Host Nick Atkinson (tuba) talks with his NAC Orchestra colleagues Karen Donnelly (trumpet) and Doug Burden (trombone) about musicians who make the transition from bands to orchestras.
Karen Donnelly was unanimously appointed Principal Trumpet of Canada’s National Arts Centre Orchestra in October 1999, following three successful seasons (1996-1999) as acting principal trumpet and continues to enjoy each year with this wonderful ensemble.
Before joining the NAC Orchestra, Karen was a freelancer in Montreal, where she performed with most ensembles in the area, including the Orchestre symphonique de Montréal. Karen was the principal trumpet with Orchestra London (Canada) from 1994 to 1996. She has been guest principal trumpet with the Toronto Symphony Orchestra, the St. Louis Symphony Orchestra, Les Violons du Roy, the Calgary Philharmonic Orchestra, and the Vancouver Symphony Orchestra, and currently enjoys playing Associate Principal Trumpet with the Sun Valley Music Festival Orchestra.
Karen has been a featured soloist with many professional and community-based groups. These include the NAC Orchestra, Thirteen Strings, the Kingston Symphony, the Saskatoon Symphony Orchestra, Orchestra London, the McGill Symphony Orchestra, the Hannaford Silver Street Band, the National Honour Band of Canada, the Parkdale Orchestra, the University of Regina Wind Ensemble, and many high school bands in the region.
In 2019, Karen spearheaded a new initiative, the Canadian Women’s Brass Collective, to shine a light on female brass players and provide visibility and mentoring for all students.
Music education has always been very close to Karen’s heart. Her work with the True North Brass Quintet creates opportunities for educational concerts and workshops in schools. Through the NAC’s learning and engagement programs, Karen has given masterclasses in Switzerland, Mexico, China, the United States, the United Kingdom, Sweden, and Canada.
Karen joined the teaching staff at the University of Ottawa in 2002, and she is an honorary teaching artist and mentor for the OrKidstra program, providing music to kids in equity-deserving communities in Ottawa.
Karen studied at the University of Regina and McGill University, where she completed a Master of Music. She wouldn’t be a musician, however, without her school band program in her hometown of Regina, Saskatchewan.
Après trois saisons couronnées de succès à titre de trompette solo par intérim de l’Orchestre du Centre national des Arts, Karen Donnelly a fait l’unanimité lors du choix du titulaire permanent du poste en octobre 1999. Elle se dit toujours ravie d’évoluer au sein de ce merveilleux ensemble.
Avant de se joindre à l’Orchestre du CNA, elle était musicienne pigiste à Montréal, où elle s’est produite avec la plupart des ensembles de la région, dont l’Orchestre symphonique de Montréal, et elle a occupé le poste de trompette solo d’Orchestra London (Canada) de 1994 à 1996. Elle a par ailleurs été trompette solo invitée dans plusieurs ensembles : les orchestres symphoniques de Toronto, de Saint-Louis et de Vancouver, Les Violons du Roy et l’Orchestre philharmonique de Calgary. Elle est actuellement trompette solo associée de l’Orchestre du festival de musique de Sun Valley.
On a également pu l’entendre comme soliste avec un grand nombre d’ensembles professionnels et communautaires tels que l’Orchestre du CNA, l’Orchestre de chambre Thirteen Strings, les orchestres symphoniques de Kingston, de Saskatoon et de McGill, l’Orchestra London, le Hannaford Silver Street Band, le National Honour Band of Canada, le Parkdale Orchestra, l’ensemble à vents de l’Université de Regina et de nombreux ensembles d’écoles secondaires de la région.
En 2019, la trompettiste a lancé l’initiative Canadian Women’s Brass Collective pour mettre à l’honneur les joueuses de cuivres et offrir une visibilité et du mentorat aux jeunes générations.
L’éducation musicale a toujours occupé une place importante dans sa carrière. Sa collaboration avec le quintette de cuivres True North donne lieu à des concerts éducatifs et des ateliers dans les écoles. Dans le cadre des programmes d’apprentissage et de médiation du CNA, elle a donné des classes de maître en Suisse, au Mexique, en Chine, aux États-Unis, au Royaume-Uni, en Suède et au Canada.
Karen s'est joint au personnel enseignant de l'Université d'Ottawa en 2002. Elle est également une artiste enseignante honoraire et mentor dans le programme OrKidstra, offrant de la musique aux enfants des communautés d'Ottawa méritant l'équité.
Karen Donnelly a étudié à l’Université de Regina et à l’Université McGill, où elle a obtenu une maîtrise en musique. Mais elle ne serait pas musicienne sans le programme d’harmonie de son école dans sa ville natale de Regina, en Saskatchewan.
