Capathia Jenkins can definitely act but all those who know her also know that this diva can blow and blow and blow you right off this planet. This woman who grappling with two dueling passions each with a strong grip: acting and music, yet she refuses to pick one because they both represent her soul. Capathia approaches a song the same way she approaches a script, like an artist. She looks for the nuances, the secret hidden within the notes or text. She seeks the melody, harmony and rhythm. She asks herself: what am I trying to say? What do I want my audience to experience with me? She wants to take her audience on a journey.
This Brooklyn-born and raised actress most recently starred as ‘Medda’ in the hit Disney production of Newsies’ on Broadway. She made her Broadway debut in The Civil War, where she created the role of Harriet Jackson. She then starred in the Off-Broadway 2000 revival of Godspell, where she wowed audiences with her stirring rendition of ‘Turn Back, O Man’ which can still be heard on the original cast recording. She returned to Broadway in The Look of Love and was critically acclaimed for her performances of the Bacharach/David hits. Ms. Jenkins then created the roles of ‘The Washing Machine’ in Caroline, Or Change and ‘Frieda May’ in Martin Short-Fame becomes me where she sang ‘Stop the Show’ and brought the house down every night.
In 2007 she went back to Off-Broadway and starred in (mis) Understanding Mammy-The Hattie McDaniel Story for which she was nominated for a Drama Desk Award. She was also seen in Nora Ephron’s Love, Loss, and What I Wore.
An active concert artist, Ms. Jenkins has appeared with orchestras around the world including the Cleveland Orchestra, Houston Symphony, Pittsburgh Symphony (with Marvin Hamlisch), National Symphony, Atlanta Symphony, Seattle Symphony, Utah Symphony, Minnesota Orchestra, San Antonio Symphony, Minnesota Orchestra, Memphis Symphony, Nashville Symphony, Toledo Symphony, Colorado Symphony, Toronto Symphony, Edmonton Symphony, Calgary Philharmonic, Kansas City Symphony, San Diego Symphony and the Hong Kong Philharmonic. She was a soloist with the Festival Cesky Krumlov in the Czech Republic. In 2011 Capathia had the great honor of performing in the ‘Broadway Ambassadors to Cuba’ concert as part of the Festival De Teatro De La Habana. Ms. Jenkins was a guest soloist with Peter Nero and the Philly Pops and with the Cincinnati Pope.
Her Television credits include 30 Rock, the Practice, Law & Order SVU, the Sopranos, Law & Order. She can be seen in the 2012 film ‘Musical Chairs’ directed by Susan Seidelman. She can be heard on the following film soundtracks: Nine, Chicago, Legally Blonde 2.
Capathia Jenkins est sans contredit une actrice de talent, mais tous ceux qui la connaissent savent également que cette étoile est capable de vous éblouir comme mille soleils. Divisée entre ses deux passions dévorantes, le théâtre et la musique, elle refuse de choisir; toutes deux habitent son âme. Elle aborde une chanson et un dialogue de la même façon, telle une artiste. Elle cherche les nuances, les secrets cachés derrière les notes ou les mots, elle part en quête de la mélodie, de l’harmonie et du rythme. Elle se demande : « Que suis-je en train d’essayer de dire? Quelle expérience voudrais-je faire vivre au public avec moi? » Elle cherche à faire voyager ses spectateurs.
Cette actrice, qui est née à Brooklyn et y a grandi, a tout récemment interprété « Medda », dans Newsies, la production phare de Disney. Elle fait ses débuts à Broadway dans The Civil War, créant le rôle de Harriet Jackson. Puis, elle joue dans la reprise off-broadway de Godspell en 2000; elle épate l’auditoire par son interprétation émouvante de Turn Back, O Man, qui figure encore dans l’enregistrement de la distribution originale. Elle revient ensuite à Broadway avec The Look of Love; elle est encensée par la critique pour son interprétation des grands succès du tandem Bacharach et David. Capathia Jenkins crée ensuite les rôles de « The Washing Machine », dans Caroline, Or Change, puis de « Frieda May », dans Martin Short – Fame becomes Me, pour lequel elle chante Stop the Show, qui fait un tabac chaque soir.
En 2007, elle joue à nouveau off-broadway dans (mis)UNDERSTANDING MAMMY: The Hattie McDaniel Story. Elle décroche alors une nomination pour le prix Drama Desk. Elle a également été dans Love, Loss, and What I Wore de Nora Ephron.
Concertiste prolifique, Capathia Jenkins s’est produite en compagnie d’orchestres du monde entier : l’Orchestre de Cleveland, l’Orchestre symphonique de Houston, l’Orchestre symphonique de Pittsburg (avec Marvin Hamlisch), l’Orchestre symphonique national, l’Orchestre symphonique d’Atlanta, l’Orchestre Symphonique de Seattle, l’Orchestre symphonique de l’Utah, l’Orchestre du Minnesota, l’Orchestre symphonique de San Antonio, l’Orchestre symphonique de Memphis, l’Orchestre symphonique de Nashville, l’Orchestre symphonique de Toledo, l’Orchestre symphonique du Colorado, l’Orchestre symphonique de Toronto, l’Orchestre symphonique d’Edmonton, l’Orchestre philharmonique de Calgary, l’Orchestre symphonique de Kansas City, l’Orchestre symphonique de San Diego et l’Orchestre philharmonique de Hong Kong. Elle a également été soliste pour le Festival de Cesky Krumlov en République tchèque. En 2011, elle a eu l’insigne honneur de prendre part au concert Broadway Ambassadors à Cuba, pendant le Festival De Teatro De La Habana. Capathia a aussi été soliste invitée aux côtés de Peter Nero et du Philly Pops ainsi que du Cincinnati Pops.
Parmi ses passages à la télévision, on peut citer : 30 Rock, The Practice, New York, unité spéciale, The Sopranos et New York, police judiciaire. En outre, l’actrice apparaît dans le film de Susan Seidelman Musical Chairs et a prêté sa voix aux trames sonores des films Nine, Chicago et La blonde contre-attaque.