Presented by Audi
Shelley conducts Andrew Balfour and Anna Clyne
https://nac-cna.ca/en/event/33733
In-person event
Ludwig van Beethoven rocked the world of classical music in many ways, and his Symphony No. 9, with its spine-tingling “Ode to Joy,” was a radical work that introduced singing into a symphony for the first time—and what singing it was! Anna Clyne’s Glasslands, a co-commission of the Detroit Symphony Orchestra, BBC Radio 3, the National Arts Centre Orchestra, Artis-Naples, Naples Philharmonic and the Orquesta Sinfónica de Castilla y...
Southam Hall,1 Elgin Street,Ottawa,CanadaLudwig van Beethoven rocked the world of classical music in many ways, and his Symphony No. 9, with its spine-tingling “Ode to Joy,” was a radical work that introduced singing into a symphony for the first time—and what singing it was!
Anna Clyne’s Glasslands, a co-commission of the Detroit Symphony Orchestra, BBC Radio 3, the National Arts Centre Orchestra, Artis-Naples, Naples Philharmonic and the Orquesta Sinfónica de Castilla y León, “conjures an imaginary world of three realms governed by the banshee—a female spirit who, in Irish folklore, heralds the death of a family member, usually by wailing, shrieking, or keening in the silence of the night.” Featured soloist British saxophonist Jess Gillam is musical lightning in a bottle, animating the world with her outstanding talent and infectious personality, every ounce of which she shares for this performance.
ᓂᔭ niya (I Am), by Winnipeg-based composer Andrew Balfour, was commissioned by the Calgary Philharmonic Orchestra as a companion piece to Beethoven’s Symphony No. 9. Of Cree descent, Balfour is an innovative, multi-faceted composer/conductor with a large body of choral, instrumental, electro-acoustic and orchestral works.
Alexander Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s NAC Orchestra in September 2015. The ensemble has since been praised as being “transformed, hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen) and Shelley’s programming credited for turning the Orchestra into “one of the more audacious in North America” (Maclean’s).
Shelley is a champion of Canadian creation. Recent hallmarks include multimedia projects Life Reflected and UNDISRUPTED and three major new ballets in partnership with NAC Dance for Encount3rs. He is passionate about arts education and nurturing the next generation of musicians. He is an Ambassador for Ottawa’s OrKidstra, a charitable social development program that teaches children life skills through making music together.
In April 2022, Alexander Shelley made his debut at Carnegie Hall with the NAC Orchestra in its long-awaited return, and in the spring of 2019, he led the Orchestra on its critically acclaimed 50th-anniversary European tour, with stops in London, Paris, Copenhagen, and Stockholm.
Shelley is also the Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra and, starting with the 2024–2025 season, the Music Director of Artis-Naples and the Naples Philharmonic in Florida, USA. Previous releases with the NAC Orchestra include the Juno-nominated New Worlds, Life Reflected, ENCOUNT3RS, The Bounds of Our Dreams, the acclaimed multi-volume Clara - Robert - Johannes series, all with Canadian label Analekta, as well as Truth in Our Time with Orange Mountain Music.
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., ONL, LL.D. (hc).
Alexander Shelley a reçu le titre de directeur musical de l’Orchestre du CNA en septembre 2015. Depuis, l’ensemble a été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen), et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord (magazine Maclean’s) pour sa programmation.
Champion de la création au Canada, Shelley a signé récemment le projet multimédia Réflexions sur la vie, INCONDITIONNEL et RENCONTR3S, une collaboration avec Danse CNA comportant trois nouveaux ballets d’envergure.
Shelley s’attache à cultiver les talents de la relève : il est notamment un ambassadeur d’OrKidstra, un programme de développement social qui, à travers la musique, aide les jeunes d’Ottawa à acquérir des compétences essentielles.
En avril 2022, Shelley a fait ses débuts au Carnegie Hall avec l’Orchestre du Centre national des Arts, marquant le retour tant attendu de l’ensemble dans cette salle mythique. Au printemps 2019, il a dirigé l’Orchestre à l’occasion d’une tournée européenne très applaudie qui soulignait le 50ᵉ anniversaire de l’ensemble et qui a notamment fait escale à Londres, Paris, Copenhague et Stockholm.
