Magali Lemèle is an actor, director and author. An artist with an unquenchable thirst for discovery, she is constantly seeking to reinvent her practice, be it through artistic projects and challenges or taking part in professional development opportunities (Jamais Lu, Festival TransAmériques, National Theatre School of Canada, Banff Centre for Arts and Creativity, Méduse).
In September 2013, she co-directed and performed the premiere production (presented by the NAC French Theatre) of Je n’y suis plus, a play by Marie‑Claude Verdier about the shifts in the work world and bureaucracy. Accompanied by musician Jean‑Sébastien Dallaire, Magali portrayed a young woman who had lost her bearings, giving an original and passionate performance. The show was also presented at the Théâtre du Nouvel-Ontario in Sudbury and at Salle Fred-Barry in Montreal.
Also in 2013, she was named Radio-Canada/Le Droit’s Personality of the Week and received several awards: the Ontario Ministry of Culture’s Creation Award, the 2013 Rideau Award for Best Performance by a Female Actor, and the Performing Arts Award at the 14th annual Culturiades gala in Gatineau.
She has directed over 20 plays, most recently Marie‑Pierre Proulx’s Jack (Théâtre du Nouvel-Ontario), Michel Tremblay’s translation of Steve Gallucio’s Mambo Italiano (Théâtre de l’Île), Stéphane Guertin’s Vie et mort d’un char boiteux (Créations In Vivo), and Jérôme Tonnerre’s Confidences trop intimes (Théâtre de l’Île).
As an actor, she has recently appeared in Robert Marinier’s Un conte de l’apocalypse (Théâtre de la Vieille 17 and NAC French Theatre), Claude Guilmain’s AmericanDream.ca (the trilogy) (Théâtre la Tangente, presented at the NAC in April 2019) and Michel Marc Bouchard’s Les muses orphelines (Théâtre de l’Île).
Magali Lemèle est comédienne, metteure en scène et auteure. Artiste toujours en soif de découverte, elle cherche constamment à renouveler sa pratique, soit par le biais de projets ou de défis artistiques, soit par sa participation à des formations (Jamais Lu, Festival TransAmériques, École nationale de théâtre du Canada, Centre des arts de Banff, Méduse).
En septembre 2013, à titre d’interprète et de cometteure en scène, elle crée au Théâtre français du CNA Je n’y suis plus, un texte de Marie-Claude Verdier sur la dérive du monde du travail et de la bureaucratie. Accompagnée du musicien Jean-Sébastien Dallaire, Magali y interprétait une jeune femme en perte de repères, offrant une performance originale et passionnée. Le spectacle a aussi été présenté au Théâtre du Nouvel-Ontario, à Sudbury, et à la Salle Fred-Barry, à Montréal.
En 2013, elle est nommée Personnalité de la semaine Radio-Canada/Le Droit et reçoit plusieurs prix : le Prix Création du ministère de la Culture de l’Ontario, le Prix Rideau Awards dans la catégorie Interprétation féminine de l’année 2013 et le Prix en arts de la scène lors du 14e gala des Culturiades, à Gatineau.
Elle signe plus d’une vingtaine de mises en scène, dont les plus récentes sont Jack, de Marie-Pierre Proulx (Théâtre du Nouvel-Ontario), Mambo Italiano, de Steve Gallucio, dans la traduction de Michel Tremblay (Théâtre de l’Île), Vie et mort d’un char boiteux, de Stéphane Guertin (Créations In Vivo), et Confidences trop intimes, de Jérôme Tonnerre (Théâtre de l’Île).
On a pu la voir récemment dans Un conte de l’apocalypse, de Robert Marinier (Théâtre de la Vieille 17 et Théâtre français du CNA), AmericanDream.ca (la trilogie), de Claude Guilmain (Théâtre la Tangente) – présenté au CNA en avril 2019 –, et Les muses orphelines, de Michel Marc Bouchard (Théâtre de l’Île).