Sarah Slean, Cecilia Livingston & Hannah Chan-Hartley in conversation
https://nac-cna.ca/en/event/34961
In-person event
*This conversation will be predominantly in English. On closing night of FOCUS: Clara, Robert, Johannes, the NAC Orchestra will premiere commissions by Sarah Slean and Cecilia Livingston, who have created orchestral arrangements of Clara Schumann songs. Meet the composers in this pre-concert chat hosted by Hannah Chan-Hartley. Signed to Atlantic/Warner Records at the tender age of nineteen, four-time JUNO nominee and modern-day Renaissance woman Sarah Slean has released 11 albums in over 10...
Peter A. Herrndorf Place,1 Elgin Street,OttawaHannah Chan-Hartley is an exciting musicologist who specializes in communicating about music to audiences in rigorous, engaging, and innovative ways. Often acting as a bridge between the classical music industry and academic settings, she’s active as a writer, speaker, program book editor, content producer, and instructor with various organizations, including Canada’s National Arts Centre Orchestra, Detroit Opera, and the Barnes Foundation in Philadelphia. In July 2023, she returned to the Verbier Festival as Musicologist-in-Residence at the invitation of the Verbier Festival Academy and UNLTD, a role she also had in 2018 and 2022. She was previously Managing Editor and Musicologist at the Toronto Symphony Orchestra.
Hannah is the creator of the award-winning, internationally acclaimed Visual Listening Guides (symphonygraphique.com)—a new kind of graphic listening guide for symphonic music. Since its initial development in 2015, hundreds of thousands in 22 countries worldwide have used and enjoyed the Guides—in print with concert programs in Canada, Australia, Finland, Singapore, the UK, and the USA; through talks and workshops including at the Verbier Festival; and as available individual publications online. Hannah wrote about the Visual Listening Guide for a chapter of The Oxford Handbook of Public Music Theory (2022), edited by J. Danny Jenkins.
Hannah holds a Bachelor of Music Honours in violin performance from McGill University, a Master of Philosophy in musicology and performance from the University of Oxford, and a PhD in musicology from the University of Illinois at Urbana-Champaign. She has performed professionally as an orchestral violinist and loves to play chamber music. Hannah’s research interests include the social and cultural history of music and music institutions, focusing on the Europe–North America transatlantic context from the 19th century to the present day, as well as the performance and reception history of opera and orchestral music, about which she has written and presented at major conferences.
Hannah Chan-Hartley est une musicologue passionnante, passée experte dans l’art de présenter la musique au public de manière rigoureuse, captivante et innovante. Faisant le pont entre le monde de la musique classique et le milieu universitaire, Hannah est une autrice, conférencière, éditrice de programmes, créatrice de contenu et formatrice auprès de multiples organisations, dont l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada, l’Opéra de Détroit et la Fondation Barnes à Philadelphie. En juillet 2023, elle a effectué un retour au Verbier Festival en tant que musicologue en résidence invitée par la Verbier Festival Academy et UNLTD; un poste qu’elle a également occupé en 2018 et en 2022. Auparavant, elle était directrice de la rédaction et musicologue à l’Orchestre symphonique de Toronto.
Hannah est la créatrice du Visual Listening Guide (symphonygraphique.com), un ouvrage d’écoute visuel nouveau genre sur la musique symphonique, qui a reçu des prix et connu un succès mondial. Depuis leur lancement initial en 2015, ces guides ont été utilisés et appréciés par des centaines de milliers de gens dans 22 pays, notamment en version imprimée pour des programmes de concert au Canada, en Australie, en Finlande, à Singapour, au Royaume-Uni et aux États-Unis; pendant des discussions et des ateliers, y compris au Verbier Festival; et en versions individuelles numériques. Hannah a écrit un chapitre sur le Visual Listening Guide dans l’ouvrage The Oxford Handbook of Public Music Theory (2022), sous la direction de J. Danny Jenkins.
Hannah détient un baccalauréat en musique avec spécialisation en interprétation au violon de l’Université McGill, une maîtrise en musicologie et en interprétation de l’Université d’Oxford, et un doctorat en musicologie de l’Université de l’Illinois à Urbana-Champaign. Elle s’est produite en tant que violoniste professionnelle dans des orchestres et aime interpréter de la musique de chambre. Côté recherche, Hannah s’intéresse à l’histoire sociale et culturelle de la musique et des institutions musicales, en particulier dans le contexte transatlantique de l’Europe et de l’Amérique du Nord du XIXe siècle à nos jours, ainsi qu’à l’histoire des spectacles et de l’accueil réservé aux œuvres pour opéras et orchestres, dont elle a parlé dans ses écrits comme dans des conférences d’envergure.