Shelley est également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal de Londres, et, à partir de la saison 2024-2025, directeur artistique et musical d’Artis-Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il a déjà fait paraître avec l’Orchestre du CNA Nouveaux Mondes (finaliste aux prix Juno); Réflexions sur la vie; RENCONTR3S; Aux frontières de nos rêves; la série d’albums Clara, Robert, Johannes, tous parus sous l’étiquette canadienne Analekta et acclamés par la critique; et La vérité à l’ère moderne sous l’étiquette Orange Mountain Music.
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
Jess Gillam has been forging her own adventurous path since she became the first saxophonist to reach the finals of BBC Young Musician and the youngest ever soloist to perform at the Last Night of the Proms. Passionate about inspiring and bringing joy to people through music, Jess invites audiences on journeys of musical discovery through her electrifying performances and eclectic programming. She is an Associate Artist of the Royal Albert Hall and signed exclusively to Decca Classics. She has won a Classic Brit Award and was awarded a Member of the Order of the British Empire for services to music in 2021.
Jess performs in venues across the globe—from New York’s Carnegie Hall to Hamburg’s Elbphilharmonie—and has worked with orchestras such as the BBC, DSO Berlin, Gothenburg, Iceland, Lahti, London, Houston, and Minnesota symphony orchestras as well as the London, Royal Liverpool, and Munich Philharmonics. This season, Jess makes her debuts with the Sydney Symphony and Dresden Philharmonic orchestras, and returns to the NDR Elbphilharmonieorchester to perform James MacMillan’s Saxophone Concerto under Marin Alsop. With her own band, the Jess Gillam Ensemble, Jess has appeared at festivals and venues including the Wigmore Hall, Latitude Festival, Mozartfest Augsburg, and Bath Festival, and has released Time, their chart-topping album on Decca Classics.
Jess became the youngest-ever presenter for BBC Radio 3 with the launch of her own Aria award–winning weekly show, This Classical Life, which is now in its fifth year.
Jess Gillam trace son propre chemin aventureux depuis qu’elle est devenue la première saxophoniste à se rendre jusqu’à la finale du concours BBC Young Musician et la plus jeune soliste à se produire dans le cadre de l’événement Last Night of the Proms. Ayant à cœur d’inspirer et d’enchanter par la musique, la saxophoniste entraîne le public dans une épopée musicale avec ses prestations éblouissantes et ses programmations éclectiques. Elle est une artiste associée du Royal Albert Hall et a signé une entente d’exclusivité avec Decca Classics. Elle a remporté un prix Classical Brit, et a été décorée de l’Ordre de l’Empire britannique pour services rendus à la musique en 2021.
Jess Gillam s’est produite dans les salles du monde entier, du Carnegie Hall de New York au Elbphilharmonie de Hambourg, et a collaboré avec la BBC, l’Orchestre symphonique allemand (DSO), les orchestres symphoniques de Göteborg, d’Islande, de Londres, de Lahti, de Houston et du Minnesota, ainsi que les orchestres philharmoniques de Londres et de Munich, et l’Orchestre philharmonique royal de Liverpool. Cette saison, elle a fait ses débuts avec l’Orchestre symphonique de Sydney et l’Orchestre philharmonique de Dresde, et a renoué avec l’Orchestre de la NDR Elbphilharmonie pour interpréter le Concerto pour saxophone de James MacMillan, sous la direction de Marin Alsop. Avec son groupe, le Jess Gillam Ensemble, la saxophoniste s’est produite dans divers festivals et salles de spectacle, notamment au Wigmore Hall, au Festival Latitude, au Mozartfest d’Augsbourg et au Festival de Bath. Le groupe est l’auteur d’un album à grand succès, Time, paru sous l’étiquette Decca Classics.
Plus jeune animatrice de l’histoire de la BBC Radio 3, Jess Gillam est depuis cinq ans aux manettes d’une émission hebdomadaire, This Classical Life, qui a été couronnée d’un prix Aria.
Described by Opera UK as a “heroine [with] poise, expressive singing, excellent vocalism, and a dark and full tone,” Canadian soprano Kirsten MacKinnon has captured the attention of audiences across North America and Europe. A graduate of the Curtis Institute of Music under the mentorship of Professor Edith Wiens, she held the Alfred Greenberg Memorial Fellowship during her studies, and was also a grant holder of the Jacqueline Desmarais Foundation for Young Canadian Opera Singers. In the 2023–2024 season, Kirsten will debut with Opéra de Montréal, singing Contessa in Le nozze di Figaro, and will return to Vancouver Opera as Pamina in Die Zauberflöte. In concert, she will sing a tribute to Maria Callas with the Orchestre symphonique de Laval in Québec.
