Created by Vinnie Karetak and Laakkuluk Williamson Bathory
https://nac-cna.ca/en/event/36002
In-person event
Dance in the enduring bright colours of family amidst social fragmentation as they keep the fire burning for generations. Qaumma, the Inuktitut word for light, is a sculptural theatre production recounting the inspiring journey of Inuit women who, despite the disruption of colonization, carve out their own legacies with language, guts, and culture. The prodigious Inuk artist Laakkuluk Williamson Bathory grounds her creative work in the practice of uaajeerneq, the traditional Greenland mask...
Azrieli Studio,1 Elgin Street,Ottawa,CanadaJanuary 2025
8:00pm
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Of Greenlandic descent, Laakkuluk Williamson Bathory was born in Saskatoon, and she has lived in Iqaluit since 2005. The need to uphold the founding stories of her culture against the ravages of colonialism is intrinsic to her artistic practice, which she has continuously diversified and transformed for over 30 years.
A founding member and artistic director of Qaggiavuut until 2021, an organization that promotes the conservation, development, and transmission of Inuit arts, Williamson Bathory is also a curator, sculptural artist, actress, stage director, and poet.
In the installation Nannuppugut! (2021), which earned her the prestigious Sobey Art Award, she exhibited the skin of a polar bear that she killed while defending her family and honoured its spirit by projecting a video onto it, in which she performs a drum dance, engaging directly with the materiality and spirituality of the flesh, whether human or animal. A central element in her work is dialogue, especially with elders, whose stories she treats with love and reverence in Kiviuq Returns (2017-2019).
D’ascendance groenlandaise, Laakkuluk Williamson Bathory naît à Saskatoon et vit à Iqaluit depuis 2005. La nécessité de faire exister les récits fondateurs de sa culture sur les ravages du colonialisme est indissociable de sa pratique artistique qui se diversifie et se transforme continuellement depuis une trentaine d’années.
Membre fondatrice et directrice artistique de Qaggiavuut jusqu’en 2021, un organisme qui promeut la conservation, le développement et la transmission des arts inuits, Williamson Bathory est également curatrice, sculptrice, actrice, metteuse en scène et poète.
Dans l’installation Nannuppugut! (2021), qui lui a valu le prestigieux Prix Sobey pour les arts, elle expose la peau d’une ourse polaire qu’elle a abattue pour défendre sa famille et honore son âme en y projetant une vidéo où elle exécute une danse au tambour, en prise directe avec la matérialité et la vie spirituelle de la chair, humaine comme animale. Elle accorde une place centrale à la conversation, notamment avec les aînés dont les histoires sont l’objet d’amour et de révérence dans Kiviuq Returns (2017-2019).
Vincent "Vinnie" Karetak is a cultural icon in Inuit Nunangat. His face is instantly recognized by Inuit young and old for his work in comedy, journalism, performing arts, theatre and film.
From starring in much beloved APTN programming such as Qanurli, to exploring heartache in his own short films and advocating for an Inuit performing arts centre in Nunavut to co-creating Kiviuq Returns with Laakkuluk Williamson Bathory, Vinnie’s dedication to art cannot be captured into a single genre.
He is passionate about Inuktitut and its rightful place as the working language in Nunavut, for Inuit creating art for Inuit, processes of communication that challenge colonization and for Inuit family connections.
Vincent « Vinnie » Karetak est une icône culturelle de l’Inuit Nunangat (la terre des Inuits). Son visage est instantanément reconnu par les Inuits, jeunes et moins jeunes, pour son travail en humour, en journalisme, dans les arts du spectacle, au théâtre et au cinéma.
Qu’il joue dans une émission très appréciée d’APTN comme Qanurli, sonde le chagrin d’amour dans ses propres courts métrages, plaide en faveur d’un centre d’arts de la scène inuit au Nunavut, ou cocrée Kiviuq Returns avec Laakkuluk Williamson Bathory, son dévouement pour les arts ne se résume pas à un seul genre.
Il se passionne pour l’inuktitut et sa place légitime en tant que langue de travail au Nunavut, pour les Inuits qui créent de l’art pour les Inuits, pour les processus de communication qui remettent en question la colonisation, et pour les liens familiaux inuits.
