with the NAC Orchestra
https://nac-cna.ca/en/event/21699
Revere the old and celebrate the new, beginning with Haydn’s high-spirited Symphony No. 100, nicknamed the “Military” because of its exuberant fanfares that evoke parades filled with pageantry and colour. The NAC Orchestra asked composer Peter Paul Koprowski to write his Violin Concerto especially for esteemed concertmaster Yosuke Kawasaki, who has held the chair since 2007. Koprowski is a Polish-Canadian JUNO nominee and recipient of the NAC’s Award for Canadian...
Southam Hall,1 Elgin Street,Ottawa,CanadaPrincipal Guest Conductor of the National Arts Centre Orchestra in Ottawa and Chief Conductor of the BBC Philharmonic Orchestra and the Turku Philharmonic Orchestra, John Storgårds has a dual career as a conductor and violin virtuoso and is widely recognized for his creative flair for programming and rousing yet refined performances. As Artistic Director of the Lapland Chamber Orchestra, a title he has held for over 25 years, Storgårds earned global critical acclaim for the ensemble’s adventurous performances and award-winning recordings.
Internationally, Storgårds appears with such orchestras as the Berliner Philharmoniker, the Munich Philharmonic, the Orchestre National de France, the Vienna Radio Symphony, and the London Philharmonic Orchestra, as well as all of the major Nordic orchestras, including the Helsinki Philharmonic, where he was Chief Conductor from 2008 to 2015. He also regularly returns to the Münchener Kammerorchester, where he was Artistic Partner from 2016 to 2019. Further afield, he appears with the Sydney, Melbourne, Yomiuri Nippon, and NHK symphony orchestras and the Boston Symphony Orchestra, the Chicago Symphony Orchestra, and the New York Philharmonic.
Storgårds’s award-winning discography includes not only recordings of works by Schumann, Mozart, Beethoven, and Haydn but also rarities by Holmboe and Vask, which feature him as violin soloist. Cycles of the complete symphonies of Sibelius (2014) and Nielsen (2015) with the BBC Philharmonic Orchestra were released to critical acclaim by Chandos. November 2019 saw the release of the third and final volume of works by American avant-garde composer George Antheil. Their latest project, recording the late symphonies of Shostakovich, commenced in April 2020 with the release of Symphony No. 11. In 2023, Storgårds and the BBC Philharmonic were nominated for Gramophone magazine’s Orchestra of the Year Award.
Storgårds studied violin with Chaim Taub and conducting with Jorma Panula and Eri Klas. He received the Finnish State Prize for Music in 2002 and the Pro Finlandia Prize in 2012.
Premier chef invité de l’Orchestre du Centre national des Arts et chef d’orchestre de l’Orchestre philharmonique de la BBC et de l’Orchestre philharmonique de Turku, John Storgårds mène de front une carrière de chef d’orchestre et de violoniste virtuose, et est renommé pour ses programmes innovants et ses prestations à la fois fougueuses et raffinées. Il assure également depuis 25 ans la direction artistique de l’Orchestre de chambre de Laponie, renommé partout dans le monde pour ses prestations audacieuses et ses enregistrements primés.
Sur la scène internationale, Storgårds se produit régulièrement avec les orchestres philharmoniques de Berlin, de Munich et de Londres, l’Orchestre national de France et l’Orchestre symphonique de la radio de Vienne, de même que les principaux orchestres scandinaves, y compris l’Orchestre philharmonique d’Helsinki, dont il a été chef attitré de 2008 à 2015. Il retourne régulièrement diriger l’Orchestre de chambre de Munich où il a été partenaire artistique de 2016 à 2019. Sur les autres continents, il a été invité au podium des orchestres symphoniques de Sydney, de Melbourne, de la NHK à Tokyo et Yomiuri Nippon du Japon, ainsi que des orchestres symphoniques de Boston et de Chicago et de l’Orchestre philharmonique de New York.
La discographie primée du maestro comporte des enregistrements d’œuvres de Schumann, Mozart, Beethoven et Haydn, mais aussi des raretés de Holmboe et Vask, où on peut l’entendre comme soliste au violon. Avec l’Orchestre philharmonique de la BBC, il a gravé sous étiquette Chandos l’intégrale des symphonies de Nielsen (2015) et de Sibelius (2014), qui lui ont valu les éloges de la critique. En novembre 2019, il a publié le troisième et dernier volume des œuvres du compositeur américain d’avant-garde George Antheil. Leur dernier projet en date est l’enregistrement des symphonies tardives de Chostakovitch, notamment celui de la Symphonie no 11 paru en avril 2020. En 2023, Storgårds et l’Orchestre philharmonique de la BBC ont été en lice pour le titre d’orchestre de l’année décerné par le magazine Gramophone.
