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La superstar québécoise Yannick Nézet-Séguin compte parmi les chefs d’orchestre les plus recherchés de la planète, œuvrant simultanément comme directeur musical du Metropolitan Opera de New York, de l’Orchestre Métropolitain de Montréal et de l’Orchestre de Philadelphie. Reconnu pour son art musical consommé et pour son doigté avec les chanteurs, il possède une habileté...
Salle Southam ,1 rue Elgin,Ottawa,CanadaYannick Nézet-Séguin is currently in his 12th season with The Philadelphia Orchestra, serving as music and artistic director. An inspired leader, Yannick is both an evolutionary and a revolutionary, developing the mighty “Philadelphia Sound” in new ways. His collaborative style, deeply rooted musical curiosity, and boundless enthusiasm have been heralded by critics and audiences alike. The New York Times has called him “phenomenal,” adding that “the ensemble, famous for its glowing strings and homogenous richness, has never sounded better.”
Yannick has established himself as a musical leader of the highest calibre and one of the most thrilling and sought-after talents of his generation. He became the third music director of New York’s Metropolitan Opera in 2018. In addition, he has been artistic director and principal conductor of Montreal’s Orchestre Métropolitain since 2000. In 2017 he became an honorary member of the Chamber Orchestra of Europe. He served as music director of the Rotterdam Philharmonic from 2008 to 2018 (he is now honorary conductor) and was principal guest conductor of the London Philharmonic from 2008 to 2014. He has made wildly successful appearances with the world’s most revered ensembles and at many of the leading opera houses.
Yannick has shown a deep commitment to expanding the repertoire by embracing an ever-growing and diverse group of today’s composers and by performing the music of under-appreciated composers of the past. In 2018 he signed an exclusive recording contract with Deutsche Grammophon. Under his leadership The Philadelphia Orchestra returned to recording with 13 releases on that label, including Florence Price Symphonies Nos. 1 & 3, which won a Grammy Award for Best Orchestral Performance in 2022.
A native of Montreal, Yannick studied piano, conducting, composition, and chamber music at Montreal’s Conservatory of Music and continued his studies with renowned conductor Carlo Maria Giulini; he also studied choral conducting with Joseph Flummerfelt at Westminster Choir College. Among Yannick’s honours are an appointment as Companion of the Order of Canada; Companion to the Order of Arts and Letters of Quebec; an Officer of the Order of Quebec; an Officer of the Order of Montreal; an Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres; Musical America’s 2016 Artist of the Year; Echo Klassik’s 2014 Conductor of the Year; a Royal Philharmonic Society Award; Canada’s National Arts Centre Award; the Prix Denise-Pelletier; the Oskar Morawetz Award; and honorary doctorates from the University of Quebec, the Curtis Institute of Music, Westminster Choir College of Rider University, McGill University, the University of Montreal, the University of Pennsylvania, Laval University, and Drexel University.
To read Yannick’s full bio, please visit philorch.org/conductor.
Yannick Nézet-Séguin est le directeur musical et artistique de l’Orchestre de Philadelphie depuis 12 saisons. Leader inspiré, il est doté d’un esprit ouvert et audacieux, développant le puissant « Philadelphia Sound » de manière inédite. Son style de collaboration, sa profonde curiosité musicale et son enthousiasme débordant ont été salués par la critique et le public. Le New York Times l’a qualifié de « phénoménal », ajoutant que « l’ensemble, célèbre pour ses cordes éclatantes et sa riche homogénéité, n’a jamais sonné aussi bien ».
Le chef d’orchestre s’est imposé comme un leader musical du plus haut niveau, et l’un des talents les plus fascinants et recherchés de sa génération. En 2018, il devient le troisième directeur musical du Metropolitan Opera de New York. De plus, il est le directeur artistique et principal chef d’orchestre de l’Orchestre Métropolitain de Montréal depuis 2000. En 2017, il devient membre honoraire de l’Orchestre de chambre d’Europe. Il œuvre comme directeur musical de l’Orchestre philharmonique de Rotterdam (dont il est maintenant chef d’orchestre honoraire) de 2008 à 2018 et, de 2008 à 2014, il est premier chef invité de l’Orchestre philharmonique de Londres. Il compte à son actif des prestations triomphales avec les ensembles les plus renommés et bon nombre des plus prestigieux opéras du monde.
