by Sanita Fejzic
Centre-ville d’Ottawa, 2044. Après 20 ans de croissance verticale, les gratte-ciel sont devenus une forme de vie en soi, grouillants de pilleurs de toutes sortes, des ratons laveurs aux réparateurs de radios. En pleine panne de courant, deux inconnu·es – Sacha et Oli – traversent l’écosystème cacophonique d’une tour de 39 étages, d’une boîte de nuit sous-terraine jusqu’au toit.
Sanita Fejzić is a playwright, poet, and novelist. Her first play, Blissful State of Surrender, premiered at the Great Canadian Theatre Company in 2022. A year later, Sanita produced Why Worry About Their Futures at the undercurrents festival, a tryptic that included her short play, “Expecting.” Sanita is planting the seeds for an artistic movement she calls Peasant Futurisms. Peasant Futurisms challenges how we understand ourselves and our place in the world by attending to our relationships to land, food, and community.
Sanita lives in Vanier, Ottawa, the traditional unceded territory of the Algonquin Anishinaabeg people. She is originally from Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. As a child, she spent her summers on her grandparents’ peasant homesteads, and is the first generation in her family born in the city.
Sanita Fejzić est dramaturge, poète et romancière. Sa première pièce, Blissful State of Surrender (en anglais seulement) a été créée par la Great Canadian Theatre Company en 2022. Un an plus tard, elle a produit Why Worry About Their Futures (en anglais seulement) au festival undercurrents, un triptyque comprenant sa courte pièce Expecting. Sanita Fejzić sème les graines d’un mouvement artistique qu’elle nomme « futurismes paysans » (Peasant Futurisms). Ce mouvement remet en question notre vision de nous-mêmes et de notre place dans le monde en se penchant sur notre relation à la terre, à la nourriture et à la communauté.
Sanita Fejzić vit dans le quartier Vanier d’Ottawa, territoire traditionnel non cédé de la Nation anishinabe algonquine. Elle est originaire de Sarajevo, en Bosnie-Herzégovine. Enfant, elle passait ses étés sur les terres paysannes de ses grands-parents, et elle est de la première génération familiale à être née en ville.
Kate Smith (she/her) is an award-winning theatre creator, director and performer. She is the Artistic Director of a Company of Fools, Ottawa's longest-running professional Shakespeare company. Kate holds an MFA in Directing from the University of Ottawa, and a BA (Honours) in Theatre from Dalhousie University, where she trained as an actor and singer. As the former Artistic Director of Skeleton Key Theatre, Kate was involved in 7 world premieres. At the helm of several high-profile projects for Skeleton Key, in 2021 Kate's "rock concert on rising seas" Deluge (co-created with Scottie Irving) was notably selected as one of only 14 acts from across the country for the Grand Acts of Theatre presented by the National Arts Centre's English Theatre. In 2018 her innovative immersive play Swan River was nominated for a Prix Rideau Award for Best New Creation, receiving two productions that year and later being adapted into a 4-episode podcast for families (Swan River: The Podcast). Kate has performed and directed on stages across the country, and specializes in devised theatre, new musical creation (Marian, Deluge, Swan River, HOOTENANNY!), and creating work in non-traditional spaces. She is an experienced workshop facilitator who has worked with students and adults in various theatre schools and community settings over the past 20 years. Kate is a member of the Playwrights Guild of Canada.
Kate Smith est une créatrice, metteuse en scène et actrice de théâtre primée. Elle est aussi directrice artistique d’a Company of Fools, la plus ancienne troupe professionnelle de théâtre shakespearien à Ottawa. Elle est titulaire d’une maîtrise en pratique théâtrale avec spécialisation en mise en scène de l’Université d’Ottawa et d’un baccalauréat spécialisé en théâtre de l’Université Dalhousie, où elle s’est formée comme comédienne et chanteuse. Ancienne directrice artistique du Skeleton Key Theatre, elle a participé à sept premières mondiales et a piloté plusieurs projets très en vue. En 2021, son « concert rock sur fond de crue des eaux » Deluge (cocréé avec Scottie Irving) a fait partie d’un groupe sélect de 14 productions de tout le pays choisies pour les Envolées théâtrales du Théâtre anglais du Centre national des Arts. En 2018, sa pièce immersive novatrice Swan River a été finaliste aux Prix Rideau Awards dans la catégorie meilleure nouvelle création. Montée à deux reprises la même année, elle a plus tard été adaptée en un balado de quatre épisodes pour toute la famille (Swan River: The Podcast). Kate Smith a été comédienne et metteuse en scène sur des scènes de tout le pays et se spécialise en théâtre conceptuel, en créations musicales (Marian, Deluge, Swan River, HOOTENANNY!), et en œuvres pour les espaces non traditionnels. Également animatrice d’ateliers chevronnée, elle travaille depuis 20 ans auprès de jeunes et d’adultes dans diverses écoles de théâtre et espaces communautaires. Elle est membre de la Playwrights Guild of Canada.
