SPHERE Festival
https://nac-cna.ca/en/event/36991
In-person event
The great transition currently underway from an extractive society to a regenerative society is most commonly framed in economic, technological and political terms. As significant efforts across these fields struggle to fully activate the transformation, can the arts help to close the gap by activating our cultural selves towards more sustainable lives? In this panel, Climate Dramaturg Vicki Stroich (Caravan Farm Theatre), Metcalf Fellow on Arts and Society David Maggs,...
Peter A. Herrndorf Place,1 Elgin Street,OttawaDavid Maggs carries on an active career as an interdisciplinary artist and researcher focused on arts, climate change, and sustainability. He is the founder and pianist for Dark by Five, has written works for the stage, and created augmented reality and virtual reality projects which have been included in the UK’s Future of Live Performance Spotlight Gallery. David is the artistic director of the rural Canadian interarts organization Camber Arts. He initiated and co-produced the CBC doc channel film The Country, exploring the Canadian government’s handling of Indigenous identity in Newfoundland. As a fellow at the University of Toronto’s Munk School for Global Affairs, David co-authored Sustainability in an Imaginary World (Routledge Press, 2020) with mentor and longtime collaborator John Robinson, exploring the relationship between art and sustainability. He is former senior fellow at the Institute for Advanced Studies in Sustainability in Potsdam, Germany, where he led work on culture and climate change.
Following the publication of Art and the World After This, David became the inaugural Fellow on Art and Society at the Metcalf Foundation. In collaboration with the UK Innovation Foundation NESTA, he co-authored Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an emerging field, a report on groundbreaking work on impact investing in cultural and creative industries. David has been a featured speaker at the Canadian Arts Summit, The International Transdisciplinarity Conference (Leuphana), The American Association for the Advancement of Science (Vancouver), Swiss Federal Institute of Technology (Zurich), the International Association for Analytical Psychology (Berlin), The Arts of Living with Nature (Kyoto), and is the upcoming keynote speaker at the International Society of Music Educators this July in Helsinki.
David Maggs fait activement carrière en tant qu’artiste interdisciplinaire et chercheur spécialisé en art, changements climatiques et durabilité. Il est le fondateur et le pianiste de l’ensemble Dark by Five (page en anglais), a écrit des œuvres pour la scène et a créé des projets de réalité virtuelle et augmentée présentés dans le cadre de la galerie Spotlight: Future of Live Performance au Royaume-Uni. Il est le directeur artistique de l’organisation interdisciplinaire canadienne en milieu rural Camber Arts (page en anglais), et a conçu et coproduit le film documentaire de la CBC The Country, qui explore le traitement des questions d’identité autochtone à Terre-Neuve par le gouvernement canadien. En tant que boursier de l’École Munk des affaires internationales de l’Université de Toronto, David Maggs a coécrit avec son mentor et collaborateur de longue date John Robinson Sustainability in an Imaginary World (Routledge Press, 2020, page en anglais), qui explore les liens entre art et durabilité. Il a été agrégé supérieur à l’Institut d’études supérieures en durabilité de Potsdam, en Allemagne, où il a dirigé des projets sur la culture et les changements climatiques.
Après la publication de Art and the World After This (page en anglais), David Maggs est devenu le premier boursier en arts et société de la Fondation Metcalf. En collaboration avec la fondation d’innovation britannique NESTA, il a coécrit Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an emerging field (page en anglais), un rapport présentant des travaux révolutionnaires sur les investissements à retombées sociales et environnementales dans les secteurs de la culture et de la création. Il a été conférencier pour le Sommet canadien des arts, la Conférence internationale sur la transdisciplinarité (Université Leuphana), l’American Association for the Advancement of Science (Vancouver), l’École polytechnique fédérale (Zürich), l’Association internationale de psychologie analytique (Berlin) et le symposium The Arts of Living with Nature (Kyoto); il sera également le conférencier principal lors du congrès de l’International Society of Music Educators en juillet à Helsinki.