Dance in the enduring bright colours of family amidst social fragmentation as they keep the fire burning for generations. Qaumma, the Inuktitut word for light, is a sculptural theatre production recounting the inspiring journey of Inuit women who, despite the disruption of colonization, carve out their own legacies with language, guts, and culture.
The prodigious Inuk artist Laakkuluk Williamson Bathory grounds her creative work in the practice of uaajeerneq, the traditional Greenland mask dance passed on to her by her mother. Irreverent and decolonial, this tradition mingles explorations of sexuality, laughter, and dread. In Qaumma, co-authored with Vinnie Karetak, the artists from Iqaluit address the forced displacements that uprooted their ancestors and colour their collective memory.
Developed with support from the National Arts Centre’s National Creation Fund.
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Of Greenlandic descent, Laakkuluk Williamson Bathory was born in Saskatoon, and she has lived in Iqaluit since 2005. The need to uphold the founding stories of her culture against the ravages of colonialism is intrinsic to her artistic practice, which she has continuously diversified and transformed for over 30 years.
A founding member and artistic director of Qaggiavuut until 2021, an organization that promotes the conservation, development, and transmission of Inuit arts, Williamson Bathory is also a curator, sculptural artist, actress, stage director, and poet.
In the installation Nannuppugut! (2021), which earned her the prestigious Sobey Art Award, she exhibited the skin of a polar bear that she killed while defending her family and honoured its spirit by projecting a video onto it, in which she performs a drum dance, engaging directly with the materiality and spirituality of the flesh, whether human or animal. A central element in her work is dialogue, especially with elders, whose stories she treats with love and reverence in Kiviuq Returns (2017-2019).
D’ascendance groenlandaise, Laakkuluk Williamson Bathory naît à Saskatoon et vit à Iqaluit depuis 2005. La nécessité de faire exister les récits fondateurs de sa culture sur les ravages du colonialisme est indissociable de sa pratique artistique qui se diversifie et se transforme continuellement depuis une trentaine d’années.
Membre fondatrice et directrice artistique de Qaggiavuut jusqu’en 2021, un organisme qui promeut la conservation, le développement et la transmission des arts inuits, Williamson Bathory est également curatrice, sculptrice, actrice, metteuse en scène et poète.
Dans l’installation Nannuppugut! (2021), qui lui a valu le prestigieux Prix Sobey pour les arts, elle expose la peau d’une ourse polaire qu’elle a abattue pour défendre sa famille et honore son âme en y projetant une vidéo où elle exécute une danse au tambour, en prise directe avec la matérialité et la vie spirituelle de la chair, humaine comme animale. Elle accorde une place centrale à la conversation, notamment avec les aînés dont les histoires sont l’objet d’amour et de révérence dans Kiviuq Returns (2017-2019).
Vincent "Vinnie" Karetak is a cultural icon in Inuit Nunangat. His face is instantly recognized by Inuit young and old for his work in comedy, journalism, performing arts, theatre and film.
From starring in much beloved APTN programming such as Qanurli, to exploring heartache in his own short films and advocating for an Inuit performing arts centre in Nunavut to co-creating Kiviuq Returns with Laakkuluk Williamson Bathory, Vinnie’s dedication to art cannot be captured into a single genre.
He is passionate about Inuktitut and its rightful place as the working language in Nunavut, for Inuit creating art for Inuit, processes of communication that challenge colonization and for Inuit family connections.
Vincent « Vinnie » Karetak est une icône culturelle de l’Inuit Nunangat (la terre des Inuits). Son visage est instantanément reconnu par les Inuits, jeunes et moins jeunes, pour son travail en humour, en journalisme, dans les arts du spectacle, au théâtre et au cinéma.
Qu’il joue dans une émission très appréciée d’APTN comme Qanurli, sonde le chagrin d’amour dans ses propres courts métrages, plaide en faveur d’un centre d’arts de la scène inuit au Nunavut, ou cocrée Kiviuq Returns avec Laakkuluk Williamson Bathory, son dévouement pour les arts ne se résume pas à un seul genre.
Il se passionne pour l’inuktitut et sa place légitime en tant que langue de travail au Nunavut, pour les Inuits qui créent de l’art pour les Inuits, pour les processus de communication qui remettent en question la colonisation, et pour les liens familiaux inuits.