Signed to Atlantic/Warner Records at the tender age of 19, four-time JUNO nominee and modern-day Renaissance woman Sarah Slean has since released 11 albums in over 10 countries worldwide—but perhaps the most astonishing aspect of her artistry is its breadth. Over her 25-year career, Slean has published two volumes of poetry, starred in short films and a movie musical (spawning two Gemini Award nominations), penned award-winning chamber works, held numerous exhibitions of her paintings, and shared the stage with 10 of the country’s professional orchestras. Classically trained from the age of five, she routinely collaborates with cutting-edge contemporary classical ensembles like The Art of Time, and has been invited to sing world premieres by Canada’s leading living composers. She composes orchestral arrangements for her own music as well as for her pop colleagues (Dan Mangan, Hawksley Workman) and her recent collaborative recording with Symphony Nova Scotia was nominated for both an East Coast Music Award and a JUNO Award in the Classical Album category (2021). Sarah is also an alumna of the prestigious Canadian Film Centre's screen composing residency (2017–2018) and earned her first Canadian Screen Award in 2021. She can also be heard on the CBC’s national hybrid pop/classical radio program About Time as an occasional host.
Citing such diverse influences as Leonard Bernstein, philosophy, Joni Mitchell, Buddhism, and J.S. Bach, her music borrows aspects of cabaret, pop, and orchestral: all knit together by the startling poetry of her lyrics, unique arranging and piano-playing, and that voice, described by the CBC as “a 19th century Kate Bush.” In addition to headlining theatres across Canada, Sarah has also toured Europe, the U.S., and Scandinavia, and has opened internationally for such artists as Bryan Ferry, Rufus Wainwright, Alanis Morissette, Andrew Bird, Feist, Ron Sexsmith, and Chris Isaak. Her 11th solo recording Metaphysics, released in 2017, is described as a “breathtaking amalgamation of Slean’s dramatic orchestral arranging and her signature take on songwriting.” In 2023, Sarah will be composing the music for the stage musical adaptation of the award-winning film Maudie and completing a master’s degree in composition.
Sarah Slean n’avait que 19 ans lorsqu’elle a signé un contrat avec Atlantic/Warner Records. Cette artiste contemporaine touche-à-tout a été quatre fois finaliste pour un prix Juno et a fait paraître 11 albums dans plus de 10 pays. Mais l’élément le plus impressionnant de son œuvre, c’est probablement la pluralité de son art. En plus de 25 ans de carrière, Sarah a signé deux recueils de poésie, donné la réplique dans des courts-métrages et une comédie musicale (qui lui a valu deux nominations pour prix Gemini), composé des œuvres de musique de chambre primées et partagé la scène avec 10 des orchestres professionnels du pays. Ayant commencé la formation classique à l’âge de 5 ans, elle collabore régulièrement avec des ensembles classiques contemporains et avant-gardistes, comme Art of Time. Elle a aussi été invitée à interpréter en première mondiale les chansons de grandes vedettes de la composition contemporaine au Canada. Elle réalise les arrangements orchestraux de ses œuvres et de celles de ses collègues de la musique pop (Dan Mangan, Hawksley Workman). De plus, son dernier enregistrement en collaboration avec Symphony Nova Scotia est en lice pour un Prix de la musique de la côte Est ainsi que pour le prix Juno de l’album classique de l’année (2021). Sarah a terminé récemment la prestigieuse résidence du Centre canadien du film en composition pour la télé ou le cinéma (2017-2018), et elle vient de recevoir son tout premier prix Écrans canadiens (2021). Il est aussi possible de l’écouter à l’émission de radio de musique pop et classique de CBC About Time, qu’elle anime à l’occasion.