Douglas Burden has been the Bass Trombonist of the National Arts Centre Orchestra since 1972. He has taught at the University of Ottawa since 1975 and continues to do so. He was the bass trombone instructor at the McGill Faculty of Music in Montréal for six years from 2001 to 2007. For a period of five years from 1987 to 1992, he travelled weekly to Kingston and taught at Queen's University. He was also a member of the Ottawa Symphony Orchestra for seventeen years from 1975 to1992.
After playing the cornet, trumpet, and tenor trombone for seven years, he received his early formal instruction on the bass trombone as a high school student at the Hamilton Conservatory of Music under the guidance of Antal Dvorak. Upon receiving a scholarship to the Eastman School of Music, he continued his studies in Rochester New York under the famous trombone teacher Emory Remington and later with Donald Knaub, graduating in 1975 with a Bachelor of Music degree in Performance "suma cum laude".
In 1979 Mr. Burden received a grant from the Canada Council to continue studies with Arnold Jacobs and Edward Kleinhammer, both members of the Chicago Symphony Orchestra.
As an active member of the musical life of Ottawa, Mr. Burden has performed solo Bass Trombone Recitals for the CBC, solo and chamber music recitals at the University of Ottawa, was a member of the Ottawa Brass Quintet, and was the manager and co-founder of "Classical Brass", a ten-piece brass ensemble. Currently he is the bass trombonist of Capital BrassWorks. Mr. Burden has performed as soloist and chamber musician in the Ottawa Chamber Music Festival on many occasions, Music and Beyond Festival, as well as the Elora Festival. One of Mr. Burden's former students is now the principal trombonist of the Pittsburgh Symphony Orchestra and another is the second trombonist of the Montreal Symphony Orchestra. Many other students have gone on to successful careers as music educators and military band musicians.
Mr. Burden has been on the trombone faculty of the Domaine Forget Brass Academy in 2007, 2008, 2011, 2012, and 2013 as an Instructor of private lessons, coaching orchestral excerpts for low brass, and conducting the Brass Choir and Trombone Choir.
As an adjudicator Mr. Burden has adjudicated the Kiwanis Music Festival in Ottawa and MusicFest Canada.
Mr. Burden has conducted Masterclasses throughout Canada and the world. Some of the highlights are at the University of British Columbia in Vancouver, British Columbia; University of Alberta in Edmonton, Alberta; McGill University in Montreal, Quebec; Memorial University in St. John’s, Newfoundland; Three Oaks Secondary School in Summerside, Prince Edward Island; Beijing Conservatory of Music in Beijing, China; Nottingham Great Britain, and The Royal Danish Academy of Music, Copenhagen, Denmark.
As a freelance musician Mr. Burden has performed and recorded with L’Orchestre Symphonique de Montréal under Charles Dutoit, The Hamilton Philharmonic Orchestra, The National Ballet Orchestra, and in the pit orchestras for Les Miserables and The Phantom of the Opera among many others. Other freelance work has included playing in the backup orchestras for singers and entertainers such as Frank Sinatra, Tom Jones, Holly Cole, and Rich Little.
Douglas is the bass trombonist with Capital BrassWorks and can be heard on all four CDs that they have recorded.
Mr. Burden is a Thein Artist in Canada and can be heard on recordings of the National Arts Centre Orchestra on the RCA, Analekta, and CBC labels and on the London Decca label with L’Orchestre Symphonique de Montréal. He is in demand across North America as a soloist, conductor, adjudicator, and clinician.
You can also hear Douglas on two Decca recordings with the Montreal Symphony Orchestra under Charles Dutoit, most notably the Berlioz Requiem. These recordings are available here.
Douglas enjoys spending time with his family. He enjoys reading a wide range of books that span from Alice Munro, Margaret Atwood, through Patrick O’Brien, to C.S. Forester, Barbara W. Tuchman, Winston Churchill, and Margaret MacMillan. He is a keen student of military history particularly WWI and WWII. During the summer months he enjoys touring on his Honda Goldwing and playing golf. During the winter months, when time allows, he enjoys watching movies both new and classics. Douglas is a big sports fan and follows the NFL, in particular the New England Patriots; as well as the NHL Ottawa Senators.
Douglas enjoys teaching and keeping in touch with his former students.
