Thuthuka Sibisi’s musical education began at the world-renowned Drakensberg Boy’s Choir School where his passion for performance was born. He subsequently went on to graduate with a Bachelor of Music at Stellenbosch University in 2011. Alongside his music studies, he completed studies in Physical Theatre and Movement with Sam Prigge and Estelle Olivier. He is a graduate of the MA (Performance Making) program at Goldsmiths, University of London, UK.
Thuthuka has toured extensively, performing throughout South Africa as well as Asia and South America. Further tours include Stockholm, as Musical Director of Philip Miller’s opera Between A Rock and A Hard Place (premier) in collaboration with Cape Town Opera. Further, he was Associate Conductor and Chorus Master for Bongani Ndonana-Breen’s oratorio Credo, which was written to commemorate UNISA’s 140th anniversary of its founding. Other engagements include Chorus Master for UCT Opera School: Poulenc's Dialogues des Carmélites, Rossini's Il Viaggio a Reims and Four:30 - South African Operas.
Visual collaborations include work with Johannesburg-based photographer and sculptor, Jake Singer, on Joburg City Hustle (2015) and Intersections To This City (2014) - presented at Sustainable Empires (Venice, Italy) and Los Angeles Centre for Digital Art (USA). Other exhibition work includes a reiteration of the short opera Between A Rock and A Hard Place into a live-art installation – renamed Extracts from The Underground (2013) - presented at The Cape Town City Hall; in collaboration with Gordon Institute of Creative Arts. This installation was later presented at Wits Art Museum in 2014 as part of The Migrant Journey Series. In 2016 a new work, a sound/image installation, The African Choir 1891 Re-imagined was presented as part of the Black Chronicles Archive Laboratory display at Autograph ABP (London).
In China, he served as Musical Director to Philip Miller’s Pulling Numbers (premier) and performed as Musical Director for Ciné-Concert presented as part of Notes Toward a Model Opera by William Kentridge. 2016 also saw Thuthuka make his Italian debut as Music Director for William Kentridge’s Triumphs and Laments to be presented in Rome, Italy. Further projects include a commission by Cape Town Opera for Musiques Sacrées d’Afrique et d’Europe, in residence at Festival International d’Aix-en-Provence (France).
Most currently he is the Musical Director and co-composer alongside Philip Miller for William Kentridge’s The Head and The Load to premier in July 2018 at London’s The Tate Modern. He is a recipient of the Mail & Guardian 200 Young South Africans 2017 award and the 2018 Ampersand Foundation Fellow.
L’éducation musicale de Thuthuka Sibisi a commencé à la Drakensberg Boy’s Choir School, de renommée mondiale, où sa passion pour la pratique des arts du spectacle a pris naissance. Il a ensuite obtenu une licence en musique de l’Université de Stellenbosch en 2011. Parallèlement à ses études de musique, il a suivi une formation en théâtre physique et en mouvement auprès de Sam Prigge et Estelle Olivier. Il est diplômé du programme d’interprétation de Goldsmiths, un établissement affilié à l’Université de Londres, au Royaume-Uni.
M. Thuthuka a effectué de nombreuses tournées, se produisant dans toute l’Afrique du Sud ainsi qu’en Asie et en Amérique du Sud. Il a aussi œuvré comme directeur musical de l’opéra Between A Rock and A Hard Place de Philip Miller lors de la création de l’œuvre à Stockholm, en collaboration avec le Cape Town Opera. Il a également été chef d’orchestre associé et chef de chœur pour l’oratorio Credo de Bongani Ndonana-Breen, écrit pour commémorer le 140e anniversaire de la fondation de l’UNISA (Université d’Afrique du Sud). Parmi ses autres engagements, citons la direction du chœur de l’école d'opéra de l’Université du Cap pour Dialogues des Carmélites de Poulenc, Il Viaggio a Reims de Rossini, et Four:30 – quatre 1opéras de 30 minutes chacun, écrits et composés par des tandems d’artistes d’Afrique du Sud.
Dans le champ des arts visuels, il a notamment collaboré avec le photographe et sculpteur Jake Singer, basé à Johannesburg, sur Joburg City Hustle (2015) et Intersections To This City (2014) – présenté à Sustainable Empires (Venise, Italie) et au Los Angeles Centre for Digital Art (É.-U.). Parmi ses autres travaux ayant fait l’objet d’une exposition, mentionnons la reprise du court opéra Between A Rock and A Hard Place, converti en installation-performance artistique et rebaptisé Extracts from The Underground (2013), présenté à l’hôtel de ville du Cap, en collaboration avec le Gordon Institute of Creative Arts. Cette installation s’est ensuite transportée au Wits Art Museum, en 2014, dans le cadre de la série The Migrant Journey. En 2016, une nouvelle œuvre, une installation audiovisuelle intitulée The African Choir 1891 Re-imagined, a été présentée dans le cadre de l’exposition Black Chronicles Archive Laboratory à la galerie Autograph ABP (Londres).
En Chine, en 2016, il a assuré la direction musicale de Pulling Numbers de Philip Miller à sa création, ainsi que celle du Ciné-Concert présenté dans le cadre de Notes Toward a Model Opera de William Kentridge. C’est aussi en 2016 qu’il a fait ses débuts en Italie, comme directeur musical de Triumphs and Laments de William Kentridge, présenté à Rome. Par la suite, il a notamment reçu une commande du Cape Town Opera dans le cadre de Musiques sacrées d’Afrique et d’Europe, en résidence au Festival international d’Aix-en-Provence (France).
Plus récemment, il a œuvré comme directeur musical et co-compositeur, aux côtés de Philip Miller, pour The Head and The Load de William Kentridge, créé en juillet 2018 à la Tate Modern de Londres. Lauréat du prix 200 Young South Africans du Mail & Guardian 2017, il est également boursier de la Fondation Ampersand 2018.