John Storgårds a étudié le violon auprès de Chaim Taub et la direction d’orchestre auprès de Jorma Panula et d’Eri Klas. Il a reçu le Prix de la musique de l’État finlandais en 2002 et le prix Pro Finlandia en 2012.
New York New York United States
Yosuke Kawasaki currently serves as Concertmaster of the NAC Orchestra and Guest Concertmaster of the NHK Symphony Orchestra in Tokyo. His versatile musicianship allows him to pursue a career in orchestra, solo, and chamber music. His orchestral career began with the Montgomery Symphony Orchestra and soon led to the Mito Chamber Orchestra, the Saito Kinen Orchestra, and the Japan Century Orchestra, all of which he led as concertmaster. His solo and chamber music career spans five continents, collaborating with artists such as Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman, and Yo-Yo Ma and appearing in the world’s most prestigious halls such as Carnegie Hall, Suntory Hall, and the Royal Concertgebouw.
Yosuke’s current regular ensembles are Trio Ink and the Mito String Quartet. His passion for chamber music led to his appointment as Music Director of the Affinis Music Festival in Japan. He is also an artistic advisor to the chamber music festival Off the Beaten Path in Bulgaria.
As an educator, Yosuke has given masterclasses and performed alongside students in schools across Canada. Well-versed in the string quartet literature, he was entrusted by Seiji Ozawa as the youngest faculty member of the Ozawa International Chamber Music Academy at age 26. He was also an adjunct professor of violin at the University of Ottawa School of Music from 2013 to 2022 alongside the beloved pedagogue Yehonatan Berick.
Yosuke began his violin studies at age six with his father, Masao Kawasaki, and Setsu Goto. He was subsequently accepted into The Juilliard School Pre-College Division, where he furthered his education. He graduated from The Juilliard School in 1998 under the tutorship of Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir, and Joel Smirnoff.
Yosuke Kawasaki est violon solo de l’Orchestre du CNA et premier violon invité de l'orchestre symphonique NHK à Tokyo. Sa polyvalence artistique lui a permis de faire carrière en musique symphonique, en musique de chambre et comme soliste. Comme musicien d’orchestre, il a fait ses débuts à l’Orchestre symphonique de Montgomery. Il a ensuite été violon solo à l’Orchestre de chambre Mito, à l’Orchestre Saito Kinen et au Japan Century Orchestra. Comme artiste solo et chambriste, il a fait carrière sur cinq continents. Il a collaboré avec des musiciens comme Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman et Yo-Yo Ma, et s’est produit dans les plus prestigieuses salles du monde, dont le Carnegie Hall, le Suntory Hall et le Royal Concertgebouw.
Yosuke est actuellement membre de deux ensembles, Trio Ink et Mito String Quartet. Passionné de musique de chambre, il est directeur musical du Festival de musique Affinis au Japon. Il est aussi conseiller artistique d’un festival de musique de chambre bulgare appelé Off the Beaten Path.
En tant qu’enseignant, Yosuke a œuvré partout au Canada, offrant des classes de maître et jouant avec des élèves dans leurs écoles. Spécialiste du répertoire pour quatuor à cordes, il est devenu à 26 ans le plus jeune enseignant de l’académie internationale de musique de chambre Ozawa, un poste qu’il s’est vu confier par Seiji Ozawa. Il a aussi été professeur adjoint de violon à l’Université d’Ottawa de 2013 à 2022, aux côtés du très aimé pédagogue Yehonatan Berick.
Yosuke a commencé le violon à l’âge de six ans, d’abord sous la tutelle de son père Masao Kawasaki, puis sous celle de Setsu Goto. Il a par la suite été accepté dans la section précollégiale de l’école Juilliard, et a été diplômé de cette institution en 1998. Il y a étudié auprès de Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir et Joel Smirnoff.
Canada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the United Kingdom and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in Florida. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026–2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025. Shelley’s leadership is complemented by Principal Guest Conductor John Storgårds, an internationally renowned conductor and violinist who has led some of the world’s finest ensembles, and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser, known for creating innovative and engaging community programming. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen, and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the United Kindom, Europe, and Asia.
