≈ 1 heure et 45 minutes · Sans entracte
Dernière mise à jour: 8 mars 2019
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Historical fiction has often played out on our stages here at the NAC – Chasing Champions, Silence, The Colony of Unrequited Dreams, to name just a few recent examples. Some have more truth in them than others. This play is singular because of the amount of accuracy in the work that we might wish wasn’t true. Two years ago, before I saw this powerful work in Montreal, I would have unwittingly defended Canada (or what was to become Canada) as a haven for escaped slaves, not a place where they endured the same terrors and powerlessness that they experienced south of the border.
With Angélique, Lorena Gale creates a deep and complex character, brought to life by the extraordinary Jenny Brizard. Remarkably, Angélique is not defined by slavery; this is her brutal reality and lived injustice, but not her identity. She is a fierce and witty woman, beautiful and clever, at once resigned and defiant as she needs to be.
I am thrilled to welcome back to the NAC English Theatre’s mainstage Black Theatre Workshop, with whom we last partnered on The Adventures on a Black Girl in Search of God, and delighted to welcome their co-producers, the always inventive Table D’Hôte Theatre, with their necessary and beautifully told story.
Lorena Gale’s proposal in re-imagining and embracing the legacy of Angélique is to place her and her story in a world where now is then, and then is now. Through the backdrop of 18th century Nouvelle-France, she asks us to recognize the cyclical and systemic nature of the oppression inflicted on those who are perceived as other – stripped of their power, discarded or silenced, and ultimately tortured for their otherness.
This is not a history lesson about slavery. We know that history, some of us intimately, others just from (a few) history books. What I find uniquely compelling in Gale’s investigation is her dissection of the humanity within those who were born into privilege and power set against the humanity of those who do not have that luxury. What is it about us that makes us think monstrous thoughts, or worse, act on them? And further, what is it about Quebec and Canada which feeds the denial of our sordid history of oppression? Gale is unapologetic, begging for discourse and empathy, while calling oneach of us to deeply consider the social and cultural realities that make this piece as urgent as it was twenty years ago.
I am reminded every day of the power of theatre and the arts during times of uncertainty, rage and questioning. We are lucky to have a community of brave artists who challenge, who provoke, who use their abilities to speak out. Thank you to the artists and production team, and to Jillian and the NAC for riding the wave of Lorena’s audacious piece, and being unabashedly creative, courageous and collaborative. And thank you, dear audience, for the wealth you bring to the theatre with your presence, and for sharing this offering with us.
Directeur artistique du Tarragon Theatre à Toronto, Mike Payette est un acteur et un metteur en scène dont le travail s’est démarqué dans les meilleurs théâtres et dans de nombreuses compagnies d’excellence à Montréal, sa ville d’origine. Avant de rejoindre le Tarragon, cet artiste deux fois lauréat du prix du Théâtre anglais de Montréal (META) a été directeur artistique et directeur général au Geordie Theatre, après avoir été cofondateur et directeur artistique du théâtre Tableau D’Hôte et directeur artistique adjoint du Black Theatre Workshop. Artiste invité fréquemment à l’École nationale du théâtre au Canada, M. Andrews a siégé au conseil d’administration de plusieurs organismes, comme la Fédération art dramatique du Québec, la Maison Théâtre et MAI, ainsi qu’au conseil exécutif de l’Association professionnelle des théâtres canadiens.
Lauréat de plusieurs prix, Omari Newton œuvre professionnellement comme comédien, auteur, metteur en scène et producteur. Saluée par la critique, sa pièce de théâtre hip-hop Sal Capone a été montée à de nombreuses reprises, y compris au Centre national des Arts du Canada en 2018. À la demande du Black Theatre Workshop de Montréal, Newton a écrit une suite pour Sal Capone, intitulée Black & Blue Matters, créée par la compagnie en 2019. Newton et sa conjointe Amy Lee Lavoie, qui est dramaturge professionnelle, ont récemment reçu une subvention du Conseil des arts du Canada pour concevoir une nouvelle pièce, Redbone Coonhound. Plus récente collaboration du duo, cette comédie satirique audacieuse et innovatrice s’attaque à différents cas de racisme systémique d’hier, d’aujourd’hui et de demain. Newton a remporté le prix Jessie-Richardson du Comédien de l’année pour son rôle dans The Shipment de Young Jean Lee (production du Speakeasy Theatre, saison 2017–2018), et obtenu une citation pour la meilleure mise en scène pour cette même production.
Omari Newton a incarné plusieurs personnages au grand comme au petit écran, y compris Lucas Ingram dans Continuum (Showcase) et Larry Summers dans Blue Mountain State. Il a également prêté sa voix à la Panthère noire dans plusieurs projets d’animation (Marvel) et, plus récemment, à Nate dans Corner Gas – Animated et Corvus dans la série d’animation The Dragon Prince (Netflix).
Alliance internationale des employés de scène et de théâtre