Charlotte Qamaniq is a North Baffin Inuk performance artist, actor, and contemporary and traditional throat singer from Iglulik, Nunavut. She is best known for her work in the throat singing duo Silla, and in twice Juno nominated band Silla and Rise.
Highlights of Charlotte’s past work include a musical feature and acting role in season four of HBO’s TV series True Detective: Night Country, musical and acting roles in theater productions Unikkaaqtuat, Kiviuq Returns: An Inuit Epic, and Qaumma. She has released five albums, three of which have been nominated for Juno Awards, and has worked alongside acclaimed artists Tanya Tagaq, Keiino, and Laakkuluk Williamson Bathory.
Charlotte Qamaniq est une artiste de performance, actrice et chanteuse de gorge, pratiquant à la fois les styles contemporain et traditionnel, originaire d’Iglulik, au Nunavut. Elle est une Inuk du nord de Baffin, surtout connue pour son travail au sein du duo de chant de gorge Silla et du groupe Silla and Rise, nommé deux fois aux prix Juno.
Parmi les faits marquants de sa carrière figurent une performance musicale et un rôle d’actrice dans la quatrième saison de la série télévisée True Detective: Night Country de HBO, ainsi que des rôles dans les productions théâtrales Unikkaaqtuat, Kiviuq Returns: An Inuit Epic et Qaumma. Elle a sorti cinq albums, dont trois ont été en nomination aux prix Juno, et a collaboré avec des artistes de renom tels que Tanya Tagaq, Keiino et Laakkuluk Williamson Bathory.
Aqqalu Berthelsen, also known as Uyarakq, was born in Nuuk (GL) in the mid 80s. He is a self-taught music producer / composer and DJ with a background in metal music.
Growing up in Uummannaq, Northern Greenland and Nuuk, the capital has played a large role in shaping him to be a versatile musician between two worlds. Together with Hanan Beannamar he made the performance This Is Our Body in 2021 in Harstad, the birthplace of missionary Hans Egede marking 300 years of colonization of Kalaallit Nunat. He is currently doing a lot of work in the Indigenous circumpolar hip hop and rap scene with a foot in two continents, the North American arctic and the European arctic. He is now living in Inari, Northern Finland / Sápmi.
Aqqalu Berthelsen, également connu sous le nom de Uyarakq, est né à Nuuk (Groenland) au milieu des années 80. Il est un producteur de musique autodidacte, compositeur et DJ avec une formation en musique métal.
Ayant grandi à Uummannaq, dans le nord du Groenland, et à Nuuk, la capitale, ces lieux ont joué un rôle important dans sa formation en tant que musicien polyvalent entre deux mondes. En 2021, avec Hanan Beannamar, il a créé la performance This Is Our Body à Harstad, lieu de naissance du missionnaire Hans Egede, marquant les 300 ans de colonisation des Kalaallit Nunat. Il travaille actuellement beaucoup dans la scène hip hop et rap autochtone circumpolaire, avec un pied sur deux continents, l'Arctique nord-américain et l'Arctique européen. Il vit désormais à Inari, dans le nord de la Finlande / Sápmi.
Elysha Poirier began her career in graphic design before transitioning to animation for short films, VJing and, subsequently, for the projection design for stage. Combining digital and analog sources she creates intrinsic worlds of their own reflected in mixed media and digital 3D environments. Elysha's work is deeply connected to movement and sound where she translates audio and gesture into real-time motion graphics. She's realised a wide range of installations and engaged in live performances for dance, experimental music, theatre and web. She's also worked with Laakkuluk Williamson Bathory on Kiinalik: These Sharp Tools (Buddies In Bad Times Theatre). Other recent works include: All Of Our Dreaming (Dreamwalker Dance Company), and World After Dark (Shannon Litzenberger Contemporary Dance).
Elysha Poirier a débuté sa carrière en design graphique avant de se tourner vers l’animation pour des courts-métrages, le VJing, puis la conception de projections pour la scène. En combinant des sources numériques et analogiques, elle crée des univers propres, reflétés dans des environnements mêlant médias mixtes et 3D numérique. Le travail d’Elysha est étroitement lié au mouvement et au son, où elle traduit l’audio et les gestes en animations graphiques en temps réel. Elle a réalisé un large éventail d’installations et participé à des performances en direct pour la danse, la musique expérimentale, le théâtre et le web. Elle a également collaboré avec Laakkuluk Williamson Bathory sur Kiinalik: These Sharp Tools (Buddies In Bad Times Theatre). Parmi ses récents projets figurent All Of Our Dreaming (Dreamwalker Dance Company) et World After Dark (Shannon Litzenberger Contemporary Dance).
