Violinist and online personality, Ray Chen redefines what it means to be a classical musician in the 21st century. With a global reach that enhances and inspires a new classical audience, Ray Chen’s remarkable musicianship transmits to millions around the world, reflected through his engagements both online and with the foremost orchestras and concert halls around the world. Beyond the performing arts, his work has also contributed to philanthropy, popular culture, and educational technology.
Initially coming to attention via the Yehudi Menuhin (2008) and Queen Elizabeth (2009) Competitions, of which he was First Prize winner, he has built a profile in Europe, Asia, and the USA, as well as his native Australia both live and on disc. Signed in 2017 to Decca Classics, the summer of 2017 has seen the recording of the first album of this partnership with the London Philharmonic Orchestra as a succession to his previous three critically acclaimed albums on Sony, the first of which (Virtuoso) received an Echo Klassik Award. Profiled as “one to watch” by The Strad and Gramophone magazines, his profile has grown to encompass his featuring in the Forbes list of 30 most influential Asians under 30, appearing in the major online TV series Mozart in the Jungle, a multi-year partnership with Giorgio Armani (who designed the cover of his Mozart album with Christoph Eschenbach), and performing at major media events such as France’s Bastille Day (live to 800,000 people), the Nobel Prize Concert in Stockholm (telecast across Europe), and the BBC Proms.
Born in Taiwan and raised in Australia, Ray was accepted to the Curtis Institute of Music at age 15, where he studied with Aaron Rosand and was supported by Young Concert Artists. He plays the 1714 “Dolphin” Stradivarius violin on loan from the Nippon Music Foundation. This instrument was once owned by the famed violinist, Jascha Heifetz.
À la fois violoniste et personnalité Web, Ray Chen redéfinit ce qu’est un musicien classique au XXIe siècle. Il fait preuve d’un talent remarquable qui attire et inspire un nouveau public, rejoignant des millions de personnes dans le monde entier, ce qui transparaît en ligne et dans ses collaborations avec les plus illustres orchestres et salles de concert au monde. Au-delà de la scène, il s’est aussi illustré par ses actions philanthropiques et ses contributions à la culture populaire et aux technologies de l’éducation.
C’est en remportant la première place des concours Yehudi-Menuhin (2008) et Reine Élisabeth (2009) que le musicien s’est initialement fait connaître. Depuis, que ce soit pour ses concerts ou ses enregistrements, sa renommée s’étend en Europe, en Asie et aux États-Unis, sans oublier l’Australie, son pays d’origine. Ayant signé avec Decca Classics en 2017, il enregistre l’été suivant son premier album en partenariat avec l’Orchestre philharmonique de Londres. À cette époque, Ray Chen comptait déjà trois albums au succès retentissant parus chez Sony; le premier (Virtuoso) a d’ailleurs reçu un prix Echo Klassik. Les magazines The Strad et Gramophone classent alors Ray Chen parmi les artistes « à surveiller ». Grâce à sa réputation grandissante, le violoniste se hisse dans la liste de Forbes des 30 personnalités asiatiques de moins de 30 ans les plus influentes. Il apparaît dans la populaire série télévisée Mozart in the Jungle, conclut un partenariat sur plusieurs années avec Giorgio Armani (qui a conçu la couverture de Mozart, son album avec Christoph Eschenbach) et se produit lors d’événements de grande envergure, dont la Fête nationale française (diffusée en direct devant 800 000 personnes), le concert du prix Nobel à Stockholm (retransmis dans toute l’Europe) et les BBC Proms.
Né à Taïwan, Ray Chen a grandi en Australie. Il a été accepté à l’Institut de musique Curtis à 15 ans et a étudié auprès d’Aaron Rosand, avec le soutien de Young Concert Artists. Il joue sur un Stradivarius dit « Dolphin » de 1714 qui lui a été prêté par la Nippon Music Foundation et qui a déjà appartenu au célèbre violoniste Jascha Heifetz.