Vicki Stroich is honoured to live and work on the unceded, traditional territories of the of the Secwépemc Nation and the Syilx Okanagan Nation in the North Okanagan after joining the Caravan Farm Theatre team as Artistic and Environmental Programs Manager. Vicki is a dramaturg, nonprofit leader and community builder with over 25 years of experience. Designing and hosting creative spaces and fostering collaboration are Vicki’s great passions. Prior to joining Caravan Farm Theatre full time, Vicki was based in Calgary and worked for Alberta Ecotrust and Alberta Theatre Projects. She also works with a range of artists and organizations as a dramaturg and facilitator. She has a BFA Drama from University of Calgary and an Extension Certificate in Social Innovation and Changemaking from Mount Royal University. She is a Board Member for the Centre for Sustainable Practice in the Arts and Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Vicki has received a Betty Mitchell Award for Outstanding Achievement for her work on new Canadian plays.
Aujourd’hui responsable des programmes artistiques et environnementaux pour le Caravan Farm Theatre, Vicki Stroich a l’honneur de vivre et de travailler sur les territoires traditionnels non cédés des Nations Secwépemc et Syilx Okanagan, dans l’Okanagan-Nord. Conseillère dramaturgique, dirigeante d’organismes à but non lucratif et bâtisseuse communautaire comptant plus de 25 ans d’expérience, elle se passionne pour la conception et l’organisation d’espaces créatifs favorisant la collaboration. Avant d’occuper son poste actuel à temps plein, elle a vécu à Calgary et travaillé pour la Fondation Alberta Ecotrust et pour Alberta Theatre Projects. Elle collabore avec un éventail d’artistes et d’organisations à titre de conseillère dramaturgique et animatrice. Elle possède un baccalauréat en théâtre de l’Université de Calgary et un certificat de perfectionnement en innovation et changements sociaux de l’Université Mount Royal. Elle est membre des conseils d’administration du Centre for Sustainable Practice in the Arts et de Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Elle a remporté un prix Betty Mitchell pour ses contributions exceptionnelles à la création de pièces canadiennes.
A passionate environmentalist since her early teens, Judi is thrilled with her newly expanded role as Associate Producer, Artistic Programming and Environmental Projects for English Theatre. Judi is also a Co-founder and the former Operations Lead at SCALE (Sectoral Climate Arts Leadership for the Emergency), a non-profit network of artists, cultural practitioners, and arts organisations committed to addressing the climate emergency, founded in 2021. At the NAC, she has produced projects such as Grand Acts of Theatre, Stages of Transformation, the NAC Hip Hop Theatre Festival, the annual ceremony for the Siminovitch Prize (2016-2020) and Family Day (2011-2015), among many others. She was the recipient of the CEO’s Award of Excellence in 2020. She formerly served on the boards of The Only Animal and the Professional Association of Canadian Theatres, and is grateful to live and work on unceded Anishinaabe Algonquin territory, nestled between two waterways.
Jeune adolescente, Judi était déjà une environnementaliste passionnée. Occupant depuis longtemps le poste de productrice associée, Programmation artistique au sein du Théâtre anglais, elle a déjà siégé aux conseils d’administration de The Only Animal et de la Professional Association of Canadian Theatres. Elle est aussi cofondatrice et ex-responsable de l’exploitation de l’organisme LeSAUT (Leadership Sectoriel des Arts sur l’Urgence de la Transition écologique), un réseau à but non lucratif fondé en 2021 et composé d’artistes, de spécialistes de la culture et d’organisations artistiques cherchant à s’attaquer à la crise climatique.
The great transition currently underway from an extractive society to a regenerative society is most commonly framed in economic, technological and political terms. As significant efforts across these fields struggle to fully activate the transformation, can the arts help to close the gap by activating our cultural selves towards more sustainable lives?
In this panel, Climate Dramaturg Vicki Stroich (Caravan Farm Theatre), Metcalf Fellow on Arts and Society David Maggs, and NAC English Theatre’s Judi Pearl discuss their emergent, research-based approach to working with artists around themes of climate and sustainability. With Irresistible Neighbourhoods as the primary case study, this talk will explore the conceptual framework underpinning the project, and how the process aims to guide artists away from didactic imperatives and towards more imaginative storytelling, with the ultimate goal of cultivating a sense of belonging for audiences in worlds we are yet to inhabit. Moderated by Nina Lee Aquino.
Please note this event is in English only.
