"Prolific, pensive and articulate," the prize-winning Peter Paul Koprowski was born in Lodz, Poland, in 1947. Noted for his early compositions as an “outstanding talent”, he attended and graduated in nearly half the required time from the Krakow Academy of Music, earning awards and having his works broadcast and performed in concerts. Starting with his orchestral In Memoriam Karol Szymanowski, written when he was only sixteen, Mr. Koprowski has gone through a musical evolution of an unusual breadth. As a child prodigy he absorbed the advanced harmonic languages of Scriabin and Szymanowski and was profoundly influenced by the polyphony of the Renaissance. During this time he was also exposed to a wide range of contemporary music presented at the annual Warsaw Autumn Festival -- Poland in the 1960s being like Paris fifty years earlier, in the vanguard of European music.
After a period in England, where he received further awards, Mr. Koprowski moved to Canada in 1971 and completed his doctorate at the University of Toronto. Since then his prolific output has continued with a canon extending from songs to symphonies -- all commissioned works exceeding 50 in number, from orchestras, ensembles and distinguished artists such as the National Arts Centre Orchestra, Montreal Symphony Orchestra and Berlin Philharmonic Wind Quintet. Mr. Koprowski’s works have been presented by many noted artists, such as Pinchas Zukerman, Trevor Pinnock, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, and Wojciech Michniewski. In November 2006, his Elegiareceived its American premiere at Carnegie Hall, New York, by the New York Grand Opera Orchestra, with Maria Knapik as a soloist under Maestro Vincent La Selva. Five months later, his Tapestries for Soprano Solo and Orchestra received a world premiere with Maria Knapik and the Kingston Symphony Orchestra under Maestro Glen Fast, and was subsequently recorded for CD. Many other works received performances in North America and in Europe in the intervening months.
In 1983, Mr. Koprowski returned to Poland as a guest of the Warsaw Autumn Festival. In 1988, he was a Composer in Residence with the Canadian Opera Company. Twice, in 1989 and in 1994, he was recipient of the Canada Council for the Arts’s Jules Leger Prize and in 1990 he was awarded the interdisciplinary Victor Martyn Lynch-Stanton Award. In 1997, he received the Jean A. Chalmers National Music Award for four orchestral compositions: Viola Concerto, Symphony of Nordic Tales, Ancestral Voices and Saga(the only such occurrence in the history of the award). In 2002 his Viola Concertoreceived a JUNO nomination. In 2005, Peter Paul Koprowski was bestowed the Knight’s Cross of the Order Polonia Restituta.
Currently, Dr Koprowski resides in Canada, near Ottawa. He is also a professor of composition at the University of Western Ontario, and divides his time between European and North American engagements as a composer and conductor.
« Prolifique, réfléchi et éloquent », Peter Paul Koprowski, compositeur couronné de nombreux prix, est né à Lodz, Pologne, en 1947. Dès ses premières compositions, il se fait remarquer par son talent exceptionnel. À l'Académie de musique de Cracovie, il obtient son diplôme deux fois plus rapidement que les autres étudiants; il récolte des prix et ses compositions sont exécutées à la radio et en concert. Depuis sa première composition orchestrale intitulée In Memoriam Karol Szymanowski, qu'il écrivit alors qu'il n'avait que 16 ans, M. Koprowski a suivi une évolution musicale étonnamment diversifiée. Enfant prodige, il a absorbé dès son plus jeune âge les langages harmoniques évolués de Scriabine et de Szymanowski et a été profondément influencé par la polyphonie de la Renaissance. À la même époque, il a été parallèlement exposé au large éventail des musiques contemporaines présentées à l'édition annuelle du Festival d'automne de Varsovie -- dans les années 1960, la Pologne était, comme Paris 50 ans plus tôt, à l'avant-garde de la musique européenne.
Après un séjour en Angleterre où il a récolté d'autres prix, M. Koprowski est arrivé au Canada en 1971 et a fait son doctorat à l'Université de Toronto. Depuis, il a poursuivi son abondante production, continuant d'enrichir son catalogue qui comprend aussi bien des chansons que des symphonies -- une cinquantaine d'œuvres qui sont le résultat de commandes de la part de grands artistes, d'orchestres et d'ensembles tels que l'Orchestre du Centre national des Arts, l'Orchestre symphonique de Montréal et le Quintette à vents de l'Orchestre philharmonique de Berlin. Les compositions de M. Koprowski ont été interprétées par de nombreux artistes célèbres, notamment Pinchas Zukerman, Trevor Pinnock, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu et Wojciech Michniewski. En novembre 2006, son œuvre intitulée Elegia a été créée en première américaine au Carnegie Hall de New York par le New York Grand Opera Orchestra placé sous la direction du maestro Vincent La Selva, avec Maria Knapik en soliste. Cinq mois plus tard, une autre de ses compositions,Tapestries for Soprano Solo and Orchestra était créée en première mondiale par Maria Knapik et l'Orchestre symphonique de Kingston sous la baguette du maestro Glen Fast, puis enregistrée en vue de la parution d'un CD. Au cours des derniers mois, plusieurs autres de ses œuvres ont été jouées en Amérique du Nord et en Europe.
En 1983, M. Koprowski est retourné en Pologne à l'invitation du Festival d'automne de Varsovie. En 1988, il était nommé compositeur en résidence à la Compagnie d'opéra canadienne. Il a obtenu le prix Jules Léger du Conseil des Arts du Canada à deux reprises, en 1989 et en 1994 et, en 1990, il a reçu le prix interdisciplinaire Victor Martyn Lynch-Stanton. En 1997, il a remporté le prix national de musique Jean A. Chalmers pour quatre compositions orchestrales (un précédent dans l'histoire de ce prix) : le Concerto pour alto, Symphony of Nordic Tales, Ancestral Voiceset Saga. En 2002, son Concerto pour alto était mis en nomination pour un prix JUNO. En 2005, Peter Paul Koprowski recevait la croix de chevalier de l'Ordre Polonia Restituta.
Actuellement, M. Koprowski réside au Canada, près d'Ottawa. Il enseigne la composition à l'Université Western Ontario et partage son temps entre ses activités de compositeur et de chef d'orchestre en Europe et en Amérique du Nord.