Ça ira (1) Fin de Louis

NAC Theatre

NAC Theatre

Angelo Barsetti

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

Elizabeth Carecchio

NAC Co-production

Approximately 4 hours 30 minutes including intermission.

Just when we thought we had them all figured out, the notions of democracy, society and state have resurfaced as topics of international debate. To shed some light on these contemporary issues, Joël Pommerat revives the myth of the French Revolution, engaging actors and audience in a resolutely modern investigation of political events whose repercussions are felt to this day.


In the last few years, long-accepted notions of democracy, society and state have resurfaced as topics of international debate. In this context, Joël Pommerat continues his investigation into the values and representations that drive people to action. Probing the tenets of contemporary thought, he dissects the myth of the French Revolution and the birth of democracy. He steers well clear of historical revisionism and hero worship, focusing instead on the vibrancy of intellectual debate, the dynamics that compel men and women to take action to defend their convictions, and the energy—and exhaustion—inherent in taking and wielding power.

After several productions performed in the round or on an alley stage, Joël Pommerat returns to a simpler form that puts the emphasis back on the dynamics of physical movement and ideas. On a sprawling proscenium stage, a dozen performers deliver a contemporary interpretation of complex political events long past. Premiered at Mons 2015 in Belgium, Ça ira (1) Fin de Louis will tour extensively, as did two of Joël Pommerat’s previous works also staged at the NAC: La reunification des deux Corées and Cendrillon.

“Pommerat approche l’histoire en transcendant la matière, en donnant aux discours politiques une teneur nettement théâtrale, une envergure saisissante, une humanité désarmante et une actualité troublante.”

Christian Saint-Pierre, www.revuejeu.org

“Pommerat invente un théâtre d’intervention spectaculaire. Le metteur en scène, passé maître dans l’art d’explorer l’intime, prouve qu’il est aussi à l’aise dans les grandes gestes épiques. Le soin porté à l’écriture de plateau, la précision, […], tout concourt à rendre Ça ira (1) inoubliable.”

Philippe Chevilley, lesechos.fr

“Sonnés. On sort sonnés et électrisés à la fois de l’épopée historique dans laquelle Joël Pommerat et sa troupe nous ont embarqués plus de quatre heures durant. Éblouis aussi. […] Et c’est à la fois mystérieusement envoûtant et pédagogique, violent et tendre, fascinant et terrifiant.”

Fabienne Pascaud, telerama.fr

“Magistral et salutaire! […] En nous rappelant les fondements de nos sociétés modernes, la base des idées et valeurs qui les constituent, Joël Pommerat et sa troupe mettent habilement en abyme la crise démocratique qui sévit aujourd’hui. […] Un spectacle d’utilité publique. Un vrai coup d’éclat.”

Léna Martinelli, Les Trois Coups

“Les comédiens, d’une intensité rare, sont à l’unisson pour nous plonger au cœur de cette vérité humaine et politique. […] Une immersion captivante dans le combat politique et idéologique qui questionne avec efficacité les enjeux de l’action individuelle et collective, bravo.”

Amaury Jacquet, PublikArt.net

Credits

  • WITH Saadia Bentaïeb, Agnès Berthon, Yannick Choirat, Éric Feldman, Philippe Frécon, Yvain Juillard, Anthony Moreau, Ruth Olaizola, Gérard Potier, Anne Rotger David Sighicelli, Maxime Tshibangu, Simon Verjans and Bogdan Zamfir
  • Les forces vives : Nicolas d’Arros, Roxane Babinska, Christian Bordeleau, Danielle Beauchemin, Louise Boyer, Maud Cucchi, Jean-Guy Daigle, Florent Gascon, Jean-François Leclerc, Francine Le Tourneux, Jonathan Lorange, Daniel Marcoux, Ana Pranjic, Michel-Antoine Renaud, Jean Émerie Robichaud, Nicolas Rosenfield, Denis Samson et Stéphanie St-Jean Aubre
Learn More:

Dramaturg: Marion Boudier / Sets and lighting: Éric Soyer
Music: Antonin Leymarie / Sound: François Leymarie
Costumes: Isabelle Deffin / Artistic collaboration: Marie Piemontese
Historical advisor: Guillaume Mazeau
Technical director: Emmanuel Abate
Produced by: Compagnie Louis Brouillard
Coproducers : NAC French Theatre, Théâtre Nanterre-Amandiers, le manège.mons/Scène transfrontalière de création et de diffusion, Mons 2015/European Capital of Culture, Théâtre National/Bruxelles, MIT Festival/São Paulo, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, MC2/Maison de la Culture de Grenoble, La Filature/Scène nationale de Mulhouse, Espace Malraux/Scène nationale de Chambéry, FACM/Festival théâtral du Val d’Oise, L’apostrophe/Scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d’Oise, Le Volcan/Scène nationale du Havre, Le Rive Gauche/Scène conventionnée de Saint-Étienne-du-Rouvray, Bonlieu/Scène nationale d’Annecy, le Grand T/Nantes, Scène nationale de Bayonne et du Sud-Aquitain

Menu