Val Tétreau is a small Gatineau neighbourhood nestled above a bay on the Ottawa river and to the south of a major thoroughfare street between Hull and Aylmer. In 2044, the community has grappled with increased floods and extreme weather events, but keen community builders have stepped in to make changes. Seven-year-old Benji loves helping his mother, Kate, run the community greenhouse on the tenth floor of their apartment building, but recently experienced an adult-sized tragedy. Saad, a new arrival in the neighbourhood, stays home with his son Ibrahim and struggles to accept a new way of life which wasn't completely his choice. At first, the two parents' differences seem insurmountable, but as the families' lives become more and more intertwined, they find new ways to live together, lead their community forward and help their children grapple with change.
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Originally trained in classical piano, Lily is a communications and marketing strategist and loves crafting thoughtful and meaningful writing, whether for art of business. She first got a taste for the thrill of backstage while serving as piano accompanist for musical production. She currently finds great satisfaction in performing as a soprano in the Capital Chamber Choir, which led her back to the theatre in 2023 as a member of the chorus / cast for the NAC Dance’s production of Gregory Maqoma and Thuthuka Sibisi’s Broken Chord.
She believes the climate crisis calls on all of us, no matter our position in society, to stretch beyond our assumed limits to find new ways of living, expressing, and envisioning ourselves. She is grateful to the NAC for the opportunity to participate in this theatre-making project as an emerging playwright. She hopes that this project can be an impetus for everyday citizens to figure out what role they want to play in fixing our broken world. She is a proudly bilingual anglophone Quebecoise living in Val-Tetreau, Hull.
D’abord pianiste classique de formation, Lily Polowin est aujourd’hui stratège en communications et marketing. Elle prend plaisir à rédiger des textes éloquents et réfléchis, pour le milieu de l’art comme pour celui des affaires. Ayant eu la piqûre des coulisses en tant que pianiste-accompagnatrice pour une production musicale, elle se produit avec bonheur comme soprano au sein du Capital Chamber Choir, ce qui l’a ramenée à fouler les scènes en 2023 en tant que membre du chœur et de la distribution pour Broken Chord de Gregory Maqoma et Thuthuka Sibisi, une production de Danse CNA.
Elle est d’avis que la crise climatique nous pousse tous et toutes, quelle que soit notre position dans la société, à dépasser nos limites supposées pour trouver de nouvelles manières de vivre, de nous exprimer et de nous imaginer. Elle remercie le CNA de lui donner l’occasion de participer à ce projet théâtral en tant que dramaturge de la relève. Elle espère que ce projet pourra donner aux membres du public l’élan nécessaire pour trouver le rôle qu’ils et elles souhaitent jouer dans la restauration de notre monde détraqué. Québécoise anglophone fièrement bilingue, elle vit à Val-Tétreau (Hull).
Kristina Watt Villegas is an award-winning actor, creator and writer and the Artistic Director of 100 Watt Productions. Once relocating to Ottawa, she has worked at the National Arts Centre, Great Canadian Theatre Company, New Theatre of Ottawa, MiCasa, Tactics, Theatre 4.669 and Undercurrents Festival. She received her MFA in Acting then continued to train at the Royal Academy of Dramatic Art, Central School of Speech & Drama, The Acting Center (NYC), Lincoln Center and Volcano Theatre. With 100 Watt, she creates theatre that investigates the collision between science and the arts (Holding Mercury, Particle, 12 and STUFF – to debut at the GCTC in May 2024). She has taught at the University of North Carolina, the Universidad Nacional de Colombia, and currently at the University of Ottawa. She was Arts Outreach Coordinator for children at school facilities in NYC and is now part of the National Alliance of Teaching Artists in the United States. With the 100 Watt Youth Ensemble, her passion to create is fueled by a desire to give a voice to the needs, thoughts, and potential of youth.
Kristina Watt Villegas est une actrice, créatrice et autrice primée qui assure la direction artistique de 100 Watt Productions (en anglais). Depuis son arrivée à Ottawa, elle a travaillé au Centre national des Arts, à la Great Canadian Theatre Company (GCTC), au New Theatre of Ottawa, au Mi Casa Theatre, au TACTICS, au Theatre 4.669 et au festival Undercurrents. Titulaire d’une maîtrise en interprétation dramatique, elle a poursuivi sa formation à l’Académie royale d’art dramatique et à la Central School of Speech and Drama (Royaume-Uni), à l’Acting Center et au Lincoln Center de New York ainsi qu’au Volcano Theatre. Avec 100 Watt, elle crée des œuvres théâtrales qui explorent la jonction entre arts et sciences (Holding Mercury, Particle, 12 et STUFF – créée à la GCTC en mai 2024). Après avoir enseigné à l’Université de Caroline du Nord et à l’Université nationale de la Colombie, elle enseigne maintenant à l’Université d’Ottawa. Elle a été coordonnatrice de la médiation culturelle auprès des enfants à New York et est maintenant membre de la National Alliance of Teaching Artists des États-Unis. Avec le 100 Watt Youth Ensemble, elle nourrit ses créations de son désir de donner une voix aux besoins, pensées et potentiel des jeunes.