The NAC Orchestra has also established a rich discography, including many of the over 80 orchestral works it has commissioned over the years. These include:
The NAC Orchestra’s Learning and Community Engagement initiatives are rooted in creating inclusive and accessible programs for audiences in the National Capital Region and across Canada. These initiatives include family-focused performances, Music Circle workshops specifically designed for individuals on the autism spectrum, and sensory-friendly concerts. Additionally, the Orchestra offers exceptional programming for students, teachers, and learners of all ages, including matinee performances, open rehearsals, instrumental workshops, and digital resources, ensuring that arts learning and engagement in music remain a priority for young audiences and the broader community. The Orchestra’s annual Mentorship Program brings 50 early-career orchestral musicians from around the world to Ottawa to participate in a three-week professional development experience with the world-class NAC Orchestra. Through these efforts, the NAC Orchestra continues to foster meaningful connections with diverse audiences, making music a shared and inclusive experience.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il sera également le prochain directeur artistique et musical du Pacific Symphony, dans le comté d’Orange, à Los Angeles. D’abord directeur musical désigné à compter de septembre 2025, il entamera son premier mandat de cinq ans à la saison 2026–2027. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds, un maestro et violoniste de renommée internationale qui a dirigé certains des plus grands ensembles du monde, et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser, connu pour ses programmes communautaires audacieux et mobilisateurs. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
L’Orchestre du CNA possède une riche discographie qui comprend notamment plus de 80 œuvres de commande, dont :
l’album Deux orchestres, une symphonie (2024), une interprétation monumentale de la magistrale Symphonie no 5 du regretté compositeur québécois Jaques Hétu, produite en collaboration avec l’Orchestre symphonique de Québec et le Toronto Mendelssohn Choir;
Par ses initiatives d’éducation et de médiation culturelle, l’Orchestre du CNA cherche à créer des programmes inclusifs et accessibles pour les publics de la région de la capitale nationale et de tout le Canada. Pour ce faire, il propose des spectacles pour toute la famille, le programme Cercle musical, dont les ateliers sont conçus pour les personnes ayant un trouble du spectre de l’autisme, et des concerts adaptés aux sensibilités sensorielles. L’Orchestre propose en outre une programmation riche pour les élèves, les pédagogues et les publics curieux de tous les âges, dont des matinées scolaires, des répétitions publiques, des ateliers de musique et des ressources en ligne, veillant ainsi à ce que l’éducation artistique et le contact avec la musique demeurent une priorité pour les jeunes publics et pour toute la communauté. Enfin, le Programme de mentorat annuel de l’Orchestre rassemble 50 instrumentistes en début de carrière provenant des quatre coins du monde pour une expérience de perfectionnement de trois semaines aux côtés d’un orchestre de calibre mondial. Avec ces initiatives, l’Orchestre du CNA continue de créer des liens puissants avec divers publics, faisant de la musique une expérience commune et inclusive.
Revere the old and celebrate the new, beginning with Haydn’s high-spirited Symphony No. 100, nicknamed the “Military” because of its exuberant fanfares that evoke parades filled with pageantry and colour.
The NAC Orchestra asked composer Peter Paul Koprowski to write his Violin Concerto especially for esteemed concertmaster Yosuke Kawasaki, who has held the chair since 2007. Koprowski is a Polish-Canadian JUNO nominee and recipient of the NAC’s Award for Canadian Composers.
Koprowski describes his twenty minute Violin Concerto as “unabashedly tonal, melodic, and full of contrasts.”
“The first movement,” he writes, “is moderate in tempo, poetic and lyrical. It opens with a solo clarinet in partnership with a delicate sound of glass wind chimes. Various instruments from the orchestra join the solo violin in chamber settings. Approximately midway through there is a sudden but brief, rather aggressive brass episode, which gives way to lyrical, slowly unfolding poetic music.
The second movement arrives without pause and brings a sudden contrast to the music. It is fast, relentless, and challenging for the soloist.
The third movement opens with a short introduction for the winds, building on the clarinet solo which opened the composition. Although slow and rhythmically persistent, it brings a touch of humour to the work. The music is somewhat relaxed after the tumultuous second movement.
Without a break, the movement rolls into a cadenza and then into the final movement. Light-hearted, at times aggressive and at others full of humour and vigor, the movement sums up the whole composition and brings it to a buoyant conclusion.”
