a dozen recordings of her works have been produced. In addition to her activities as a composer, Ana Sokolović is also a professor of composition at the Université de Montréal.
Née à Belgrade, Yougoslavie (auj. Serbie), le 7 septembre 1968
Vit maintenant à Montréal
Figure importante de la musique contemporaine, la compositrice Ana Sokolović se distingue tant au Canada qu’à l’international.
Originaire de Serbie, la compositrice baigne dans l’art dès son plus jeune âge. Elle étudie le ballet classique avant de faire ses premières armes en théâtre et en musique. Elle entreprend des études universitaires en composition à Belgrade, puis effectue une maîtrise à l’Université de Montréal.
Sa musique aux rythmes balkaniques s’inspire de différentes disciplines artistiques et séduit un auditoire de plus en plus vaste, qu’elle plonge dans un univers très imagé. Ana Sokolović fait sa marque grâce à de prestigieuses collaborations avec des orchestres canadiens, des ensembles de musique de chambre québécois et de grands artistes de la scène musicale. En 2009, elle reçoit le prix de composition du Centre national des Arts, auquel une résidence et la commande de trois œuvres pour orchestre sont attachées. Golden Slumber Kiss Your Eyes… est la deuxième de ces œuvres; dédiée au directeur musical fondateur de l’Orchestre du CNA, Mario Bernardi, elle est couronnée du prix JUNO de la composition classique de l’année en mars 2019.
Les compositions de Mme Sokolović, fort variées, ont récolté de nombreux prix et récompenses. Son opéra Svadba, qui « semble inventer une phonétique universelle du cœur humain » (Le Monde) a été joué partout dans le monde plus d’une cinquantaine de fois. En outre, une douzaine d’enregistrements de ses œuvres ont été effectués jusqu’à maintenant.
En plus de son activité de compositrice, Ana Sokolović enseigne la composition à l’Université de Montréal.
La compositrice Ana Sokoloviċ a créé une symphonie de 30 minutes qui conduit les auditoires dans un voyage allégorique dédramatisant la pandémie de la COVID-19 et la resituant dans le contexte de l’histoire de l’humanité. La soprano canadienne Ema Nikolovska, qui figure parmi les « Trente artistes classiques de moins de 30 ans » les plus en vue, selon la CBC, y tient la vedette.
Born in Belgrade, Yugoslavia (now Serbia), September 7, 1968
Now living in Montreal
An important figure in contemporary music, Ana Sokolović has distinguished herself both in Canada and internationally.
A native of Serbia, the composer has been immersed in the arts all her life. Before taking up theatre and music, she studied classical ballet. She began her university composition studies in Serbia, finishing with her master’s degree at the Université de Montréal.
Her works, infused with Balkan rhythms, are influenced by different artistic disciplines and seduce an ever-growing audience, drawing them into a vividly imagined world. Her success is revealed through prestigious collaborations with Canadian orchestras, leading artists on the musical scene, as well as many Quebecois chamber music ensembles. In 2009, she received the National Arts Centre Award for Canadian Composers, which included three commissions for orchestra. Golden slumbers kiss your eyes… is her second Award commission, and is dedicated to founding NAC Orchestra Music Director Mario Bernardi. In March 2019, Golden slumbers kiss your eyes… won the JUNO Award for “Classical Composition of the Year”.
Her varied repertoire, which has received numerous awards and prizes, includes her opera Svadba, which “seems to invent a phonetic universe of the human heart” (Le Monde) and has been performed over 50 times across the world.
To date, a dozen recordings of her works have been produced. In addition to her activities as a composer, Ana Sokolović is also a professor of composition at the Université de Montréal.
Née à Belgrade, Yougoslavie (auj. Serbie), le 7 septembre 1968
Vit maintenant à Montréal
Figure importante de la musique contemporaine, la compositrice Ana Sokolović se distingue tant au Canada qu’à l’international.
Originaire de Serbie, la compositrice baigne dans l’art dès son plus jeune âge. Elle étudie le ballet classique avant de faire ses premières armes en théâtre et en musique. Elle entreprend des études universitaires en composition à Belgrade, puis effectue une maîtrise à l’Université de Montréal.
Sa musique aux rythmes balkaniques s’inspire de différentes disciplines artistiques et séduit un auditoire de plus en plus vaste, qu’elle plonge dans un univers très imagé. Ana Sokolović fait sa marque grâce à de prestigieuses collaborations avec des orchestres canadiens, des ensembles de musique de chambre québécois et de grands artistes de la scène musicale. En 2009, elle reçoit le prix de composition du Centre national des Arts, auquel une résidence et la commande de trois œuvres pour orchestre sont attachées. Golden Slumber Kiss Your Eyes… est la deuxième de ces œuvres; dédiée au directeur musical fondateur de l’Orchestre du CNA, Mario Bernardi, elle est couronnée du prix JUNO de la composition classique de l’année en mars 2019.