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David Maggs carries on an active career as an interdisciplinary artist and researcher focused on arts, climate change, and sustainability. He is the founder and pianist for Dark by Five, has written works for the stage, and created augmented reality and virtual reality projects which have been included in the UK’s Future of Live Performance Spotlight Gallery. David is the artistic director of the rural Canadian interarts organization Camber Arts. He initiated and co-produced the CBC doc channel film The Country, exploring the Canadian government’s handling of Indigenous identity in Newfoundland. As a fellow at the University of Toronto’s Munk School for Global Affairs, David co-authored Sustainability in an Imaginary World (Routledge Press, 2020) with mentor and longtime collaborator John Robinson, exploring the relationship between art and sustainability. He is former senior fellow at the Institute for Advanced Studies in Sustainability in Potsdam, Germany, where he led work on culture and climate change.
Following the publication of Art and the World After This, David became the inaugural Fellow on Art and Society at the Metcalf Foundation. In collaboration with the UK Innovation Foundation NESTA, he co-authored Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an emerging field, a report on groundbreaking work on impact investing in cultural and creative industries. David has been a featured speaker at the Canadian Arts Summit, The International Transdisciplinarity Conference (Leuphana), The American Association for the Advancement of Science (Vancouver), Swiss Federal Institute of Technology (Zurich), the International Association for Analytical Psychology (Berlin), The Arts of Living with Nature (Kyoto), and is the upcoming keynote speaker at the International Society of Music Educators this July in Helsinki.
David Maggs fait activement carrière en tant qu’artiste interdisciplinaire et chercheur spécialisé en art, changements climatiques et durabilité. Il est le fondateur et le pianiste de l’ensemble Dark by Five (page en anglais), a écrit des œuvres pour la scène et a créé des projets de réalité virtuelle et augmentée présentés dans le cadre de la galerie Spotlight: Future of Live Performance au Royaume-Uni. Il est le directeur artistique de l’organisation interdisciplinaire canadienne en milieu rural Camber Arts (page en anglais), et a conçu et coproduit le film documentaire de la CBC The Country, qui explore le traitement des questions d’identité autochtone à Terre-Neuve par le gouvernement canadien. En tant que boursier de l’École Munk des affaires internationales de l’Université de Toronto, David Maggs a coécrit avec son mentor et collaborateur de longue date John Robinson Sustainability in an Imaginary World (Routledge Press, 2020, page en anglais), qui explore les liens entre art et durabilité. Il a été agrégé supérieur à l’Institut d’études supérieures en durabilité de Potsdam, en Allemagne, où il a dirigé des projets sur la culture et les changements climatiques.
Après la publication de Art and the World After This (page en anglais), David Maggs est devenu le premier boursier en arts et société de la Fondation Metcalf. En collaboration avec la fondation d’innovation britannique NESTA, il a coécrit Impact Investing in the Cultural and Creative Sectors: Insights from an emerging field (page en anglais), un rapport présentant des travaux révolutionnaires sur les investissements à retombées sociales et environnementales dans les secteurs de la culture et de la création. Il a été conférencier pour le Sommet canadien des arts, la Conférence internationale sur la transdisciplinarité (Université Leuphana), l’American Association for the Advancement of Science (Vancouver), l’École polytechnique fédérale (Zürich), l’Association internationale de psychologie analytique (Berlin) et le symposium The Arts of Living with Nature (Kyoto); il sera également le conférencier principal lors du congrès de l’International Society of Music Educators en juillet à Helsinki.
Vicki Stroich is honoured to live and work on the unceded, traditional territories of the of the Secwépemc Nation and the Syilx Okanagan Nation in the North Okanagan after joining the Caravan Farm Theatre team as Artistic and Environmental Programs Manager. Vicki is a dramaturg, nonprofit leader and community builder with over 25 years of experience. Designing and hosting creative spaces and fostering collaboration are Vicki’s great passions. Prior to joining Caravan Farm Theatre full time, Vicki was based in Calgary and worked for Alberta Ecotrust and Alberta Theatre Projects. She also works with a range of artists and organizations as a dramaturg and facilitator. She has a BFA Drama from University of Calgary and an Extension Certificate in Social Innovation and Changemaking from Mount Royal University. She is a Board Member for the Centre for Sustainable Practice in the Arts and Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Vicki has received a Betty Mitchell Award for Outstanding Achievement for her work on new Canadian plays.