Recent operatic highlights have included the Canadian Opera Company and Glyndebourne Festival as Fiordiligi in Così fan tutte; Maggio Musicale Fiorentino as the Countess in Le nozze di Figaro; Oper Frankfurt for her debut as Inès in L’Africaine, described by Heute Musik as “dreamlike;” as well as the Countess in Capriccio, Micaëla in Carmen, the Countess in Le nozze di Figaro, and Hanna Glawari in The Merry Widow. Other notable appearances have included Micaëla at Opera Philadelphia, Helena in A Midsummer Night’s Dream with Aix-en-Provence Festival on tour to Beijing, Pamina in Die Zauberflöte, and the Countess in Le nozze di Figaro with Garsington Opera Festival.
In addition to her operatic engagements, Kirsten has performed in concert with the Münchner Rundfunkorchester, the orchestra of the Maggio Musicale Fiorentino, Netherlands Radio Philharmonic, Toronto Symphony Orchestra, Chamber Orchestra of Philadelphia, Curtis Chamber Orchestra, and the Vancouver Symphony Orchestra. She has also given recitals in Vancouver, Philadelphia, New York, Bayreuth, Neumarkt, and Spoleto.
Based in Montreal, Kirsten was a Grand Finals winner of the Metropolitan Opera National Council Auditions, and the Grand Prize winner at the Canadian Music Competition in Montreal, and Classical Singer Magazine’s voice competition.
Décrite par Opera UK comme une « héroïne [avec] de l’assurance, un chant expressif, d’excellentes vocalises et une tonalité sombre et riche », la soprano canadienne Kirsten MacKinnon a attiré l’attention du public en Amérique du Nord et en Europe. Diplômée de l’Institut de musique Curtis sous le mentorat d’Edith Wiens, elle a reçu la bourse Alfred Greenberg Memorial et une bourse de la Fondation Jacqueline Desmarais pour les jeunes chanteurs d’opéra canadiens. Sa saison 2023-2024 a été marquée par ses débuts à l’Opéra de Montréal (la Comtesse dans Les Noces de Figaro) et un retour à l’Opéra de Vancouver (Pamina dans La Flûte enchantée). En concert, elle a chanté un hommage à Maria Callas avec l’Orchestre symphonique de Laval.
À l’opéra, ses récents rôles marquants comprennent Fiordiligi dans Così fan tutte avec la Compagnie d’opéra canadienne et au Festival de Glyndebourne; la Comtesse dans Les Noces de Figaro au festival Maggio Musicale Fiorentino; Inès dans L’Africaine pour ses débuts à l’Opéra de Francfort, une prestation décrite par Heute Musik comme « enchanteresse »; ainsi que la Comtesse dans Capriccio, Micaëla dans Carmen, la Comtesse dans Les Noces de Figaro et Hanna Glawari dans La Veuve joyeuse. La soprano a également incarné Micaëla à l’Opéra de Philadelphia, Helena dans le Songe d’une nuit d’été avec le Festival d’Aix-en-Provence en tournée à Beijing, Pamina dans La Flûte enchantée et la Comtesse dans Les Noces de Figaro au Garsington.
En concert, Kirsten MacKinnon s’est produite avec l’Orchestre de la radio de Munich, l’Orchestre du Maggio Musicale Fiorentino, l’Orchestre philharmonique de la Radio néerlandaise, l’Orchestre symphonique de Toronto, l’Orchestre de chambre de Philadelphia, l’Orchestre de chambre de l’Institut Curtis et l’Orchestre symphonique de Vancouver. Elle a aussi donné des récitals à Vancouver, Philadelphie, New York, Bayreuth, Neumarkt et Spoleto.
Installée à Montréal, la soprano a remporté les auditions du Conseil national du Metropolitan Opera, le Grand Prix du Concours de musique du Canada à Montréal, et le Concours de chant du Classical Singer Magazine.