Sarah puise son inspiration de différentes sources : Leonard Bernstein, Joni Mitchell, Bach, la philosophie et le bouddhisme. Sa musique emprunte des genres cabaret, pop et orchestral; puis, tout s’entremêle grâce à la poésie de ses paroles, au caractère unique de ses arrangements et de ses notes de piano et à sa voix, décrite par CBC comme celle d’une Kate Bush du XIXe siècle. En plus de se produire dans les théâtres du Canada, Sarah a fait des tournées en Scandinavie et ailleurs en Europe ainsi qu’aux États-Unis. Elle a assuré la première partie d’artistes comme Bryan Ferry, Rufus Wainwright, Alanis Morissette, Andrew Bird, Feist, Ron Sexsmith et Chris Isaak. Son 11e opus solo, Metaphysics, paru en 2017, a été décrit comme un amalgame époustouflant de ses arrangements orchestraux dramatiques et de son style en tant que compositrice. En 2023, elle composera des œuvres pour l’adaptation musicale sur scène du film primé Maudie et terminera aussi sa maîtrise en composition.
Cecilia Livingston specializes in music for voice. She is composer-in-residence at the Canadian Opera Company (2022–) and was composer-in-residence at Glyndebourne Opera (2019–2022). Her music is driven by melody, mixing styles from minimalism to The American Songbook to create work that is lyrical and unsettling.
Cecilia’s residencies at the COC and Glyndebourne build on her two-year fellowship at The American Opera Project in New York. Her opera Singing Only Softly won the inaugural Mécénat Musica Prix 3 Femmes and was nominated for two 2020 Dora Mavor Moore Awards for Theatre (including Outstanding New Opera), and her harp and vibraphone duo Garden features on the 2020 JUNO Classical Album of the Year for Solo or Chamber. Her music has been heard at Bang on a Can’s summer festival, Toronto’s Nuit Blanche art festival, the 21C Music Festival, with the Royal Conservatory of Music, the international World Choir Games, with the Toronto Symphony Orchestra, Kingston Symphony, Tafelmusik Baroque Orchestra, Toronto’s Thin Edge New Music Collective, and on Deutsche Grammophon’s Digital Stage.
Current projects include a song cycle with Orange Prize winning poet Anne Michaels, new work for Soundstreams, and an opera for TorQ Percussion Quartet and Opera 5. Her creative work is supported by the Canada Council for the Arts, the Ontario Arts Council, the Toronto Arts Council, and SOCAN Foundation.
In the summer of 2022, Cecilia joined the faculty at the Banff Centre’s Opera in the 21st Century program, and she is Vice-President of the Canadian League of Composers and an associate composer of the Canadian Music Centre. She was a Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC) Postdoctoral Fellow in Music at King’s College London and her articles and reviews have appeared in Tempo (Cambridge), the Cambridge Opera Journal, and The Opera Quarterly (Oxford); she has given papers on contemporary opera at the Royal Musical Association and American Musicological Society annual conferences.
Winner of the Canadian Music Centre’s Toronto Emerging Composer Award and a winner in the SOCAN Foundation Awards for Young Composers, she studied with Steve Reich at Bang on a Can’s summer festival and Soundstreams’ Emerging Composer Workshop. She holds a doctorate in composition from the University of Toronto, where she was awarded the Theodoros Mirkopoulos Fellowship in Composition.
Spécialiste de la musique pour voix, Cecilia Livingston est compositrice en résidence auprès de la Compagnie d’opéra canadienne (COC) depuis 2022. Elle a également effectué une résidence à l’Opéra de Glyndebourne de 2019 à 2022. Portée par la mélodie, sa musique à la fois poétique et troublante fusionne les styles, du minimalisme au Grand répertoire américain de la chanson.
Avant ses résidences à la COC et à l’Opéra de Glyndebourne, Cecilia Livingston a bénéficié pendant deux ans d’une bourse à l’American Opera Project, à New York. Son opéra Singing Only Softly a remporté le tout premier prix 3 Femmes de Mécénat Musica et a été cité à deux reprises aux prix Dora Mavor Moore, notamment dans la catégorie « nouvel opéra exceptionnel » (2020). Son duo pour harpe et vibraphone, Garden, figure sur l’album Detach qui a décroché le Juno de l’album classique de l’année (solo ou ensemble de chambre) en 2020. On a pu entendre ses compositions au festival d’été de Bang on a Can, à la Nuit Blanche de Toronto, au festival de musique 21C, aux Jeux mondiaux de chorale, et en ligne sur la plateforme de Deutsche Grammophon. Ses compositions ont été interprétées par le Royal Conservatory of Music, l’Orchestre symphonique de Toronto, l’Orchestre symphonique de Kingston, le Tafelmusik Baroque Orchestra et le Thin Edge New Music Collective de Toronto.