Yannick Nézet-Séguin a fait montre d’un profond engagement à élargir le répertoire en embrassant un groupe toujours plus vaste et diversifié de compositrices et compositeurs actuels ainsi que des œuvres méconnues du passé. En 2018, il a signé un contrat d’enregistrement exclusif avec Deutsche Grammophon. Sous sa direction, l’Orchestre de Philadelphie a renoué avec les enregistrements en publiant 13 albums couronnés de succès sous cette étiquette, dont les Symphonies nos 1 et 3 de Florence Price, récompensées par le prix Grammy de la « meilleure prestation orchestrale » en 2022.
Né à Montréal, le chef d’orchestre a étudié le piano, la direction d’orchestre, la composition et la musique de chambre au Conservatoire de musique du Québec à Montréal, avant d’aller se perfectionner auprès du célèbre chef d’orchestre Carlo Maria Giulini; il a aussi étudié la direction chorale sous la houlette de Joseph Flummerfelt au Westminster Choir College. Lauréat de nombreux prix et récompenses, il a été nommé Compagnon de l’Ordre du Canada, Compagnon de l’Ordre des arts et des lettres du Québec, Officier de l’Ordre national du Québec, Officier de l’Ordre de Montréal, Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres de France, « artiste de l’année » de Musical America en 2016, « chef d’orchestre de l’année » Echo Klassik en 2014, en plus de recevoir les prix de la Société philharmonique royale de Londres, du Centre national des Arts, Denise-Pelletier et Oskar Morawetz, et des doctorats honorifiques de l’Université du Québec à Montréal, de l’Institut Curtis à Philadelphie, du Westminster Choir College de l’Université de Rider, de l’Université McGill à Montréal, de l’Université de Montréal, de l’Université de Pennsylvanie, de l’Université Laval à Québec et de l’Université Drexel.
Pour lire la biographie complète de Yannick Nézet-Séguin, consultez la page philorch.org/conductor(en anglais seulement).
French-Canadian mezzo-soprano Julie Boulianne is acclaimed for the vocal agility and expressive power of her dark-hued tone, focusing on the works of Berlioz, Mozart, and Rossini.
During the 2021–22 season, she returned to the Metropolitan Opera as the title role in Massenet’s Cinderella, in a new production for family audiences; the Wiener Staatsoper as Charlotte in Werther, and both the Royal Opera House at Covent Garden and the Glyndebourne Festival as Dorabella in Così fan tutte. Additionally, in her native Québec, she joined Opéra de Montréal as Rose Valland in the world premiere of Julien Bilodeau’s La beauté du monde and Opéra de Québec as Donna Elvira in Don Giovanni. On the concert stage, she performed César Franck’s Redemption with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Berlioz’s Les nuits d’été with the Gulbenkian Orchestra in Lisbon, and Ravel’s Shéhérazade and Cinq mélodies populaires grecques with Orchestre Classique de Montréal.
In March 2009, Naxos Records released a recording of Shéhérazade and L’enfant et les sortilèges featuring Julie Boulianne and the Nashville Symphony, which was nominated for the GRAMMY Award for Best Classical Album. She can also be heard on a 2011 ATMA Classique release of Mahler’s Lieder eines fahrenden Gesellen and Kindertotenlieder. She recorded L’Aiglon by Ibert and Honegger under the baton of Kent Nagano released by Decca in 2016, and two CDs with Luc Beauséjour released by Analekta: Handel & Porpora – The London Years, and recently, Alma Opressa, Vivaldi – Handel: Arias.
La superstar québécoise Yannick Nézet-Séguin compte parmi les chefs d’orchestre les plus recherchés de la planète, œuvrant simultanément comme directeur musical du Metropolitan Opera de New York, de l’Orchestre Métropolitain de Montréal et de l’Orchestre de Philadelphie. Reconnu pour son art musical consommé et pour son doigté avec les chanteurs, il possède une habileté inégalée à tirer des interprètes une vaste gamme d’émotions, de la gravité à l’allégresse, exprimant avec éclat chaque moment musical.