A unique vocal colour and commanding stage presence are the hallmarks of performances by mezzo-soprano Allyson McHardy. Featured at the Paris Opera and Opéra de Toulouse, McHardy debuts at the Drottningholm Opera in July 2024 in the title role of Lully’s Armide. A favourite with the National Arts Centre Orchestra, she comes to Ottawa from her performance at the Artrosphere Festival in Arkansas in Verdi’s Requiem. Her 2023–2024 season has included engagements with the Vancouver Symphony Orchestra, Pacific Opera Victoria (Wagner’s Die Walküre), Indianapolis Symphony Orchestra, and Early Music Vancouver (Handel’s Messiah). Next season includes returns to Vancouver Opera (Minskwoman-Dove's Flight), Music of the Baroque (Handel’s Theodora), and the Victoria Symphony for Lieberson’s Neruda Songs.
In 2022–2023, Allyson McHardy appeared in the world premiere of Le beauté du monde at Opéra de Montréal, Bach Cantatas with Rafael Payare and Orchestre symphonique de Montréal, with the Grand Philharmonic Choir in Mendelssohn’s Elijah, and Handel’s The Resurrection with Opera Atelier. Other recent credits include Beethoven’s Ninth Symphony with Orchestre symphonique de Québec and the Calgary Philharmonic Orchestra, and Mahler’s Rückert Lieder with the Victoria Symphony. She has appeared with major orchestras across the globe, including the Royal Concertgebouw for Ligeti’s Requiem, Chicago Symphony Orchestra and St. Louis Symphony Orchestra for Handel’s Messiah, Vancouver Symphony Orchestra for Mahler’s Das Lied von der Erde, Mozart’s Mass in C Minor for Symphony Nova Scotia, and a staged production of Mozart’s Mass in D Minor for the Toronto Symphony Orchestra. Allyson is a Juno–nominated artist and has won two Prix Opus awards for performances with Opéra de Montréal and Opéra de Québec.
Une voix aux couleurs uniques et une présence scénique captivante, voilà ce qui distingue les prestations de la mezzo-soprano Allyson McHardy. Après des apparitions aux opéras de Paris et de Toulouse, la mezzo-soprano a fait ses débuts à l’Opéra de Drottningholm en juillet 2024 dans le rôle-titre d’Armide. Habituée de l’Orchestre du Centre national des Arts, elle se produira à Ottawa après son passage au Festival Artrosphere, en Arkansas, dans le Requiem de Verdi. Au cours de la saison 2023-2024, elle a chanté avec l’Orchestre symphonique de Vancouver, le Pacific Opera Victoria (Die Walküre de Wagner), ainsi que l’Orchestre symphonique d’Indianapolis et Early Music Vancouver (Le Messie de Haendel). La saison prochaine, elle renouera avec l’Opéra de Vancouver (Flight de Dove), l’ensemble Music of the Baroque (Theodora de Haendel) et l’Orchestre symphonique de Victoria (Neruda Songs de Lieberson).
En 2022-2023, Allyson McHardy a participé à la création de La beauté du monde à l’Opéra de Montréal et a interprété les cantates de Bach avec l’Orchestre symphonique de Montréal dirigé par Rafael Payare, Elias de Mendelssohn avec le Grand chœur philharmonique de Kitchener-Waterloo et La Résurrection de Haendel avec l’Opéra Atelier. On a également pu l’entendre dans la Neuvième symphonie de Beethoven avec l’Orchestre symphonique de Québec et l’Orchestre philharmonique de Calgary, et dans Rückert Lieder de Mahler avec l’Orchestre symphonique de Victoria. Elle s’est produite aux côtés des meilleurs orchestres du monde, interprétant des œuvres comme le Requiem de Ligeti avec l’Orchestre royal du Concertgebouw, Le Messie de Haendel à Saint-Louis et Chicago, Das Lied von der Erde de Mahler avec l’Orchestre symphonique de Vancouver, la Messe en do mineur de Mozart avec l’Orchestre symphonique de la Nouvelle-Écosse, et une production scénique de la Messe en ré mineur de Mozart avec l’Orchestre symphonique de Toronto. Finaliste aux prix Juno, Allyson McHardy a reçu deux prix Opus pour ses prestations avec l’Opéra de Montréal et l’Opéra de Québec.