Parmi ses projets actuels, signalons un cycle de mélodies avec la poète lauréate du prix Orange pour la fiction, Anne Michaels, une nouvelle composition pour Soundstreams, et un opéra pour le quatuor de percussions TorQ et Opera 5. Ses œuvres bénéficient du soutien des conseils des arts du Canada, de l’Ontario et de Toronto, ainsi que de la Fondation SOCAN.
Depuis l’été 2022, Cecilia Livingston enseigne au sein du programme l’Opéra au XXIe siècle du Centre des arts de Banff. Elle est compositrice agréée au Centre de musique canadienne et vice-présidente de la Ligue canadienne des compositeurs. Elle a bénéficié d’une bourse postdoctorale en musique du Conseil de recherches en sciences humaines au King’s College de Londres. Elle a publié des articles et des critiques dans Tempo (Cambridge), le Cambridge Opera Journal et l’Opera Quarterly (Oxford); elle a également présenté des articles sur l’opéra contemporain lors des conférences annuelles de la Royal Musical Association et de l’American Musicological Society.
Nommée compositrice émergente de Toronto par le Centre de musique canadienne, Cecilia Livingston est lauréate du Prix de la Fondation SOCAN pour les jeunes compositeurs et compositrices. Elle a étudié auprès de Steve Reich au festival d’été de Bang on a Can et a participé à l’atelier pour compositeurs et compositrices de la relève de Soundstreams. Elle est titulaire d’un doctorat en composition de l’Université de Toronto, où elle a reçu la bourse Theodoros Mirkopoulos en composition.
*This conversation will be predominantly in English.
On closing night of FOCUS: Clara, Robert, Johannes, the NAC Orchestra will premiere commissions by Sarah Slean and Cecilia Livingston, who have created orchestral arrangements of Clara Schumann songs. Meet the composers in this pre-concert chat hosted by Hannah Chan-Hartley.
Signed to Atlantic/Warner Records at the tender age of nineteen, four-time JUNO nominee and modern-day Renaissance woman Sarah Slean has released 11 albums in over 10 countries worldwide—but perhaps the most astonishing aspect of her artistry is its breadth. Over her 25-year career, Slean has published two volumes of poetry, starred in short films and a movie musical (spawning two Gemini Award nominations), penned award-winning chamber works, held numerous exhibitions of her paintings and shared the stage with 10 of the Canada’s professional orchestras.
Cecilia Livingston specializes in music for voice. She is composer-in-residence at the Canadian Opera Company and was composer-in-residence at Glyndebourne Opera (2019-2022). Her music is driven by melody, mixing styles from minimalism to The American Songbook to create work that is lyrical and unsettling.
Hannah Chan-Hartley is an exciting musicologist who specializes in communicating about music to audiences in engaging, and innovative ways. Often acting as a bridge between the classical music industry and popular and academic settings, she’s active as a writer, speaker, program book editor, content producer, and instructor with various organizations, including Canada’s National Arts Centre Orchestra, Detroit Opera, and the Barnes Foundation in Philadelphia.
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Pre-concert talks at Peter Herrndorf Place in the National Arts Centre are free and open to the public.
Consult our event calendar for the full lineup of concerts, talks and events in the NAC Orchestra's season-opening festival, FOCUS: Clara, Robert, Johannes.
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Join us for discussions, activities, and presentations related to this event.
Hannah Chan-Hartley is an exciting musicologist who specializes in communicating about music to audiences in rigorous, engaging, and innovative ways. Often acting as a bridge between the classical music industry and academic settings, she’s active as a writer, speaker, program book editor, content producer, and instructor with various organizations, including Canada’s National Arts Centre Orchestra, Detroit Opera, and the Barnes Foundation in Philadelphia. In July 2023, she returned to the Verbier Festival as Musicologist-in-Residence at the invitation of the Verbier Festival Academy and UNLTD, a role she also had in 2018 and 2022. She was previously Managing Editor and Musicologist at the Toronto Symphony Orchestra.
Hannah is the creator of the award-winning, internationally acclaimed Visual Listening Guides (symphonygraphique.com)—a new kind of graphic listening guide for symphonic music. Since its initial development in 2015, hundreds of thousands in 22 countries worldwide have used and enjoyed the Guides—in print with concert programs in Canada, Australia, Finland, Singapore, the UK, and the USA; through talks and workshops including at the Verbier Festival; and as available individual publications online. Hannah wrote about the Visual Listening Guide for a chapter of The Oxford Handbook of Public Music Theory (2022), edited by J. Danny Jenkins.
