≈ 2 heures · Avec entracte
Dernière mise à jour: 31 janvier 2020
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A child chosen to fight an unvanquishable villain is a well-known theme, from David and Goliath to Harry Potter and Voldemort. While there is a kind of conventional villain in The Neverending Story, in the form of the werewolf Gmork, the real villain is The Nothing – a much more difficult villain to combat, harder to identify and see. The Nothing represents the empty places that have never been touched by imagination. In places most alive with stories, The Nothing actively and violently erases them. The Nothing doesn’t care which stories and characters disappear, and takes no pleasure in its destructiveness. It just IS, like an aimless tornado. The Nothing exists, pre-dates creation, and grows stronger when we don’t fill the dark void with story, imagination, character and light.
Our conceptual design likens the darkness of The Nothing and its light-filled opposite to the pin pricks of stars battling the black sheet of the night sky, and offers that The Nothing is the immeasurable emptiness that was before the beginning of the universe. When all the matter and antimatter met long ago, and that moment of infinite pressure made all the world’s elements burst forth – that was the ultimate act of creation, or for the religious among us, imagination. Every star is a story dreamed up, everything that reflects or emits light is a strike of creativity against The Nothing. Fantastica itself is the realm of the imagination. When our hero is faced with this world collapsing – along with all the acts of imagination, stories and characters in it – his entire universe is threatened with annihilation.
In this time of young people fiercely standing up to today’s unvanquishable threats, like the existential threat of Climate Change, the idea of a child being chosen to save all that we know, or to re-invent everything that could be, is no longer relegated to the realm of the imagination. I hope with this imagined story that we might inspire some young people in the same way that those real young fighters and heroes are inspiring us.
Metteure en scène primée de St. John’s, à Terre-Neuve-et-Labrador, Jillian Keiley est la fondatrice de la compagnie de théâtre Artistic Fraud of Newfoundland. Elle a signé des mises en scène et enseigné partout au Canada, et elle a aussi travaillé à l’étranger. Titulaire d’un baccalauréat en Beaux-arts avec concentration en Théâtre de l’Université York, Mme Keiley a remporté le prestigieux prix Siminovitch (mise en scène) en 2004, ainsi que le prix John-Hirsch du Conseil des arts du Canada, et a reçu des doctorats honorifiques en Lettres de l’Université Memorial et de l’Université York. Jillian est entrée en poste comme directrice aretistique du Théâtre anglais du CNA en août 2012, et les productions qu’elle a mises en scène au CNA comprennent The Neverending Story, Between Breaths, The Colony of Unrequited Dreams, A Christmas Carol, Twelfth Night, Metamorphoses: Based on the Myths of Ovid, Tartuffe, Oil and Water et Alice Through the Looking-Glass. Récemment, elle a mis en scène Bakkhai, The Diary of Anne Frank et As You Like It pour le Festival de Stratford, et ses productions de Tartuffe (CNA) et The Colony of Unrequited Dreams (Artistic Fraud) ont tourné à Terre-Neuve-et-Labrador. Tempting Providence, fruit de sa collaboration avec Robert Chafe pour Theatre Newfoundland Labrador, a tourné sur la scène mondiale pendant douze ans et a été la production inaugurale lors du lancement du Nurse Myra Bennett Theatre à Cow Head, Terre-Neuve, l’été dernier.
Tim a joué dans plus de 35 productions présentées au Festival de Stratford, notamment John Proctor dans The Crucible, Buckingham dans Henry VIII, Chris Keller dans All My Sons et Horatio dans Hamlet. Parmi ses autres collaborations au théâtre, mentionnons : Midsummer Night’s Dream (Shakespeare Theatre, Washington, D.C.); Death of a Salesman, Twelve Angry Men, Who’s Afraid of Virginia Woolf (Soulpepper); et Private Lives (Chicago Shakespeare Theater). Au cinéma et à la télévision, on a pu le voir récemment dans Robyn Hood (Global), Under the Banner of Heaven (FX), You Can Live Forever (Prospector Films) et V/H/S/94 (Shudder).
Les conceptions sonores signées Don Ellis comprennent : The Neverending Story (CNA/Festival de Stratford); Anne and Gilbert, A Christmas Carol (CNA); Bakkhai, The Diary of Anne Frank, As You Like It (Festival de Stratford); The Colony of Unrequited Dreams, Oil and Water, Under Wraps, Afterimage, Fear of Flight (Artistic Fraud of Newfoundland); Ann and Seamus (Shallaway); Show Me the Button, I’ll Push It de Rick Mercer. Il a été perchiste au cinéma et à la télévision, dans Republic of Doyle et Random Passage (CBC), Love and Savagery (Morag) et Rare Birds. On lui doit la sonorisation de Danny (ONF) et de Misery Harbour (UIP Danemark). Il a agi comme producteur et ingénieur du son dans : Hunter Hunter, Spectators (Amelia Curran); Dardanelles, The Eastern Light (Dardanelles); The Once, We Win Some We Lose (The Once); All Will Be Well (Fortunate Ones). Comme musicien, on l’a entendu dans Boy on Bridge (Alan Doyle). Don a également remporté plusieurs prix, dont un prix JUNO pour Hunter Hunter, le East Coast Music Award pour The Once, Duane Andrews et un prix MUSIC NL comme Professionnel de l’année dans l’industrie.
Mikaela Lily Davies est comédienne, metteure en scène et créatrice de nouvelles œuvres. Elle joué dans huit spectacles au théâtre Soulpepper et a passé quatre saisons au Festival de Stratford (Katherine de France dans Breath of Kings, Irma dans The Madwoman of Chaillot et Beatrice-Joanna dans The Changeling). Elle est comme comédienne et membre du Michael Langham Conservatory for Classical Direction. Mme Davies est la première lauréate du Jon Kaplan Canadian Stage Performer Award, et a été mise en nomination pour un prix Elizabeth Sterling Haynes pour sa prestation dans Miss Bennet, ainsi qu’un Montreal English Theatre Award pour sa prestation dans The Last Wife.
Brian est heureux et reconnaissant de revenir au CNA. Merci à Jillian, Andy, Samira, à la Copenhagen Company et à tout le personnel du Théâtre anglais du CNA. Parmi ses précédentes productions au Centre national des Arts, citons The Neverending Story, Alice Through The Looking-Glass (toutes deux produites en association avec le Festival de Stratford) et Frida K.
Le régisseur original de cette production de Copenhagen est Kai Yueh Chen. Brian souhaite remercier Kai pour toute son aide et son assistance lors de ce deuxième processus de répétition/spectacle.
Brian habite à Stratford, en Ontario
Alliance internationale des employés de scène et de théâtre