Trombone basse de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis 1972, Douglas Burden enseigne à l’Université d’Ottawa depuis 1975. Il a fait partie du corps professoral de l’École de musique de l’Université McGill de 2001 à 2007 et, pendant cinq ans, s’est déplacé chaque semaine à Kingston pour donner des cours à l’Université Queen’s (1987–1992). Il a également été membre de l’Orchestre symphonique d’Ottawa pendant 17 ans (1975–1992).
Après avoir joué du cornet à pistons, de la trompette et du trombone ténor pendant sept ans, Burden entreprend une formation plus poussée en trombone basse au Conservatoire de musique de Hamilton sous la direction d’Antal Dvorak. Il reçoit une bourse de l’École de musique Eastman et poursuit ses études à Rochester (N.Y.) avec le célèbre professeur de trombone Emory Remington, puis avec Donald Knaub. En 1975, il obtient un baccalauréat en musique (interprétation) avec très grande distinction. Il reçoit en 1979 une bourse du Conseil des arts du Canada pour continuer ses études avec Arnold Jacobs et Edward Kleinhammer, membres de l’Orchestre symphonique de Chicago.
Burden joue un rôle actif sur la scène musicale ottavienne. Il a donné des récitals de trombone basse à Radio-Canada et à l’Université d’Ottawa, où on a aussi pu le voir comme chambriste; a fait partie de l’Ottawa Brass Quintet; et été directeur et cofondateur de Classical Brass, un ensemble de dix cuivres. Actuellement trombone basse de l’ensemble Capital BrassWorks, il s’est produit à maintes reprises, en solo et comme chambriste, au Festival de musique de chambre d’Ottawa et au Festival d’Elora.
Doug Burden a enseigné à l’Académie de cuivres du Domaine Forget (2007–2008, 2011–2013); il y a offert des leçons particulières, mené les répétitions de pièces orchestrales pour cuivres basses et dirigé les ensembles de cuivres et de trombones.
Juge au Festival Kiwanis à Ottawa et à MusicFest Canada, il a animé des classes de maître aux quatre coins du pays et du monde, y compris à l’Université de Colombie-Britannique (Vancouver), à l’Université de l’Alberta (Edmonton), à l’Université de Montréal, à la Memorial University of Newfoundland (St. John’s), à l’école secondaire Three Oaks (Summerside, I.-P.-É.), au Conservatoire de musique de Beijing, à Nottingham (R.-U.) et à l’Académie royale de musique du Danemark (Copenhague).
L’un de ses anciens élèves est aujourd’hui trombone solo de l’Orchestre symphonique de Pittsburgh et un autre est second trombone de l’Orchestre symphonique de Montréal. Plusieurs de ses élèves poursuivent également de brillantes carrières d’éducateurs musicaux ou d’instrumentistes dans des harmonies militaires.
À titre de musicien indépendant, Burden s’est produit avec l’Orchestre symphonique de Montréal sous la baguette de Charles Dutoit, l’Orchestre philharmonique de Hamilton et l’Orchestre du Ballet national, ensembles avec lesquels il a réalisé des enregistrements. Il a été de l’orchestre accompagnant des productions des Misérables et du Fantôme de l’opéra, entre autres, et a partagé la scène avec des chanteurs et artistes tels Frank Sinatra, Tom Jones, Holly Cole et Rich Little.
On peut entendre Burden au trombone basse sur les quatre albums de l’ensemble Capital BrassWorks.
Artiste Yamaha Canada, Doug Burden a participé à des enregistrements de l’Orchestre du CNA sous étiquettes RCA, Analekta et Disques SRC. On peut également l’entendre sur deux enregistrements de l’Orchestre symphonique de Montréal dirigé par Charles Dutoit parus sous étiquette Decca (y compris le Requiem de Berlioz), qu’on peut se procurer ici.
Sollicité partout en Amérique du Nord comme soliste, chef d’orchestre, membre de jury et enseignant, Douglas Burden aime les moments passés en famille. Lecteur assidu, ses auteurs favoris vont d’Alice Munro à Margaret Atwood en passant par Patrick O’Brien, C. S. Forester, Barbara W. Tuchman, Winston Churchill et Margaret MacMillan. Il se passionne pour l’histoire militaire, en particulier pour les deux Guerres mondiales. L’été, il se plaît à faire des randonnées à moto sur sa Honda Goldwing et à jouer au golf. En hiver, quand son emploi du temps le lui permet, il aime regarder des films, récents ou classiques. Amateur de sports, il suit assidûment les activités de la NFL, en particulier des Patriots de la Nouvelle-Angleterre, ainsi que celles des Sénateurs d’Ottawa dans la LNH.
Douglas Burden affectionne l’enseignement et se fait un devoir de rester en contact avec ses anciens élèves.