Sous la baguette du maestro Nézet-Séguin, l’Orchestre Métropolitain de Montréal présente la Symphonie no 5 du regretté Jacques Hétu, une commande de l’Orchestre symphonique de Toronto créée tout juste trois semaines avant la mort du compositeur, en février 2010. Avec ses rythmes martiaux, ses cordes foisonnantes et ses bois tourbillonnants, la Symphonie no 5 est tantôt ludique et joyeuse comme un enfant, tantôt annonciatrice de l’orage à venir, captant parfaitement l’esprit qui régnait à Paris dans les années 1930 et 1940.
En deuxième partie du programme, la célèbre Messe en ut mineur de Mozart revit avec un chœur et quatre solistes de renom. Connue sous le nom de « Grande messe », cette œuvre est considérée comme l’une des plus grandioses créations pour orchestre et chœur de Mozart, presque trop belle pour notre monde.
Yannick Nézet-Séguin is currently in his 12th season with The Philadelphia Orchestra, serving as music and artistic director. An inspired leader, Yannick is both an evolutionary and a revolutionary, developing the mighty “Philadelphia Sound” in new ways. His collaborative style, deeply rooted musical curiosity, and boundless enthusiasm have been heralded by critics and audiences alike. The New York Times has called him “phenomenal,” adding that “the ensemble, famous for its glowing strings and homogenous richness, has never sounded better.”
Yannick has established himself as a musical leader of the highest calibre and one of the most thrilling and sought-after talents of his generation. He became the third music director of New York’s Metropolitan Opera in 2018. In addition, he has been artistic director and principal conductor of Montreal’s Orchestre Métropolitain since 2000. In 2017 he became an honorary member of the Chamber Orchestra of Europe. He served as music director of the Rotterdam Philharmonic from 2008 to 2018 (he is now honorary conductor) and was principal guest conductor of the London Philharmonic from 2008 to 2014. He has made wildly successful appearances with the world’s most revered ensembles and at many of the leading opera houses.
Yannick has shown a deep commitment to expanding the repertoire by embracing an ever-growing and diverse group of today’s composers and by performing the music of under-appreciated composers of the past. In 2018 he signed an exclusive recording contract with Deutsche Grammophon. Under his leadership The Philadelphia Orchestra returned to recording with 13 releases on that label, including Florence Price Symphonies Nos. 1 & 3, which won a Grammy Award for Best Orchestral Performance in 2022.
A native of Montreal, Yannick studied piano, conducting, composition, and chamber music at Montreal’s Conservatory of Music and continued his studies with renowned conductor Carlo Maria Giulini; he also studied choral conducting with Joseph Flummerfelt at Westminster Choir College. Among Yannick’s honours are an appointment as Companion of the Order of Canada; Companion to the Order of Arts and Letters of Quebec; an Officer of the Order of Quebec; an Officer of the Order of Montreal; an Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres; Musical America’s 2016 Artist of the Year; Echo Klassik’s 2014 Conductor of the Year; a Royal Philharmonic Society Award; Canada’s National Arts Centre Award; the Prix Denise-Pelletier; the Oskar Morawetz Award; and honorary doctorates from the University of Quebec, the Curtis Institute of Music, Westminster Choir College of Rider University, McGill University, the University of Montreal, the University of Pennsylvania, Laval University, and Drexel University.
To read Yannick’s full bio, please visit philorch.org/conductor.
Yannick Nézet-Séguin est le directeur musical et artistique de l’Orchestre de Philadelphie depuis 12 saisons. Leader inspiré, il est doté d’un esprit ouvert et audacieux, développant le puissant « Philadelphia Sound » de manière inédite. Son style de collaboration, sa profonde curiosité musicale et son enthousiasme débordant ont été salués par la critique et le public. Le New York Times l’a qualifié de « phénoménal », ajoutant que « l’ensemble, célèbre pour ses cordes éclatantes et sa riche homogénéité, n’a jamais sonné aussi bien ».