Danish composer Carl Nielsen found the inspiration for his Symphony No. 2, nicknamed “The Four Temperaments,” in a comical picture he saw on the wall of a room where he was having a beer with his wife. Though the picture depicting the four temperaments – choleric, phlegmatic, melancholic, and sanguine – initially amused him, the seed was planted for his treasured Symphony No. 2. This evening the NAC Orchestra performs a Nielsen symphony for the very first time under the baton of guest conductor John Storgårds, a master interpreter of Nielsen’s majestic and lyrical works.
Principal Guest Conductor of the National Arts Centre Orchestra in Ottawa and Chief Conductor of the BBC Philharmonic Orchestra and the Turku Philharmonic Orchestra, John Storgårds has a dual career as a conductor and violin virtuoso and is widely recognized for his creative flair for programming and rousing yet refined performances. As Artistic Director of the Lapland Chamber Orchestra, a title he has held for over 25 years, Storgårds earned global critical acclaim for the ensemble’s adventurous performances and award-winning recordings.
Internationally, Storgårds appears with such orchestras as the Berliner Philharmoniker, the Munich Philharmonic, the Orchestre National de France, the Vienna Radio Symphony, and the London Philharmonic Orchestra, as well as all of the major Nordic orchestras, including the Helsinki Philharmonic, where he was Chief Conductor from 2008 to 2015. He also regularly returns to the Münchener Kammerorchester, where he was Artistic Partner from 2016 to 2019. Further afield, he appears with the Sydney, Melbourne, Yomiuri Nippon, and NHK symphony orchestras and the Boston Symphony Orchestra, the Chicago Symphony Orchestra, and the New York Philharmonic.
Storgårds’s award-winning discography includes not only recordings of works by Schumann, Mozart, Beethoven, and Haydn but also rarities by Holmboe and Vask, which feature him as violin soloist. Cycles of the complete symphonies of Sibelius (2014) and Nielsen (2015) with the BBC Philharmonic Orchestra were released to critical acclaim by Chandos. November 2019 saw the release of the third and final volume of works by American avant-garde composer George Antheil. Their latest project, recording the late symphonies of Shostakovich, commenced in April 2020 with the release of Symphony No. 11. In 2023, Storgårds and the BBC Philharmonic were nominated for Gramophone magazine’s Orchestra of the Year Award.
Storgårds studied violin with Chaim Taub and conducting with Jorma Panula and Eri Klas. He received the Finnish State Prize for Music in 2002 and the Pro Finlandia Prize in 2012.
Premier chef invité de l’Orchestre du Centre national des Arts et chef d’orchestre de l’Orchestre philharmonique de la BBC et de l’Orchestre philharmonique de Turku, John Storgårds mène de front une carrière de chef d’orchestre et de violoniste virtuose, et est renommé pour ses programmes innovants et ses prestations à la fois fougueuses et raffinées. Il assure également depuis 25 ans la direction artistique de l’Orchestre de chambre de Laponie, renommé partout dans le monde pour ses prestations audacieuses et ses enregistrements primés.
Sur la scène internationale, Storgårds se produit régulièrement avec les orchestres philharmoniques de Berlin, de Munich et de Londres, l’Orchestre national de France et l’Orchestre symphonique de la radio de Vienne, de même que les principaux orchestres scandinaves, y compris l’Orchestre philharmonique d’Helsinki, dont il a été chef attitré de 2008 à 2015. Il retourne régulièrement diriger l’Orchestre de chambre de Munich où il a été partenaire artistique de 2016 à 2019. Sur les autres continents, il a été invité au podium des orchestres symphoniques de Sydney, de Melbourne, de la NHK à Tokyo et Yomiuri Nippon du Japon, ainsi que des orchestres symphoniques de Boston et de Chicago et de l’Orchestre philharmonique de New York.
La discographie primée du maestro comporte des enregistrements d’œuvres de Schumann, Mozart, Beethoven et Haydn, mais aussi des raretés de Holmboe et Vask, où on peut l’entendre comme soliste au violon. Avec l’Orchestre philharmonique de la BBC, il a gravé sous étiquette Chandos l’intégrale des symphonies de Nielsen (2015) et de Sibelius (2014), qui lui ont valu les éloges de la critique. En novembre 2019, il a publié le troisième et dernier volume des œuvres du compositeur américain d’avant-garde George Antheil. Leur dernier projet en date est l’enregistrement des symphonies tardives de Chostakovitch, notamment celui de la Symphonie no 11 paru en avril 2020. En 2023, Storgårds et l’Orchestre philharmonique de la BBC ont été en lice pour le titre d’orchestre de l’année décerné par le magazine Gramophone.