Hannah holds a Bachelor of Music Honours in violin performance from McGill University, a Master of Philosophy in musicology and performance from the University of Oxford, and a PhD in musicology from the University of Illinois at Urbana-Champaign. She has performed professionally as an orchestral violinist and loves to play chamber music. Hannah’s research interests include the social and cultural history of music and music institutions, focusing on the Europe–North America transatlantic context from the 19th century to the present day, as well as the performance and reception history of opera and orchestral music, about which she has written and presented at major conferences.
Hannah Chan-Hartley est une musicologue passionnante, passée experte dans l’art de présenter la musique au public de manière rigoureuse, captivante et innovante. Faisant le pont entre le monde de la musique classique et le milieu universitaire, Hannah est une autrice, conférencière, éditrice de programmes, créatrice de contenu et formatrice auprès de multiples organisations, dont l’Orchestre du Centre national des Arts du Canada, l’Opéra de Détroit et la Fondation Barnes à Philadelphie. En juillet 2023, elle a effectué un retour au Verbier Festival en tant que musicologue en résidence invitée par la Verbier Festival Academy et UNLTD; un poste qu’elle a également occupé en 2018 et en 2022. Auparavant, elle était directrice de la rédaction et musicologue à l’Orchestre symphonique de Toronto.
Hannah est la créatrice du Visual Listening Guide (symphonygraphique.com), un ouvrage d’écoute visuel nouveau genre sur la musique symphonique, qui a reçu des prix et connu un succès mondial. Depuis leur lancement initial en 2015, ces guides ont été utilisés et appréciés par des centaines de milliers de gens dans 22 pays, notamment en version imprimée pour des programmes de concert au Canada, en Australie, en Finlande, à Singapour, au Royaume-Uni et aux États-Unis; pendant des discussions et des ateliers, y compris au Verbier Festival; et en versions individuelles numériques. Hannah a écrit un chapitre sur le Visual Listening Guide dans l’ouvrage The Oxford Handbook of Public Music Theory (2022), sous la direction de J. Danny Jenkins.
Hannah détient un baccalauréat en musique avec spécialisation en interprétation au violon de l’Université McGill, une maîtrise en musicologie et en interprétation de l’Université d’Oxford, et un doctorat en musicologie de l’Université de l’Illinois à Urbana-Champaign. Elle s’est produite en tant que violoniste professionnelle dans des orchestres et aime interpréter de la musique de chambre. Côté recherche, Hannah s’intéresse à l’histoire sociale et culturelle de la musique et des institutions musicales, en particulier dans le contexte transatlantique de l’Europe et de l’Amérique du Nord du XIXe siècle à nos jours, ainsi qu’à l’histoire des spectacles et de l’accueil réservé aux œuvres pour opéras et orchestres, dont elle a parlé dans ses écrits comme dans des conférences d’envergure.
Signed to Atlantic/Warner Records at the tender age of 19, four-time JUNO nominee and modern-day Renaissance woman Sarah Slean has since released 11 albums in over 10 countries worldwide—but perhaps the most astonishing aspect of her artistry is its breadth. Over her 25-year career, Slean has published two volumes of poetry, starred in short films and a movie musical (spawning two Gemini Award nominations), penned award-winning chamber works, held numerous exhibitions of her paintings, and shared the stage with 10 of the country’s professional orchestras. Classically trained from the age of five, she routinely collaborates with cutting-edge contemporary classical ensembles like The Art of Time, and has been invited to sing world premieres by Canada’s leading living composers. She composes orchestral arrangements for her own music as well as for her pop colleagues (Dan Mangan, Hawksley Workman) and her recent collaborative recording with Symphony Nova Scotia was nominated for both an East Coast Music Award and a JUNO Award in the Classical Album category (2021). Sarah is also an alumna of the prestigious Canadian Film Centre's screen composing residency (2017–2018) and earned her first Canadian Screen Award in 2021. She can also be heard on the CBC’s national hybrid pop/classical radio program About Time as an occasional host.