Le chef d’orchestre s’est imposé comme un leader musical du plus haut niveau, et l’un des talents les plus fascinants et recherchés de sa génération. En 2018, il devient le troisième directeur musical du Metropolitan Opera de New York. De plus, il est le directeur artistique et principal chef d’orchestre de l’Orchestre Métropolitain de Montréal depuis 2000. En 2017, il devient membre honoraire de l’Orchestre de chambre d’Europe. Il œuvre comme directeur musical de l’Orchestre philharmonique de Rotterdam (dont il est maintenant chef d’orchestre honoraire) de 2008 à 2018 et, de 2008 à 2014, il est premier chef invité de l’Orchestre philharmonique de Londres. Il compte à son actif des prestations triomphales avec les ensembles les plus renommés et bon nombre des plus prestigieux opéras du monde.
Yannick Nézet-Séguin a fait montre d’un profond engagement à élargir le répertoire en embrassant un groupe toujours plus vaste et diversifié de compositrices et compositeurs actuels ainsi que des œuvres méconnues du passé. En 2018, il a signé un contrat d’enregistrement exclusif avec Deutsche Grammophon. Sous sa direction, l’Orchestre de Philadelphie a renoué avec les enregistrements en publiant 13 albums couronnés de succès sous cette étiquette, dont les Symphonies nos 1 et 3 de Florence Price, récompensées par le prix Grammy de la « meilleure prestation orchestrale » en 2022.
Né à Montréal, le chef d’orchestre a étudié le piano, la direction d’orchestre, la composition et la musique de chambre au Conservatoire de musique du Québec à Montréal, avant d’aller se perfectionner auprès du célèbre chef d’orchestre Carlo Maria Giulini; il a aussi étudié la direction chorale sous la houlette de Joseph Flummerfelt au Westminster Choir College. Lauréat de nombreux prix et récompenses, il a été nommé Compagnon de l’Ordre du Canada, Compagnon de l’Ordre des arts et des lettres du Québec, Officier de l’Ordre national du Québec, Officier de l’Ordre de Montréal, Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres de France, « artiste de l’année » de Musical America en 2016, « chef d’orchestre de l’année » Echo Klassik en 2014, en plus de recevoir les prix de la Société philharmonique royale de Londres, du Centre national des Arts, Denise-Pelletier et Oskar Morawetz, et des doctorats honorifiques de l’Université du Québec à Montréal, de l’Institut Curtis à Philadelphie, du Westminster Choir College de l’Université de Rider, de l’Université McGill à Montréal, de l’Université de Montréal, de l’Université de Pennsylvanie, de l’Université Laval à Québec et de l’Université Drexel.
Pour lire la biographie complète de Yannick Nézet-Séguin, consultez la page philorch.org/conductor(en anglais seulement).
French-Canadian mezzo-soprano Julie Boulianne is acclaimed for the vocal agility and expressive power of her dark-hued tone, focusing on the works of Berlioz, Mozart, and Rossini.
During the 2021–22 season, she returned to the Metropolitan Opera as the title role in Massenet’s Cinderella, in a new production for family audiences; the Wiener Staatsoper as Charlotte in Werther, and both the Royal Opera House at Covent Garden and the Glyndebourne Festival as Dorabella in Così fan tutte. Additionally, in her native Québec, she joined Opéra de Montréal as Rose Valland in the world premiere of Julien Bilodeau’s La beauté du monde and Opéra de Québec as Donna Elvira in Don Giovanni. On the concert stage, she performed César Franck’s Redemption with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Berlioz’s Les nuits d’été with the Gulbenkian Orchestra in Lisbon, and Ravel’s Shéhérazade and Cinq mélodies populaires grecques with Orchestre Classique de Montréal.