John Storgårds a étudié le violon auprès de Chaim Taub et la direction d’orchestre auprès de Jorma Panula et d’Eri Klas. Il a reçu le Prix de la musique de l’État finlandais en 2002 et le prix Pro Finlandia en 2012.
New York New York United States
Yosuke Kawasaki currently serves as Concertmaster of the NAC Orchestra and Guest Concertmaster of the NHK Symphony Orchestra in Tokyo. His versatile musicianship allows him to pursue a career in orchestra, solo, and chamber music. His orchestral career began with the Montgomery Symphony Orchestra and soon led to the Mito Chamber Orchestra, the Saito Kinen Orchestra, and the Japan Century Orchestra, all of which he led as concertmaster. His solo and chamber music career spans five continents, collaborating with artists such as Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman, and Yo-Yo Ma and appearing in the world’s most prestigious halls such as Carnegie Hall, Suntory Hall, and the Royal Concertgebouw.
Yosuke’s current regular ensembles are Trio Ink and the Mito String Quartet. His passion for chamber music led to his appointment as Music Director of the Affinis Music Festival in Japan. He is also an artistic advisor to the chamber music festival Off the Beaten Path in Bulgaria.
As an educator, Yosuke has given masterclasses and performed alongside students in schools across Canada. Well-versed in the string quartet literature, he was entrusted by Seiji Ozawa as the youngest faculty member of the Ozawa International Chamber Music Academy at age 26. He was also an adjunct professor of violin at the University of Ottawa School of Music from 2013 to 2022 alongside the beloved pedagogue Yehonatan Berick.
Yosuke began his violin studies at age six with his father, Masao Kawasaki, and Setsu Goto. He was subsequently accepted into The Juilliard School Pre-College Division, where he furthered his education. He graduated from The Juilliard School in 1998 under the tutorship of Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir, and Joel Smirnoff.
Yosuke Kawasaki est violon solo de l’Orchestre du CNA et premier violon invité de l'orchestre symphonique NHK à Tokyo. Sa polyvalence artistique lui a permis de faire carrière en musique symphonique, en musique de chambre et comme soliste. Comme musicien d’orchestre, il a fait ses débuts à l’Orchestre symphonique de Montgomery. Il a ensuite été violon solo à l’Orchestre de chambre Mito, à l’Orchestre Saito Kinen et au Japan Century Orchestra. Comme artiste solo et chambriste, il a fait carrière sur cinq continents. Il a collaboré avec des musiciens comme Seiji Ozawa, Pinchas Zukerman et Yo-Yo Ma, et s’est produit dans les plus prestigieuses salles du monde, dont le Carnegie Hall, le Suntory Hall et le Royal Concertgebouw.
Yosuke est actuellement membre de deux ensembles, Trio Ink et Mito String Quartet. Passionné de musique de chambre, il est directeur musical du Festival de musique Affinis au Japon. Il est aussi conseiller artistique d’un festival de musique de chambre bulgare appelé Off the Beaten Path.
En tant qu’enseignant, Yosuke a œuvré partout au Canada, offrant des classes de maître et jouant avec des élèves dans leurs écoles. Spécialiste du répertoire pour quatuor à cordes, il est devenu à 26 ans le plus jeune enseignant de l’académie internationale de musique de chambre Ozawa, un poste qu’il s’est vu confier par Seiji Ozawa. Il a aussi été professeur adjoint de violon à l’Université d’Ottawa de 2013 à 2022, aux côtés du très aimé pédagogue Yehonatan Berick.
Yosuke a commencé le violon à l’âge de six ans, d’abord sous la tutelle de son père Masao Kawasaki, puis sous celle de Setsu Goto. Il a par la suite été accepté dans la section précollégiale de l’école Juilliard, et a été diplômé de cette institution en 1998. Il y a étudié auprès de Dorothy DeLay, Hyo Kang, Felix Galimir et Joel Smirnoff.
