(French) Cendrillon et sa fée marraine québécoise
Maude Sabourin a déjà été une méchante belle-mère. Vraiment méchante. Elle est maintenant une mère aimante, une fée bienveillante.
Les Grands Ballets Canadiens
https://nac-cna.ca/en/event/33693
In-person event
Featuring the National Arts Centre Orchestra
Running time
Act 1: 38 minutes
Intermission: 20 minutes
Act 2: 54 minutes
Between her stepmother and her two vain and selfish stepsisters, poor Cinderella has a hard life. However… a magic wand will change her destiny forever. Recreated for Les Grands Ballets with dazzling new sets and costumes, this sublime ballet on pointe brings a touch of wonder and...
Featuring the National Arts Centre Orchestra
Running time
Act 1: 38 minutes
Intermission: 20 minutes
Act 2: 54 minutes
Between her stepmother and her two vain and selfish stepsisters, poor Cinderella has a hard life. However… a magic wand will change her destiny forever. Recreated for Les Grands Ballets with dazzling new sets and costumes, this sublime ballet on pointe brings a touch of wonder and enchantment.
Created in 2011 by choreographer Jayne Smeulders, then principal dancer with the West Australian Ballet, this piece set to Prokofiev’s score pays homage to the Brothers Grimm’s tale and showcases the talent and elegance of Les Grands Ballets’ performers.
A royal moment to share with the whole family.
Join us for discussions, activities, and presentations related to this event.
Canada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the U.K. and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in the U.S. Shelley’s leadership is complemented by Principal Guest Conductor John Storgårds and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the U.K., Europe, and Asia.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples aux États-Unis. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
Born in Dampier, Western Australia, Jayne began her training in all genres of dance at the Jody Marshall Dance Company followed by further study at The Graduate College of Dance.
In 1993 she received a scholarship to finish her studies in Germany at Hamburg Straatsoper GmbG Ballettschule.
Straight from Hamburg Ballet School, Jayne successfully auditioned for Nederlands Dans Theater II where she worked for four years. She accompanied NDT on tours to most major theatres all over the world. During her time at NDT Jayne worked with many internationally acclaimed choreographers including Jiří Kylián, Hans van Manen, Paul Lightfoot, Nacho Duato, Ohad Naharin, Lionel Hoche, Johan Inge and Gideon Obarzanek.
Jayne returned to her home town where she joined the West Australian Ballet. During her time with West Australian Ballet, Jayne danced many lead roles and worked with choreographers such as Ted Brandsen, Natalie Weir, Adrian Burnett, Chrissie Parrott, Simon Dow, Matjash Mrozewski, Askhat Galiamov, Petr Zuska, Kim McCarthy, Ashley Page, Stephen Page, Gary Stewart, Ivan Cavallari. Jayne was nominated for a Helpmann Award in 2003, awarded a WA Dance Award for Most Outstanding Female Dancer in 2008, and promoted to Principal Artist in February 2008.
Jayne has danced the roles of Kate in John Cranko’s The Taming of the Shrew with Stuttgart Ballet’s Principal Artist Filip Barankiewicz, Clara in Ivan Cavallari’s The Nutcracker and the title role in Giselle with guest Principal Atrist Ivan Gil-Ortega. Also in 2009 she was awarded the West Australian Citizen of the Year for her services to arts, culture and entertainment. In 2010 Jane took a break from the stage for the birth of her son Cooper and returned for the company’s May season to dance the role of Kitri in Lucette Aldous’ Don Quixote and the Lilac Fairy in Marcia Haydees’ The Sleeping Beauty.
Other career highlights include the roles of Tatiana in John Crankos’ Onegin, Lise in Marc Ribaud La Fille Mal Gardee, Myrtha in Scannella/Delasalle’s Giselle, Stephen Page’s Mundajali, Uwe Scholz’s 7th Symphony, Glen Tetley’s Voluntaries and Stairway to Paradise Principal Lady in Balanchines Who Cares?
Since her return to Perth, Jayne has choreographed a number of ballets to much acclaim for programs including West Australian Ballets Ballet Under the Stars seasons (2001, 2004, 2006, 2008). In 2011, Jayne choreographed her first full length show for West Australian Ballet, Cinderella.