In March 2009, Naxos Records released a recording of Shéhérazade and L’enfant et les sortilèges featuring Julie Boulianne and the Nashville Symphony, which was nominated for the GRAMMY Award for Best Classical Album. She can also be heard on a 2011 ATMA Classique release of Mahler’s Lieder eines fahrenden Gesellen and Kindertotenlieder. She recorded L’Aiglon by Ibert and Honegger under the baton of Kent Nagano released by Decca in 2016, and two CDs with Luc Beauséjour released by Analekta: Handel & Porpora – The London Years, and recently, Alma Opressa, Vivaldi – Handel: Arias.
French-Canadian bass-baritone Philippe Sly has gained international recognition for his “beautiful, blooming tone and magnetic stage presence” (San Francisco Chronicle). He is the first prize winner of the prestigious Concours Musical International de Montréal, a grand prize winner of the Metropolitan Opera National Council Auditions, and was awarded Concert of the Year in Romantic, Post-Romantic and Impressionist Music at the 16th annual ceremony of the Gala des prix Opus.
In 2022–23 Philippe Sly will debut at Opernhaus Zürich for Lakmé (Nilakantha) and the Bayeriche Staatsoper for Semele (Cadmus) and return to the Wiener Staatsoper for Don Giovanni (Leporello). On the concert stage he will appear with the New York Philharmonic for J.S. Bach’s St. Matthew Passion and the National Arts Centre (Canada) for Mozart’s Requiem.
Last season he debuted with Opéra de Québec for Don Giovanni (title role), and the Matsumoto Festival in Le nozze di Figaro (title role) and returned to the Wiener Staatsoper for Le nozze di Figaro (title role) and Don Giovanni (Leporello). On the concert stage he appeared in St. Matthew Passion with the Orchestra of St. Luke’s, and St. John Passion and Mozart’s Requiem with Les Violons de Roy. In the 2020–21 season, he made his debut at the Wiener Staatsoper in Le nozze di Figaro and returned to Orchestre Métropolitain and Les Violons de Roy for their annual Galas.
Recent performances include the world premiere of Harry Stafylakis’s Into Oblivion with the Winnipeg Symphony Orchestra; Mozart’s Requiem with the Vancouver Symphony Orchestra; J.S. Bach’s Christmas Oratorio with Orchestre symphonique de Montréal conducted by Yannick Nézet-Séguin and the Gulbenkian Orchestra (Portugal); Handel’s Messiah with the University Musical Society; and Mozart Mass in C Minor with the National Arts Centre (Canada) and Maison Symphonique de Montreal. Additionally, he returns to the Paris Opera (Garnier) for productions of Don Giovanni and Così fan tutte as well as performances of Schubert’s Winterreise with Le Chimera Project.
Philippe Sly’s solo recordings are available on Analekta Records.
Le baryton-basse franco-canadien Philippe Sly s’est forgé une réputation internationale grâce à son « ton époustouflant et magnifique » et à sa « présence scénique captivante » (San Francisco Chronicle). Lauréat du prestigieux Concours Musical International de Montréal, il a aussi remporté les Auditions du Conseil National du Metropolitan Opera et le prix du concert de l’année dans la catégorie musique classique, romantique, postromantique et impressionniste lors de la 16e édition du Gala des prix Opus.
À la saison 2022–23, Philippe Sly fera ses débuts à l’Opernhaus Zürich avec Lakmé (Nilakantha) et au Bayeriche Staatsoper avec Semele (Cadmus). Il retournera également au Wiener Staatsoper avec Don Giovanni (Leporello). Côté concert, il chantera aux côtés de l’Orchestre Philharmonique de New York dans Passion selon Saint Matthieu et aux côtés du Centre national des Arts (Canada) dans le Requiem de Mozart.
La saison dernière, il a joué pour la première fois avec l’Opéra de Québec dans Don Giovanni (rôle principal) et au Matsumoto Festival dans Le nozze di Figaro, avant de revenir au Wiener Staatsoper pour chanter dans Le nozze di Figaro (rôle principal) et Don Giovanni (Leporello). Côté concert, il est apparu dans Passion selon Saint Matthieu, avec l’Orchestra of St. Luke’s, et dans Passion selon saint Jean et le Requiem (Mozart), avec Les Violons du Roy. En 2020–21, il a fait ses débuts au Wiener Staatsoper, avec Le nozze di Figaro, et est revenu à l’Orchestre Métropolitain et aux Violons du Roy pour leurs galas annuels.