Ric Knowles has over 40 years experience as a director and dramaturge at theatres ranging from Mulgrave Road to the Stratford Festival. Selected highlights include Lion in the Streets (Tarragon), The Unplugging and Monster (Factory), Hallaj and The Death of the King (Modern Times), Body 13, Amal, and Qana (MT Space), A Taste of Empire and The Wanderers (Cahoots), The Bell (GOAT Collective), Bullfinch's Mythology (Tottering Biped), I Don't Know (Theatre Mada), Besbouss (Pleiades), and Chocolate Woman Dreams the Milky Way (Chocolate Woman Collective). Ric is a member of LMDA Canada.
Ric Knowles compte plus de 40 ans d’expérience comme metteur en scène et conseiller dramaturgique dans divers théâtres, du Mulgrave Road au Festival de Stratford. Quelques moments forts de sa carrière : Lion in the Streets (Tarragon), The Unplugging et Monster (Factory), Hallaj et The Death of the King (Modern Times), Body 13, AMAL et Qana (MT Space), A Taste of Empire et The Wanderers (Cahoots), The Bell (GOAT Collective), Bullfinch's Mythology (Tottering Biped), I Don't Know (Theatre Mada), Besbouss (Pleiades) et Chocolate Woman Dreams the Milky Way (Chocolate Woman Collective). Il est membre de LMDA Canada (Literary Managers and Dramaturgs of the Americas).
Vicki Stroich is honoured to live and work on the unceded, traditional territories of the of the Secwépemc Nation and the Syilx Okanagan Nation in the North Okanagan after joining the Caravan Farm Theatre team as Artistic and Environmental Programs Manager. Vicki is a dramaturg, nonprofit leader and community builder with over 25 years of experience. Designing and hosting creative spaces and fostering collaboration are Vicki’s great passions. Prior to joining Caravan Farm Theatre full time, Vicki was based in Calgary and worked for Alberta Ecotrust and Alberta Theatre Projects. She also works with a range of artists and organizations as a dramaturg and facilitator. She has a BFA Drama from University of Calgary and an Extension Certificate in Social Innovation and Changemaking from Mount Royal University. She is a Board Member for the Centre for Sustainable Practice in the Arts and Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Vicki has received a Betty Mitchell Award for Outstanding Achievement for her work on new Canadian plays.
Aujourd’hui responsable des programmes artistiques et environnementaux pour le Caravan Farm Theatre, Vicki Stroich a l’honneur de vivre et de travailler sur les territoires traditionnels non cédés des Nations Secwépemc et Syilx Okanagan, dans l’Okanagan-Nord. Conseillère dramaturgique, dirigeante d’organismes à but non lucratif et bâtisseuse communautaire comptant plus de 25 ans d’expérience, elle se passionne pour la conception et l’organisation d’espaces créatifs favorisant la collaboration. Avant d’occuper son poste actuel à temps plein, elle a vécu à Calgary et travaillé pour la Fondation Alberta Ecotrust et pour Alberta Theatre Projects. Elle collabore avec un éventail d’artistes et d’organisations à titre de conseillère dramaturgique et animatrice. Elle possède un baccalauréat en théâtre de l’Université de Calgary et un certificat de perfectionnement en innovation et changements sociaux de l’Université Mount Royal. Elle est membre des conseils d’administration du Centre for Sustainable Practice in the Arts et de Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Elle a remporté un prix Betty Mitchell pour ses contributions exceptionnelles à la création de pièces canadiennes.
