Samoan Australian Lisa Fa’alafi is a multidimensional artist and teine toa living and working on Yuggera and Turrbal country. With 20 years experience as a performer, designer, dramaturg and director. The heart of her process makes space for indigenised feminine processes, pushing cultural and gender boundaries as well as Decolonising western theatrical spaces. Her work is visually stunning, highly entertaining, conceptual, political and uses theatre as an instrument to create change. Lisa is Co-Director of artist collective Polytoxic who have created platforms and landmark intersectional works recently commissioned by Brisbane Festival for two large scale works; Snapshot multimedia arial work 2020 and Matilda award nominated feminist work Demolition 2021. As an independent maker, Lisa’s work combines her ethos with a unique style of cultural analysis, experimentation with form and eye for design. From theatre direction and choreography, costume and set design, immersive interactive design and performance as well as her work as a speaker on diversity and intersectional feminism in theatre, Lisa has worked with numerous renowned artists and companies, including Rosanna Raymond’s SaVAge K’lub (APT GOMA), ATUA (National Gallery of Australia), Nick Cave: The Heard (GOMA), The Guilty Feminist, Babushka, Circa, The Art Engineers, Don’t Speak UK, The Treasury London, Bech and Phluxus2 Dance Collective. Her work has been seen at Sydney Festival, festivals in Noumea and Vanuatu, Darwin Festival, Brisbane Festival, Las Vegas Burlesque Hall of Fame, Dublin Fringe, Planet IndigenUs Canada and PS122’s COIL Festival NYC. Lisa is the Co-creator, Writer, Director, Designer, Choreographer and Performer for the international smash hit Hot Brown Honey, performing across six countries, the work has receiving massive popular and critical acclaim, winning the prestigious 2016 UK Total Theatre Award for Innovation, Experimentation and Playing with Form, 2016 Greenroom Awards for Best Production and Best Design, 2017 Helpmann Award for Best Cabaret Performer and 2018 Nominee for Best Touring Production for the UK Theatre Awards. Lisa continues to grow a cohort of incredible BIPOC creatives through the Hive City Legacy Project which first premiered a London show at Roundhouse 2018, touring 2019 and 2022 will see the creation of a new HCL show with Dublin Fringe Festival who have commissioned a new Irish hive. Today she is sought out for her skills as a director, dramaturg, mentor and is working with POC artists across Australia, the UK and Canada.
Australienne d’ascendance samoane, Lisa Fa’alafi est une artiste multidimensionnelle et teine toa (« fille courageuse ») qui vit et travaille en pays Yuggera et Turrbal. Elle compte vingt ans d’expérience comme interprète, conceptrice, dramaturge et metteuse en scène. Au cœur de sa démarche se situent les processus féminins aborigènes, repoussant les frontières culturelles et de genre et décolonisant les espaces théâtraux occidentaux. Son œuvre est visuellement saisissante, très divertissante, conceptuelle, politique, et utilise le théâtre comme instrument du changement. Elle est codirectrice du collectif d’artistes Polytoxic qui a créé des plateformes et des œuvres intersectionnelles marquantes, récemment pour le Festival de Brisbane qui lui a commandé deux spectacles à grand déploiement : la pièce aérienne multimédia Snapshot en 2020 et Demolition, une œuvre féministe mise en nomination pour le prix Matilda en 2021. Créatrice indépendante, elle associe dans son travail sa philosophie personnelle à un style unique d’analyse culturelle, d’expériences sur la forme et de conception visuelle. De la mise en scène et la chorégraphie à la conception de costumes et de décors, en passant par la conception interactive immersive et la performance, sans oublier son travail de conférencière sur la diversité et le féminisme intersectionnel au théâtre, elle a été amenée à collaborer avec un grand nombre d’artistes et de compagnies de renom, notamment Rosanna Raymond (SaVAge K’lub, APT GOMA), ATUA (National Gallery of Australia), Nick Cave (The Heard, GOMA), The Guilty Feminist, Babushka, Circa, The Art Engineers, Don’t Speak UK, The Treasury London, Bech and Phluxus2 Dance Collective. Ses œuvres ont été présentées au Festival de Sydney, aux festivals de Nouméa et de Vanuatu, au Festival de Darwin, au Festival de Brisbane, au Las Vegas Burlesque Hall of Fame, au Fringe de Dublin, à Planet IndigenUs Canada et au COIL Festival de PS122 à New York. Lisa est la cocréatrice, autrice, metteuse en scène, scénographe, chorégraphe et interprète du grand succès international Hot Brown Honey : présentée dans six pays, l’œuvre a reçu un accueil enthousiaste tant du public que de la critique, remportant le prestigieux prix UK Total Theatre 2016 pour l’innovation, l’expérimentation et le jeu avec la forme, les prix Greenroom 2016 de la meilleure production et de la meilleure scénographie, et le prix Helpmann 2017 de la meilleure artiste de cabaret, en plus d’être finaliste au titre de meilleure production de tournée aux UK Theatre Awards. Elle continue de faire croître une formidable cohorte d’artistes de création PANDC dans le cadre du projet Hive City Legacy (HCL), qui a présenté son premier spectacle à la Roundhouse de Londres en 2018, puis en tournée en 2019, et qui créera une nouvelle production au festival Fringe de Dublin. Très recherchée pour ses compétences en tant que metteuse en scène, dramaturge et mentore, elle travaille avec des artistes de couleur à travers l’Australie, le Royaume-Uni et le Canada.