Jean Gaudreau has worked as an assistant director and stage manager on more than seventy-five productions since 1993, and on over a hundred others as a composer and sound designer with Larsen Lupin. He has also ventured into directing and even writing, and thoroughly enjoys all these professions.
He is mostly found in theatre, but also in contemporary dance and film. A few examples, in no particular order: Zéro, La machine de Turing, Le vrai monde?, Mashinikan, La Queens’ (in podcast and on stage), all versions of Un. Deux. Trois, Boisbouscache: Territoire sous influence, Ceux qui se sont évaporés, Marc Messier: seul… en scène!, L'énéide, 21, Ground, Hidden Paradise, Des souris et des hommes, Neuf [working title], Le déclin de l’empire américain (on stage), and Dimanche napalm.
Jean Gaudreau a travaillé comme assistant metteur en scène et régisseur sur plus de soixante-quinze spectacles depuis 1993, et sur plus d’une centaine d’autres en tant que compositeur et concepteur sonore membre de Larsen Lupin. Il a aussi gouté à la mise en scène, et même à l’écriture, et se régale joyeusement de toutes ces professions.
On le retrouve surtout au théâtre, mais aussi en danse contemporaine, et au cinéma. Quelques exemples dans un ordre échevelé : Zéro, La machine de Turing, Le vrai monde?, Mashinikan, La Queens’ (en balado et en scène), toutes les versions de Un. Deux. Trois, Boisbouscache : Territoire sous influence, Ceux qui se sont évaporés, Marc Messier : seul… en scène!, L’énéide, 21, Ground, Hidden Paradise, Des souris et des hommes, Neuf [titre provisoire], Le déclin de l’empire américain (au théâtre) et Dimanche napalm.
Catherine Fée-Pigeon, a lighting designer in the performing arts since 2013, skillfully combines their passion for lighting and media arts. During their studies in Intermedia and Cyberarts at Concordia, they took their first steps into the world of stage lighting by illuminating performances at the Art Matters Festival. Since then, lighting has become the central pillar of their artistic practice and remains closely linked to new technologies.
Their creations often result from a complex technical approach, blending advanced programming, the use of third-party software, and electronic devices. Building on their experience in the music field, Catherine has expanded their skills in live programming, enriching their designs for theatre and dance. In return, their work in the music domain imparts a unique theatrical dimension to their creations.
In recent years, Catherine has toured with the show Crash des Louanges and designed the lighting for the latest productions by Claire Renaud, Laakuluk Williamson Bathory, Pénélope Deraîche-Dallaire, and Claudia Chan Tak. Their involvement extends beyond lighting; they have also portrayed a secondary character in the show Explosion de Pleurer Dans la Douche, while continuing to illuminate the entire production.
Catherine Fée-Pigeon, éclairagiste des arts vivants depuis 2013, allie habilement sa passion pour l’éclairage et les arts médiatiques. C’est au cours de ses études en Intermedia and Cyberarts à Concordia qu’iel fait ses premiers pas dans le monde de la scène en éclairant les performances du Art Matters Festival. Dès lors, l’éclairage devient le pilier central de sa pratique artistique et reste toujours étroitement lié aux nouvelles technologies.
Ses créations sont souvent le fruit d’une approche technique complexe, mêlant programmation avancée, utilisation de logiciels tiers et dispositifs électroniques. Forte de ses expériences dans le domaine musical, Catherine élargit ses compétences en programmation live, enrichissant ainsi ses conceptions pour le théâtre et la danse. De manière réciproque, son travail dans le domaine musical imprègne ses créations d'une dimension théâtrale unique.
Au cours des dernières années, Catherine a tourné avec le spectacle Crash des Louanges, et a conçu les éclairages pour les derniers spectacles de Claire Renaud, Laakuluk Williamson Bathory, Pénélope Deraîche-Dallaire et Claudia Chan Tak. Son implication ne se limite pas à l’éclairage ; iel a également incarné un personnage secondaire dans le spectacle Explosion de Pleurer Dans la Douche, tout en continuant de mettre en lumière l'ensemble de la production.