Canada’s National Arts Centre (NAC) Orchestra is praised for the passion and clarity of its performances, its visionary learning and engagement programs, and its unwavering support of Canadian creativity. The NAC Orchestra is based in Ottawa, Canada’s national capital, and has grown into one of the country’s most acclaimed and dynamic ensembles since its founding in 1969. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, engaging communities from coast to coast to coast through inclusive programming, compelling storytelling, and innovative partnerships.
Since taking the helm in 2015, Shelley has shaped the Orchestra’s artistic vision, building on the legacy of his predecessor, Pinchas Zukerman, who led the ensemble for 16 seasons. Shelley’s influence extends beyond the NAC. He serves as Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra in the United Kingdom and Artistic and Music Director of Artis—Naples and the Naples Philharmonic in Florida. In addition to his other conducting roles, the Pacific Symphony in Los Angeles’s Orange County announced Shelley’s appointment as its next Artistic and Music Director. The initial five-year term begins in the 2026–2027 season, with Shelley serving as Music Director-Designate from September 2025. Shelley’s leadership is complemented by Principal Guest Conductor John Storgårds, an internationally renowned conductor and violinist who has led some of the world’s finest ensembles, and Principal Youth Conductor Daniel Bartholomew-Poyser, known for creating innovative and engaging community programming. In 2024, the Orchestra marked a new chapter with the appointment of Henry Kennedy as its first-ever Resident Conductor.
The Orchestra has a rich history of partnerships with renowned artists such as James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen, and Yeol Eum Son, underscoring its reputation as a destination for world-class talent. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
A hallmark of the NAC Orchestra is its national and international tours. The Orchestra has performed concerts in every Canadian province and territory and earned frequent invitations to perform abroad. These tours spotlight Canadian composers and artists, bringing their voices to stages across North America, the United Kindom, Europe, and Asia.
The NAC Orchestra has also established a rich discography, including many of the over 80 orchestral works it has commissioned over the years. These include:
The NAC Orchestra’s Learning and Community Engagement initiatives are rooted in creating inclusive and accessible programs for audiences in the National Capital Region and across Canada. These initiatives include family-focused performances, Music Circle workshops specifically designed for individuals on the autism spectrum, and sensory-friendly concerts. Additionally, the Orchestra offers exceptional programming for students, teachers, and learners of all ages, including matinee performances, open rehearsals, instrumental workshops, and digital resources, ensuring that arts learning and engagement in music remain a priority for young audiences and the broader community. The Orchestra’s annual Mentorship Program brings 50 early-career orchestral musicians from around the world to Ottawa to participate in a three-week professional development experience with the world-class NAC Orchestra. Through these efforts, the NAC Orchestra continues to foster meaningful connections with diverse audiences, making music a shared and inclusive experience.
L’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) du Canada est reconnu pour la passion et la clarté de son jeu, ses programmes d’apprentissage et de médiation culturelle visionnaires et son soutien indéfectible à la créativité canadienne. Situé à Ottawa, la capitale nationale, il est devenu depuis sa fondation en 1969 l’un des ensembles les plus encensés et les plus dynamiques du pays. Sous la gouverne du directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du CNA reflète le tissu social et les valeurs du Canada, nouant des liens avec des communautés de tout le pays grâce à sa programmation inclusive, ses récits puissants et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a façonné la vision artistique de l’Orchestre depuis qu’il en a pris les rênes en 2015, poursuivant sur la lancée de son prédécesseur, Pinchas Zukerman, qui a dirigé l’ensemble pendant 16 saisons. Le maestro Shelley jouit par ailleurs d’une belle renommée qui s’étend bien au-delà des murs du CNA, étant également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal au Royaume-Uni ainsi que directeur artistique et musical d’Artis—Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il sera également le prochain directeur artistique et musical du Pacific Symphony, dans le comté d’Orange, à Los Angeles. D’abord directeur musical désigné à compter de septembre 2025, il entamera son premier mandat de cinq ans à la saison 2026–2027. Au CNA, Alexander Shelley est épaulé dans son rôle de leader par le premier chef invité John Storgårds, un maestro et violoniste de renommée internationale qui a dirigé certains des plus grands ensembles du monde, et par le premier chef des concerts jeunesse Daniel Bartholomew-Poyser, connu pour ses programmes communautaires audacieux et mobilisateurs. En 2024, l’Orchestre a ouvert un nouveau chapitre avec la nomination d’Henry Kennedy au nouveau poste de chef d’orchestre en résidence.
