Sharon Eyal was born in Jerusalem. She danced with the Batsheva Dance Company between 1990- 2008 and started choreographing within the framework of the company’s Batsheva Dancers Create project.
Eyal served as Associate Artistic Director for Batsheva between 2003-2004, and as a House Choreographer for the company between 2005-2012. During her time with the company, she created 16 new creations.
In 2005 Eyal started to collaborate with Gai Behar on her creations, as well as the L-E-V company and different projects.
From 2009 Eyal created over 30 new creations for dance companies around the world such as Bedroom Folk, salt Womb, Feelings and Sara for the Nederland Dance Theatre; Half-Life for the Royal Swedish Ballet; Untitled Black and Autodance for GoteborgsOperans Danskompan, Sweden; Killer Pig and Corps de Walk for Carte Blanche Dance of Norway; Too Beaucoup for Hubbard Street Dance Chicago; Plafona for Tanzcompagnie Oldenburg, Germany; Soul Chain for Staatstheater Mainz, Germany and more.
Eyal collaborated with major names out of the traditional dance world such as:
Dior - Spring Summer 2019 Fashion show
The National and Mike Milles album/movie - participating in 2 music videos for the songs ‘Hairpin Turns’ and ‘Hey Rosey’ from the album ‘I Am Easy To Find’ as well as a live performance for their international tour’s opening concert at the L’Olympia in Paris
In 2013 Eyal launched L-E-V.
L-E-V’s repertoire consists of 6 creations. Their latest piece Love Chapter 2, premiered at the Montpellier Dance Festival in July 2017, and this year L-E-V is working on a new creation to be premiered in September 2019 at the Ruhr Triennale Festival in Germany.
L-E-V's creations are co-produced with some of the leading dance venues around the globe such as Sadler’s Wells- London and Julidans- Amsterdam. The co-producers list consists of many other great venues: Montpellier Danse Festival, GROS Culture Percentage - Dance Festival STEPS, Theater Freiburg, The Banff Centre in Canada, Carolina Performing Arts - North Carolina, USA and TorinoDanza.
In the past 10 years since L-E-V was founded, the company had more than 200 performances some in the most exclusive venues around the world such as The Joyce Theatre – NYC; Jacob's Pillow - Becket, Massachusetts; Sadler's Wells - London, UK ; The Montpellier Danse Festival – France; Edinburgh International Festival; Julidans – Amsterdam.
Eyal received several awards:
The "Faust" theater award in Germany (2018)
The Professional Association of Dance & Theater Critiques at the Chaillot National Theater in Paris (2018)
The prestigious FEDORA - VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet 2017 (2017)
The Best Dance Performance - James Sewell Ballet's 'Killer Pig' (2017)
The 12th Belgrade Dance Festival’s Jovan Ćirilov Award (2017)
The Landau Prize for the Performing Arts in the dance category (2009).
Eyal was named - Chosen Artist, by the Israeli Cultural Excellence Foundation (2008)
The Ministry of Culture Award for Young Dance Creators (2004),
Née à Jérusalem, Sharon Eyal a dansé avec la compagnie Batsheva de 1990 à 2008 et signé ses premières chorégraphies dans le cadre du projet Dancers Create de la compagnie.
Elle a œuvré comme directrice artistique associée de Batsheva en 2003-2004, et chorégraphe en résidence de 2005 à 2012. Au cours de son travail au sein de la compagnie, elle a signé la chorégraphie de seize nouveaux spectacles.
En 2005, elle a commencé à collaborer avec Gai Behar pour ses propres créations, de même qu’avec la compagnie L-E-V et dans le cadre de projets variés.
Depuis 2009, on lui doit une trentaine de nouvelles créations pour des compagnies de danse du monde entier, y compris Bedroom Folk, Salt Womb, Feelings et Sara (Nederlands Dans Theater), Half-Life (Ballet royal de Suède), Untitled Black et Autodance (GoteborgsOperans Danskompan, Suède), Killer Pig et Corps de Walk (Carte Blanche, Norvège), Too Beaucoup (Hubbard Street Dance Chicago), Plafona (Tanzcompagnie Oldenburg, Allemagne), ou encore Soul Chain (Staatstheater Mainz, Allemagne).
Sharon Eyal s’est aventurée dans le milieu de la haute couture en participant au défilé de mode printemps-été 2019 de Dior. Elle a signé la chorégraphie des vidéoclips réalisés par Mike Milles des chansons « Hairpin Turns » et « Hey Rosey » extraites de l’album I Am Easy To Find du groupe The National. Elle a également participé au concert d’ouverture de la tournée internationale du groupe à l’Olympia de Paris.
En 2013, elle a lancé sa propre compagnie, L-E-V.
Le répertoire de L-E-V se compose de six pièces originales, dont Love Chapter2 qui a été créée au Festival Montpellier Danse en juillet 2017. Sa nouvelle création a été présentée pour la première fois en septembre 2019 au Festival Ruhrtriennale en Allemagne.
Les créations de L-E-V sont coproduites par certains des plus grands diffuseurs de danse au monde – le Sadler’s Wells de Londres et le Julidans d’Amsterdam. La compagnie a également collaboré avec le Festival Montpellier Danse, le Festival de danse du Pour-cent culturel Migros, le Théâtre de Fribourg, le Centre des arts de Banff (Canada), le Carolina Performing Arts (Caroline du Sud, États-Unis) et le Festival Torinodanza.
En dix ans d’existence, la compagnie a donné plus de 200 représentations, dont certaines dans des salles aussi prestigieuses que le Joyce Theatre de New York, le Jacob’s Pillow de Becket (Massachusetts), le Sadler’s Wells de Londres (Royaume-Uni), le Festival Montpellier Danse (France), le Festival international d’Édimbourg et le Julidans à Amsterdam.
Sharon Eyal a notamment remporté les prix suivants :
Prix Faust en Allemagne (2018)
Grand Prix des critiques de danse, de musique et de théâtre décerné au Théâtre national de la danse-Chaillot à Paris (2018)
Prestigieux prix Fedora – Van Cleef & Arpels pour le Ballet (2017)
Meilleur spectacle de danse (City Pages) [SN3] – Killer Pig avec le James Sewell Ballet (2017)
12e prix Jovan Ćirilov du Festival de danse de Belgrade (2017)
Prix Landau pour les arts de la scène dans la catégorie danse (2009)
Artiste au sein de la Fondation culturelle d’excellence d’Israël (2008)