Citing such diverse influences as Leonard Bernstein, philosophy, Joni Mitchell, Buddhism, and J.S. Bach, her music borrows aspects of cabaret, pop, and orchestral: all knit together by the startling poetry of her lyrics, unique arranging and piano-playing, and that voice, described by the CBC as “a 19th century Kate Bush.” In addition to headlining theatres across Canada, Sarah has also toured Europe, the U.S., and Scandinavia, and has opened internationally for such artists as Bryan Ferry, Rufus Wainwright, Alanis Morissette, Andrew Bird, Feist, Ron Sexsmith, and Chris Isaak. Her 11th solo recording Metaphysics, released in 2017, is described as a “breathtaking amalgamation of Slean’s dramatic orchestral arranging and her signature take on songwriting.” In 2023, Sarah will be composing the music for the stage musical adaptation of the award-winning film Maudie and completing a master’s degree in composition.
Sarah Slean n’avait que 19 ans lorsqu’elle a signé un contrat avec Atlantic/Warner Records. Cette artiste contemporaine touche-à-tout a été quatre fois finaliste pour un prix Juno et a fait paraître 11 albums dans plus de 10 pays. Mais l’élément le plus impressionnant de son œuvre, c’est probablement la pluralité de son art. En plus de 25 ans de carrière, Sarah a signé deux recueils de poésie, donné la réplique dans des courts-métrages et une comédie musicale (qui lui a valu deux nominations pour prix Gemini), composé des œuvres de musique de chambre primées et partagé la scène avec 10 des orchestres professionnels du pays. Ayant commencé la formation classique à l’âge de 5 ans, elle collabore régulièrement avec des ensembles classiques contemporains et avant-gardistes, comme Art of Time. Elle a aussi été invitée à interpréter en première mondiale les chansons de grandes vedettes de la composition contemporaine au Canada. Elle réalise les arrangements orchestraux de ses œuvres et de celles de ses collègues de la musique pop (Dan Mangan, Hawksley Workman). De plus, son dernier enregistrement en collaboration avec Symphony Nova Scotia est en lice pour un Prix de la musique de la côte Est ainsi que pour le prix Juno de l’album classique de l’année (2021). Sarah a terminé récemment la prestigieuse résidence du Centre canadien du film en composition pour la télé ou le cinéma (2017-2018), et elle vient de recevoir son tout premier prix Écrans canadiens (2021). Il est aussi possible de l’écouter à l’émission de radio de musique pop et classique de CBC About Time, qu’elle anime à l’occasion.
Sarah puise son inspiration de différentes sources : Leonard Bernstein, Joni Mitchell, Bach, la philosophie et le bouddhisme. Sa musique emprunte des genres cabaret, pop et orchestral; puis, tout s’entremêle grâce à la poésie de ses paroles, au caractère unique de ses arrangements et de ses notes de piano et à sa voix, décrite par CBC comme celle d’une Kate Bush du XIXe siècle. En plus de se produire dans les théâtres du Canada, Sarah a fait des tournées en Scandinavie et ailleurs en Europe ainsi qu’aux États-Unis. Elle a assuré la première partie d’artistes comme Bryan Ferry, Rufus Wainwright, Alanis Morissette, Andrew Bird, Feist, Ron Sexsmith et Chris Isaak. Son 11e opus solo, Metaphysics, paru en 2017, a été décrit comme un amalgame époustouflant de ses arrangements orchestraux dramatiques et de son style en tant que compositrice. En 2023, elle composera des œuvres pour l’adaptation musicale sur scène du film primé Maudie et terminera aussi sa maîtrise en composition.
Cecilia Livingston specializes in music for voice. She is composer-in-residence at the Canadian Opera Company (2022–) and was composer-in-residence at Glyndebourne Opera (2019–2022). Her music is driven by melody, mixing styles from minimalism to The American Songbook to create work that is lyrical and unsettling.
Cecilia’s residencies at the COC and Glyndebourne build on her two-year fellowship at The American Opera Project in New York. Her opera Singing Only Softly won the inaugural Mécénat Musica Prix 3 Femmes and was nominated for two 2020 Dora Mavor Moore Awards for Theatre (including Outstanding New Opera), and her harp and vibraphone duo Garden features on the 2020 JUNO Classical Album of the Year for Solo or Chamber. Her music has been heard at Bang on a Can’s summer festival, Toronto’s Nuit Blanche art festival, the 21C Music Festival, with the Royal Conservatory of Music, the international World Choir Games, with the Toronto Symphony Orchestra, Kingston Symphony, Tafelmusik Baroque Orchestra, Toronto’s Thin Edge New Music Collective, and on Deutsche Grammophon’s Digital Stage.