Les compositions de Mme Sokolović, fort variées, ont récolté de nombreux prix et récompenses. Son opéra Svadba, qui « semble inventer une phonétique universelle du cœur humain » (Le Monde) a été joué partout dans le monde plus d’une cinquantaine de fois. En outre, une douzaine d’enregistrements de ses œuvres ont été effectués jusqu’à maintenant.
En plus de son activité de compositrice, Ana Sokolović enseigne la composition à l’Université de Montréal.
Canadian-Macedonian mezzo Ema Nikolovska studied voice with Helga Tucker in Toronto, and completed the Opera Course and Masters at The Guildhall School of Music & Drama, with Professors Susan McCulloch and Rudolf Piernay. Ema also completed a Bachelors degree in violin performance from The Glenn Gould School with Paul Kantor and Barry Shiffman.
Ema is a BBC New Generation Artist and YCAT Artist. Awards include 1st Prize at the International Vocal Competition in ‘s-Hertogenbosch, 2nd Prize at the Helmut Deutsch Liedwettbewerb; the Guildhall Wigmore Recital Prize, and the Ferrier Loveday Song Prize.
As of the 20/21 season, Ema has been a part of the Internationale Opernstudio of the Berlin Staatsoper Unter den Linden, as a scholarship holder of the Liz Mohn Kultur- und Musikstiftung. Highlights of this season included performances at Wigmore Hall, Pierre Boulez Saal, and as a soloist with the Musikkollegium Winterthur conducted by Barbara Hannigan.
Ema has received scholarships from the Sylva Gelber Music Foundation, the Canadian Centennial Scholarship Fund, Shipley Rudge Scholarship, London Syndicate, and The Countess of Munster Musical Trust.
La mezzo canadienne d’origine macédonienne Ema Nikolovska a étudié l’art vocal auprès d’Helga Tucker à Toronto, et achevé le programme d’études et la maîtrise en opéra de la Guildhall School of Music & Drama, comme élève de Susan McCulloch et Rudolf Piernay. Elle a aussi obtenu un baccalauréat en violon à la Glenn Gould School sous la houlette de Paul Kantor et Barry Shiffman.
Elle bénéficie du soutien de la BBC, en tant qu’artiste New Generation, ainsi que du Young Classical Artists Trust (YCAT). Lauréate du premier prix au concours international de chant de Bois-le-Duc, elle a aussi remporté le deuxième prix au concours international de lieder Helmut Deutsch, de même que le Guildhall Wigmore Recital Prize et le Ferrier Loveday Song Prize.
À compter de la saison 2020–2021, elle s’est jointe à l'Internationale Opernstudio du Staatsoper Unter den Linden de Berlin, en qualité de boursière de la Liz Mohn Kultur- und Musikstiftung. Parmi les moments forts de sa saison, mentionnons ses prestations au Wigmore Hall, à la salle Pierre-Boulez de Berlin et, en tant que soliste, au Musikkollegium Winterthur sous la baguette de Barbara Hannigan.
Ema Nikolovska a reçu des bourses de la Sylva Gelber Music Foundation, du Canadian Centennial Scholarship Fund (un fonds du R.-U. pour les personnes canadiennes qui étudient dans ce pays), du London Syndicate, et du Countess of Munster Musical Trust.
Canada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the UK and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in the United States. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026-2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025. Principal Guest Conductor John Storgårds and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser complement Shelley’s leadership. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen, and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the United Kingdom, Europe, and Asia.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples aux États-Unis. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
Royaume-Uni
“A natural communicator, both on and off the podium” (The Telegraph), Alexander Shelley performs across six continents with the world’s finest orchestras and soloists.
With a conducting technique described as “immaculate” (Yorkshire Post) and a “precision, distinction and beauty of gesture not seen since Lorin Maazel” (Le Devoir), Shelley is known for the clarity and integrity of his interpretations and the creativity and vision of his programming. He has spearheaded over 40 major world premieres to date, including highly praised cycles of Beethoven, Schumann and Brahms symphonies, operas, ballets, and innovative multi-media productions.
Since 2015, he has served as Music Director of Canada’s National Arts Centre Orchestra and Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra. In April 2023, he was appointed Artistic and Music Director of Artis–Naples in Florida, providing artistic leadership for the Naples Philharmonic and the entire multidisciplinary arts organization. The 2024–2025 season is Shelley’s inaugural season in this position. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026–2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025.