Nick is a comedian and musician whose career includes clown shows, puppet shows, improv shows, TYA shows, bands, voice overs, music direction, sound design and tons of original music for stage, screen, and stereos. He holds a BA in Theatre from the University of Ottawa where he teaches Sound/Son and is currently enrolled at The Audio Recording Academy pursuing a diploma in Audio Recording and Engineering.
He lives in Smiths Falls, ON with his beautiful wife Teddy, their magical sons Yuri and Misha, and a cat named Poopoo who meows to be let in and out forever.
Nick est un humoriste, un musicien et un humaniste autoproclamé. Depuis plus de 15 ans, il crée dans les deux langues officielles, se faisant tour à tour clown, marionnettiste, musicien, concepteur sonore, créateur et écrivain. Sa carrière englobe des spectacles de clown, de marionnettes, d’improvisation et de divertissement pour enfants, sans oublier les groupes de musique, l’art vidéo, les voix hors champ, la conception sonore et la direction musicale, en plus d’une myriade de chansons et compositions originales pour la scène, l’écran et les médias enregistrés. Nick a donné des cours d’interprétation dans différentes universités de la région de Toronto et a étudié l’improvisation, l’art du spectacle et le métier de clown auprès de maîtres pédagogues du monde entier. Titulaire d’un baccalauréat en théâtre de l’Université d’Ottawa, il y enseigne le Son/Sound en anglais comme en français. Nick a reçu plusieurs prix Fringe et Rideau; en 2019, il a remporté un prix Dora pour la meilleure représentation d’un ensemble avec le Théâtre français de Toronto. Entre autres, Nick est apparu dans Countries Shaped Like Stars (Play Where You Live Productions); Ignorance et Famous Puppet Death Scenes (The Old Trout Puppet Workshop); Unbridled Futurism et Light Speed Blues – une production de Connexion création du Conseil des Arts (Makesndoes Productions); et une publicité de Rogers dans laquelle il conduit une voiture. Il vit à Smiths Falls (Ontario) avec sa merveilleuse femme Teddy, son fils magique Yuri et un adorable chat nommé Poopoo.
Jackie McCormick is an Ottawa based Stage Manager who has proudly called this city home for ten years. She was most recently the Stage Manager for the Revival of the NAC Indigenous Theatre/NEPA/GCTC co-production of Women of the Fur Trade in Toronto after its successful run in Ottawa in January. This Winter she was also the Stage Manager for the staged readings of Twisted and Brotherhood: The Hip Hopera as part of the NAC Hip Hop Festival. Jackie was also a Coordinator for the first volume of Irresistible Neighbourhoods, Ottawa 2044 this past May. Other recent Stage Management credits include The Supine Cobbler, The Unplugging (Great Canadian Theatre Company) and Perfect Wedding, Moving In, Buying the Farm, A Christmas Carol (Upper Canada Playhouse). Always grateful to her family: J, Q & B for their love and support.
Jackie McCormick est une régisseuse fière de résider à Ottawa depuis 10 ans. Elle a récemment été régisseuse pour la reprise à Toronto de la coproduction du Théâtre autochtone du CNA, de Native Earth Performing Arts et de la Great Canadian Theatre Company Women of the Fur Trade après un passage couronné de succès à Ottawa en janvier. Elle a également collaboré cet hiver aux mises en lecture de Twisted et Brotherhood: The Hip Hopera dans le cadre du Festival de théâtre hip-hop du CNA. On a aussi récemment pu voir son travail dans les productions The Supine Cobbler et The Unplugging (Great Canadian Theatre Company) ainsi que Perfect Wedding, Moving In, Buying the Farm et A Christmas Carol (Upper Canada Playhouse). Jackie McCormick souhaite remercier sa famille (J, Q et B) pour son amour et son soutien.
Mary has worked extensively as an actor, director and educator for many years, and has been an active member of the Ottawa theatre community for more than three decades. She has received numerous awards and nominations for her work as both an actor and director. Most recently she directed the radio drama podcast Joys and Splendors, and Dressed as People for Parry Riposte Productions. Mary teaches at Carleton University, and is Artistic Director of Horseshoes and Hand Grenades Theatre Company, which has recently been developing and workshopping scripts by local writers. Upcoming – directing for the uOttawa Drama Guild, fall 2024.