Tenor Andrew Haji is one of the most sought-after voices on operatic and concert stages across North America and Europe. Applauded at his debut for the Edinburgh Festival in Handel’s Saul, Haji’s upcoming season includes debuts with the Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Dresden Philharmonic, Kansas City Symphony, and NDR Hannover. As well, he will be heard with the Houston Symphony, Milwaukee Symphony Orchestra, and at Carnegie Hall with Orchestra of St. Luke’s. During the 2023–2024 season, the Ontarian appears with the Seattle Symphony and Grand Philharmonic Choir (Bach’s Johannes Passion), Victoria Symphony (Messiah), Calgary Philharmonic Orchestra (Bruckner’s Te Deum), Carnegie Hall (Bach’s Weihnachtsoratorium), and at the National Arts Centre (Beethoven’s Symphony No. 9), where he last appeared as Don Ottavio in Mozart’s Don Giovanni.
Recent highlights include appearances with Orchestre symphonique de Montréal (Haydn’s Creation), Boston’s Handel and Haydn Society (Bach Cantatas), Chorus Niagara (Beethoven’s Missa solemnis), Orchestre Philharmonique et Cœur des Mélomanes (Rodolfo, La bohème), at the National Kaohsiung Center for the Arts in Taiwan (Nemorino, L’elisir d’amore), and the Toronto Symphony Orchestra (Beethoven’s Ninth Symphony).
On the opera stage, Haji soon debuts the title role in Mozart’s La clemenza di Tito for Pacific Opera Victoria and has been heard with the Canadian Opera Company in La bohème and L’elisir d’amore. Further appearances include Mozart’s Requiem with the Orchestra of St. Luke’s, Handel’s Messiah with the Houston Symphony and the NAC Orchestra, La bohème with Edmonton Opera and the Canadian Opera Company, La traviata and Macbeth with Calgary Opera, Beethoven’s Ninth Symphony with the Victoria Symphony, and Bach’s B Minor Mass with the Elora Festival.
Le ténor Andrew Haji est l’une des voix les plus sollicitées, tant sur la scène lyrique que dans les salles de concert d’Amérique du Nord et d’Europe. Après des débuts remarqués dans Saül de Haendel au Festival d’Édinbourg, il s’est produit pour la première fois avec les orchestres symphoniques de Chicago, de Kansas City et de Dresde, l’Orchestre de Cleveland et le NDR Radiophilharmonie de Hanovre. On pourra l’entendre avec les orchestres symphoniques de Houston et de Milwaukee, et au Carnegie Hall avec l’Orchestre de St Luke. Au cours de la saison 2023-2024, l’Ontarien s’est produit avec l’Orchestre symphonique de Seattle et le Grand chœur philharmonique de Kitchener-Waterloo (Passion selon saint Jean de Bach), l’Orchestre symphonique de Victoria (Le Messie), l’Orchestre symphonique de Calgary (Te Deum de Bruckner), l’Orchestre de St Luke au Carnegie Hall (Oratorio de Noël de Bach) et avec l’Orchestre du Centre national des Arts (Neuvième symphonie de Beethoven et Don Giovanni de Mozart dans le rôle de Don Ottavio).
Récemment, on a pu l’applaudir dans La Création de Haydn avec l’Orchestre symphonique de Montréal, dans les cantates de Bach avec la Société Handel and Haydn de Boston, dans Missa Solemnis de Beethoven avec le Chorus Niagara et la Neuvième symphonie de Beethoven avec l’Orchestre symphonique de Toronto. Il a également interprété Rodolfo dans La Bohème avec l’Orchestre Philharmonique et Cœur des Mélomanes, et Nemorino dans L’elisir d’amore au National Kaohsiung Center for the Arts (Taiwan).
Côté opéra, le ténor a chanté le rôle-titre dans La Clémence de Titus avec le Pacific Opera Victoria et dans La Bohème et L’elisir d’amore avec l’Orchestre de la Compagnie d’opéra canadienne. On a aussi pu l’entendre dans le Requiem de Mozart avec l’Orchestre de St Luke; Le Messie de Haendel avec l’Orchestre symphonique de Houston et l’Orchestre du Centre national des Arts; La Bohème avec l’Opéra d’Edmonton et l’Orchestre de la Compagnie d’opéra canadienne; La traviata et Macbeth avec l’Opéra de Calgary; la Neuvième symphonie de Beethoven avec l’Orchestre symphonique de Victoria; et la Messe en si mineur de Bach au Festival d’Elora.
A graduate of the Opera Course at the Guildhall School of Music and Drama, and recipient of a number of major awards, British bass William Thomas is fast making a name for himself as one of today’s most promising young singers.