Ric Knowles has over 40 years experience as a director and dramaturge at theatres ranging from Mulgrave Road to the Stratford Festival. Selected highlights include Lion in the Streets (Tarragon), The Unplugging and Monster (Factory), Hallaj and The Death of the King (Modern Times), Body 13, Amal, and Qana (MT Space), A Taste of Empire and The Wanderers (Cahoots), The Bell (GOAT Collective), Bullfinch's Mythology (Tottering Biped), I Don't Know (Theatre Mada), Besbouss (Pleiades), and Chocolate Woman Dreams the Milky Way (Chocolate Woman Collective). Ric is a member of LMDA Canada.
Ric Knowles compte plus de 40 ans d’expérience comme metteur en scène et conseiller dramaturgique dans divers théâtres, du Mulgrave Road au Festival de Stratford. Quelques moments forts de sa carrière : Lion in the Streets (Tarragon), The Unplugging et Monster (Factory), Hallaj et The Death of the King (Modern Times), Body 13, AMAL et Qana (MT Space), A Taste of Empire et The Wanderers (Cahoots), The Bell (GOAT Collective), Bullfinch's Mythology (Tottering Biped), I Don't Know (Theatre Mada), Besbouss (Pleiades) et Chocolate Woman Dreams the Milky Way (Chocolate Woman Collective). Il est membre de LMDA Canada (Literary Managers and Dramaturgs of the Americas).
Vicki Stroich is honoured to live and work on the unceded, traditional territories of the of the Secwépemc Nation and the Syilx Okanagan Nation in the North Okanagan after joining the Caravan Farm Theatre team as Artistic and Environmental Programs Manager. Vicki is a dramaturg, nonprofit leader and community builder with over 25 years of experience. Designing and hosting creative spaces and fostering collaboration are Vicki’s great passions. Prior to joining Caravan Farm Theatre full time, Vicki was based in Calgary and worked for Alberta Ecotrust and Alberta Theatre Projects. She also works with a range of artists and organizations as a dramaturg and facilitator. She has a BFA Drama from University of Calgary and an Extension Certificate in Social Innovation and Changemaking from Mount Royal University. She is a Board Member for the Centre for Sustainable Practice in the Arts and Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Vicki has received a Betty Mitchell Award for Outstanding Achievement for her work on new Canadian plays.
Aujourd’hui responsable des programmes artistiques et environnementaux pour le Caravan Farm Theatre, Vicki Stroich a l’honneur de vivre et de travailler sur les territoires traditionnels non cédés des Nations Secwépemc et Syilx Okanagan, dans l’Okanagan-Nord. Conseillère dramaturgique, dirigeante d’organismes à but non lucratif et bâtisseuse communautaire comptant plus de 25 ans d’expérience, elle se passionne pour la conception et l’organisation d’espaces créatifs favorisant la collaboration. Avant d’occuper son poste actuel à temps plein, elle a vécu à Calgary et travaillé pour la Fondation Alberta Ecotrust et pour Alberta Theatre Projects. Elle collabore avec un éventail d’artistes et d’organisations à titre de conseillère dramaturgique et animatrice. Elle possède un baccalauréat en théâtre de l’Université de Calgary et un certificat de perfectionnement en innovation et changements sociaux de l’Université Mount Royal. Elle est membre des conseils d’administration du Centre for Sustainable Practice in the Arts et de Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Elle a remporté un prix Betty Mitchell pour ses contributions exceptionnelles à la création de pièces canadiennes.
Nick is a comedian and musician whose career includes clown shows, puppet shows, improv shows, TYA shows, bands, voice overs, music direction, sound design and tons of original music for stage, screen, and stereos. He holds a BA in Theatre from the University of Ottawa where he teaches Sound/Son and is currently enrolled at The Audio Recording Academy pursuing a diploma in Audio Recording and Engineering.
He lives in Smiths Falls, ON with his beautiful wife Teddy, their magical sons Yuri and Misha, and a cat named Poopoo who meows to be let in and out forever.