Mary Ellis cumule plusieurs années d’expérience comme actrice, metteuse en scène et éducatrice, en plus d’être une membre active de la communauté théâtrale d’Ottawa depuis plus de 30 ans. Elle a obtenu plusieurs prix et nominations pour son travail sur les planches et en coulisses. Récemment, elle a réalisé le balado de radio-théâtre Joys and Splendors et mis en scène Dressed as People pour Parry Riposte Productions. Elle enseigne à l’Université Carleton et est directrice artistique de la compagnie théâtrale Horseshoes & Hand Grenades, qui contribue au développement et à la création de textes de dramaturges de la région. À l’automne 2024, elle sera metteuse en scène pour le club de théâtre de l’Université d’Ottawa.
Sanita Fejzić is a playwright, poet, and novelist. Her first play, Blissful State of Surrender, premiered at the Great Canadian Theatre Company in 2022. A year later, Sanita produced Why Worry About Their Futures at the undercurrents festival, a tryptic that included her short play, “Expecting.” Sanita is planting the seeds for an artistic movement she calls Peasant Futurisms. Peasant Futurisms challenges how we understand ourselves and our place in the world by attending to our relationships to land, food, and community.
Sanita lives in Vanier, Ottawa, the traditional unceded territory of the Algonquin Anishinaabeg people. She is originally from Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. As a child, she spent her summers on her grandparents’ peasant homesteads, and is the first generation in her family born in the city.
Sanita Fejzić est dramaturge, poète et romancière. Sa première pièce, Blissful State of Surrender (en anglais seulement) a été créée par la Great Canadian Theatre Company en 2022. Un an plus tard, elle a produit Why Worry About Their Futures (en anglais seulement) au festival undercurrents, un triptyque comprenant sa courte pièce Expecting. Sanita Fejzić sème les graines d’un mouvement artistique qu’elle nomme « futurismes paysans » (Peasant Futurisms). Ce mouvement remet en question notre vision de nous-mêmes et de notre place dans le monde en se penchant sur notre relation à la terre, à la nourriture et à la communauté.
Sanita Fejzić vit dans le quartier Vanier d’Ottawa, territoire traditionnel non cédé de la Nation anishinabe algonquine. Elle est originaire de Sarajevo, en Bosnie-Herzégovine. Enfant, elle passait ses étés sur les terres paysannes de ses grands-parents, et elle est de la première génération familiale à être née en ville.
Ahmed Muslimani (they/them) is an Ottawa-based Lebanese actor with extensive theatre experience spanning acting (In the Heart of America, The Glob, Candida, Hamlet, Angels in America, Evita), directing, stage-managing, choreography, and production. Film credits include features like Jasmine Road, Everything Outside, and Recipe for Love, as well as the award-winning short film Light. They have also appeared in various television shows and commercials.
Interprète d’origine libanaise vivant à Ottawa, Ahmed Muslimani possède une vaste expérience sur les planches (In the Heart of America, The Glob, Candida, Hamlet, Angels in America, Evita), ainsi qu’à la mise en scène, à la régie, à la chorégraphie et à la production. Parmi ses apparitions au cinéma, mentionnons Jasmine Road, Everything Outside and Recipe for Love, ainsi que le court-métrage primé Light. On a également pu voir son travail dans diverses séries télévisées et publicités.
Joy Mwandemange, AKA Thandizo, is a Malawian actress and musical artist who graduated from Carleton University with a B.Mus (Hons) with a specialization in Musical Theatre Voice. Her love of performing also extends to rapping, singing, directing and writing. Joy has a passion for creating and participating in theatre and art that speaks to her experiences, culture and principles and so she gravitates to art that portrays and celebrates the black experience in all its forms. She currently sits on the board of Lost Baggage Musical Theatre as the Vice President and also sits on the board of Tototoo Theatre.
Joy Mwandemange, alias Thandizo, est une actrice et artiste musicale du Malawi. Elle est détentrice d’un baccalauréat en musique avec mention (spécialisation en chant de théâtre musical) de l’Université Carleton. Son amour du jeu s’étend également au rap, au chant, à la mise en scène et à l’écriture. Joy Mwandemange aime créer et faire vivre des pièces de théâtre et des œuvres qui reflètent ses expériences, sa culture et ses principes et est donc attirée par l’art qui montre et célèbre l’expérience noire sous toutes ses formes. Elle est actuellement vice-présidente du conseil d’administration du Lost Baggage Musical Theatre et siège également au conseil du TotoToo Theatre.