Inspired by Balanchine, Jayne created a Grande Tarantella that premiered in West Australian Ballet’s Embraceable You season 2015. In 2016, Jayne created along side Aurelien Scannella and Sandy Delasalle a full-length Nutcracker for West Australian Ballet.
Retiring in 2016, Jayne now works at the West Australian Academy of Performing Arts as Unit co-ordinator/choreographer of dance in Musical Theatre and Lecturer/Guest choreographer in Elite performance (Classical).
Née à Dampier, en Australie-Occidentale, Jayne touche à tous les genres de danse à la Jody Marshall Dance Company avant de poursuivre sa formation au Graduate College of Dance.
En 1993, elle obtient une bourse qui lui permet de terminer sa formation à la Hamburg Straatsoper GmbG Ballettschule, en Allemagne. Fraîchement sortie de l’école de ballet d’Hambourg, Jayne rejoint les rangs du Nederlands Dans Theater II, où elle travaille pendant quatre ans. Elle accompagne alors le NDT en tournée, qui passe dans les théâtres les plus reconnus au monde. Durant ces quatre années, Jayne travaille également avec plusieurs chorégraphes de renommée internationale, dont Jiří Kylián, Hans van Manen, Paul Lightfoot, Nacho Duato, Ohad Naharin, Lionel Hoche, Johan Inge et Gideon Obarzanek.
Jayne finit par retourner à sa ville natale et se joint au West Australian Ballet, où elle tient plusieurs rôles principaux et travaille avec des chorégraphes comme Ted Brandsen, Natalie Weir, Adrian Burnett, Chrissie Parrott, Simon Dow, Matjash Mrozewski, Askhat Galiamov, Petr Zuska, Kim McCarthy, Ashley Page, Stephen Page, Gary Stewart et Ivan Cavallari. En 2003, elle fait partie des danseurs en lice pour le prix Helpmann et, en 2008, elle remporte le prix de la danseuse s’étant le mieux démarquée aux West Australian Dance Awards. Elle est promue première danseuse en février.
Accompagnée de Filip Barankiewicz, premier danseur du ballet de Stuttgart, Jayne tient le rôle de Kate dans La mégère apprivoisée de Cranko. Elle interprète également Clara dans Casse-Noisette d’Ivan Cavallari et le rôle principal dans Giselle, accompagnée du premier danseur Iván Gil-Ortega. En 2009, Jayne reçoit le prix de West Australian Citizen of the Year pour sa contribution au domaine des arts, de la culture et du divertissement. En 2010, elle s’éloigne de la scène pour donner naissance à son fils, Cooper, avant de renfiler ses chaussons en mai pour interpréter le rôle de Kitri dans Don Quichotte (Lucette Aldous) et la Fée Lilas dans La belle au bois dormant (Marcia Haydée).
Parmi les faits saillants de sa carrière, notons son interprétation de Tatiana dans Onegin (John Cranko), de Lise dans La fille mal gardée (Marc Ribaud), de Myrtha dans Giselle (Scannella/Delasalle), de Dame principale dans Who Cares? (Balanchine) ainsi que ses rôles dans Mundajali (Stephen Page), la 7e symphonie (Uwe Scholz), Voluntaries et Stairway to Paradise (Glen Tetley).
À la suite de son retour à Perth, Jayne chorégraphie plusieurs ballets, entre autres pour les saisons 2001, 2004, 2006 et 2008 de Ballet Under the Stars du West Australian Ballet, lesquels sont chaleureusement accueillis. En 2011, elle chorégraphie son premier ballet en entier, Cendrillon, pour le West Australian Ballet.
Inspirée par Balanchine, Jayne crée sa version de Grande Tarantelle, présentée en grande première à la saison 2015 d’Embraceable You du West Australian Ballet. En 2016, en collaboration avec Aurelien Scannella et Sandy Delasalle, elle crée la chorégraphie complète de Casse-Noisette, toujours pour le West Australian Ballet.
Jayne prend sa retraite la même année. Elle travaille maintenant à la West Australian Academy of Performing Arts en tant que coordinatrice d’unité/chorégraphe de théâtre musical et professeure/chorégraphe invitée du programme élite (ballet classique).