Aujourd’hui responsable des programmes artistiques et environnementaux pour le Caravan Farm Theatre, Vicki Stroich a l’honneur de vivre et de travailler sur les territoires traditionnels non cédés des Nations Secwépemc et Syilx Okanagan, dans l’Okanagan-Nord. Conseillère dramaturgique, dirigeante d’organismes à but non lucratif et bâtisseuse communautaire comptant plus de 25 ans d’expérience, elle se passionne pour la conception et l’organisation d’espaces créatifs favorisant la collaboration. Avant d’occuper son poste actuel à temps plein, elle a vécu à Calgary et travaillé pour la Fondation Alberta Ecotrust et pour Alberta Theatre Projects. Elle collabore avec un éventail d’artistes et d’organisations à titre de conseillère dramaturgique et animatrice. Elle possède un baccalauréat en théâtre de l’Université de Calgary et un certificat de perfectionnement en innovation et changements sociaux de l’Université Mount Royal. Elle est membre des conseils d’administration du Centre for Sustainable Practice in the Arts et de Literary Managers and Dramaturgs of the Americas. Elle a remporté un prix Betty Mitchell pour ses contributions exceptionnelles à la création de pièces canadiennes.
A passionate environmentalist since her early teens, Judi is thrilled with her newly expanded role as Associate Producer, Artistic Programming and Environmental Projects for English Theatre. Judi is also a Co-founder and the former Operations Lead at SCALE (Sectoral Climate Arts Leadership for the Emergency), a non-profit network of artists, cultural practitioners, and arts organisations committed to addressing the climate emergency, founded in 2021. At the NAC, she has produced projects such as Grand Acts of Theatre, Stages of Transformation, the NAC Hip Hop Theatre Festival, the annual ceremony for the Siminovitch Prize (2016-2020) and Family Day (2011-2015), among many others. She was the recipient of the CEO’s Award of Excellence in 2020. She formerly served on the boards of The Only Animal and the Professional Association of Canadian Theatres, and is grateful to live and work on unceded Anishinaabe Algonquin territory, nestled between two waterways.
Jeune adolescente, Judi était déjà une environnementaliste passionnée. Occupant depuis longtemps le poste de productrice associée, Programmation artistique au sein du Théâtre anglais, elle a déjà siégé aux conseils d’administration de The Only Animal et de la Professional Association of Canadian Theatres. Elle est aussi cofondatrice et ex-responsable de l’exploitation de l’organisme LeSAUT (Leadership Sectoriel des Arts sur l’Urgence de la Transition écologique), un réseau à but non lucratif fondé en 2021 et composé d’artistes, de spécialistes de la culture et d’organisations artistiques cherchant à s’attaquer à la crise climatique.
Nina Lee Aquino is a renowned Filipino Canadian director, dramaturg, artistic leader, teacher, and mentor. She previously served as Artistic Director at Cahoots Theatre (2009–2012) and Factory Theatre (2012–2022). Currently, Nina is the Artistic Director of the National Arts Centre English Theatre. She edited the country’s first two-volume Asian Canadian play anthology and co-edited the award-winning inaugural book on Asian Canadian theatre. In addition, she holds an adjunct professorship at York University's Theatre Department and serves on the board of directors for the Professional Association of Canadian Theatres. Her numerous accolades include the Canada Council for the Arts’ John Hirsch Prize for Directing, the Toronto Theatre Critics Award for Best Director, the Toronto Arts Foundation’s Margo Bindhart and Rita Davies Cultural Leadership Award, and three Dora Mavor Moore Awards for Outstanding Direction.
Nina Lee Aquino est une metteuse en scène, conseillère dramaturgique, directrice artistique, pédagogue et mentore d’origine philippino-canadienne. Directrice artistique du Cahoots Theatre de 2009 à 2012 et du Factory Theatre de 2012 à 2022, elle occupe actuellement le poste de directrice artistique du Théâtre anglais du Centre national des Arts. Elle a dirigé la publication des deux tomes de la toute première anthologie de pièces canado-asiatiques et a codirigé celle d’un premier ouvrage primé sur le théâtre canado-asiatique. Elle occupe également un poste de professeure associée au Département de théâtre de l’Université York et siège au conseil d’administration de l’Association professionnelle des théâtres canadiens. Parmi les nombreuses récompenses qui lui ont été décernées, mentionnons le prix John-Hirsch de mise en scène du Conseil des arts du Canada, un Toronto Theatre Critics Award pour la meilleure mise en scène, le prix de leadership culturel Margo Binhardt et Rita Davies de la Toronto Arts Foundation ainsi que trois prix Dora Mavor Moore pour la meilleure mise en scène.