The 2023–2024 season sees William sing Hobson in a new production of Peter Grimes in his debut at Teatro alla Scala, Milan and make his debut at the Royal Opera House, Covent Garden as Colline in La bohème. Highlights on the concert platform include Rossini’s Stabat Mater with the Hallé Orchestra and Sir Mark Elder, and Verdi’s Requiem with the BBC Scottish Symphony Orchestra and Ryan Wigglesworth.
He has also sung at the Wiener Staatsoper, the Seiji Ozawa Matsumoto Festival, English National Opera, Garsington Opera, and the Grange Festival, and for the Opéra de Rouen Normandie. Future seasons see him return to the Royal Opera and the Glyndebourne Festival, and make debuts at Oper Köln and the Bayerische Staatsoper.
On the concert platform he has appeared at the Salzburg Festival with Camerata Salzburg and Manfred Honeck, with the Monteverdi Choir and Orchestra and Dinis Sousa, at the BBC Proms with the Britten Sinfonia and David Bates, at the Edinburgh Festival with The English Concert and John Butt, with the London Symphony Orchestra and François-Xavier Roth, and with the Antwerp Symphony Orchestra and Phillip von Steinacker.
Diplômé de l’École d’opéra de l’École de musique et d’art dramatique Guildhall et lauréat de plusieurs prix prestigieux, William Thomas s’est rapidement imposé comme l’un des jeunes chanteurs les plus prometteurs du moment.
Au cours de la saison 2023-2024, le Britannique a fait ses débuts à la Scala de Milan dans le rôle de Hobson de la nouvelle production de Peter Grimes, et au Royal Opera House dans le rôle de Colline dans La Bohème. En concert, on a pu l’entendre dans le Stabat Mater de Rossini avec l’Orchestre Hallé dirigé par sir Mark Elder, et le Requiem de Verdi avec l’Orchestre symphonique écossais de la BBC et Ryan Wigglesworth.
Il a également chanté au Wiener Staatsoper, au Festival Seiji Ozawa Matsumoto, à l’English National Opera, au Garsington Opera, au Festival Grange et à l’Opéra de Rouen Normandie. Prochainement, il sera de retour au Royal Opera et au Festival de Glyndebourne, et fera ses débuts à l’Opéra de Cologne et au Bayerische Staatsoper.
On a pu l’applaudir aussi dans de nombreux programmes de concert, notamment au Festival de Salzbourg avec la Camerata de Salzbourg et Manfred Honeck, avec l’Opéra et le Chœur Monteverdi sous la direction de Dinis Sousa, aux BBC Proms avec la Britten Sinfonia et David Bates, au Festival d’Édimbourg avec The English Concert et John Butt, avec l’Orchestre symphonique de Londres et François-Xavier Roth, et avec l’Orchestre symphonique d’Anvers et Phillip von Steinacker.
One of Canada’s premier large choral ensembles, the Ottawa Choral Society (OCS) draws its auditioned voices from across the National Capital Region. As well as presenting an annual subscription series, the Society appears regularly with the National Arts Centre Orchestra, performs under renowned conductors with acclaimed vocal artists, and tours internationally. Its programming is diverse and ambitious—from timeless masterworks to adventurous music by today’s leading composers. With a vision of creating community through music, the OCS fosters Canadian talent by providing training opportunities for young soloists, conductors, and choral singers. The Society commissions and performs new works, engages leading Canadian musicians, offers bursaries and scholarships, and invites the region’s outstanding youth and children’s choirs to share its stage. Our 2023–2024 season begins with A Christmas Playlist at the National Arts Centre. On December 17, we perform a concert of seasonal music (at St. Francis of Assisi Church) featuring renowned actor Pierre Brault as storyteller. On March 5, 2024, we present Leonard Bernstein’s Chichester Psalms and other works by Jewish composers (at Carleton Dominion-Chalmers Centre). On May 26 we perform the Te Deums by Haydn, Dvořák, and Pärt, at St. Francis of Assisi. Our season closes with Beethoven’s Symphony No. 9 at the National Arts Centre on June 19 and 20. ottawachoralsociety.com
La Société chorale d’Ottawa (SCO), l’un des meilleurs grands ensembles vocaux canadiens, retrouve ses voix en audition à travers la région de la capitale nationale. En plus de présenter une série de concerts annuels à ses abonnées, la SCO se produit régulièrement avec l’Orchestre du Centre national des Arts, performe sous la direction de chefs de chœur renommés ainsi qu’avec des artistes vocaux distingués, et fait des tournées internationales. Sa programmation est variée et ambitieuse – de chefs d’œuvres classiques jusqu’à l’audacieuse musique des compositeurs et compositrices d’aujourd’hui.