Au fil des ans, l’Orchestre a noué de nombreux partenariats avec des artistes de renom comme James Ehnes, Angela Hewitt, Renée Fleming, Hilary Hahn, Jeremy Dutcher, Jan Lisiecki, Ray Chen et Yeol Eum Son, assoyant ainsi sa réputation d’incontournable pour les talents du monde entier. L’ensemble se distingue à l’échelle internationale par son approche accessible, inclusive et collaborative, misant sur le langage universel de la musique pour communiquer des émotions profondes et nous faire vivre des expériences communes qui nous rapprochent.
Depuis sa fondation en 1969, l’Orchestre du CNA fait la part belle aux tournées nationales et internationales. Il a joué dans toutes les provinces et tous les territoires du Canada et a reçu de nombreuses invitations pour se produire à l’étranger. Avec ces tournées, l’ensemble braque les projecteurs sur les artistes et les compositeurs et compositrices du Canada, faisant retentir leur musique sur les scènes de l’Amérique du Nord, du Royaume-Uni, de l’Europe et de l’Asie.
L’Orchestre du CNA possède une riche discographie qui comprend notamment plus de 80 œuvres de commande, dont :
l’album Deux orchestres, une symphonie (2024), une interprétation monumentale de la magistrale Symphonie no 5 du regretté compositeur québécois Jaques Hétu, produite en collaboration avec l’Orchestre symphonique de Québec et le Toronto Mendelssohn Choir;
Par ses initiatives d’éducation et de médiation culturelle, l’Orchestre du CNA cherche à créer des programmes inclusifs et accessibles pour les publics de la région de la capitale nationale et de tout le Canada. Pour ce faire, il propose des spectacles pour toute la famille, le programme Cercle musical, dont les ateliers sont conçus pour les personnes ayant un trouble du spectre de l’autisme, et des concerts adaptés aux sensibilités sensorielles. L’Orchestre propose en outre une programmation riche pour les élèves, les pédagogues et les publics curieux de tous les âges, dont des matinées scolaires, des répétitions publiques, des ateliers de musique et des ressources en ligne, veillant ainsi à ce que l’éducation artistique et le contact avec la musique demeurent une priorité pour les jeunes publics et pour toute la communauté. Enfin, le Programme de mentorat annuel de l’Orchestre rassemble 50 instrumentistes en début de carrière provenant des quatre coins du monde pour une expérience de perfectionnement de trois semaines aux côtés d’un orchestre de calibre mondial. Avec ces initiatives, l’Orchestre du CNA continue de créer des liens puissants avec divers publics, faisant de la musique une expérience commune et inclusive.
"Prolific, pensive and articulate," the prize-winning Peter Paul Koprowski was born in Lodz, Poland, in 1947. Noted for his early compositions as an “outstanding talent”, he attended and graduated in nearly half the required time from the Krakow Academy of Music, earning awards and having his works broadcast and performed in concerts. Starting with his orchestral In Memoriam Karol Szymanowski, written when he was only sixteen, Mr. Koprowski has gone through a musical evolution of an unusual breadth. As a child prodigy he absorbed the advanced harmonic languages of Scriabin and Szymanowski and was profoundly influenced by the polyphony of the Renaissance. During this time he was also exposed to a wide range of contemporary music presented at the annual Warsaw Autumn Festival -- Poland in the 1960s being like Paris fifty years earlier, in the vanguard of European music.
After a period in England, where he received further awards, Mr. Koprowski moved to Canada in 1971 and completed his doctorate at the University of Toronto. Since then his prolific output has continued with a canon extending from songs to symphonies -- all commissioned works exceeding 50 in number, from orchestras, ensembles and distinguished artists such as the National Arts Centre Orchestra, Montreal Symphony Orchestra and Berlin Philharmonic Wind Quintet. Mr. Koprowski’s works have been presented by many noted artists, such as Pinchas Zukerman, Trevor Pinnock, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, and Wojciech Michniewski. In November 2006, his Elegiareceived its American premiere at Carnegie Hall, New York, by the New York Grand Opera Orchestra, with Maria Knapik as a soloist under Maestro Vincent La Selva. Five months later, his Tapestries for Soprano Solo and Orchestra received a world premiere with Maria Knapik and the Kingston Symphony Orchestra under Maestro Glen Fast, and was subsequently recorded for CD. Many other works received performances in North America and in Europe in the intervening months.