Récemment, il a fait la première mondiale d’Into Oblivion de Harry Stafylakis avec l’Orchestre symphonique de Winnipeg et chanté le Requiem de Mozart avec l’Orchestre symphonique de Vancouver; l’Oratorio de Noël de Bach avec l’Orchestre symphonique de Montréal, sous la direction de Yannick Nézet-Séguin, et avec le Gulbenkian Orchestra (Portugal); Le Messie de Haendel avec la University Musical Society; et la Messe en do mineur de Mozart avec le Centre national des Arts (Canada) et la Maison symphonique de Montréal. De plus, il est retourné à l’Opéra de Paris (Garnier) pour Don Giovanni et Così fan tutte ainsi que pour Winterreise de Schubert avec le Chimera Project.
Ses enregistrements solos sont disponibles chez Analekta.
Since its founding in 1981, the Orchestre Métropolitain de Montréal (OM) has had but one mission: to share its passion for symphonic music and make it accessible to all. Building on its special relationship with audiences, the quality of its concerts and its many recordings, the OM has made a place for itself, becoming in the process one of Quebec’s leading cultural ambassadors and acquiring an enviable international reputation. At the Orchestre’s helm for the last two decades, Artistic Director and Principal Conductor Yannick Nézet-Séguin has developed an exceptional rapport with his musicians. In September 2019, the OM announced the lifetime extension of his contract, a rare commitment for such a young conductor and an orchestra.
The recipient of numerous national awards, the Orchestre Métropolitain owes its international reputation largely to the some 20 recordings it has made for the Canadian ATMA Classique label. Published in the spring of 2018 and showered with critical praise, its complete Bruckner symphony cycle is proof of the Orchestre’s daring as well as its excellence. The OM’s collaboration with the famous Deutsche Grammophon label began in 2017, first with tenor Rolando Villazón and bass Ildar Abdrazakov on a disc titled Duets, then for Verdi, a solo album with the latter artist.
In November 2019, encouraged by the success of its highly lauded 2017 European tour, the OM embarked on a tour of four U.S. cities – Chicago, Ann Arbor, New York City and Philadelphia – with its conductor Yannick Nézet-Séguin and one of the world’s most acclaimed singers, mezzo-soprano Joyce DiDonato.
Depuis sa fondation en 1981, l’Orchestre Métropolitain de Montréal (OM) a pour mission de communiquer sa passion pour la musique symphonique et de la mettre à la portée de tous. Fort de sa relation privilégiée avec le public, de la qualité de ses concerts et de ses enregistrements, l’OM a su faire sa marque pour devenir un ambassadeur majeur du Québec et se forger une réputation des plus enviables sur la scène internationale. À la barre de l’Orchestre à titre de directeur artistique et chef principal depuis 20 ans, Yannick Nézet-Séguin a noué un lien hors du commun avec ses musiciens. En septembre 2019, l’OM a annoncé le renouvellement à vie de son contrat, un engagement rarissime entre un orchestre et un chef.
Lauréat de nombreux prix nationaux, l’Orchestre Métropolitain doit notamment sa renommée internationale à sa vingtaine d’enregistrements sous ATMA Classique, une étiquette canadienne. Son cycle des symphonies de Bruckner, dont l’intégrale est parue au printemps 2018, démontre tant l’audace que l’excellence de l’Orchestre. Une collaboration avec la célèbre étiquette Deutsche Grammophon a débuté en 2017, d’abord en compagnie du ténor Rolando Villazón et du chanteur d’opéra (basse) Ildar Abdrazakov (Duets), puis pour un album solo avec ce dernier (Verdi).
Dans la foulée du succès de sa tournée européenne de 2017, l’OM réalise, en novembre 2019, une première tournée américaine à Chicago, Ann Arbor, New York et Philadelphie, accompagné de son chef et de l’une des artistes lyriques les plus acclamées au monde, la mezzo-soprano Joyce DiDonato.