Nick est un humoriste, un musicien et un humaniste autoproclamé. Depuis plus de 15 ans, il crée dans les deux langues officielles, se faisant tour à tour clown, marionnettiste, musicien, concepteur sonore, créateur et écrivain. Sa carrière englobe des spectacles de clown, de marionnettes, d’improvisation et de divertissement pour enfants, sans oublier les groupes de musique, l’art vidéo, les voix hors champ, la conception sonore et la direction musicale, en plus d’une myriade de chansons et compositions originales pour la scène, l’écran et les médias enregistrés. Nick a donné des cours d’interprétation dans différentes universités de la région de Toronto et a étudié l’improvisation, l’art du spectacle et le métier de clown auprès de maîtres pédagogues du monde entier. Titulaire d’un baccalauréat en théâtre de l’Université d’Ottawa, il y enseigne le Son/Sound en anglais comme en français. Nick a reçu plusieurs prix Fringe et Rideau; en 2019, il a remporté un prix Dora pour la meilleure représentation d’un ensemble avec le Théâtre français de Toronto. Entre autres, Nick est apparu dans Countries Shaped Like Stars (Play Where You Live Productions); Ignorance et Famous Puppet Death Scenes (The Old Trout Puppet Workshop); Unbridled Futurism et Light Speed Blues – une production de Connexion création du Conseil des Arts (Makesndoes Productions); et une publicité de Rogers dans laquelle il conduit une voiture. Il vit à Smiths Falls (Ontario) avec sa merveilleuse femme Teddy, son fils magique Yuri et un adorable chat nommé Poopoo.
Jackie McCormick is an Ottawa based Stage Manager who has proudly called this city home for ten years. She was most recently the Stage Manager for the Revival of the NAC Indigenous Theatre/NEPA/GCTC co-production of Women of the Fur Trade in Toronto after its successful run in Ottawa in January. This Winter she was also the Stage Manager for the staged readings of Twisted and Brotherhood: The Hip Hopera as part of the NAC Hip Hop Festival. Jackie was also a Coordinator for the first volume of Irresistible Neighbourhoods, Ottawa 2044 this past May. Other recent Stage Management credits include The Supine Cobbler, The Unplugging (Great Canadian Theatre Company) and Perfect Wedding, Moving In, Buying the Farm, A Christmas Carol (Upper Canada Playhouse). Always grateful to her family: J, Q & B for their love and support.
Jackie McCormick est une régisseuse fière de résider à Ottawa depuis 10 ans. Elle a récemment été régisseuse pour la reprise à Toronto de la coproduction du Théâtre autochtone du CNA, de Native Earth Performing Arts et de la Great Canadian Theatre Company Women of the Fur Trade après un passage couronné de succès à Ottawa en janvier. Elle a également collaboré cet hiver aux mises en lecture de Twisted et Brotherhood: The Hip Hopera dans le cadre du Festival de théâtre hip-hop du CNA. On a aussi récemment pu voir son travail dans les productions The Supine Cobbler et The Unplugging (Great Canadian Theatre Company) ainsi que Perfect Wedding, Moving In, Buying the Farm et A Christmas Carol (Upper Canada Playhouse). Jackie McCormick souhaite remercier sa famille (J, Q et B) pour son amour et son soutien.
Katherine (Kat) is excited to be performing her first project with the National Arts Centre and is thrilled to be working again with Kristina Watt. Theatre in all forms is something that she has been passionate about since she was a child and is something that is very meaningful to her -- and with each project, always learning more. Kat graduated with her BFA in Acting from the University of Ottawa in 2023. Recent projects include The Remembering at Ottawa Fringe, and currently STUFF, a 100 Watt Production with the Great Canadian Theatre Company. When not on the stage, Kat enjoys reading, writing, paddling, and collecting teas!
Katherine Brett, alias Kat, est heureuse de jouer pour la première fois au Centre national des Arts et de collaborer de nouveau avec Kristina Watt. Elle se passionne pour le théâtre sous toutes ses formes depuis son plus jeune âge et en retire énormément, apprenant davantage avec chaque projet. Elle a décroché un baccalauréat en pratique théâtrale en jeu de l’Université d’Ottawa en 2023. Parmi ses projets récents, mentionnons The Remembering au Festival Fringe d’Ottawa et STUFF, une production de 100 Watt avec la Great Canadian Theatre Company. Lorsqu’elle n’est pas sur scène, elle aime lire, écrire, pagayer et collectionner les thés!