Catherine D Lapointe is a set designer and visual artist from La Prairie, whose journey is rooted in an intimate and sensitive exploration of plant-based, textile, and environmental materials. Through her work as a set designer and florist, Catherine weaves a constant dialogue between the body, materials, and space. Her work centres on the quest for self-reclamation, drawing on vulnerability and trauma as sources of creation.
By combining plants, textiles, and construction materials, she explores themes such as impermanence, ecology, and transformation. Her unique approach results in human-scale installations and photographic reinterpretations incorporating embroidery and organic materials. Among her notable works, the series Perce neige (2021) and Florimorphe (2023), created in collaboration with photographer Camille Gladu-Drouin, convey a powerful aesthetic that merges emotional depth with the female gaze.
Since 2020, Catherine has been multiplying collaborations in set design and immersive installations. She has designed concepts for major events such as Le Festif! de Baie-Saint-Paul, Festival TransAmériques, and the Festival du Nouveau Cinéma de Montréal. She has also made her mark on the theatre scene by collaborating on productions like Atteintes à sa vie by Philippe Cyr (Usine C, 2022).
In May 2024, her exhibition Averses passagères, presented at Gham & Dafe, offered a poetic and introspective reflection on individual perceptions of the clichés surrounding the myth of the borderline personality. Extending her artistic research on life cycles, bodily memory, and resilience, this work underscores the creative power found in vulnerability.
Qaumma is one of the most profoundly human collaborations Catherine has had the immense privilege to be part of, strengthening her commitment to creation rooted in authenticity and sharing.
Catherine D Lapointe est une scénographe et artiste visuelle originaire de La Prairie, dont le parcours s’enracine dans une exploration intime et sensible des matières végétales, textiles et environnementales. À travers son métier de scénographe et de fleuriste, Catherine tisse un dialogue constant entre le corps, la matière et l’espace. Son travail s’articule autour de la quête de repossession de soi, en puisant dans la vulnérabilité et les traumas comme vecteurs de création.
En alliant végétaux, textiles et matériaux de construction, elle explore des thèmes tels que l’éphémère, l’écologie et la transformation. Son approche unique donne lieu à des installations à échelle humaine et des relectures photographiques intégrant broderie et matières organiques. Parmi ses œuvres marquantes, les séries Perce neige (2021) et Florimorphe (2023), réalisées en duo avec la photographe Camille Gladu-Drouin, traduisent une esthétique puissante où se mêlent charge émotive et female gaze.
Depuis 2020, Catherine multiplie les collaborations en scénographie et installations immersives. Elle signe des conceptions pour des événements majeurs tels que le Festif! de Baie-St-Paul, le Festival TransAmériques et le Festival du Nouveau Cinéma de Montréal. Elle a également marqué la scène théâtrale en collaborant à des productions comme Atteintes à sa vie de Philippe Cyr (Usine C, 2022).
En mai 2024, son exposition Averses passagères, présentée chez Gham & Dafe, a offert une réflexion poétique et introspective sur le rapport individuel face aux clichés véhiculés autour du mythe de la personne borderline. Prolongeant sa recherche artistique sur les cycles de vie, la mémoire des corps et la résilience, cette œuvre souligne la puissance créatrice contenue dans la vulnérabilité.
Qaumma fait partie des collaborations les plus humainement riches auxquelles Catherine a eu le privilège immense de participer, consolidant son désir de création ancré dans l’authenticité et le partage.
For over ten years, Claudie Gagnon has held a variety of positions in the Montreal artistic ecosystem, including technical director, stage manager and assistant director for companies such as Onishka and La Fratrie. Through her work, she hopes to contribute to the development of the performing arts in Quebec, both locally and internationally.
Depuis plus de dix ans, Claudie Gagnon a occupé divers postes au sein de l'écosystème artistique montréalais, notamment ceux de directrice technique, régisseuse et assistante à la mise en scène pour des compagnies telles qu'Onishka et La Fratrie. Par son travail, elle souhaite contribuer au développement des arts de la scène au Québec, tant à l'échelle locale qu'internationale.