Fidèle à sa vision rassembleuse, la SCO encourage la relève canadienne en donnant à de jeunes solistes, chefs de chœur et choristes des occasions de perfectionnement. La Société commande et interprète de nouvelles œuvres, recrute des instrumentistes d’ici, offre des bourses et invite les talentueux chœurs de jeunes de la région à partager sa scène.
La saison 2023-2024 débutera par la Sélection du temps des fêtes au Centre national des Arts, puis de la musique de saison le 17 décembre (à l’Église Saint-François d’Assise), avec le célèbre acteur Pierre Brault dans le rôle de conteur. Le 5 mars 2024, la SCO présentera Chichester Psalms de Leonard Bernstein et d’autres œuvres de compositeurs juifs, au Centre Carleton Dominion-Chalmers. Le 26 mai, elle interprétera les Te Deum de Haydn, Dvořák et Arvo Pärt à Saint-François d’Assise. La saison se terminera avec la Neuvième symphonie de Beethoven au Centre national des Arts les 19 et 20 juin 2024.
Gabrielle Gaudreault is the Artistic Director of the Ottawa Choral Society and the Saint-Lambert Choral Society. She is also an instructor in the Choral Department at McGill University’s Schulich School of Music, where she directs the choral ensembles and supervises the graduate students in choral conducting. A sought-after conductor, pedagogue, and collaborative pianist, Dr. Gaudreault has previously served as Assistant Conductor to Kent Nagano at the Staatsoper Hamburg; Associate Conductor of the National Children’s Chorus in Washington, DC; Artistic Director of the South Shore Children’s Chorus in Saint-Lambert, Quebec; Music Director of the St-Augustine’s Church Choir in St-Bruno, Quebec; and Apprentice Conductor of the National Youth Choir of Canada.
In 2020, she co-founded CG Music Academy in Arlington, Virginia, with her husband Chris. Gabrielle completed her Doctorate in Choral Conducting at McGill University in spring 2020 and holds an MA in Music Theory and Choral Conducting from Indiana University. Her research focuses on pedagogical approaches to the choral rehearsal and late 20th-century choral works by Québécois composers.
Gabrielle Gaudreault est directrice artistique de la Société chorale d’Ottawa et de la Société chorale de Saint-Lambert. Elle est également chargée de cours à l’École de musique Schulich de l’Université McGill, où elle dirige les ensembles choraux et supervise les étudiantes et étudiants des cycles supérieurs en direction. Cheffe, pédagogue et pianiste collaboratrice recherchée, Gabrielle Gaudreault a été cheffe adjointe du Kent Nagano au Staatsoper Hamburg, cheffe adjointe du National Children’s Chorus à Washington, D.C., et cheffe apprentie du Chœur national des jeunes du Canada. Au Québec, elle a été directrice artistique de la Chorale des enfants de la Rive-Sud (Saint-Lambert) et directrice musicale du chœur de l’église St-Augustine (Saint-Bruno).
En 2020, elle a co-fondé la CG Music Academy avec son conjoint, Chris, et a terminé son doctorat en direction de chœur à l’Université McGill. Elle est également titulaire d’une maîtrise en théorie musicale et direction de chœur de l’Université d’Indiana. Ses recherches portent sur l’approche pédagogique de la répétition chorale et les œuvres chorales composées au Québec vers la fin du XXe siècle.
Since its debut in 1969, the National Arts Centre (NAC) Orchestra has been praised for the passion and clarity of its performances, its visionary educational programs, and its prominent role in nurturing Canadian creativity. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, reaching and representing the diverse communities we live in with daring programming, powerful storytelling, inspiring artistry, and innovative partnerships.
Alexander Shelley began his tenure as Music Director in 2015, following Pinchas Zukerman’s 16 seasons at the helm. Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra, and former Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra (2009–2017), he has been in demand around the world, conducting the Rotterdam Philharmonic, DSO Berlin, Leipzig Gewandhaus, and Stockholm Philharmonic, among others, and maintains a regular relationship with the Deutsche Kammerphilharmonie and the German National Youth Orchestra.
