Mikael Karlsson lives in Harlem, NYC. He moved to New York from Sweden in 2000 and graduated Summa Cum Laude with departmental honours with a Master’s degree in classical composition from the Aaron Copland School of Music in 2005.
Mikael’s music has been performed at Carnegie Hall, Le Poisson Rouge, Lincoln Center, the Museum of Modern Art in NYC, at the Festspielhaus in Baden-Baden, The Paris Opera, The Oslo Opera House, the Royal Swedish Opera House, The Semperoper in Dresden, Le Poisson Rouge in NYC, The Ingmar Bergman Center at Fårö, The Joyce Theater, Brooklyn Academy of Music, and at new music festivals and opera houses across the world.
His commissions for dance include works for The Paris Opera (Play – Ekman), The Norwegian Opera and Ballet (Rooms, A Swan Lake, Resin – Ekman; Player – Proietto), Vienna State Opera (Blanc – Proietto), The Paris Opera (Play – Ekman), NDT 2 (Left Right, Left Right – Ekman), Ailey II, the Royal Swedish Opera and Ballet (Tyll, Midsummer Night’s Dream – Ekman), The Semperoper (COW – Ekman) and many works for Cedar Lake Contemporary Ballet (among others Tuplet – Ekman).
He is currently working on two operas with Royce Vavrek (librettist); Melancholia (based on the Lars von Trier film) for the Royal Swedish Opera to premiere in 2023, and Fanny and Alexander (based on the Ingmar Bergman film) for the La Monnaie Opera in Brussels to premiere in 2024.
In 2007, Mikael was included in Out Magazine’s Out 100 list of influential people. The score to his piece Nasty Fucker was published in Butt Magazine. In 2012, NYC Public Radio’s listeners voted him as one of their 100 favourite classical composers under 40.
He has composed for the International Contemporary Ensemble, American Contemporary Music Ensemble, Callie Day, Black Sun Productions, Lydia Lunch, Claire Chase, Joshua Rubin, Anne Sofie von Otter, Rosamund Pike, Mivos Quartet, Sirius Quartet, The Dahlkvist Quartet, Niklas Brommare, Blythe Gaissert, John Kelly, Abby Fischer, and pop-singer Lykke Li, Anna von Hausswolff and Mariam Wallentin. His first opera, The Echo Drift, premiered at the Prototype Festival in New York in 2018.
Mikael has released over a dozen albums with works for orchestra, chamber works and soundtracks ranging from pop and film music to sound collages, dance scores and avant-garde concert music. He continues a steadfast collaboration with renowned choreographer and director Alexander Ekman. Since 2012, they have created nine works for the stage.
In May 2014 he received the Wladimir and Rhoda Lakond award “for an exceptional mid-career composer” from the American Academy of Arts and Letters.
Mikael Karlsson vit à Harlem, NYC. Il quitte la Suède pour s’installer à New York en 2000 où il obtient une maîtrise en composition classique de la Aaron Copland School of Music en 2005 avec mention très bien.
La musique de Mikael a été jouée au Carnegie Hall, au Poisson Rouge, au Lincoln Center, au Musée d’art moderne, à la Brooklyn Academy of Music et au Joyce Theater à New York, au Festspielhaus de Baden-Baden, à l’Opéra de Paris, à l’Opéra d’Oslo, à l’Opéra royal de Suède, au Semperoper de Dresde, au Ingmar Bergman Center de Fårö et par des festivals et maisons d’opéra de musique nouvelle du monde entier.
Il a reçu des commandes d’oeuvres pour la danse des compagnies et institutions suivantes : l’Opéra de Paris (Play – Ekman), l’Opéra et le Ballet de Norvège (Rooms, A Swan Lake, Resin – Ekman; Player – Proietto), l’Opéra d’État de Vienne (Blanc – Proietto), le NDT 2 (Left Right, Left Right – Ekman), l’Ailey II, l’Opéra et le Ballet royal de Suède (Tyll, Midsummer Night’s Dream – Ekman), le Semperoper (COW – Ekman) et la Cedar Lake Contemporary Ballet (Tuplet – Ekman, entre autres).
Il travaille présentement sur deux opéras avec Royce Vavrek (librettiste); Melancholia (basé sur le film de Lars von Trier) pour l’Opéra Royale de la Suède qui aura sa première en 2023, et Fanny et Alexander (basé sur le film d’Ingrid Bergman) pour La Monnaie opéra à Brucelles qui aura sa première en 2024.
En 2007, Mikael figurait sur la liste des 100 personnes les plus influentes du magazine Out. Sa pièce Nasty Fucker a été publiée dans le magazine Butt. En 2012, les auditeurs de la NYC Public Radio l'ont élu comme l'un de leurs 100 compositeurs classiques préférés de moins de 40 ans.
Il a composé pour l’International Contemporary Ensemble, l’American Contemporary Music Ensemble, Callie Day, Black Sun Productions, Lydia Lunch, Claire Chase, Joshua Rubin, Anne Sofie von Otter, Rosamund Pike Mivos Quartet, Sirius Quartet, The Dahlkvist Quartet, Niklas Brommare, Blythe Gaissert, John Kelly, Lennart Mårtensson, Abby Fischer et les chanteuses pop Lykke Li, Anna von Hausswolff et Mariam Wallentin. Son premier opéra, The Echo Drift, a été créé au Festival Prototype à New York en 2018.
Mikael a publié plus d’une douzaine d’albums d’oeuvres pour orchestre, des oeuvres de musique de chambre et de nombreuses bandes sonores allant du pop à la musique de film aux collages sonores, en passant par des compositions musicales pour la danse et la musique de concert d'avant-garde. Il poursuit une collaboration soutenue avec le célèbre chorégraphe et metteur en scène Alexander Ekman. Depuis 2012, ils ont créé neuf oeuvres pour la scène.
En mai 2014, il a reçu le prix Wladimir et Rhoda Lakond décerné par l'Académie américaine des arts et des lettres à "un compositeur exceptionnel en milieu de carrière".