In 1983, Mr. Koprowski returned to Poland as a guest of the Warsaw Autumn Festival. In 1988, he was a Composer in Residence with the Canadian Opera Company. Twice, in 1989 and in 1994, he was recipient of the Canada Council for the Arts’s Jules Leger Prize and in 1990 he was awarded the interdisciplinary Victor Martyn Lynch-Stanton Award. In 1997, he received the Jean A. Chalmers National Music Award for four orchestral compositions: Viola Concerto, Symphony of Nordic Tales, Ancestral Voices and Saga(the only such occurrence in the history of the award). In 2002 his Viola Concertoreceived a JUNO nomination. In 2005, Peter Paul Koprowski was bestowed the Knight’s Cross of the Order Polonia Restituta.
Currently, Dr Koprowski resides in Canada, near Ottawa. He is also a professor of composition at the University of Western Ontario, and divides his time between European and North American engagements as a composer and conductor.
« Prolifique, réfléchi et éloquent », Peter Paul Koprowski, compositeur couronné de nombreux prix, est né à Lodz, Pologne, en 1947. Dès ses premières compositions, il se fait remarquer par son talent exceptionnel. À l'Académie de musique de Cracovie, il obtient son diplôme deux fois plus rapidement que les autres étudiants; il récolte des prix et ses compositions sont exécutées à la radio et en concert. Depuis sa première composition orchestrale intitulée In Memoriam Karol Szymanowski, qu'il écrivit alors qu'il n'avait que 16 ans, M. Koprowski a suivi une évolution musicale étonnamment diversifiée. Enfant prodige, il a absorbé dès son plus jeune âge les langages harmoniques évolués de Scriabine et de Szymanowski et a été profondément influencé par la polyphonie de la Renaissance. À la même époque, il a été parallèlement exposé au large éventail des musiques contemporaines présentées à l'édition annuelle du Festival d'automne de Varsovie -- dans les années 1960, la Pologne était, comme Paris 50 ans plus tôt, à l'avant-garde de la musique européenne.
Après un séjour en Angleterre où il a récolté d'autres prix, M. Koprowski est arrivé au Canada en 1971 et a fait son doctorat à l'Université de Toronto. Depuis, il a poursuivi son abondante production, continuant d'enrichir son catalogue qui comprend aussi bien des chansons que des symphonies -- une cinquantaine d'œuvres qui sont le résultat de commandes de la part de grands artistes, d'orchestres et d'ensembles tels que l'Orchestre du Centre national des Arts, l'Orchestre symphonique de Montréal et le Quintette à vents de l'Orchestre philharmonique de Berlin. Les compositions de M. Koprowski ont été interprétées par de nombreux artistes célèbres, notamment Pinchas Zukerman, Trevor Pinnock, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu et Wojciech Michniewski. En novembre 2006, son œuvre intitulée Elegia a été créée en première américaine au Carnegie Hall de New York par le New York Grand Opera Orchestra placé sous la direction du maestro Vincent La Selva, avec Maria Knapik en soliste. Cinq mois plus tard, une autre de ses compositions,Tapestries for Soprano Solo and Orchestra était créée en première mondiale par Maria Knapik et l'Orchestre symphonique de Kingston sous la baguette du maestro Glen Fast, puis enregistrée en vue de la parution d'un CD. Au cours des derniers mois, plusieurs autres de ses œuvres ont été jouées en Amérique du Nord et en Europe.
En 1983, M. Koprowski est retourné en Pologne à l'invitation du Festival d'automne de Varsovie. En 1988, il était nommé compositeur en résidence à la Compagnie d'opéra canadienne. Il a obtenu le prix Jules Léger du Conseil des Arts du Canada à deux reprises, en 1989 et en 1994 et, en 1990, il a reçu le prix interdisciplinaire Victor Martyn Lynch-Stanton. En 1997, il a remporté le prix national de musique Jean A. Chalmers pour quatre compositions orchestrales (un précédent dans l'histoire de ce prix) : le Concerto pour alto, Symphony of Nordic Tales, Ancestral Voiceset Saga. En 2002, son Concerto pour alto était mis en nomination pour un prix JUNO. En 2005, Peter Paul Koprowski recevait la croix de chevalier de l'Ordre Polonia Restituta.
Actuellement, M. Koprowski réside au Canada, près d'Ottawa. Il enseigne la composition à l'Université Western Ontario et partage son temps entre ses activités de compositeur et de chef d'orchestre en Europe et en Amérique du Nord.