Current projects include a song cycle with Orange Prize winning poet Anne Michaels, new work for Soundstreams, and an opera for TorQ Percussion Quartet and Opera 5. Her creative work is supported by the Canada Council for the Arts, the Ontario Arts Council, the Toronto Arts Council, and SOCAN Foundation.
In the summer of 2022, Cecilia joined the faculty at the Banff Centre’s Opera in the 21st Century program, and she is Vice-President of the Canadian League of Composers and an associate composer of the Canadian Music Centre. She was a Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC) Postdoctoral Fellow in Music at King’s College London and her articles and reviews have appeared in Tempo (Cambridge), the Cambridge Opera Journal, and The Opera Quarterly (Oxford); she has given papers on contemporary opera at the Royal Musical Association and American Musicological Society annual conferences.
Winner of the Canadian Music Centre’s Toronto Emerging Composer Award and a winner in the SOCAN Foundation Awards for Young Composers, she studied with Steve Reich at Bang on a Can’s summer festival and Soundstreams’ Emerging Composer Workshop. She holds a doctorate in composition from the University of Toronto, where she was awarded the Theodoros Mirkopoulos Fellowship in Composition.
Spécialiste de la musique pour voix, Cecilia Livingston est compositrice en résidence auprès de la Compagnie d’opéra canadienne (COC) depuis 2022. Elle a également effectué une résidence à l’Opéra de Glyndebourne de 2019 à 2022. Portée par la mélodie, sa musique à la fois poétique et troublante fusionne les styles, du minimalisme au Grand répertoire américain de la chanson.
Avant ses résidences à la COC et à l’Opéra de Glyndebourne, Cecilia Livingston a bénéficié pendant deux ans d’une bourse à l’American Opera Project, à New York. Son opéra Singing Only Softly a remporté le tout premier prix 3 Femmes de Mécénat Musica et a été cité à deux reprises aux prix Dora Mavor Moore, notamment dans la catégorie « nouvel opéra exceptionnel » (2020). Son duo pour harpe et vibraphone, Garden, figure sur l’album Detach qui a décroché le Juno de l’album classique de l’année (solo ou ensemble de chambre) en 2020. On a pu entendre ses compositions au festival d’été de Bang on a Can, à la Nuit Blanche de Toronto, au festival de musique 21C, aux Jeux mondiaux de chorale, et en ligne sur la plateforme de Deutsche Grammophon. Ses compositions ont été interprétées par le Royal Conservatory of Music, l’Orchestre symphonique de Toronto, l’Orchestre symphonique de Kingston, le Tafelmusik Baroque Orchestra et le Thin Edge New Music Collective de Toronto.
Parmi ses projets actuels, signalons un cycle de mélodies avec la poète lauréate du prix Orange pour la fiction, Anne Michaels, une nouvelle composition pour Soundstreams, et un opéra pour le quatuor de percussions TorQ et Opera 5. Ses œuvres bénéficient du soutien des conseils des arts du Canada, de l’Ontario et de Toronto, ainsi que de la Fondation SOCAN.
Depuis l’été 2022, Cecilia Livingston enseigne au sein du programme l’Opéra au XXIe siècle du Centre des arts de Banff. Elle est compositrice agréée au Centre de musique canadienne et vice-présidente de la Ligue canadienne des compositeurs. Elle a bénéficié d’une bourse postdoctorale en musique du Conseil de recherches en sciences humaines au King’s College de Londres. Elle a publié des articles et des critiques dans Tempo (Cambridge), le Cambridge Opera Journal et l’Opera Quarterly (Oxford); elle a également présenté des articles sur l’opéra contemporain lors des conférences annuelles de la Royal Musical Association et de l’American Musicological Society.
Nommée compositrice émergente de Toronto par le Centre de musique canadienne, Cecilia Livingston est lauréate du Prix de la Fondation SOCAN pour les jeunes compositeurs et compositrices. Elle a étudié auprès de Steve Reich au festival d’été de Bang on a Can et a participé à l’atelier pour compositeurs et compositrices de la relève de Soundstreams. Elle est titulaire d’un doctorat en composition de l’Université de Toronto, où elle a reçu la bourse Theodoros Mirkopoulos en composition.