Featuring Marjolaine Lambert and Charles (Chip) Hamann
https://nac-cna.ca/en/event/19783
Please note that this talk is in English only.
What is Musically Speaking?
Connect deeper with the orchestra with preconcert, intermission, and postconcert talks. Hear wide-ranging conversations that are sure to expose the compelling stories behind the music and why it was selected for performance. Musically Speaking is your chance to gain artistic and historical insight straight from the mouth of music critics, journalists and even the evening’s performers.
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What is Musically Speaking?
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Ottawa Journalist Paul Wells has written for the Toronto Star, Maclean's, the National Post and the Literary Review of Canada. He is the author of two bestselling books on Canadian politics.
Paul Wells, journaliste établi à Ottawa, a écrit pour le Toronto Star, le Maclean’s, le National Post et le magazine Literary Review of Canada. Il est l’auteur de deux ouvrages à succès sur la politique canadienne.
Saint-Charles-Borromée Quebec Canada
Violinist Marjolaine Lambert, a native of Joliette but a self-proclaimed Montrealer, started her music studies at age four, following the footsteps of her brother, violist Frédéric Lambert. At a young age, her natural talent led her to join the studio of Johanne Arel and Raymond Dessaints at Conservatoire de musique de Montréal, from which she graduated in 2005. With a passion for learning and broadening her general knowledge, she went to McGill University in the class of Denise Lupien. Studying the rudiments of Mandarin as a minor led her to tour China as the Principal Second Violin of the Orchestre de la Francophonie Canadienne.
After completing her bachelor's with honours, she went to Yale University for her master's to study with Ani Kavafian. There, she thrived as the concertmaster of the Yale Philharmonia and winner of the Woolsey Concerto Competition. Establishing strong collaborations with contemporary composers, maestro Julian Wachner and herself created Novus NYC, an orchestra devoted to new music, of which she acted as concertmaster. She had the opportunity to premiere works by David Lang, Bernard Rands and Christopher Theofanidis.
Her passion for new music led her to pursue a Doctorate of Music at McGill University, with the support of the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, which focused on the hyper-violin created by Pierre Boulez in his Anthèmes. Her work with live electronics has brought her interesting and different kinds of projects, including the world premiere of Les Gestes, a creation of dance choreographer Isabelle Van Grimde.
Marjolaine has performed as a soloist under many conductors, such as Yuli Turovsky, Peter Oundjian, and Shinik Hahm. As a chambrist, she's been invited to perform often with Les Violons du Roy, I Musici, and the Arcos Chamber Orchestra.
In her rare spare time, Marjolaine enjoys watching an impressive amount of TV shows, discovering the depths of performance practice on her Baroque violin, or rocking out stadiums with Céline Dion.
She is thrilled to be a National Arts Centre Orchestra member since September 2016.
La violoniste Marjolaine Lambert, originaire de Joliette mais autoproclamée Montréalaise, a entamé ses études musicales dès l’âge de quatre ans, suivant les traces de son frère, l’altiste Frédéric Lambert. Toute jeune, son talent naturel l’a menée à joindre les rangs du studio de Johanne Arel et de Raymond Dessaints au Conservatoire de musique de Montréal, auprès duquel elle obtient un diplôme en 2005. En raison de sa soif d’apprendre et d’accroître ses connaissances générales, elle s’inscrit à l’Université McGill dans la classe de Denise Lupien. Sa mineure en mandarin lui a permis de prendre part à une tournée de l’Orchestre de la Francophonie en Chine à titre de second violon solo.
Une fois son baccalauréat avec spécialisation en main, elle poursuit ses études afin d’obtenir une maîtrise à l’Université Yale, où elle étudiera avec Ani Kavafian. Elle s’y est épanouie en tant que violon solo de l’Orchestre philharmonique de Yale et finaliste du Concours de concertos Woolsey. Marjolaine a tressé de solides collaborations avec des compositeurs contemporains; elle a créé, avec le maestro Julian Wachner, Novus NYC, un orchestre dévoué à la musique nouvelle au sein duquel elle siège à titre de violon solo. Elle a eu l’occasion de créer des œuvres de David Lang, Bernard Rands et Christopher Theofanidis.
Sa passion pour la nouvelle musique l’a amenée à entreprendre, à l’Université McGill, des études doctorales en musique axées sur le violon électrique créé par Pierre Boulez dans ses Anthèmes, avec le soutien du Conseil de recherche en sciences humaines du Canada. Son travail avec les dispositifs électroniques lui permet de participer à divers projets très intéressants, notamment la création mondiale de l’œuvre Les Gestes, une création de la chorégraphe de danse Isabelle Van Grimde.
Marjolaine s’est produite en tant que soliste sous la direction de nombreux chefs d’orchestre dont Yuli Turovsky, Peter Oundjian et Shinik Hahm. À titre de chambriste, elle a souvent été invitée à s’exécuter avec Les Violons du Roy, I Musici et l’Arcos Chamber Orchestra.
Dans son rare temps libre, Marjolaine aime bien dévorer les téléséries, découvrir les profondeurs de la pratique sur son violon baroque ou encore faire lever les foules avec Céline Dion.
Elle est ravie de faire partie de l’Orchestre du Centre national des Arts depuis septembre 2016.
Lincoln Nebraska United States
Heralded for the "exquisite liquid quality" of his solo playing (Gramophone), Charles "Chip" Hamann was appointed to the principal oboe chair of Canada's National Arts Centre Orchestra in 1993 at the age of 22. Chip has also served as guest principal oboe with the Chicago Symphony Orchestra, London's Royal Philharmonic Orchestra, and Quebec's Les Violons du Roy.