Each season, the NAC Orchestra features world-class artists such as the newly appointed Artist-in-Residence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki, and Principal Guest Conductor John Storgårds. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
Depuis sa création en 1969, l’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) reçoit des éloges pour la passion et la clarté de ses interprétations, pour ses programmes éducatifs novateurs et pour son apport à l’expression de la créativité canadienne. Sous la conduite inspirée du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du Centre national des Arts est le reflet de la diversité des paysages, des valeurs et des communautés du Canada, et est reconnu pour sa programmation audacieuse, ses contenus nrratifs marquants, son excellence artistique et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a amorcé son mandat à la direction musicale de l’Orchestre du CNA en 2015, succédant à Pinchas Zukerman, qui a été aux commandes de l’ensemble pendant 16 saisons. Premier chef associé du Royal Philharmonic Orchestra, Shelley a été le premier chef de l’Orchestre symphonique de Nuremberg de 2009 à 2017. Demandé partout dans le monde, il a dirigé entre autres la Philharmonie de Rotterdam, DSO Berlin, le Leipzig Gewandhaus et la Philharmonie de Stockholm, et il maintient des liens avec la Deutsche Kammerphilharmonie et l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne.
Chaque saison, l’Orchestre du CNA met en vedette des artistes de réputation internationale, tels que notre artiste en résidence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki et le premier chef invité John Storgårds. L’ensemble se distingue à l’échelle du monde pour son approche accessible, inclusive et collaborative. Par le langage universel de la musique et des expériences musicales communes, il communique des émotions profondes et nous rapproche les uns des autres.
Tobi Hunt McCoy is enjoying another year as Season Stage Manager with the National Arts Centre Orchestra. In past seasons, she stage-managed Mendelssohn’s A Midsummer Night’s Dream with Christopher Plummer in 2001 and Colm Feore in 2014. She co-produced the 1940s Pops show On the Air with Jack Everly for the Edmonton Symphony Orchestra, a show they co-produced in 2007 for the NAC Orchestra.
In 2018 McCoy made her Southam Hall acting debut in the role of Stage Manager in the Magic Circle Mime Co.’s production of Orchestra from Planet X. Additional professional duties have included aiding Susanna and the Countess in schooling the Count and Figaro on the finer points of marital love during The Marriage of Figaro, keeping her eyes open (for the first time ever) during the flying monkey scene in The Wizard of Oz, mistakenly asking Patrick Watson for proof of identity backstage, holding her breath while marvelling at the athletic ability of the cast during Cirque Goes Broadway, continuing to implement feedback on her British-Columbian French with the choruses of Ottawa, and cheering on Luke and Princess Leia with Charlie Ross, Émilie Fournier, and Eric Osner during the Star Wars Pops concert.
In her spare time, McCoy is the Head of Arts, Drama, English, and Library at Lisgar Collegiate Institute.
Tobi Hunt McCoy poursuit sa collaboration saisonnière avec l’Orchestre du CNA à titre de régisseuse. Lors des saisons précédentes, elle a notamment été à la régie pour Le Songe d’une nuit d’été de Mendelssohn avec Christopher Plummer en 2001 et Colm Feore en 2014. Pour l’Orchestre symphonique d’Edmonton, elle a assuré avec Jack Everly la coproduction de La belle époque de la radio, un concert Pops de musique des années 1940 qu’ils avaient produit ensemble en 2007 pour l’Orchestre du CNA.
En 2018, McCoy a fait ses débuts de comédienne à la Salle Southam en jouant son propre rôle dans L’Orchestre de la planète X de la Magic Circle Mime Co. Comme régisseuse, elle a fait un peu de tout : aidé Suzanne et la comtesse à expliquer les subtilités de l’amour conjugal au comte et à Figaro dans Les Noces de Figaro; gardé les yeux ouverts (pour la première fois de sa vie) pendant la scène des singes volants dans le Magicien d’Oz; demandé (par erreur!) à Patrick Watson de montrer une pièce d’identité en coulisses; retenu son souffle devant les prouesses des acrobates du Cirque à Broadway; continué d’exercer son français de la Colombie-Britannique grâce aux conseils des choristes d’Ottawa et acclamé Luke et la princesse Leia avec Charlie Ross, Émilie Fournier et Erik Ochsner dans le cadre du concert Pops Star Wars.
Dans son temps libre, elle s’occupe du département d’arts, d’anglais, de théâtre et de techniques de documentation au Lisgar Collegiate Institute.