Ahmed Muslimani (they/them) is an Ottawa-based Lebanese actor with extensive theatre experience spanning acting (In the Heart of America, The Glob, Candida, Hamlet, Angels in America, Evita), directing, stage-managing, choreography, and production. Film credits include features like Jasmine Road, Everything Outside, and Recipe for Love, as well as the award-winning short film Light. They have also appeared in various television shows and commercials.
Interprète d’origine libanaise vivant à Ottawa, Ahmed Muslimani possède une vaste expérience sur les planches (In the Heart of America, The Glob, Candida, Hamlet, Angels in America, Evita), ainsi qu’à la mise en scène, à la régie, à la chorégraphie et à la production. Parmi ses apparitions au cinéma, mentionnons Jasmine Road, Everything Outside and Recipe for Love, ainsi que le court-métrage primé Light. On a également pu voir son travail dans diverses séries télévisées et publicités.
Manon has led a bilingual career since graduating from the Acting Program of the National Theatre School. Whether in classical or contemporary pieces, she’s collaborated with companies across the country, specifically in Toronto (Canadian Stage, Festival of Classics, Theatre Direct, Pleiades), Montreal (Denise-Pelletier, Centaur, Segal Centre, Usine C) and Sudbury (Sudbury Theatre Centre, Théâtre du Nouvel-Ontario). In Ottawa, she’s performed for French and English Theatre at the NAC, Great Canadian Theatre Company (GCTC), Arts Court, Théâtre Catapulte, Rouge Écarlate, and Créations InVivo. She’s hosted concerts with the NAC Orchestra, the Governor General’s Performing Arts Awards Gala, and several corporate events across the country. Her work on-camera includes dramatic and comedic parts in film, television, commercials, and various multimedia projects. Recent credits include Pour toi Flora (Radio-Canada), Eaux Turbulentes (ARTV and Radio-Canada), the feature Noël en boîte, and three seasons of the youth TV series Amélie et Compagnie.
Along with regular voice work, Manon has done extensive work in translating and adapting various artistic and educational projects. She’s translated plays and librettos and been on the script writing team of three youth TV series, most recently the third season of Gang de hockey (TFO). With her teaching experience at the University of Ottawa’s Theatre Department and coaching both student and professional actors alike, Manon is now transitioning into directing. She’s directed a couple of readings, a production of Aéroportée at the TNO, and assistant directed Benevolence with Eric Coates at the GCTC. She’s currently working alongside French actor Caroline Raynaud to develop a one-woman show. Its first incarnation was presented at the TNO in February 2024.
Manon St-Jules mène une carrière bilingue depuis sa sortie du programme d’interprétation de l’École nationale de théâtre. Que ce soit dans des œuvres du répertoire classique ou contemporain, elle collabore avec des compagnies de tout le pays, plus particulièrement à Toronto (Canadian Stage, Festival of Classics, Theatre Direct, Pleiades), Montréal (Théâtre Denise-Pelletier, Centaur, Centre Segal, Usine C) et Sudbury (Sudbury Theatre Centre, Théâtre du Nouvel-Ontario). À Ottawa, elle s’est produite avec le Théâtre français et le Théâtre anglais du CNA, à la Great Canadian Theatre Company (GCTC), à la Cour des arts, au Théâtre Catapulte, au Théâtre Rouge Écarlate et avec Créations In Vivo. Elle a animé des concerts de l’Orchestre du CNA, le Gala des Prix du Gouverneur général pour les arts du spectacle ainsi que de nombreux événements professionnels à travers le pays. Elle tient par ailleurs des rôles dramatiques et comiques au cinéma, à la télévision et dans des publicités, et collabore à divers projets multimédias. On a récemment pu la voir dans Pour toi Flora (Radio-Canada), Eaux turbulentes (ARTV et Radio-Canada), le long métrage Noël en boîte ainsi que trois saisons de la série jeunesse Amélie et compagnie.
Également actrice vocale, Manon St-Jules a aussi assuré la traduction et l’adaptation de divers projets artistiques et éducatifs. Elle a traduit des pièces et des librettos en plus de collaborer à l’écriture de trois séries jeunesse, la dernière en date étant la troisième saison de Gang de hockey (TFO). Forte de son expérience d’enseignante au Département de théâtre de l’Université d’Ottawa et de coach autant en milieu scolaire que professionnel, elle passe maintenant à la mise en scène. Après avoir dirigé quelques mises en lectures et une production d’Aéroportée au TNO et assisté Eric Coates à la mise en scène de Benevolence à la GCTC, elle collabore actuellement avec l’actrice française Caroline Raynaud à la création d’un spectacle solo, dont une première version a été présentée au Théâtre du Nouvel-Ontario en février 2024.