Andrea Peña & Artists is a multidisciplinary company that merges the universes of choreography and design. Based in Montreal, Quebec in the territory of Tiohti:áke, the company merges the body and materiality in performative, digital, and sculptural works to create living arts universes. AP&A’s multifaceted practice explores the peripheries of social imaginaries, as futuring hybrid narratives that nurture the collision of different fields, disciplines, and individuals through AP&A’s collaborating artists.
Andrea Peña, born in Bogota, Colombia, created AP&A after a career as performer with Ballet BC and Les Ballets Jazz Montréal, and is now recognized in Canada and internationally for her creations as critical, alternative, and spatial encounters that break with our notions of a sensitive humanity. With a master’s degree in industrial design from Concordia University, Peña’s work imagines cross-disciplinary approaches that challenge the choreographic practice as a source of collective experimentation and knowledge. As a bi-cultural artist, Peña is known for her complex layered systems that engage in deep encounters between the physical body and a highly conceptual research approach.
From Canada, Japan, USA, Germany, Italy, France, Mexico, Greece, Spain, India, and others, Peña’s works are recognized for her inter-artistic rigour that manifests spatio-material experiences that challenge hybrid practices. Andrea is recognized with numerous awards and commissions for her conceptual creations, most recently the Hong Kong International Choreography Award (2018) and the Banff Centre’s Clifford E. Lee Award (2019) given to an emerging Canadian artist in recognition for her highly rigorous creation 6.58: Manifesto, which was selected to open the internationally renowned Tanzmesse in Dusseldorf (2022). AP&A’s latest large-scale creation, BOGOTA (2023), was the winner of La Biennale di Venezia’s first foreign choreographic co-production.
The company’s most recent works include 6.58: Manifesto (2021), which won the Banff Centre’s Clifford E. Lee Award and opened the 2022 internationally renowned Tanzmesse; and Untitled I (2018) and Untitled I + III (2019), which won the prix Hong Kong International Choreography. AP&A has been presented by the National Arts Centre (2021), Musée d’art contemporain de Montréal (2021), Arsenal Contemporain Art (2016), Usine C (2019), Agora de la Danse (2021), TANZ Bremen (2022), Tanzmesse (2022), Cinars, New Italian Dance Platform (2022), Festival Trajectoires (2022), Theater Freiburg (2021), Performing Arts Meeting in Yokohama (2020), the Canadian Centre for Architecture (2019), Attakkalari India Biennial (2018), MILANoLTRE Festival (2022), Festival Quartiers Danses (2022), Hong Kong International Choreography Festival (2018), Festival Internacional de Danza de la Ciudad de México (2017), PRISMA - Festival de Danza Contemporánea (2016), AADK Spain (2017), and Ionion Center for the Arts and Culture (2016), among others. Andrea’s work has been commissioned by the PHI Centre, Laval Symphony Orchestra, Ballet Edmonton, the 375th Anniversary of Montreal, Pro Arte Danse, École de danse contemporaine de Montréal, Transformation, and Springboard Program.
Andrea Peña & Artists est une compagnie multidisciplinaire qui mêle chorégraphie et design. Basée à Montréal, au Québec, sur le territoire de Tiohti:áke, la compagnie allie le corps et la matérialité dans des œuvres à la croisée de la performance, du numérique et de la sculpture pour créer des univers artistiques vivants. L’approche à multiples facettes d’AP&A explore la périphérie des imaginaires sociaux sous forme de récits hybrides futuristes qui encouragent la fusion de plusieurs domaines, disciplines et individus grâce aux collaborations avec plusieurs artistes.
Originaire de Bogotá, en Colombie, Andrea Peña a créé AP&A après une carrière en tant qu’interprète au Ballet BC et aux Ballets Jazz Montréal. Elle est aujourd’hui reconnue au Canada et dans le monde pour ses créations propices aux échanges critiques, alternatifs et spatiaux qui rompent avec notre conception de l’humanité sensible. Titulaire d’une maîtrise en design industriel de l’Université Concordia, elle imagine dans ses travaux des approches interdisciplinaires qui bouleversent les pratiques chorégraphiques comme source d’expérimentations et de connaissances collectives. Artiste biculturelle, Andrea Peña est connue pour ses systèmes complexes à plusieurs couches qui explorent en profondeur corporéité et conscience grâce à une approche alimentée par des recherches conceptuelles.
Du Canada au Japon, en passant par les États-Unis, l’Allemagne, l’Italie, la France, le Mexique, la Grèce, l’Espagne, l’Inde et d’autres encore, tout le monde s’accorde à reconnaître la rigueur interdisciplinaire d’Andrea Peña, qui donne lieu à des expériences spatio-matérielles défiant les pratiques hybrides. L’artiste a reçu de nombreux prix et commandes pour ses créations conceptuelles : elle a remporté le prix international de chorégraphie de Hong Kong (2018) et le prix de la chorégraphie Clifford E. Lee du Centre des arts de Banff (2019) – décerné à un artiste émergent ou une artiste émergente du Canada – pour 6.58: Manifesto, création d’une grande rigueur artistique qui a été choisie pour inaugurer le célèbre festival Tanzmesse à Düsseldorf (2022). La dernière création à grande échelle d’AP&A, BOGOTÁ (2023), a remporté le prix de la meilleure coproduction chorégraphique étrangère à la Biennale de Venise.
Parmi les productions les plus récentes de la compagnie, on peut citer Untitled I (2018) et Untitled I + III (2019), qui ont toutes deux remporté le prix international de chorégraphie de Hong Kong. Les œuvres d’AP&A ont été présentées sur de nombreuses scènes : Centre national des Arts (2021), Musée d’art contemporain (2021), Arsenal art contemporain (2016), Usine C (2019), Agora de la danse (2021), TANZ Bremen (2022), Tanzmesse (2022), Cinars, New Italian Dance Platform (2022), Festival Trajectoires (2022), Théâtre de Fribourg (2021), Tokyo Performing Arts Meeting (2020), Centre canadien d’architecture (2019), Attakkalari India Biennial (2018), Festival MILANoLTRE (2022), Festival Quartiers Danses (2022), Festival international de chorégraphie de Hong Kong (2018), Festival international de danse de la Ville de Mexico (2017), Festival Prisma du Panama (2016), AADK Spain (2017) et Ionion Center for the Arts and Culture (Grèce, 2016), entre autres. Le Centre PHI, l’Orchestre symphonique de Laval, le Ballet Edmonton, le 375e anniversaire de Montréal, ProArteDanza, l’École de danse contemporaine de Montréal, Transformation et le programme Springboard lui ont commandé des œuvres.