Born in Rio de Janeiro, Brazil, in 1937, Marcia Haydée left her homeland at the age of fifteen for what would be a long stay in Europe. She completed her studies with great masters of dance at the Royal Ballet School in London, and then joined the ranks of the Grand Ballet du Marquis de Cuevas in 1957.
After four years she continued her career with Germany’s Stuttgart Ballet, an institution that would prove decisive for the artist. John Cranko, at the time the Ballet’s artistic director, made her his prima ballerina and his muse, conceiving his next creations (Romeo and Juliet, Onegin, The Taming of the Shrew and Carmen) with her in mind. Following Cranko’s tragic death, Marcia Haydée took over leadership of the Stuttgart Ballet for 20 years, from 1976 to 1996. During the same period she directed the Santiago Ballet in Chile, from 1992 to 1996.
Invited to dance on the most prestigious stages, the inspiration for numerous choreographers and authors, performing duets with the finest dancers – Marcia Haydée distinguished herself as a major figure in the world of ballet. Internationally acclaimed, she was pronounced one of the greatest ballerinas of our time. Spectators and critics saw an icon in her, an immense talent, a stage presence on a grand scale.
In 1987 her talent as a choreographer came to light through her amplified version of Sleeping Beauty. Other productions were mounted, notably ENAS and Giselle and the Willis.
Ballerina, choreographer and director, the multitalented artist also gave evidence of her skills as an actor in the play Mother Teresa and the Children of the World, where she brilliantly met the challenge of reciting a text of peace in the official language of each country visited. She also appeared on the big screen, in Die Kameliendame (The Lady of the Camellias), Golgotha, Poem: I Set My Foot Upon the Air and It Carried Me, and as the subject of the documentary M for Marcia, A Portrait of a “Mistress of Dance”.
Marcia Haydée’s extraordinary career has been recognized with such distinctions as the German Dance Prize, the Nijinsky Award, the Brazilian government’s Ordem do Mérito Cultural, Germany’s Staufer Medal and Great Cross of Merit with Star, and the Prix de Lausanne Lifetime Achievement Award. She is additionally an honorary professor at the University of Stuttgart and the University of Mannheim.
Since 2004 Marcia Haydée has been back at the Santiago Ballet as director, besides delighting audiences with a return to the stage in 2007 and 2012. At present she devotes herself to her passion only behind the scenes, where she continues dazzling spectators and leaving an indelible impression on the world of dance.
Née à Rio de Janeiro au Brésil en 1937, Marcia Haydée quitte son pays natal à l’âge de 15 ans pour un long voyage vers l’Europe. Elle complète ensuite ses études auprès de grands maîtres de la danse au Royal Ballet School de Londres. Puis, elle rejoint les rangs du Grand Ballet du Marquis de Cuevas en 1957.
Quatre ans plus tard, elle poursuit sa carrière au Ballet de Stuttgart en Allemagne, institution qui deviendra déterminante pour l’artiste. John Cranko, alors directeur artistique du Ballet, fait d’elle sa prima ballerina et sa muse, ses prochaines créations ayant été imaginées pour elle (Roméo et Juliette, Onéguine, La Mégère apprivoisée et Carmen). Suivant la mort tragique de Cranko, Marcia Haydée prend la direction du Ballet de Stuttgart pendant 20 ans, de 1976 à 1996. En parallèle, elle est également directrice du Ballet de Santiago au Chili de 1992 à 1996.
Invitée à danser sur les scènes les plus prodigieuses, inspirant de nombreux chorégraphes et auteurs, faisant duo avec les meilleurs danseurs, Marcia Haydée s’illustre comme figure majeure du 6e art. Encensée internationalement, elle est proclamée comme l’une des plus grandes ballerines de notre époque. Spectateurs et critiques voient en elle une icône, un talent immense, une présence scénique grandiose.
C’est en 1987 que son talent de chorégraphe est révélé grâce à sa version magnifiée de Sleeping Beauty. D’autres productions voient aussi le jour, notamment avec ENAS et Giselle and the Willis.
Ballerine, chorégraphe et directrice, l’artiste aux multiples talents prouve également son savoir-faire en tant que comédienne au sein de la pièce Mère Teresa et les enfants du monde. Avec brio, elle relève le défi de réciter un texte de paix dans la langue officielle de chaque pays visité. Elle fait également apparition au cinéma, notamment dans La dame aux camélias (Die Kameliendame), Golgotha, Poem: I Set My Foot Upon the Air and It Carried Me et M for Marcia, A Portrait of a "Mistress of Dance".
Outre sa carrière fort imposante, Marcia Haydée a reçu de nombreux tels que le German Dance Prize, le Nijinsky-Award, le Orden al Mérito Cultural par le gouvernement brésilien, la médaille Staufer, le German Great Cross of Merit with star et le Prix de Lausanne Life Time Achievement. Elle est également professeure honoraire à l’Université de Stuttgart et à l’Université de Mannheim.
Depuis 2004, Marcia Haydée a repris le rôle de directrice du Ballet de Santiago, en plus de faire le bonheur de plusieurs en remontant sur scène en 2007 et 2012. Désormais, elle se consacre à sa passion à l’arrière-scène, où elle continue d’éblouir le public et de laisser une trace indéniable dans le monde de la danse.