Additional 2024–2025 season highlights include performances with the City of Birmingham Symphony Orchestra, the Colorado Symphony, the National Philharmonic in Warsaw, the Seattle Symphony, the Chicago Civic Orchestra, and the National Symphony Orchestra (Ireland). Shelley is a regular guest with some of the finest orchestras of Europe, the Americas, Asia, and Australasia, including Leipzig’s Gewandhaus Orchestra, the Konzerthausorchester Berlin, the Orchestre de la Suisse Romande, the Helsinki, Hong Kong, Luxembourg, Malaysian, Oslo, Rotterdam and Stockholm philharmonic orchestras, and the Sao Paulo, Houston, Seattle, Baltimore, Indianapolis, Montreal, Toronto, Munich, Singapore, Melbourne, Sydney, and New Zealand symphony orchestras.
In September 2015, Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s National Arts Centre Orchestra, the youngest in its history. The ensemble has since been praised as “an orchestra transformed ... hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen), and his programming is credited for turning the orchestra “almost overnight ... into one of the more audacious orchestras in North America” (Maclean’s). Together, they have undertaken major tours of Canada, Europe, and Carnegie Hall, where they premiered Philip Glass’s Symphony No. 13.
They have commissioned ground-breaking projects such as Life Reflected and Encount3rs, released multiple Juno-nominated albums and, most recently, responded to the pandemic and social justice issues of the era with the NACO Live and Undisrupted video series.
In August 2017, Shelley concluded his eight-year tenure as Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra, a period hailed by press and audiences alike as a golden era for the orchestra.
Shelley’s operatic engagements have included The Merry Widow and Gounod’s Romeo and Juliet (Royal Danish Opera), La bohème (Opera Lyra/National Arts Centre), Louis Riel (Canadian Opera Company/National Arts Centre), lolanta (Deutsche Kammerphilharmonie Bremen), Così fan tutte (Opéra national de Montpellier Languedoc-Roussillon), The Marriage of Figaro (Opera North), Tosca (Innsbruck), and both Le nozze di Figaro and Don Giovanni in semi-staged productions at the NAC.
Winner of the ECHO Music Prize and the Deutsche Grunderpreis, Shelley was conferred with the Cross of the Federal Order of Merit of the Federal Republic of Germany by German President Frank-Walter Steinmeier in April 2023 in recognition of his services to music and culture.
Through his work as Founder and Artistic Director of the Schumann Camerata and their pioneering “440Hz” series in Dusseldorf, as founding Artistic Director of the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen’s “Zukunftslabor” and through his regular tours leading the National Youth Orchestra of Germany, inspiring future generations of classical musicians and listeners has always been central to Shelley’s work.
He regularly gives informed and passionate pre- and post-concert talks on his programs, as well as numerous interviews and podcasts on the role of classical music in society. In Nuremberg alone, over nine years, he hosted over half a million people at the annual Klassik Open Air concert, Europe’s largest classical music event.
Born in London in October 1979 to celebrated concert pianists, Shelley studied cello and conducting in Germany and first gained widespread attention when he was unanimously awarded first prize at the 2005 Leeds Conductors Competition, with the press describing him as “the most exciting and gifted young conductor to have taken this highly prestigious award.”
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., ONL, LL.D. (hc).
Décrit comme « un communicateur né, sur scène comme dans la vie » (The Telegraph), Alexander Shelley se produit sur six continents avec les plus grands ensembles et solistes de la planète.
Reconnu pour sa technique de direction « impeccable » (Yorkshire Post) et pour « la précision, la distinction et la beauté de sa gestique […] quelque chose que l’on n’a plus vraiment vu depuis Lorin Maazel » (Le Devoir), le maestro est aussi célébré pour la clarté et l’intégrité de ses interprétations et pour la créativité et l’audace de sa programmation. Il a à ce jour dirigé plus de 40 premières mondiales d’envergure, des cycles acclamés des symphonies de Beethoven, de Schumann et de Brahms, des opéras, des ballets et des productions multimédias novatrices.
Il est depuis 2015 directeur musical de l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada et premier chef associé de l’Orchestre philharmonique royal de Londres. En avril 2023, il a été nommé directeur artistique et musical d’Artis—Naples en Floride, prenant ainsi les rênes artistiques de l’Orchestre philharmonique de Naples et de tous les volets de cette organisation multidisciplinaire. La saison 2024-2025 est sa première à ce poste. Alexander Shelley ajoute également à ses autres fonctions de chef d’orchestre une nomination au poste de directeur artistique et musical de l’Orchestre symphonique du Pacifique (dans le comté d’Orange, à Los Angeles). Il sera directeur musical désigné à compter de septembre 2025 avant d’entamer son premier mandat de cinq ans à la saison 2026-2027.
