Jessica Holmes is a Postdoctoral Fellow of Musicology in the Herb Alpert School of Music at the University of California, Los Angeles (UCLA).
Dr. Holmes’s research centers on music, disability, and embodiment in contemporary performance. Her published articles on music and deafness appear in consecutive volumes of the Journal of the American Musicological Society (2016; 2017). Her book project, Music at the Margins of Sense, enacts a mediation between certain enduring misconceptions associated with deaf sensory experience and the first-hand accounts of d/Deaf musicians and listeners as a means of pluralizing existing definitions of music, listening, and musical ability. She is currently co-editing a special issue of the Journal of Interdisciplinary Voice Studies on music, voice, and disability with Dr. Nina Eidsheim.
Dr. Holmes has organized panels for and presented her work at the annual meetings of the American Musicological Society, the Society for American Music, and the Society for Disability Studies. She currently serves as the co-chair of the American Musicological Society’s Music & Disability Special Interest Group, and is an appointed member of the American Musicological Society’s Committee on Cultural Diversity.
She completed her PhD in Musicology at McGill University where she won the Schulich School of Music’s Outstanding Teaching Award in 2017. From 2012-2015, her dissertation research was supported by the Vanier Canada Graduate Scholarship program, the most prestigious Canada-wide doctoral award recognizing the leadership qualities and research potential of academics in the early stages of their PhDs. Prior to her studies at McGill, Dr. Holmes completed an MA in Musicology and a Bachelor of Music at Western University (2010).
Jessica Holmes est boursière postdoctorale en musicologie dans la the Herb Alpert School of Music de l'université de la Californie, Los Angeles (UCLA).
Les travaux de recherche de Jessica Holmes, docteure en musicologie, portent sur les rapports entre la musique et les handicaps dans les arts de la scène contemporains. Elle est l’auteure de deux articles sur la musique et la surdité parus dans deux numéros consécutifs du Journal of the American Musicological Society en 2016 et 2017. Elle travaille actuellement à un projet de livre intitulé Music at the Margins of Sense (La musique aux frontières des sens), dans lequel elle confronte les idées reçues sur l’expérience sensorielle de la surdité aux comptes rendus personnels de musiciens et d’auditeurs sourds, de manière à redéfinir les notions de musique, d’audition et de capacité musicale. Elle coédite aussi avec Nina Eidsheim un numéro spécial de la revue Journal of Interdisciplinary Voice Studies sur des questions liées à la musique, à la voix et aux handicaps.
Mme Holmes a présenté ses travaux dans plusieurs colloques, dont ceux de l’American Musicological Society, de la Society for American Music, et de la Society for Disability Studies. À l’American Musicological Society, elle agit actuellement à titre de codirectrice du groupe sur la musique et les handicaps et de membre du comité sur la diversité culturelle.
Mme Holmes est titulaire d’un doctorat de la Faculté de musique Schulich de l’Université McGill, qui lui a décerné un prix d’excellence en enseignement en 2017. Ses études doctorales lui ont par ailleurs valu la bourse d’études supérieures Vanier Canada, la distinction pancanadienne la plus prestigieuse au niveau doctoral, qui reconnaît l’excellence universitaire, le potentiel de recherche et les compétences en leadership. Mme Holmes a en outre obtenu un baccalauréat en musique et une maîtrise en musicologie de l’Université Western Ontario.