Dina Gilbert is a Canadian conductor passionate about educating audiences of all ages and broadening their appreciation of orchestral music through innovative collaborations. This commitment, as well as Dina’s extensive repertoire—often highlighting Canadian and female composers—have shaped her career and the orchestras she has worked with over the years. Regularly invited to conduct in Canada and overseas, she attracts critical acclaim for her energy, precision, and versatility. Dina Gilbert is currently Music Director of the Kamloops Symphony where she is known for her contagious dynamism and her audacious programming.
Over the years, Dina has been invited by leading Canadian orchestras and has conducted performances in the United States, Colombia, Spain, France, and Japan. Her innate curiosity towards non-classical musical genres and her willingness to democratize classical music have brought her to engagements conducting the Orchestre Philharmonique de Radio France and the Orchestre national de Lyon in several Hip Hop Symphonique programs featuring renowned artists I AM, MC Solaar, Youssoupha, and Bigflo & Oli.
As the founder and artistic director of the Ensemble Arkea, a Montreal-based chamber orchestra, Dina premiered over 30 works from emerging young Canadian composers. Committed to music education, she has reached thousands of children in Canada with her interactive and participative Conducting 101 workshops. From 2013 to 2016, Dina Gilbert was Assistant Conductor to Kent Nagano at the Orchestre symphonique de Montréal, and also assisted guest conductors such as Zubin Mehta and Sir Roger Norrington.
Highlights of the 2022–23 season include debuts with the NAC Orchestra, Orchestre national des Pays de la Loire, a tour with Orchestre national de Metz, and return invitations with Orchestre symphonique de Montréal and Orchestre symphonique de Québec. As the Principal Conductor of the Orchestre des Grands Ballets Canadiens de Montréal, she will notably conduct Stravinsky’s The Rite of Spring and Prokofiev’s Cinderella.
La cheffe d’orchestre canadienne Dina Gilbert se passionne pour les collaborations novatrices qui permettent d’enrichir les connaissances musicales et de renforcer la compréhension de la musique orchestrale des auditoires de tous âges. Cet engagement ainsi que son vaste répertoire mettant souvent en vedette des compositrices canadiennes ont façonné sa carrière et les orchestres qu’elle a dirigés au fil des ans. Cheffe d’orchestre invitée au Canada et ailleurs, elle est saluée par la critique pour son énergie, sa précision et sa polyvalence. Dina Gilbert est actuellement directrice musicale de l’Orchestre symphonique de Kamloops, où elle est reconnue pour son dynamisme contagieux et sa programmation audacieuse.
Au cours de sa carrière, Dina a été invitée à diriger des orchestres canadiens de premier plan et a présenté des concerts aux États-Unis, en Colombie, en Espagne, en France et au Japon. Son penchant naturel vers les genres musicaux non classiques et son désir de démocratiser la musique classique l’ont amenée à diriger l’Orchestre philharmonique de Radio France et l’Orchestre national de Lyon lors de programmes Hip Hop Symphonique, où elle a partagé la scène avec de grandes vedettes, telles que IAM, MC Solaar, Youssoupha, et Bigflo et Oli.
À titre de fondatrice et directrice artistique de l’Ensemble Arkea, un orchestre de chambre montréalais, elle a créé plus d’une trentaine d’œuvres de jeunes compositeurs et compositrices du Canada. Très investie dans l’éducation musicale, Dina a présenté son atelier ludique et participatif Chef 101 à des milliers d’enfants au Canada. De 2013 à 2016, Dina Gilbert a été cheffe assistante de Kent Nagano à l’Orchestre symphonique de Montréal, secondant aussi des chefs invités, parmi lesquels Zubin Mehta et Roger Norrington.
Au cours de la saison 2022-2023, elle fera ses débuts avec l’Orchestre du CNA et l’Orchestre national des Pays de la Loire, ainsi qu’une tournée avec l’Orchestre national de Metz. Elle sera également de retour auprès de l’Orchestre symphonique de Montréal et de l’Orchestre symphonique de Québec. En tant que cheffe d’orchestre attitrée de l’Orchestre des Grands Ballets Canadiens de Montréal, elle dirigera notamment Le sacre du printemps de Stravinsky et Cendrillon de Prokofiev.
Maude Sabourin a déjà été une méchante belle-mère. Vraiment méchante. Elle est maintenant une mère aimante, une fée bienveillante.
Les Grands Ballets présentent cette semaine Cendrillon à la salle Wilfrid-Pelletier de la Place des Arts. Dans cette chorégraphie de...