Alexander Shelley se produira également cette saison avec l’Orchestre symphonique de la Ville de Birmingham, l’Orchestre symphonique du Colorado, l’Orchestre philharmonique de Varsovie, l’Orchestre symphonique de Seattle, le Chicago Civic Orchestra et l’Orchestre symphonique national d’Irlande. Il est régulièrement invité par les plus grands orchestres d’Europe, d’Amérique, d’Asie et d’Australasie, dont l’Orchestre du Gewandhaus de Leipzig, le Konzerthausorchester Berlin, l’Orchestre de la Suisse Romande, les orchestres philharmoniques d’Helsinki, de Hong Kong, du Luxembourg, de Malaisie, d’Oslo, de Rotterdam et de Stockholm et les orchestres symphoniques de Sao Paulo, de Houston, de Seattle, de Baltimore, d’Indianapolis, de Montréal, de Toronto, de Munich, de Singapour, de Melbourne, de Sydney et de Nouvelle-Zélande.
Alexander Shelley a succédé à Pinchas Zukerman à titre de directeur musical de l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada en septembre 2015, devenant le plus jeune chef à occuper ce poste dans l’histoire de l’ensemble. Ce dernier a depuis été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen) et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord pour sa programmation (Maclean’s). Le maestro a mené ses troupes dans des tournées d’envergure au Canada, en Europe et au Carnegie Hall, où il a dirigé la première de la Symphonie no. 13 de Philip Glass.
À la tête de l’Orchestre du CNA, Alexander Shelley a commandé des œuvres révolutionnaires, dont Réflexions sur la vie et RENCONTR3S, et fait paraître plusieurs albums finalistes aux prix Juno. En réaction à la pandémie et aux questions de justice sociale qui dominent notre époque, il a lancé les séries vidéo L’OCNA en direct et INCONDITIONNEL.
En août 2017 se concluait le mandat du maestro Shelley à la direction de l’Orchestre symphonique de Nuremberg, période décrite comme un âge d’or par la critique et le public.
Sur la scène lyrique, Alexander Shelley a dirigé La veuve joyeuse et le Roméo et Juliette de Gounod (Opéral royal danois), La bohème (Opera Lyra / Centre national des Arts), Louis Riel (Compagnie d’opéra canadienne / Centre national des Arts), Iolanta (Deutsche Kammerphilharmonie de Brême), Così fan tutte (Opéra Orchestre National Montpellier), Les noces de Figaro (Opera North), Tosca (Innsbruck) ainsi que Les noces de Figaro et Don Giovanni en version semi-scénique au CNA.
Lauréat du prix ECHO et du Deutsche Grunderpreis, le chef s’est vu décerner en avril 2023 la Croix fédérale du Mérite par le président allemand Frank-Walter Steinmeier en reconnaissance de ses services à la musique et à la culture.
À titre de fondateur et directeur artistique de la Schumann Camerata et de sa série avant-gardiste 440Hz à Düsseldorf et de directeur artistique du projet Zukunftslabor de la Deutsche Kammerphilharmonie de Brême, ainsi que par ses nombreuses tournées à la tête de l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne, il cherche constamment à inspirer les futures générations d’instrumentistes et d’adeptes de musique classique.
Alexander Shelley fait régulièrement des présentations instructives et passionnées sur ses programmes avant et après les concerts. Il participe aussi à de nombreuses entrevues et produit des balados sur le rôle de la musique classique dans la société. Seulement à Nuremberg, il a accueilli en neuf ans plus d’un demi-million de personnes aux concerts annuels du Klassik Open Air, le plus grand événement de musique classique d’Europe.
Né à Londres en octobre 1979 et fils de célèbres pianistes concertistes, Alexander Shelley a étudié le violoncelle et la direction d’orchestre en Allemagne. Il s’est d’abord signalé en remportant à l’unanimité le premier prix au Concours de direction d’orchestre de Leeds en 2005. La critique l’a décrit comme « le jeune chef d’orchestre le plus passionnant et le plus doué à avoir récolté ce prix hautement prestigieux ».
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
Développée avec le soutien du Fonds national de création du Centre national des Arts
La Fondation du Centre national des Arts souhaite remercier les donatrices et donateurs qui ont rendu INCONDITIONNEL possible :