Chip's debut solo album, the double CD collection Canadian Works for Oboe and Piano with pianist Frédéric Lacroix, was released in 2017 on the Centrediscs label, and his playing was lauded for "well-rounded tone, sensitive phrasing and . . . breathtaking sustained tones" (The Whole Note) and "exquisite musicianship" (The Double Reed). With the NAC Wind Quintet, his performances of music for wind instruments by Camille Saint-Saëns with pianist Stéphane Lemelin for the Naxos label, including the op. 166 Oboe Sonata won Gramophone magazine's Editor's Choice award in 2011. Chip was also featured in J.S. Bach's Concerto for violin and oboe BWV 1060 with Pinchas Zukerman on NACO's 2016 Baroque Treasury album for Analekta that earned him praise as a "superb colleague" (Gramophone) and for "a gorgeous, expressive sound" (Ludwig van Toronto). Chip has commissioned numerous solo works from leading Canadian composers and continues to champion new repertoire.
Chip has appeared as a concerto soloist with Les Violons du Roy, the Alberta Baroque Ensemble, the Lincoln Symphony Orchestra in Nebraska, the Yamagata Symphony Orchestra, and Ottawa's Thirteen Strings. He has appeared many times with NACO, both in Ottawa and on tour, in major concertos, including Mozart, Strauss, and Vaughan-Williams. He has been a featured recitalist at the International Double Reed Society conferences and has presented solo recitals across Canada and the U.S.
Chip is an adjunct professor of oboe at the University of Ottawa School of Music and was on the NAC Summer Music Institute faculty for 20 years. He is a frequent faculty member at Canada's National Academy Orchestra, the National Youth Orchestra of Canada, and the Orchestre de la Francophonie. Chip has been a guest clinician throughout Canada and at leading conservatories in the U.S. He has given clinics internationally in Mexico, China and Japan, where he is a frequent guest artist at the Affinis Music Festival and has been a guest faculty member of the Hyogo Performing Arts Centre Orchestra, a prominent orchestral training institution.
Born in Lincoln, Nebraska, Chip pursued early study with Brian Ventura and William McMullen and later at the Interlochen Arts Camp and Interlochen Arts Academy with Daniel Stolper. He earned a Bachelor of Music and the prestigious Performer's Certificate from the Eastman School of Music in 1993, where he was a student of Richard Killmer.
Acclamé pour la « qualité liquide et exquise » de son jeu solo (Gramophone), Charles « Chip » Hamann a été nommé hautbois solo de l’Orchestre du Centre national des Arts en 1993, à l’âge de 22 ans. Il a aussi été hautbois solo invité à l’Orchestre symphonique de Chicago, au Royal Philharmonic Orchestra de Londres et aux Violons du Roy à Québec.
En 2017, Chip a fait paraître sous étiquette Centredisques son premier album solo, un CD double intitulé Canadian Works for Oboe and Piano enregistré avec le pianiste Frédéric Lacroix; son jeu a été salué pour « son son harmonieux, son phrasé délicat […] et ses tons soutenus à couper le souffle » (The Whole Note) ainsi que pour son exquise sensibilité musicale (The Double Reed). Avec le quintette à vent du CNA et le pianiste Stéphane Lemelin, il a effectué pour la maison Naxos un enregistrement d’œuvres pour instruments à vent de Camille Saint-Saëns – y compris la Sonate pour hautbois (op. 166) –, album sacré « Choix de l’éditeur » du magazine Gramophone en 2011. Chip a enregistré le Concerto pour violon et hautbois de J.-S. Bach avec le violoniste Pinchas Zukerman et l’Orchestre du CNA pour l’album Trésors baroques (Analekta, 2016); il a été qualifié de « superbe collègue » (Gramophone) et d’artiste produisant « un son magnifique et expressif » (Ludwig van Toronto). Le hautboïste qui a commandé de nombreuses œuvres solos de compositeurs canadiens d’importance continue de se faire le champion de la musique nouvelle. En 2021, il enregistrera des œuvres pour hautbois solo récemment commandées, de même que des pièces de ce type pour cet instrument et piano avec Frédéric Lacroix.
Chip s’est produit comme soliste avec Les Violons du Roy, l’Alberta Baroque Ensemble, les orchestres symphoniques de Lincoln (Nebraska) et Yamagata et l’ensemble ottavien Thirteen Strings. On a pu le voir à de nombreuses reprises avec l’Orchestre du CNA, tant à Ottawa qu’en tournée, dans des concerts majeurs d’œuvres de Mozart, Strauss et Vaughan Williams. Il a été récitaliste invité aux colloques de la Société internationale des instruments à vent, et s’est produit en récital partout au Canada et aux États-Unis.
Actuellement chargé de cours (hautbois) à l’École de musique de l’Université d’Ottawa, Chip a fait partie du corps professoral de l’Institut estival de musique du CNA pendant 20 ans. Il enseigne fréquemment aux membres de l’Orchestre de l’Académie nationale du Canada, de l’Orchestre national des jeunes du Canada et de l’Orchestre de la francophonie. Il a également été invité à animer des ateliers aux quatre coins du Canada, dans les plus grands conservatoires de musique des États-Unis, au Mexique, en Chine et au Japon, où il est un habitué du Festival de musique Affinis. Il a de plus été enseignant invité de l’Orchestre du Centre des arts du spectacle Hyogo, un établissement de formation orchestrale de premier plan.
Né à Lincoln, au Nebraska, Chip a eu pour maîtres Brian Ventura et William McMullen, puis Daniel Stolper au Camp artistique et à l’Académie des arts d’Interlochen. Il a également étudié auprès de Richard Killmer à l’École de musique Eastman, qui lui a décerné un baccalauréat en musique et un prestigieux certificat en interprétation.